galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sereentjexme

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:22

hejj bokkers, hier een vraag.

ik heb een verzorgpony die altijd zwaar iritant is als ik aan zn slechte kant galopeerd! bijv.
hij stopt vaak in de hoekjes of stopt ineens ik raak hier gefrustreerd van en wordt boos! ik weet dat ik rustig moet blijven en vaak lukt dat me ook! maar ook als hij in de hoekjes stopt gaar hij de andere kant op, maar dan wil ik hem weer de goeie kant op! maar vaak wil hij dat niet en trek ik mn handen omhoog! HELP wat moet ik doen? gr. serena

MissBmx

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:23

waarom stopt hij in een hoek, is hij stijf aan een kant of zit jij misschien scheef, heb jij een sterkere hand waardoor je je paard vast rijd?
En van de hoefslag afrijden?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:25

Neem goed les met je verzorgpony. Een goede instructeur kan je precies op het goede moment vertellen wat je wel en niet moet doen en ook kijken naar de oorzaak.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:28

Misschien eens een fysio of osteopaat bij laten komen :) en ook heel goed op je eigen houding letten. Als jij scheef zit is het voor de pony ook een stuk moeilijker.

sereentjexme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:36

bedankt voor de reacties ik heb vaak zit lessen gehad en op de manege hebben ze altijd positieve dingen over mijn zit gezegt dus het kan daar niet aan liggen stijf zijn zou best nog wel eens kunnen!

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:04

Misschien helpt het om eens privéles te nemen? De instructrice kan je dan wijzen op wat er mis gaat, of wat anders moet.

Anders inderdaad eens een fysio of osteopaat langs laten komen, misschien dat hij ergens last van heeft.

sereentjexme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 17:16

okejjj

bedankt voor de reacties..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:23

OPG -> RT-V

Annatje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:43

op de manege waar ik rij heb je ook een pony die stopt in galop in de hoek en eentje gewoon wanneer die zin heeft. degen die in de hoek stopt moet je steeds voordat je de hoek iin gaat een schop geven de andere pony bij die moet je gewoon je handen hoger houden dan normaal dan kan hij zijn hoofd niet om laag doen en dan kan hij dus ook niet stopen probeer het maar

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:19

Het kan dat de pony ergens last van heeft, of je anders rijd dan hij/zij gewend is. Reden er bijvoorbeeld veel verschillende mensen op? En is de pony jong of oud?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:26

Annatje04 schreef:
op de manege waar ik rij heb je ook een pony die stopt in galop in de hoek en eentje gewoon wanneer die zin heeft. degen die in de hoek stopt moet je steeds voordat je de hoek iin gaat een schop geven de andere pony bij die moet je gewoon je handen hoger houden dan normaal dan kan hij zijn hoofd niet om laag doen en dan kan hij dus ook niet stopen probeer het maar

Een pony elke keer dat je een hoek in rijdt vast een schop geven voordat ie ook maar aanstalten maakt om iets te doen zou ik zeker niet doen, mag hopen dat ze op de manege waar je rijdt niet met alle pony's zo omgaan :n Ik neem dat je het zo geleerd hebt in de les, maar zo los je niks op.

TS, er is een reden dat die pony staakt (stopt). Ik denk dat een privéles zeker zou kunnen helpen. De instructeur kan vanaf de grond zien wat je pony met zijn lijf doet voordat hij stopt, en zo misschien ook wel de oorzaak vinden. Misschien is het ondeugendheid, maar het kan ook heel goed dat je pony zo doet omdat hij ergens last van heeft.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:44

Annatje04 schreef:

Nee. Gewoon nee.

