Ik rijd momenteel een Fries van 6 jaar. Ze is al heel goed op weg en zoekt heel makkelijk de ontspanning over haar rug op en zakt makkelijk in de voorwaarts neerwaardse beweging. Ik rijd haar zonder veel in haar mond te zitten.
Nu hebben ze op de pensioenstal waar ze staat keuze uit 3 banen, een Achterberg baan, een springbak, deze is groter maar met zand en een paddock die wat kleiner is en dus geschikt voor grondwerk los. Alle banen worden dagelijks gesleept
Nu vraag ik me af in hoeverre het raadzaam is om zo nu en dan eens in de ruime springbak te rijden met het mulle zand. Ik lees heel wisselende verhalen over mulle bakken maar ik kan me voorstellen met een aangepaste training dat dit wel goed kan zijn ofzo?
Kan iemand mij hier iets advies in geven en hoe dan in zo'n mullere bak te trainen?
Laatst bijgewerkt door Nicolle89 op 16-01-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Ja zo wordt die baan genoemd, ik rijd hier net een maand en ik betwijfel het of er echt springruiters op de stal aanwezig zijn. Ernaast ligt de dressuurring, die is echt mega fijn alleen nu met zoveel regen zuigt ie iets teveel. Maar 2 dagen dit weer en hij is weer perfect.
cam
Geplaatst: 16-01-15 21:22
Dat lijkt me niet echt een fijne bak om in te springen, en dressuur rijden ook niet.
Ja over het algemeen rijdt ik ook in die hoor. Das m'n vaste baan zeg maar haha. Maar ik dacht, wellicht qua stapwerk ofzo is het misschien wel dat ze wat sterker wordt ofzo? Snap je me?
Het risico niet waard als je een goede bak hebt, gewoon doen.
piezze
Geplaatst: 16-01-15 21:33
Lijkt mij wel goed af en toe zolang je niet overbelast. Kijk goed naar je paard ook de dag erna. Beetje afwisseling van omgeving is voor het paard wel eens leuk maar voor dressuur oefenen zou ik mooi die fijne bak pakken. In het bos of op buitenrit of op wedstrijd tref je ook wel eens een mindere bodem. Wel fijn als je paard zelf een beetje handigheid ontwikkelt.
Als je de training daarin kort houd en er niet 5x in de week in rijd kan dat weinig kwaad hoor. Het is prettig als je paard ook in een mindere bak te rijden valt. Goed voor de coördinatie.
Lijkt me ter afwisseling niet slecht, kan je de achterhand mee versterken, ik vermoed dat het wat vergelijkbaar is met cavallettiwerk, dus niet overdrijven, maar eventjes aan de slag erin lijkt me niet slecht. Ik weet niet of stapwerk goed is hierin, veel kans dat ze gewoon gaat sloffen, denk dat draf of galop meer de opwaartse beweging gaan versterken, maar wel opbouwen en afwisselen natuurlijk. Ik zou er echter geen vol uur in rijden.
Ligt die bij nat weer eigenlijk nog zo zwaar?
Nicolle89
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 21:46
Ja deze foto is van vandaag. De andere baan is nu nog iets te nat, als t nu 2 dagen droog is is die weer goed hoor! en met dit weer van deze week is het wel lekker dat er dus een bak is die wel droog is, maar nu het vandaag zo mooi weer is dan zou het dus wel fijn zijn als ik die mulle bak eens een x in de training kan gebruiken, maar wel zo dat ik er het paard wel beter van krijg en geen afbreuk doe aan d'r bespiering enzo.
@ineke2, dankjewel voor de tip van het uitstappen!!
Het kan een goede krachttraining zijn. Wat wel handig kan zijn is om de pezen de kans te geven om op te warmen en daarmee blessures te voorkomen door los te rijden op harde bodem en ook daar uit te stappen.
Dankjewel voor je reactie. Geeft me wel wat meer rust dat ik dan toch wel rijtechnisch iets kan doen met d'r met dit weer. Natuurlijk doe ik ook veel grondwerk, zeker met dit slechte weer, maar soms is het voor m'n eigen drukke hoofd beter om even te rijden. Soort gratis therapeut zeg maar haha
Ik rijd met mijn paard in de duinen en daar is het nog veel muller en dat is geen probleem.
Tilmar
Geplaatst: 17-01-15 14:11
Ik zou in ieder geval niet meteen een uur in zo'n mulle bak rijden als je paard het niet gewend is. Behalve kans op blessures heb je ook kans op spierpijn.