het beste een jonge pony iets leren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeebuZz

het beste een jonge pony iets leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 22:35

hallo bokkers,
ik heb een paar vraagjes!
ik heb vorige week een D pony van 5 jaar uit Ierland gekocht, super springer en beetje dressuur, maar hij heeft nu 2 maanden stuk gestaan bij de verkoper en geeft niet zo'n goeie conditie meer, dus mijn vraag is dan hoe ik een goeie spring conditie aan me pony kan geven( mooi Nederlands) en zijn er nog tips voor jonge pony's ?

ps. hij staat nu bijna 6 dagen op de manege en hij is super braaf en is nergens bang voor geweest en ja.. super braaf beestje

LiannePuthzy

Re: het beste een jonge pony iets leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:40

euhm, beginnen met longeren en als dat goed gaat ook balkjes op de grond leggen of eventueel cavaletties en longeren, en beginnen met rustig dressuurrijden en les natuurlijk, hierbij ook met balkjes gaan werken als dressuur goed gaat (om conditie op te bouwen, had ik ook een keer als tip gekregen) en steeds rustiger gaan opbouwen naar langer rijden (natuurlijk niet overdreven lang) en meer/hoger te beginnen met springen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:47

Voor je gaat springen eerst zorgen dat er een goede basis conditie is, dat wil zeggen: paard kan zonder echt moe te worden een uur lopen in stap, draf en galop.

Dat doe je door dressuur matig te rijden, en tussendoor te longeren.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:02

Aanvulling op angela: Eerst kijken wat zijn conditie nu is en vanuit daar gaan opbouwen. Voor de afwisseling kan je ook naar buiten gaan. Regelmatig op een buitenrit heeft mijn paard een superconditie gegeven! Pas wanneer hij ongeveer een uur a anderhalf uur vol kan houden, gaan springen.

Johanna_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:52

Wandelen, logeren fietsen etc. Rustig aan beginnen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:55

Je staat op een manege? doe er je voordeel mee en vraag er paardeneigenaren en of lesgevers om advies en zonodig ook even voordoen voor als je niet weet hoe en wat.

Ooit moet men het leren hoe je dat doet en dat doe je door veel te kijken en te doen met wat hulp en adviezen etc.

Veel plezier en succes toegewenst.

Samantha_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:07

Gewoon veel oefenen met je paardje. Kijken wat ie al kan, en daar lekker mee verder gaan. Veel longeren, veel overgangen rijden en met rijden even aanvoelen wat kan. Merk je snel genoeg! Vooral niet teveel en te lang willen in één keer.
Je kan tussen dressuur door wel een paar keer balkjes neerleggen, is goed voor ze! Kunnen ze zich een keertje op wat anders focussen en is niet onwijs intensief voor ze, zeker niet als je het maar eventjes doet.

Hoe gaat het nu eigenlijk?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:15

Ik ben ons jonge paardje ( ehrm kollos) Nu aan het inrijden, hij word in Mei 4 en ik zit er ongeveer max 2 keer per week op ( 15 minuutjes in stap, oefenen met sturen en halthouden en van te voren ben ik zo een 20 minuutjes bezig met opstappen oefenen vind hij nog moeilijk), soms minder. Daarnaast doen wij aan wandelen langs de weg, longeren, grondwerk, losgooien met zijn vriendjes ( komt altijd elke dag in de paddock maar in de bak gaan ze toch altijd eventjes lekker aan de race haha) Binnekort willen we ook gaan beginnen met dubbele lijnen, zodat hij in de toekomst voor de kar minder overweldigs is met de teugels zo bij zijn bips ( is nogal een watje) Wil ook in de verdere toekomst met balkjes aan de slag gaan .. moeten we wel eventjes een voorraadje hebben anders breekt hij ze door de helft, maar willen dit aan de hand doen en later op de grond. Ik denk da vooral voor jonge paardjes afwisseling erg goed is, zodat ze er lol in blijven houden, we doen soms ook wel eens een dagje uitgebreid borstelen en verder dan weinig, al komt hij dagelijks vanaf 9 s ochtends tot 5 s avonds op de paddock zoiezo.

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:14

ik zou het vooral rustig aan doen, je kan natuurlijk niet je paard in 10 dagen een topconditie geven

Probeer 4-5x per week korte trainingen te doen
Dus 2x een kwartiertje - halfuurtje longeren met heel veel tempowisselingen
2x een uurtje rijden met ook veel tempowisselingen (vooral in galop), balkjes lopen, stelling vragen,...
en ik zou als dit mogelijk is ook 1x in de week een uurtje of 2 in het bos gaan rijden

let vooral goed op dat je pony de trainingen aankan en dat je hem niet overbelast een paard geeft namelijk niet snel aan dat hij of zij pijn heeft.

Hollyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:17

Idd veel wandelen, fietsen en misschien rustigaan vrijspringen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:22

.