Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rieltje

Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 03:03

De vorige keer heb ik ontzettend veel gehad aan jullie antwoorden dus ik zou jullie graag de volgende kwestie voorleggen:

Na 18 jaar ben ik eindelijk weer aan het paardrijden - en ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ik rij zo'n 3 uur per week op een manage bij mij in de buurt. Ik rijd daar op een paard en een E-pony. Met het paard gaat het allemaal lekker (voor een beginner dan he ;) ) - maar bij de pony loop ik tegen het volgende aan: hij is zo ongevoelig voor hulpen! Vooral bij het eerste keer van stap naar draf gaan is het elke keer een beetje een gevecht.

Dit is wat ik doe:

Been - geen reactie. Harder been - geen reactie - Klein schopje - geen reactie - Tik met de zweep - een kleine dribbel word ingezet. Op dit moment denk ik he he we gaan en begin omhoog te komen voor de lichtzit - daarna valt hij weer terug in stap. En herhaal tot we er uiteindelijk wel inzitten. Soms hebben we dit 1 keer - en soms (zo als gister) blijft dit terug komen. Wat ik gisteren merkte is dat mijn hulpen dus steeds grover worden om maar een reactie te krijgen. En dat lijkt mij dus uiteindelijk niet ideaal.

Gisteren was een beetje hectisch normaal kan ik altijd ff nog een beetje bomen met mijn instructrice - maar dat zat er gisteren niet in. Dus ik wou dit graag aan jullie voorleggen: Waar ga ik de mist in? Is het beter om gelijk met een grovere hulp in te zetten - en dan gaan afbouwen? Of juist niet? Alle tips zijn ontzettend welkom.

Doutz16

Re: Hoe voorkom ik steeds grovere hulpen bij geen reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:14

Als hij bij been geen reactie geeft direct een tik erbij.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 03:16

Dus je bedoelt gelijk bij de eerste keer been? Het "schopje" overslaan zeg maar?
En als hij de tik negeert - houd dat in dat de tik harder moet?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:18

Jaa precies. Hij moet leren om te reageren op jouw been.
Gewoon wat strenger wezen! En als hij bij je tik over gaat naar een dribbel (dus geen echte draf) nog maar een tik erbij.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 03:24

Mmmm - strenger zijn krijg ik idd wel eens te horen van mijn instructrices, dus dat komt me wel bekend voor.

Heb soms gewoon het idee dat we een beetje in een circel komen van steeds grovere "hulpen". Terwijl ik dat met het paard dus helemaal niet heb. Been reageert hij snel en direct op - will wel eens wat schrikkerig zijn - maar als je duidelijk bent blijft hij wel bij de les zeg maar.

Dit kleine opdondertje van een pony loopt ook al enkele jaren mee op de manage en volgens mij instructrice kent hij alle trucjes. Ik moet dus ff een betere ruiter worden en meer controle hebben. Want hij kan het echt wel. Zitten ontzettende lekkere lessen tussen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 03:29

Die cirkel van grovere hulpen herken ik. Vaak komt het ook door een stuk frustratie van jezelf omdat het niet wil. Soms moet je gewoon even heel streng zijn, jij bent en blijft de baas!

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 03:35

Ja frustatie komt wel een beetje om de hoek kijken idd! Voel me zo'n ontzettende prutsers als we weer in zo'n cirkel zitten! En baal ook ontzettend vanmezelf als ik hem echt niet zonder schopje of tik vooruit krijg.

Ontzettende hekel aan zo rijden. Ik zal eens de been - geen reactie = tik aanpak proberen. Hoop dat ik het zo kan doorbreken

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 05:47

Een keer vriendelijk been, een keer stevig been en daarna tik. Zo hebben wij het overal aangeleerd. En als hij de eerste keer niet lekker aandraaft, neem je hem terug en doe je het nog een keer. Gewoon steeds 10 meter draven 10 meter stappen. Meestal reageren ze dan steeds feller.
En over ongevoelig worden... Sja het is een manege pony wat zal ik er van zeggen. Zolang er in de week ook nog anderen mensen op zitten denk ik niet dat het gaat lukken om dat te verbeteren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:05

Je wilt dan ook wel echt reactie hebben op die "grovere" hulp Op een tik hoort een paard zeker weg te galopperen Je kunt in zo een geval beter te veel reactie vragen Dan niks krijgen

Laat paard echt weg galopperen rustig mee zitten vooral NIET trekken !!! Rondje laten galopperen echt doorgalopperen belonen met je stem Weer rustig terug nemen stappen half rondje En hulp herhalen geen reactie weg galopperen en weer hetzelfde Vaak is 3 x genoeg En zal die de 4 de x met reactie weg draven Gwn even rijden zoals je altijd doet En na een min of 5 tot 10 herhaal je de oefening weer enz

Als je dit consequent volhoud Hoef je straks alleen nog maar te denken aan draf en hij gaat al

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:12

Net wat Renee zegt.............ik denk niet dat het je gaat lukken om een manegepony, waar de hele week allerlei verschillende mensen op rijden met allerlei verschillende manieren van rijden, het je gaat lukken om deze pony heel licht aan de hulpen te krijgen.
Natuurlijk is het voor jou en de pony super als het lukt om een hele lichte hulp, maar deze pony weet niet beter, helaas. Lichte hulpen krijgt hij onbedoeld heel veel; die "hoort' hij niet meer.

