Opnieuw starten met bijrijdpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Mariskaa

Opnieuw starten met bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:00

Hallo bokkers. :)

Sorry als dit hier niet goed staat. Ik heb meerdere vragen en heb geen idee waar dit precies geplaatst moet worden.
Ik begin vanaf volgende week opnieuw met mijn bijrijdpaard. De eigenaresse van het paard heeft geen tijd meer voor haar en heeft mij gevraagd het paard bij te rijden. Wanneer dit niet gaat lukken, zal ze worden verkocht.
Voor mij is dit de ideale gelegenheid om weer een beetje terug te komen in de sport (ik heb een aantal jaren niet kunnen paardrijden wegens andere prioriteiten). Het probleem is echter dat het paard al vier maanden (onder het zadel) stil staat en alles als het ware alweer is 'verleerd'. Ze durft niet meer op de trailer, is niet meer verkeersmak en zal vrijwel alles opnieuw moeten oppakken.
Ten eerste wil ik vragen hoe ik haar het beste opnieuw kan oppakken om conditie en kracht op te bouwen. Ze is eigenlijk een tijdbom aan energie waardoor ik er niet direct op wil stappen. Ik heb geen beschikking over een binnenbak, longeercirkel o.i.d. Wel heb ik de middelen om met haar te gaan trainen.
Daarnaast krijgt ze nu geen krachtvoer in verband met het feit dat ze nu niet werkt. Ik vraag me af welk voer het beste geschikt is voor haar wanneer ze weer terugkomt in de sport en hoe je dit het beste kan opbouwen.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik dit alleen doe voor mijzelf. Uiteraard moet ik eerst kijken of het klikt en zal het opbouwen van vertrouwen de eerste stap worden. Daarbij beschik ik over enorm veel geduld en zal ik haar op eigen tempo laten werken. :)

dunkindonut

Re: Opnieuw starten met bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:14

Longeren, eerst niet te lang aangezien ze lang heeft stilgestaan, maar hoe meer dagen je longeerd, hoe langer je kunt longeren.
Wij hebben ook geen longeer circel, maar als je een longeerlijn hebt kun je ook prima longeren in een rechthoekige bak.
Het voer... lijkt mij zodra je er echt weer op gaat, en haar dagelijks rijd dat ze dan eventueel weer op krachtover kan, maar dat weet ik niet zeker :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:17

Als jij zegt na 4 maanden alles verleerd, vraag ik, hoe oud is het paard en wat kon het al?
Heb mijn 3 jarige nu elders neergezet voor de winter, maar weet zeker dat als ik daar zadel op gooi ik zo weer verder kan waar ik gebleven was (even daargelaten dat ze uiteraard geen conditie meer heeft en bespiering weer zou moeten wennen)

Mijn oudje heb ik een keer 9 maand stil laten staan en ben er toen vrolijk zonder zadel opgeklauterd en weggereden, maar dat is heel simpel, die is volledig doorgereden.

Wat jij hier schetst is of een zeer onervaren paard, of een waar meer mee aan de hand is.
Weet je waarom hij is stil gezet en wat hij voor die tijd allemaal heeft gedaan?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:19

Na 4 maanden zijn paarden normaal gesproken niet alles verleerd. Als ze netjes was aangereden en trailer laden ed allemaal voorheen goed gingen. Dan zal dit met een keertje oefenen (met eigenaresse erbij?) weer goed moeten komen. Eerste x misschien longeren voor je erop gaat zitten zodat de ergste frisheid eruit is. Maar de hulpen e.d. horen er nog wel in te zitten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:21

Je kunt als je met haar aan de gang gaat een vitaminekorrel voeren. Je merkt vanzelf als ze weer wat meer conditie krijgt of ze wat krachtvoer er bij kan hebben, maar met opbouwen is dat echt niet zo nodig.