Neem les!!

sereentjexme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:08

heejj bokkers..

eerst geef ik altijd een schop maar daar reageerd hij toch niet op (vaak geprobeerd en ging vaak sneller en juist meer in de hoekjes stoppen) dus dat is geemn goede oplossing!!!

maar bedankt allemaal voor de reacties en dat jullie goed met me mee denken!! gr. serena feenstra

Johanna_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:51

Heb je een instructeur? Zo niet, misschien goed om eens over na te denken, hij/zij kan je hier goed mee helpen.

pferden2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:11

Iedere keer voordat je bij een hoekje komt alvast naar de volgende kijken en duidelijk zijn waar je heen wilt, als je verzorgpony toch omdraait weer de goede kant uit sturen en bij hetzelfde hoekje extra duidelijk zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:55

Jouw pony heeft zo te horen gymnastiek nodig. Hij moet zijn hals en rug naar beide kanten even goed kunnen buigen. Hij moet zijn schouders naar links en rechts kunnen brengen. HIj moet bochten kunnen maken zonder dat het het idee hebt dat hij een balk heeft in plaats van een ruggegraad.
En dat is dus wat je traint. Het is volkomen normaal dat je paard (en jijzelf, en alles) een lenige kant en een stijvere kant heeft. Je moet altijd alle twee de kanten oefenen en geduld hebben als zijn moeilijke kant aan de beurt is.
Wat kun je voor oefeningen doen: In draf vierkantjes rijden, op de lange zijde steek je over naar de overkant en daar maak je een vrij korte bocht na 20 meter vooruit steek je weer over en daar ga je een poosje mee door, naar beide kanten doen. Voltes in draf, maak een volte bij a of c ga daar almaar mee door, na een rondje of drie verklein je je volte. Als je hier nooit les in gehad hebt dan moet je aan je instructrice vragen hoe dat moet, niet zelf klooien want het moet voor jullie allebei leuk zijn.
Schouder voor in stap Volg de hoefslag en doe alsof je van hand gaat veranderen op het moment dat je pony inbuigt (dus hoofd en schouder buigt) rijd je dmv drijven met je buitenbeen toch rechtdoor, Het hoofd en schouder blijven alsof ze afbuigen. Denk er aan, niet alleen de hals die schouder moet ook.

Oefen zeker in het begin voorzichtig, niet langer dan 15 a 20 minuten per dag (naast het gewone rijden) Houd er rekening mee dat je pony spierpijn zal krijgen en dus na de dag dat er geoefend is geen zin zal hebben, daar ga je niet doorheen raggen.. Dan doe je gewoon wat minder..

sereentjexme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:07

ik heb zelf les op een manege dus het niet zo dat ik niet weet wat ik doe! maar zal die oefeningen proberen thnx!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:19

Heel goed dat je de opgegeven oefeningen wil gaan doen en proberen wat en hoe dit allemaal kan bijdragen aan het beter en correcter omgaan met het betreffende paard.
Heel goed dat je les hebt in een manege, maar in jouw profiel staat dat je 11j bent, dat is nog heel jong en dus heb je nog heeeeeellllll veeeeelll te leren.
Je weet dus idd nu op dit moment nog niet wat je allemaal verkeerd doet of nog niet doet of nog beter zou kunnen doen of .......
Paardrijden is niet doe dit en het is juist, echt niet, alles wat je leert op de manege en uit boeken en uit Clinic's en uit .... moet je nadien leren doseren, leren aan te passen aan de reacties van het paard, het is een spel van geven en nemen.
Ik reed ook al paard als ik 11j was, en ik ben er nu 58j en nog steeds ben ik nu bezig te leren hoe juister te doseren, hoe juister de vraag te stellen, en inderdaad het lukt me nu nog steeds niet altijd, maar toch alsmaar beter en beter.
De fout moet je dus altijd bij jezelf zoeken, en uiteraard les en nog eens les en lessen en boeken en .....
succes verder, geef het niet op, maar denk nooit ik weet het al allemaal want dan geraak je nooit meer verder dan waar je bent.

sereentjexme schreef:
ik heb zelf les op een manege dus het niet zo dat ik niet weet wat ik doe! maar zal die oefeningen proberen thnx!!