aan de teugel rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoekgr

aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:40

Hallo,

Ik heb even een vraagje,
ik wil al lange tijd graag aan de teugel rijden, instructrice heeft het al uitgelegd.
Maar ik snap er niet veel van en lukken wilt het ook niet echt.
Heel soms gaat het paard waar ik op rij uit zich zelf maar als ik de teugel anders hou of bij een geluidje ziet zijn hoofd weer omhoog.

Hoe moet je nou precies aan de teugel rijden en houden? :+

MarlindeRooz

Re: aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:41

Er is geen trucje, je moet vooral niet kneepjes gaan geven of gaan zagen.

Je pony moet nageven uit ontspanning, omdat hij voorwaarts is en los in zijn lijf.

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:43

Dat dacht ik in het begin ook, maar andere uit de les vroegen ernaar en bij hun lukte het wel maar bij mij niet dus ik dacht dat het wel een '' trucje '' was.

Maar dat is dus niet waar? of komt het niet uit ontspanning.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:43

'Aan de teugel rijden' is niet iets wat je zomaar doet dat heeft te maken met het ontspannen van het paard. [RT-V] [centraal] Aan de teugel

Edit die andere rijden waarschijnlijk wel aan de teugels door druk te zetten of te zagen (oftewel het paard pijn doen waardoor hij in een valse knik komt) dat is igg niet hoe het moet
Laatst bijgewerkt door Maleficent op 13-01-15 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:43

Uhm, aan de teugel rijden kun je niet "zomaar" even zelf. Daarvoor moet je goede les nemen. En aan de teugel rijden is niet alleen het hoofd naar beneden, want je kunt niet met een goede aanleuning rijden zonder goed op je been laten reageren, actief rijden en ontspannen etc.. Mijn advies: lessen.

Edit: en vooral niet gaan trekken, zelf aanmodderen.
Laatst bijgewerkt door __Horsegirl op 13-01-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:45

Aan de teugel rijden betekent letterlijk: je paard reageert op de teugel. Dat doet een paard pas als hij ontspannen is in zijn hele lichaam. Een beter woord is nageeflijk rijden. Het is de bedoeling dat je paard op de lichtste hulp reageert vanuit een ontspanning.

Dit kan je alleen bereiken als je paard actief in zijn achterbeen is, en actief naar je hulpen luistert.
Het is een gevoel dat je moet leren door het te doen. Ieder paard is anders.

Begin eens met overgangen rijden, zijgangen maken en op je eigen houding te letten. Het "aan de teugel" (de gebogen hals) komt dan vanzelf.

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:47

Bedankt voor het duidelijk verhaal dat het dus daadwerkelijk wel uit ontspanning etc komt.

Ik zal daar meer op gaan letten,

Misschien moet ik me niet mee laten slepen uit mensen uit me klas die zeggen dat ik niet kan rijden omdat ik het paard niet uit de teugel krijg ( en dus moet stoppen ) :+ Ik doe het ook alleen uit hobby.

Ik zal eraan werken om actief te gaan rijden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:49

anoek30b schreef:
Dat dacht ik in het begin ook, maar andere uit de les vroegen ernaar en bij hun lukte het wel maar bij mij niet dus ik dacht dat het wel een '' trucje '' was.

Maar dat is dus niet waar? of komt het niet uit ontspanning.

Dan leren ze waarschijnlijk de verkeerde dingen aan. Dan krijg je een valse knik en valse nagevelijkheid.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:52

Laat die mensen uit je klas maar lekker kletsen! Jij rijdt voor jouw plezier en niet voor dat van een ander (ja, het paard misschien).
Ik weet niet of je alleen op een manege en maar 1x in de week rijdt... Maar een manegepaard ontspant zich nu eenmaal minder snel dan een eigen paard, dus zelfs als jij alles volgens het boekje doet, kan het zijn dat dat paard niet wil zakken in zijn hals omdat de spieren daar te stijf voor zijn.

Ik heb jaren lang op een manege gereden waarbij ik bij genoeg paarden die ontspanning wel kon vinden (vooral de jonge, die waren nog niet zo doorgereden) en ook op genoeg paarden gereden waarbij ik het idee had dat ik na een uur nog op een houten plank zat.

Zit zelf lekker rustig en ontspannen op je paard en vraag bij je instructrice om hulp als je er zelf niet helemaal uit komt. Aan de teugel rijden is nog steeds een trend blijkbaar, maar een gebogen hals met gespannen rug is niet paardvriendelijk rijden.