Een goede vitaminekorrel is bijvb marstall force. Is ook verkrijgbaar in een emmer van 4 kilo om te proberen :)

Wat je schrijft over verleren dat is vreemd, want paarden verleren iets niet na een paar maanden. Misschien vind ze het gewoon even spannend omdat ze al een tijd niets heeft hoeven doen + een klein beetje de grens op zoeken bij jouw.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:31

Hoe oud is het paard? Ik heb mijn paard door omstandiigheden 2 keer langere tijd stil laten staan. Een keer een half jaar. EN ze was niets verleerd, kon alles weer. Wel conditie terug opbouwen en de kleine dingetjes.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:37

Sjolvir schreef:
Als jij zegt na 4 maanden alles verleerd, vraag ik, hoe oud is het paard en wat kon het al?
Heb mijn 3 jarige nu elders neergezet voor de winter, maar weet zeker dat als ik daar zadel op gooi ik zo weer verder kan waar ik gebleven was (even daargelaten dat ze uiteraard geen conditie meer heeft en bespiering weer zou moeten wennen)

Mijn oudje heb ik een keer 9 maand stil laten staan en ben er toen vrolijk zonder zadel opgeklauterd en weggereden, maar dat is heel simpel, die is volledig doorgereden.

Wat jij hier schetst is of een zeer onervaren paard, of een waar meer mee aan de hand is.
Weet je waarom hij is stil gezet en wat hij voor die tijd allemaal heeft gedaan?

Het paard is 21 jaar en daarmee dus vrij oud. Ze was geloof ik M geklasseerd, maar staat nu al naar schatting een paar jaar stil. Ze is af en toe bereden door de eigenaresse, maar dit was niet vaker dan 2 à 3 keer per maand. Ze is stil gezet doordat er gewoon praktisch geen tijd meer was voor haar.

Ineke2 schreef:
Je kunt als je met haar aan de gang gaat een vitaminekorrel voeren. Je merkt vanzelf als ze weer wat meer conditie krijgt of ze wat krachtvoer er bij kan hebben, maar met opbouwen is dat echt niet zo nodig.

Een goede vitaminekorrel is bijvb marstall force. Is ook verkrijgbaar in een emmer van 4 kilo om te proberen :)

Wat je schrijft over verleren dat is vreemd, want paarden verleren iets niet na een paar maanden. Misschien vind ze het gewoon even spannend omdat ze al een tijd niets heeft hoeven doen + een klein beetje de grens op zoeken bij jouw.

Goed om te weten! En in welk regelmaat is dat het beste bij te voeren? :)
Laatst bijgewerkt door _Mariskaa op 10-01-15 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:39

Paard van 21 is echt niets verleerd hoor, die neemt je dan of in het ootje, dan wel die mankeert iets.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:41

Sjolvir schreef:
Paard van 21 is echt niets verleerd hoor, die neemt je dan of in het ootje, dan wel die mankeert iets.

Met verleren doel ik ook niet op de hulpen o.i.d. Ze laat zich alleen niet meer op de trailer laden en is ontzettend schrikkerig in het verkeer. Het rijden is geen probleem, ik doel meer op de externe handelingen.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 16:43

Ts, het klinkt alsof het paard weg moet, tenzij jij het paard gaat bijrijden. Hoe komt dat in de toekomst? Gaat de eigenaresse dan wel weer rijden etc? Of verkoopt ze m alsnog, maar dan als getraind paard?

Ik zou beginnen met grondwerk; elkaar leren kennen. Om de conditie en spieren op te gaan bouwen zou ik 3/4 keer per week grondwerk combineren met longeren. Om de dag is, met het oog op eventuele spierpijn meer dan genoeg ( mits het paard daarnaast voldoende beweegt). Als het goed voelt, begin je rustig aan met rijden. Veel stappen, buigen, figuren etc. En daarna de draf en galop weer opbouwen. Iedere dag een stukje langer, niet helemaal in het zweet werken. Vlak voordat ze moe worden, stoppen. Gaandeweg merk je wel of ze extra voer nodig hebben; check gewicht etc.

Veel plezier!

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-15 16:47

ChevalNoir schreef:
Ts, het klinkt alsof het paard weg moet, tenzij jij het paard gaat bijrijden. Hoe komt dat in de toekomst? Gaat de eigenaresse dan wel weer rijden etc? Of verkoopt ze m alsnog, maar dan als getraind paard?

