Ik heb het forum al wat afgezocht, maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden, vandaar dat ik zelf een topic start.
Ik rijd op het moment een Friese merrie van net 4 jaar, welke we in september ongeveer hebben laten beleren. Daarna heb ik haar zonder enkele problemen doorgereden, maar sinds enkele weken begint ze te staken tijdens het galopperen. Ze begon eerst met stilstaan tijdens het rijden, niet alleen onder het galopperen, maar dit heeft ze inmiddels afgeleerd.
Tijdens de stap en draf loopt ze erg ontspannen maar zodra ik wil aan galopperen begint ze in protest te gaan en lijkt dan een soort van immuun te worden voor het been en de zweep. Het helpt ook niet om harder been te geven of om een hardere tik te geven, aangezien ze er op dat moment niets om geeft. Je voelt haar onder je in protest gaan. Om dan weer gewoon aan te draven of terug te gaan naar de stap is geen probleem, alleen tijdens de galop begint ze in staking te gaan.
Ook als ze voor de kar loopt, of wanneer ik haar aan de longe heb verneem ik geen problemen. Ze loopt dan lekker ontspannen en galoppeerd aan wanneer je dit van haar vraagt. Het is puur en alleen onder het zadel. Heb ook een aantal keer gedacht dat het aan mij lag, maar toen ik er een aantal keer iemand anders er op liet rijden deed ze het net zo goed weer.
Graag zou ik een aantal voorbeelden van oorzaken en oplossingen van jullie horen. Het zou naar mijn idee ook aan het zadel kunnen liggen, maar het lijkt mij dan sterk dat ze alleen tijdens het galopperen in staking zou gaan. Er wordt aankomend weekend naar het zadel gekeken.
Aangezien het paard nu enkele maanden onder het zadel is, past het zadel nog wel? De galop is de eerste gang waar veel paarden op protesteren als het zadel niet meer (precies) goed past.
Het zadel zou al niet meer kunnen passen na een maand training...
Als een pony staakt.. Is het omdat hem iets dwarszit. Hij heeft last van zijn rug of het zadel past niet, niet goed opgezadeld, iets verrekt.. Het kan vanalles zijn .. Probeer uit te zoeken wat het probleem is of haal de dierenarts ofss erbij..
Is het niet omdat ze scheef is? Aan de longe heeft ze natuurlijk geen extra gewicht op haar rug, idem als ze voor de wagen loopt. Misschien dat ze nog wat balans mist?
Hier ook voornamelijk protest in galop bij niet-passend zadel, andere gangen werd hij alleen trager maar ging niet in verzet. Als ze aldoor al stil ging staan en je met longeren niks merkt gaan de alarm bellen wel aardig rinkelen. Sommigen zullen zeggen puberteit... Maar volg je gevoel! Tegen mij zeiden ze ook dat ik hem erdoor moest rijden, ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb
Mijn paard had dit ook. Tijdens het galoperen ineens stilstaan.
Hij is vandaag behandeld door de osteo en hij zat helemaal vast rechts achter het zadel. Zadel zelf is pas opgevuld en ligt nu weer goed maar het was niet genoeg om de problemen te verhelpen. Nu hij weer helemaal los is, hoop ik dat het verholpen is. Maar ik gok van wel. Hij draafde aan de hand gelijk al een stuk beter.
Heb je les ? Zeker bij een jong paard is het goed om er even met iemand anders naar te kijken Snap dat het allemaal best duur is Maar 1 x per mnd lessen Zal het voor jou en je paard zeker makkelijker maken In de verdere opleiding
Op het moment heb ik twee keer in de week les, en mijn instructeur zei dat het of pubergedrag was, of dat het inderdaad aan het zadel ligt. Zal zeker proberen om even met een ander zadel te rijden, hoop dat er dan al wat verbetering is te zien.
Mijn merrie staakte ook doordat ze breder was geworden en het zadel te klein werd. Ook heb ik de osteopaat laten komen. Bleek ook blokkade in de rug te hebben. Inmiddels ook opgelost.
Abacab
Geplaatst: 15-01-15 17:31
Laat je paard nakijken door de DA.
Laat je harnachement controleren door de zadelmaker.
Ik lees even mee. Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn Fries heeft altijd al veel moeite gehad met de galop. Het gaat veel beter dan vroeger, maar met aanspringen komt hij steeds tegen de hand (bij linkergalop erger dan bij de rechter). Mijn zadel is enkele weken geleden gecheckt dus ik verwacht dat het probleem toch echt in het rijden zit.
Zadel of de rug. Mijn paard blokkeerde gisteren ook op de galop. De dag ervoor veel in galop laten sluiten, had volgens mij gewoon spierpijn. Ik heb hem eerst in een eigen houding goed naar voren laten galopperen en toen via voltes en kleinere wendingen weer meer over de rug gereden.