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:00

En ik maar denken dat aan de teugel juist iets goeds is :P

Vind zelf natuurlijk ook ontspanning belangrijker ( ook bij mijn eigen houding - schouders naar achter wat niet lukt - )
Ik rij 1x per week, het paard wordt in totaal 2x per week gereden, de rest staat hij op de wei.
Ben wel opzoek naar een verzorgpaard, maar helaas kan ik niks vinden

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:04

anoek30b schreef:
Bedankt voor het duidelijk verhaal dat het dus daadwerkelijk wel uit ontspanning etc komt.

Ik zal daar meer op gaan letten,

Misschien moet ik me niet mee laten slepen uit mensen uit me klas die zeggen dat ik niet kan rijden omdat ik het paard niet uit de teugel krijg ( en dus moet stoppen ) :+ Ik doe het ook alleen uit hobby.

Ik zal eraan werken om actief te gaan rijden.

Onzin hoor! Een paard aan de teugel kunnen rijden zegt niet zoveel over het kunnen rijden. Wel als je een vriendelijke hand hebt en het paard uit ontspanning aan de teugel gaat lopen, maar door middel van zagen en knijpen een paard aan de teugel krijgen heeft niets te maken met goed kunnen rijden, integendeel.

Ik ben ook een manegeruiter en wij hebben paarden en een enkele pony die heel makkelijk aan de teugel te rijden zijn(er is er zelfs een die zodra er iets van een proefje wordt voorgelezen spontaan in de krul gaat lopen en zich ineens een Totilas waant...), maar mijn instructrice vindt het veel belangrijker dat je een vriendelijke hand hebt en door veel figuren en overgangen te rijden je paard lekker los en goed voor het been krijgt.
Zagen, rukken en plukken worden onmiddelijk afgestraft.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:07

anoek30b schreef:

Vind zelf natuurlijk ook ontspanning belangrijker ( ook bij mijn eigen houding - schouders naar achter wat niet lukt - )
Ik rij 1x per week, het paard wordt in totaal 2x per week gereden, de rest staat hij op de wei.

Ik denk dat als je echt wilt gaan voor ontspannen rijden en lekker los in haar lijf, dat je wel meer als 2x per week moet rijden. Dit verschilt natuurlijk per paard. het is opzich ook wel goed om aan de teugel te rijden, als ze actief en ontspannen is. Geforceerd is niet goed.

Niet opgeven met zoeken naar een verzorgpaard! Maar ehm, ik weet natuurlijk niet wat de situatie is, maar is er geen mogelijkheid dat je dit paard gewoon vaak gaat rijden en verzorgen en dat dit een soort van je verzorgpaard is?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:11

Ik rij nu bijna een jaar op mijn verzorg merrie en heb nooit echt moeite gedaan om haar nageeflijk te laten lopen.
Na 3kwart jaar doet ze het nu uit zichzelf.
De eerste keer dat ze het deed vroeg ik mijn vriendin: wat doet ze en hoe moet ik dit oplossen (onervaren ruiter he). Bleek dat ze nageeflijk liep oeps.

Ben het verder eens met de eerder gegeven reacties.

Anoekgr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:17

__Horsegirl schreef:
anoek30b schreef:

Ik denk dat als je echt wilt gaan voor ontspannen rijden en lekker los in haar lijf, dat je wel meer als 2x per week moet rijden. Dit verschilt natuurlijk per paard. het is opzich ook wel goed om aan de teugel te rijden, als ze actief en ontspannen is. Geforceerd is niet goed.

Niet opgeven met zoeken naar een verzorgpaard! Maar ehm, ik weet natuurlijk niet wat de situatie is, maar is er geen mogelijkheid dat je dit paard gewoon vaak gaat rijden en verzorgen en dat dit een soort van je verzorgpaard is?

De manege zit anderhalf uur van mij af op de fiets, en ik zou alleen op maandag middag een extra les kunnen nemen, hoe komen extra kosten bij en zou niet kunnen wegens mijn studie. manege's en sportstallen tegelijk houden is denk niet alles, want de rest van de tijd zijn geen lessen mogelijk. Als ik een verzorgpaard vind zal ik me er echt op gaan concentreren.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:24

Aahoke, dan snap ik het. Succes met zoeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:06