Ik heb al een jaar een verzorgpaard, een Fries en ze heeft zeker pit. Zomers is ze al enorm druk, maar dan is ze in ieder geval nog te rijden. In de winter, zoals nu is het een ramp, als ik ga rijden is ze zo bomvol met energie, dat ze op elk moment rondjes wil gaan rennen/galopperen en bokken. Laatst sloeg ze al op hol van een vrouw met haar kind die langs de weg liepen (bak ligt een stuk van de weg). Had haar toen gelongeerd en ook aan de longeerlijn (vooral in galop) bokken en gek doen en rondspringen. Daarna ik erop, weer aan de longeerlijn en het ging zo maar door. Ik heb tevens met iemand anders met haar in de bak rondgereden en als ik ging aangalopperen was een enorme sprong, bocht naar links en bokken en verder springen. En als ik haar niet laat galopperen, dan komt er een explosie tijdens de stap of draf, dan voel ik het al opstapelen als het ware. Heeft iemand hier tips voor? Ik wil geen scherper bit, maar ik heb wel gehoord dat een kinketting of zo'n hefboomwerking aan de zijkant wat meer een rem op het paard geeft.
OK dan ligt het daar niet aan..Je zou nog kunnen denken aan vitamine E tekort of magnesium tekort..
BigOne
Geplaatst: 13-01-15 19:01
Kijk eerst eens wat ze te eten krijgt, daarna of je zadel nog goed past en neem een aantal keren les zodat je de joligheid en spanning van je paard af kunt laten vloeien.
amie1965
Geplaatst: 13-01-15 19:04
Meer laten lopen is het beste, je kan ze ook los laten rennen in de bak voor je iets gaat doen met haar, kan ze wat langere sprintjes trekken en echt effe vrij bokken. Daarna (nog) langer longeren voor t rijden, en indien mogelijk dagelijks gaan longeren/rijden en uiteraard zo lang mogelijk naar buiten. Probeer of ze met krachtvoer willen stoppen in de koude maanden en anders overstappen naar een (kruiden)muesli en dan heel weinig geven. Een scherper bit is een schijnoplossing als het al wat helpt. Voor volgende winter kun je proberen om het zonder dek te gaan doen. Ze maakt dan mogelijk meer vacht aan waardoor ze het sneller (te) warm heeft en veel minder voorwaarts wordt.
Bedankt alvast voor alle reacties ik dacht ook al van; dan elke keer voor het rijden maar even longeren. Dagelijks rijden wordt het niet omdat het zo vroeg donker is en de bak geen verlichting heeft. Ik zal het er wel even met de eigenaar hebben over de krachtvoer die ze krijgt. Ook zal ik nog even het zadel checken
Gelijk vanaf het begin aan het werk zetten! Je zegt zelf al dat je het aan voelt komen, waarschijnlijk span je dan onbewust zelf ook aan. Zelf ontspannen, paard niet constant tegenhouden, maar loslaten en aan het werk zetten. Figuren rijden, voorwaarts rijden, op je zit terug rijden, schijnovergangen en elk figuur dat je maar kan bedenken meenemen. Ze moet op jou gaan focussen, in plaats van elke gelegenheid aangrijpen om er vandoor te gaan. Een scherper bit zou ik alleen doen als je bijvoorbeeld buiten gaat rijden en net een beetje meer in te brengen wilt hebben (maar dan nog, als een paard van een kilootje of 700 wil gaan, is er geen bit dat hem tegenhoudt, beter leer je (haar) the-one-rein-stop).
Zitosh
Geplaatst: 13-01-15 19:20
Klinkt exact als mijn paard. Ik heb ook gesukkeld met bitten ed. Sinds ik een zadelpasser erbij heb gehaald is ons 'probleem' opgelost en heb ik een compleet ander paard onder mij. Ze heeft een half jaar stilgestaan en toen ik er voor het eerst weer op ging met passend zadel heb ik niets gemerkt van haar explosieve gedrag. Het draakje in haar krijg ik alleen nog te zien als ik haar losgooi Maar voor hetzelfde geld ligt het probleem dus niet bij het zadel.