Wat wel wil helpen, is de hulp gelijktijdig met een stemhulp te geven. :j

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:21

Aller eerst wat goed dat je je hier als beginner bewust van bent. Meestal duurt het jaren en bij sommigen komt het nooit. Timing is alles hierin. Eerst geef je hulp. Probeer verder zo stil mogelijk te zitten zodat je paard echt begrijpt dat jij iets aan het vertellen bent. Dan geef je de hulp voor wat je wil gaan doen. Geen reactie? Probeer dan zo snel mogelijk tegelijk een hulp met tikje te geven. Niet te hard maar ook niet te zacht. Gewoon kort en duidelijk. Je zal zien dat het beter gaat. Blijf wel kritisch naar jezelf. Stel jezelf soms de vraag: ben ik wel duidelijk geweest in wat ik wil. Heb ik geen tegenstrijdige signalen afgegeven?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:23

Als je je hulpen geleidelijk verhoogt treedt er gewenning op, je paard schrikt nooit echt omdat de hulp telkens maar een klein beetje harder is.

Ik heb altijd geleerd om heel licht te zijn in mijn vraag, maar heel streng in mijn correctie. Zo conditioneer je het paard om de volgende keer wel direct op je lichte vraag te reageren.

Met andere woorden: Geen reactie op been -> krijgt hij een tik waarvan hij zo schrikt dat hij wel wegdraaft :)

Ik heb zelf ook een paard die niet reageerde op beenhulpen, maar intussen heb ik zelfs geen zweep meer nodig. Ik neem ze er alleen nog af en toe bij om hem eraan te herinneren dat ik nog steeds een duidelijke reactie verwacht op mijn been :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:35

Je kan een manege paard of pony echt wel aan je been zetten hoor zelfs voor een uurtje Als ze maar weten dat er op geen reactie direct actie volgt Ze zijn niet gek natuurlijk Ga nog regelmatig op een manege pony zitten Dat is 2 x duidelijk en ook die slome pony is vlug

En zou ik er elke week op aan zitten weten ze echt wel owh ja bij die moet ik luisteren

Je kan beter 1 keer een goede lel geven dan 20 x 1 waar je geen reactie op krijgt Is met kinderen ook Als je ze 20 x vraagt of ze iets willen doen en ze doen het niet of met een hoop protest Krijg je ook vervelende kinderen van Is met paarden hetzelfde

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 08:58

Bedankt allemaal voor de tips en reacties. Ook wel fijn om te zien dat Bokt vrij eengezind is over hoe dit optelossen. Ik mag morgen weer dus zal de theorie in de praktijk gaan toepassen.

Ik geloof ook wel dat een managepaard aan het been te krijgen is. Als mijn instructrice erop gaat bijvoorbeeld laat hij het wel uit zich hoofd :D.

Verder heb ik het "geluk" dat het land waar ik woon de paardensport nog niet echt populair is. Als in: dit is de eerste en enige manage in dit land. De pony in kwestie loopt dus niet echt veel lessen mee. Door de week rijd 1 andere meid op hem voor een uurtje. In het weekend heeft hij nog 1 ritje met een ander persoon. En hij doet trouwe diens voor het "kennismakings kwartiertje" waar hij kindjes rondhobbelt aan de hand gehouden door de grooms. Dus ik denk dat het zeker geen onbegonnen zaak is om dit flink te verbeteren.

En dat het bij mijn instructrice niet gebeurt laat natuurlijk ook wel zien dat het echt aan mij ligt. In elk geval alle tips blijven van harte welkom en heel fijn dat zoveel mensen bereid zijn om mee te denken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:30

Renee_S schreef:
Een keer vriendelijk been, een keer stevig been en daarna tik. Zo hebben wij het overal aangeleerd. En als hij de eerste keer niet lekker aandraaft, neem je hem terug en doe je het nog een keer.

en dat moet je dus altijd doen. Je hebt het pas afgerond als je na die beetje been, stevig been, tik, terug gaat naar de kleinste hulp en daarop de gewenste reactie krijgt. Dan leert je paard dat ze op een kleine hulp moeten aandraven.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 10:38

@ lielle - dank je wel. Voordat jij het quoted was dat kwartje nog niet gevallen. Opnieuw doen tot positief gedrag. Het is natuurlijk rg verleidelijk om in draf te blijven als het eindelijk gelukt is. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:18