Ik zou beginnen met grondwerk; elkaar leren kennen. Om de conditie en spieren op te gaan bouwen zou ik 3/4 keer per week grondwerk combineren met longeren. Om de dag is, met het oog op eventuele spierpijn meer dan genoeg ( mits het paard daarnaast voldoende beweegt). Als het goed voelt, begin je rustig aan met rijden. Veel stappen, buigen, figuren etc. En daarna de draf en galop weer opbouwen. Iedere dag een stukje langer, niet helemaal in het zweet werken. Vlak voordat ze moe worden, stoppen. Gaandeweg merk je wel of ze extra voer nodig hebben; check gewicht etc.

Veel plezier!

Het paard hoeft alleen weg als ze niet meer bereden wordt. De eigenaresse heeft op dit moment geen tijd, hoe dat in de toekomst zit weet ik ook zo niet. Het liefst houden ze haar aangezien het paard gewoon aan huis staat en daardoor gemiddeld weinig kosten met zich meebrengt. Dankjewel voor de tip!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:08

Vitaminekorrel voer dagelijks bij. Op de verpakking staat een richtlijn hoeveel je kunt geven.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 07:28

In je openingspost zet je dat ze 4 maanden stil heeft gestaan en iets verderop zeg je dat ze een aantal jaar heeft stil gestaan. Dat is nogal een verschil, in ieder geval voor een wat ouder paard. Rust roest.

Opnieuw beginnen zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Paarden verleren het echt niet, dus ik denk dat je gewoon gigantisch in het ootje genomen wordt. Trailer problemen zijn ook niet moeilijk op te lossen denk ik, daar ze voordat ze stilstond ook gewoon te laden was. Dus als je of de eigenaresse of een paar uur een proffessioneel iemand erbij hebt, dan is ze zo weer normaal te laden vermoed ik. Het schrikkerige buiten kan ook haar frisheid/enthousiasme zijn. Misschien even longeren voordat je naar buiten gaat..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:22

Misschien is het paard wel slechtziend geworden, waardoor het nu angstiger is buiten en op de trailer.
Ik denk dat eerder dan in het "ootje" nemen. Paard kan wel onzeker geworden zijn en niet veel vertrouwen hebben in de begeleider. Dat is een kwestie van consequent vertrouwen opbouwen, zodat het paard leert dat jij te vertrouwen bent als leider.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:25

janouk schreef:
Misschien is het paard wel slechtziend geworden, waardoor het nu angstiger is buiten en op de trailer.
Ik denk dat eerder dan in het "ootje" nemen. Paard kan wel onzeker geworden zijn en niet veel vertrouwen hebben in de begeleider. Dat is een kwestie van consequent vertrouwen opbouwen, zodat het paard leert dat jij te vertrouwen bent als leider.

In ootje nemen van niet zekere nieuweling is ook goede optie hoor,
heb hier een meesteres in ootje staan, kan de gemiddelde haflinger niet aan tippen.
Zelfs Janouk niet denk ik :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:28

Voor een paard van 21 dat een aantal jaar heeft stil gestaan is je doel eerst weer lekker ontspannen buiten rijden of lekker lala in de bak en niet opnieuw gaan starten.. Als dit paard al die jaren gewoon goed was bijgehouden was dit een veel minder groot probleem geweest, maar aantal jaar maar een paar keer per maand en dan nu verwachten dat je weer kan starten vind ik iets te hoog gegrepen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:09

Sjolvir schreef:
janouk schreef:

In ootje nemen van niet zekere nieuweling is ook goede optie hoor,
heb hier een meesteres in ootje staan, kan de gemiddelde haflinger niet aan tippen.
Zelfs Janouk niet denk ik :+

weet wat je zegt! Janouk is redelijk bedreven in grappen en grollen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:11

Dan moeten we die twee vooral niet kennis laten maken en hun in ootje neem tactieken laten overleggen, dan kunnen we er nooit meer een bijrijder op krijgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:29

ieder paard is verschillend maar een netjes gereden paard is echt niet alles vergeten hoor. Let op conditie maar langzaam opbouwen qua tijd. Misschien de eerste keer longeren maar ik zou daar niet al te moeilijk over doen. Heb nog nooit ook niet na lange periode (van bijna een jaar) niet rijden probleemloos weer kunnen beginnen.