Def
Geplaatst: 13-01-15 19:21
Eerst het lichamelijke uitsluiten. Voer nakijken en paard veel naar buiten laten. Kan je paard met weidegenootjes in de bak of wei? Hoe reageer jij als ze zo doet? Ik heb ook een pittig paard die erg heet kan zijn. De oplossing hier is aan het werk zetten. En niet rondjes laten rennen want dat houdt ze uren vol. Als ik van te voren ga longeren, kan ik longeren tot ik een ons weeg, als ik erop ga rent ze gewoon door. Oefeningen doen die ze moeilijk vindt. Elke bakletter een oefening doen. Je paard constant laten opletten op jou. Geen kans geven om zelf na te denken. Boos worden helpt meestal niet, consequent zijn wel. Bokken mag niet. Dat is gewoon ongehoorzaam. Rennen als jij niet hebt gezegd dat ze moet rennen, is ook ongehoorzaam. Mijn paard laat ik schouderbinnenwaarts doet, gevolgd door travers, gevolgd door appuyementen, een piroutte in galop etc etc. allemaal achter elkaar tot dat ze afgekoeld is. Ik weet niet wat het niveau van jou en je paard is, maar hierop kun je het aanpassen natuurlijk. De aandacht moet bij jou komen en je paard moet geen tijd hebben om te bokken, omdat jij haar keihard aan het werk zet.
Ik zet haar meestal ook al gelijk aan het werk, maar ze moet dan nog wel losgereden worden, dus blijft het in het begin bij stap en draf, en bom kan zowat elk moment al ontploffen vanaf het moment dat ik in het zadel zit. Qua niveau ben ik niet zo hoog om een travers te doen of te appuyeren de bak rijdt zwaar, dat werkt dan wel weer mee Qua het rijden en reageren zelf, ik ben er vorig jaar afgeslingerd en dat is geeindigd met een botbreuk, daarom is het soms wel lastig om haar te vertrouwen, gelukkig ben ik nog een ander paard gewend die er altijd op een buitenrit vandoor ging, daardoor word ik niet paniekig op dat moment, maar zorg ik er juist voor dat ik zwaar en stevig/rechtop zit, ook als ik haar buien aanzie komen en met het aangalopperen hou ik haar hoofd omhoog zodat ze niet kan bokken. Ik zal me tevens wel even in the-one-rein-stop verdiepen, kan vast nog wel te pas komen
Dit klinkt zoals mijn pony Tegenwoordig longeer ik haar voor het rijden en dan echt wel 20 minuten/half uur. Ze heeft dan nog genoeg energie, maar is wel fijner te rijden Ze doet het ook deels, omdat ze het koud heeft als ik de deken eraf haal denk ik, omdat ze dan ook veel meer uit haar plaat gaat aan de longe!
Dat losmaken kun je aan de longe ook doen. Dan kun je direct aan het werk als je erop zit. Je kunt oefeningen doen, die voor jouw paard en jou moeilijk zijn. Waarbij ze goed haar hersens moet gebruiken. Dat is voor ieder paard verschillend. Het kan zijn dat je elke letter een kleine volte maakt, dat dat al moeilijk genoeg is om haar bij de les te houden.
Gooi je haar wel eens los? Gewoon ipv rijden of longeren. Ik geloof er echt heilig in dat als je af en toe gewoon ongedwongen gaat spelen met ze en ze ook de kans geeft om even uit hun plaat te gaan ze ook leren wanneer het wel en wanneer het niet kan. Mijn merrie staat hele dagen op het land maar zo eens per week/twee weken ga ik lekker los gek doen met haar in de bak en dan heeft ze het ook echt nodig (anders staat ze me namelijk alleen maar stom aan te kijken ). Zowel aan de longe als ohz (vooruit... net 5x Los ohz geweest...wel met de storm ook gewoon) nooit problemen met dat ze uit haar plaat gaat. Kan haar 10 minuten longeren terwijl ze doodbraaf is, vervolgens losgooien dat ze echt flink gaat knetteren en na 10 minuten (soms komt er ineens een ander paard bij dan mag je niet meer losgooien) vanuit het knetteren weer pakken en meteen weer braaf aan de longe.
En het is nog leuk ook hoor beetje spelen en uitdagen
Ik gooi haar eigenlijk nooit los, ze gaat dan gewoon ook wat staan of rollen, soms vliegt ze nog het weiland door met weidegenoten als ik dr van de wei kom halen, maar verder ook niet..
@Joolien, nee heb geen les, wel jarenlang gehad, maar ben van plan om binnenkort weer les te gaan rijden.
