bokkende pony help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horselovee30

bokkende pony help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:25

Hallo bokkers,

Ik heb sinds een halfjaar een ontzettend lieve leuke pony! Het gaat elke dag beter met rijden. Alleen s er andere ponys in de bak zijn gaat ze een beetje de merrie uithangen door een klein bokje te geven als ze langs komen. Bij de club houden ze hier al rekening mee! Maar op de linkerhand als ik aangaloppeer gaat ze allemaal bokkensprongen maken. Ik stuur haar dan naar de dichtsbijzijnde muur om te stoppen. Het vervelende is ik kan dat bij mijn instructeur niet oefenen, thuis ook niet want daar doet ze het simpel weg gewoon niet! Maar mijn vraag is, wat moet ik doen als ik aangaloppeer op de linkerhand? Ik denk dat ze het moeilijk vind of zichzelf druk maakt door de rest van de ponys. Maar moet ik haar vooruit laten lopen of stoppen? Als ik stop en weer aangalopper doet ze precies hetzelfde en als ik voorwaarts drijf neemt ze een sprintje en geeft ze een enorme bok. Ze heeft voorzover haar haracement is nagekem geen pijn en ze doet het nergens behalve bij de clubles op de linkerhand.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie tips hebben!! X

__Horsegirl

Re: bokkende pony help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:29

Heb je haar rug etc al na laten kijken? Kan ook dat in haar rug ergens iets niet lekker zit.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:33

Specefiek haar rug heb ik niet nagekeken, maar het is alleen in de clubles. Thuis en op les kan ik alles ingalop op de linkerhand maar op de club is dit de ene les helemaal goed en de week erop is het niet mogelijk.. het is gewoon telkens een verassing

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:38

Wat doet ze als je haar aan de longe laat lopen/galopperen terwijl er andere pony omheen lopen?
Misschien kun je haar te longeren terwijl er anderen aan het rijden zijn leren dat het allemaal gewoon is.
Wel even de andere ruiters vragen of je haar mag longeren terwijl zij aan het rijden zijn.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:42

Dat kan ik wel is proberen, bedankt!

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:35

Iemand nog tips?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:51

Je paard doet het duidelijk naar anderen paarden Probeer dit gedrag direct te behandelen door een schopje te geven elke x als deze dit doet En wat stem erbij als in een duidelijke HEY

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:56

Niet naar de muur sturen! Rijtechnisch oplossen en dus op je zit en teugeldruk remmen en niet door haar ergens tegenaan te laten lopen. Wat als je dit buiten gebeurd en er is alleen een omheining, voor het zelfde geld springt ze.

Dat is net zoiets als, het is eng dus zet ik mijn paard stil op het midden.
Je paard leert hier alleen maar van dat stout zijn stoppen is.

Dus hoppa aan het werk, is ze vervelend, laat haar maar een stapje harder werken.
Bokt ze naar andere paarden, tik met de zweep.

Consequent en duidelijk zijn, als dit van kwaad tot erger gaat kan jij geen fatsoenlijke les meer rijden of bv op concours en dat zou zonde zijn.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:06

jaa maar ze galoppeerd aan en gaat dan bokken, niet naar andere paarden maar ze fokt zichzelf op. de eerste keer gaf ik een schop maar dan gaat ze nog erger door en hoger. moet ik dan doorgaan? want wordt het dan niet gevaarlijk?

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:17

horselovee30 schreef:
jaa maar ze galoppeerd aan en gaat dan bokken, niet naar andere paarden maar ze fokt zichzelf op. de eerste keer gaf ik een schop maar dan gaat ze nog erger door en hoger. moet ik dan doorgaan? want wordt het dan niet gevaarlijk?

Als dit echt is omdat ze vervelend is, zorgen dat jij wint ja. (Ervaring)
Bokt zij? Tik. Bokt ze weer? Tik. Nog een keer? Tik. Op een gegeven moment stoppen ze er wel mee als jij niet opgeeft. Ik zou het wel doen als er iemand bij is, en jij ervaren genoeg bent dat je er niet binnen 1 keer naast ligt. (Ben je dat niet is het niet erg, maar dan zou ik vragen of er iemand anders op wil die ervaren genoeg is)
En als ze stil gaat staan en dan bokken, doet demijne ook wel eens, alleen maar vooruit rijden, en zorgen dat ze blijft lopen.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:45

dus je bedoeld zeg maar, als ik aan galoppeer en ze gaat bokkensprongen maken ik gewoon zo hard mogelijk vooruit moet rijden?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:51

Mijn ervaring is dat dit enkel op te lossen is door te winnen, waarschijnlijk heeft ze de link al gelegd tussen bokken is stoppen.
Ik heb het met de mijne ook opgelost door wat horsegirl zegt (wel oppassen dat je niet harder gaat slaan) maar dus niet hard vooruit maar het bokken corrigeren gaat ze harder is dat geen probleem, niet gaan remmen. Als ze dan zelf wilt stoppen juist vooruit rijden.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:54

Ik bedoelde inderdaad niet harder, maar zorgen dat ze niet stopt. Dus als zij stil gaat staan been geven zodat ze blijft lopen. En wat Suus zegt, niet harder gaan slaan. Goede toevoeging!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:00

Mijn merrie heeft dit ook een tijdje gedaan, maar na veel oefenen is ze denk ik gewoon gewend geraakt aan andere paarden in de bak.

Mijn merrie heeft zelfs 1 keer gewoon op een pony van n vriendin af geracet om er vervolgens (door mijn bijsturen) NET niet tegen aan te klappen :+

Als ze nergens pijn heeft en alles past gewoon, dan zou ik zeggen gewoon door oefenen en corrigeren als ze het doet.
Dus stemhulp of even extra been geven..

Ik zou haar niet laten stoppen als ze dat doet, denk dat dat averechts gaat werken..

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:07

oke! bedankt voor jullie hulp. hier kan ik wat mee.
als jullie nog tips of iets hebben hoor ik dat graag!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:13

Laat je zeker vanaf de grond helpen kan best heftig zijn en dan is t wel fijn om er iemand bij te hebben die aanwijzigen geeft

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:15

jaa, dat heb ik ook. gister weer pony club les en had ze het weer. de instructeur wist even niks te zeggen en vanaf de kant stonden ze met hun mond open omdat ik ben blijven zitten. dus daarom dit topic, ik wilde toch wat tips wat ik kan doen wat mijn vertrouwen bij de pony club is steeds minder omdat ik de bui weer zie hangen :) :(

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:34

Vreemd dat je instructeur niet weet wat te zeggen, die zou hier toch mee moeten kunnen helpen.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 16:51

jaa dat is de instructeur van de ponyclub, niet voor de prive les zegmaar

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:48

Als je het bokken moeilijk uit kan zitten Is het een idee om een beugelriem om zijn hals te doen Dan kan je je nog ergens aan vasthouden En anders is het heel verstandig er iemand op te zetten die de pony wel aan kan pakken

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:48

ohja dat kan ook een beugelriem om de hals!