Het werken met een iets slomer paard is altijd lastiger dan met een vlotter paard, maar natuurlijk ook dat moet wel kunnen natuurlijk.
Er werd al gezegd duidelijker en strenger en vlugger reageren, dit is allemaal helemaal juist natuurlijk.
Maar de interpretatie en hoe het uit te voeren das natuurlijk een onduidelijker gegeven en veel moeilijker dan het er uit ziet.
Paarden zijn heel gevoelig, ze voelen een vlieg landen, dus zeggen het paard voelt mijn beenhulpen niet is zeker een foute gedachte, paard heeft er geen aandacht meer aan, paard geeft er nu ook geen betekenis aan, en geloof me dat is zeer zeker een hele uitdaging dit als ruiter/trainer aan je paard weer goed uit te leggen.
Wees respectvol en vooral ook zacht bij de vraagstelling, doe alsof jouw been de vlieg is die even gaat landen, koppel daar dan ook jouw vooruit gedachte bij aan, heel jouw wezen, heel jouw verlangen moet de voorwaartse vraag als het ware uitstralen, jouw bekken moet duidelijk naar voren kantelen, jouw lichaam net iets groeien, jouw blik moet op een ver doel gericht zijn, jouw handen moeten net iets toegeven, duimen wijzen de vooruit aan, dus met heel jouw lichaam dus, gebruik ineens ook jouw stem erbij kus geluidje gebruik ik zelf als hup voorwaarts, maar kan net zo goed een ander geluidje zijn natuurlijk, maar laat je horen, ......
En heel die opsomming dit is eigenlijk één geheel, dus moet samen uitgevoerd worden, lijkt makkelijker dan het is hoor.
De vaste gedachte is ik stel heel beleefd en vriendelijk de vraag aan het paard, maar mijn eis is wel actie moet een reactie geven, als het paard dus doet alsof hij me niet verstaan heeft, tjaaaa foute boel dus , .... dan ineens zonder aankondiging niet een zachte maar ineens een flinke tik achter mijn been of indien het paard echt sloom is ineens achter zijn billen,
het paard zal dan heel waarschijnlijk reageren door ineens even met een sprong voorwaarts te schieten, wel das een goed antwoord héééé ik vroeg voorwaarts en heb als antwoord voorwaarts, mssn net iets te fel maar het is voorwaarts, goed dus, op zo'n moment laat ik de druk ineens helemaal wegvallen, zeker het paard niet gaan tegenhouden, laat hem vooruit want dat was je vraag.
Nadien kan alles weer beter onder controle komen hoor.
maak het goede makkelijk
maak het verkeerde onaangenaam
zo leren paarden

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 15:09

Wat een ontzettend fijne duidelijk uitleg! Dank je wel. Ik ga dit topic mooi morgen voor de les nog eens op mijn gemakje door nemen en er met een positief gevoel hard aan werken!

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:19

Heel herkenbaar.
Ik geef altijd 3X een hulp reageerd ze niet, krijgt ze een tik.
Ik moet dit nu van de eigenaar afbouwen, want ze kan dondersgoed na 1X reageren. Alleen ben ik te lief voor haar

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:37

_Milo schreef:
Heel herkenbaar.
Ik geef altijd 3X een hulp reageerd ze niet, krijgt ze een tik.
Ik moet dit nu van de eigenaar afbouwen, want ze kan dondersgoed na 1X reageren. Alleen ben ik te lief voor haar

Bekijk dit ook eens vanuit het paard. Waarom zou hij de eerste en tweede keer ongestraft niet mogen reageren en krijgt hij voor dezelfde reactie!! de derde keer wel straf? Erg onduidelijk en menig paard zou hier (terecht) niet braaf bij blijven. Maar, wel iets dat vaak voorkomt en daarom misschien wel goed dat het hier nog even benoemd wordt.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:57

Ja daarom zijn we dat ook aan het veranderen. Helemaal omdat we in de nabije toekomst onderlinge wedstrijden gaan rijden.

Het is niet mijn paard dus ben erg voorzichtig. Was in het begin heel bang dat ik haar zou verpesten omdat ik onervaren was.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:03

_Milo schreef:
Ja daarom zijn we dat ook aan het veranderen. Helemaal omdat we in de nabije toekomst onderlinge wedstrijden gaan rijden.

Het is niet mijn paard dus ben erg voorzichtig. Was in het begin heel bang dat ik haar zou verpesten omdat ik onervaren was.

Bekent probleem. Mijn VP heeft Z gelopen en ik reed pas een jaar toen ik met m begon. Maar juist te voorzichtig zijn was bij mij het probleem waarom het niet lukte. Nu ik duidelijker meer van m vraag begint ie ook veel beter te lopen :)

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 17:20

De laatste twee reacties herken ik ook erg. Beestje in kwestie is dus ook idd niet van mij - dus voel me nog meer geremt om hem eens een tik te verkopen. Maar zoals hier boven vaker is gezegd - beter 1 keer duidelijk dan 20 keer half.

En wil Al helemaal niet al schopppend de bak door. Dus hard en consequent aan de slag om dit te verbreken.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:23

Ja ik reed nog niet eens. Alles wat ik nu kan heb ik op haar geleerd.
Gelukkig staan de eigenaren vierkant achter me en weten ze wat voor pismerrie ze kan zijn.
Maar het is lastig hoor, rechtvaardig streng zijn.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:28

Ik heb een eigen pony en die is ook zo sloom af en toe. Hij reageert dan niet op me been. Vooral als ik in tempo ben en dan loopt hij ontspannen, dan gaat ie nog zachter. Goede tips, ik ga vanavond eens uitproberen of het werkt!