Les nemen is altijd nodig. Met paarden ben je nooit uitgeleerd. Goed longeren( moet je ook leren) van te voren. Niet rondjes lopen, maar echt aan het werk. Ook met rijden direct aan het werk. Als.ze kan rennen, kan ze net zo goed direct werken. Voorwaarts, figuren rijden, wijken, travers, schouder verplaatsen, achterhand verplaatsende, kortom gewone basisdingen. Is ze op jou gericht, kan je verfijnen. Voer en beweging hangen nauw samen. Wat eet je paard. Hoeveel beweegt ze, ook vrije beweging in wei of paddock.
Zijn al wat nuttige tips genoemd. Maar ik heb nog wel wat vragen Je geeft aan niet snel in paniek te raken, maar hoe stap jij op haar? Denk je bij jezelf al, straks gaat ze weer? Pak je haar extra kort bijvoorbeeld? Zit je zelf wel echt ontspannen? Let eens bewust op je ademhaling, dat die mooi laag en rustig is. Rijdt jij er als enige op? Doet ze dit gedrag bij anderen ook? Idd pijn/medisch uitsluiten. Als ze niet wil rennen als ze los is kun je haar wat opjagen natuurlijk. Doe je ook grondwerk oefeningen met haar? Zelf rijdt ik ook een heet paard, is in de winter altijd erger dan in de zomer, en bij de eerste proefrit schrok ze en schoot weg. Ik was een half jaar ervoor van een ander paard geknald dus meteen veel spanning, resultaat: paard nog meer gespannen. Eigenaresse zag het toch wel zitten en ben haar toen toch gaan bijrijden. In het begin heel veel grondwerk met haar gedaan, en langzaamaan ook weer gaan rijden. Gaat nu goed, en zelfs met dingen die ze eng vind blijft ze redelijk controleerbaar zolang ikzelf goed ontspannen blijf.
Wellicht kun je proberen om zodra je de spanning voelt opkomen deze meteen 'de kop in te drukken' door haar te laten zakken in de hals en zo de ontspanning op te zoeken. Als je zelf gespannen bent zal ze zeker gaan rennen, dat voelen ze gewoon (ik spreek uit ervaring )Of een slofje eraan zodat je als ze gaat wat meer controle hebt? Kun je achterhalen wat voor voer ze krijgt? Basis of sport brok bijvoorbeeld, dat wil ook nog wel eens uitmaken.
Sassol
Geplaatst: 15-01-15 16:03
Leuk zo'n paard met pit!
Dat moet je gebruiken. Veel ronde figuren rijden, weinig rechtuit gaan. Dus ook met instappen: continu volte halve baan, 8jes rijden, van hand veranderen dmv een S etc. Daar maak je ze ook meteen losser mee. Draaf ook aan op de cirkel, vanuit het binnenachterbeen.
Longeren zou ik met zo'n paard niet doen, veel te saai dus genoeg tijd over in het koppie om te klooien! En als longeren meer inhoudt keihard racen en bokken dan al helemaal niet doen want dan maak je geen mooi begin voor het rijden.
Het gaat dus vooral om: bezighouden.
En dat begint vanaf het moment dat je ze uit de wei haalt. Zorg dat je alles klaar hebt staan zodat je paard niet hoeft te wachten. Ipv met het borstelen het paard stil laten staan en dat jij eromheenloopt, draai je dit om. Laat ze maar een stap naar voren, naar achteren zetten en omdraaien.
Energie moet je niet tegen willen werken, je kunt er alleen gebruik van maken.
Hersencellen op eisen! Direct wat mee gaan doen, aan het werk. Draven, continu iets aan de vragen dus geen rechte lijnen maar volte's, slangenvoltes, Sen verzin het.. zodra je merkt dat je haar aandacht verliest, been eraan en een wat moeilijker oefening vragen voor zover mogelijk (kleine volte is ook lastiger dan een grote). Zijn vaak lastige paarden om te rijden maar als je ze eenmaal aan het werk voor jou hebt
Ik ga er even vanuit dat je paard 100% gezond is. En dan zie ik een paard voor me dat ongehoorzaam is en zijn energie niet kwijt kan. Overtollige energie raak je kwijt door ze veel buiten te laten lopen. Dressuur is er om een paard gehoorzaam, soepel en sterk te maken