De Amerikaanse Manier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

De Amerikaanse Manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 20:43

http://www.usefnetwork.com/featured/2015GMHTS/

Ieder jaar houdt de USEF (Amerikaanse KNHS) een 5-daagse workshop met de oud-coach van het Amerikaanse team. Deze man heeft een ongelofelijke staat van dienst en is ook een van de trainers van o.a. Beezie Madden. De USEF zet de hele clinic op het internet om gratis te bekijken. Persoonlijk vind ik het erg leerzaam en interessant om te zien hoe de Amerikaanse training en rijstijl toch wel veel verschilt van de Nederlandse en Duitse manier.

Er is ook een uur te zien waarin Beezie Madden een KWPN hengst dressuurmatig rijdt.

Hopelijk vinden jullie het interessant en ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het is trouwens mogelijk om voorgaande jaren terug te kijken. Allemaal in goeie kwaliteit en voor niets. Misschien ook een ideetje voor de KNHS.

Anoniem

Re: De Amerikaanse Manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:24

Jammer dat ik zo weinig tijd heb want ik ben wel benieuwd!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 17:49

Leuk! Bedankt voor het plaatsen :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 21:04

Graag gedaan.

Als het goed is blijft het er wel even op staan. Laat even weten wat je vindt als jullie wat gezien hebben. Ben erg benieuwd.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:11

Dit vond ik erg leuk om te zien! Fijn dat het goede kwaliteit is zonder haperingen.
Ik ga ook andere filmpjes kijken die erop staan!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:37

Leuke filmpjes! Ik denk dat de Amerikaanse stijl wat 'losser' is, in vergelijking met de west-europese rijstijl. Ik denk dat daar voor en nadelen aan zitten. Ze laten het paard wat vrijer en daarmee loop je minder risico het paard te forceren. Maar ik denk dat als het er echt op aan komt dan ze dan misschien een stukje techniek/controle missen. Het ligt ook aan wat voor paard ze rijden denk ik... Bij het ene paard zal deze stijl beter passen dan bij het andere. Verder ben ik niet echt een springruiter, meer een dressuurruiter... Maar dit is wat ik mij er bij kan voorstellen.

Ik heb de dressuurdemo van Beezie ook gekeken. Wat zij doet is 'functioneel' dressuur rijden (zoals springruiters dat doen) Ik vind het paard voor een topsportpaard bij aanvang wel erg strak, maar je ziet wel duidelijk verbetering. Ze werkt het paard los, maar als je het vanuit dressuur technisch oogpunt bekijkt laat het nog wel wat te wensen over. De vraag is of dat erg is, voor haar waarschijnlijk niet, want haar doel is niet technisch perfect dressuur rijden. Zij wil goed door een parcours komen en dan maakt het niet zoveel uit dat een paard een wissel naspringt, of niet helemaal de perfecte buiging/stelling heeft oid. Zij wil dat hij omgaat voor haar been, het gaat haar om de reactie en niet zozeer op de uitvoering :) Maar het is wel leuk om te zien hoe ze dat doet, en ik denk wel dat ze er een vriendelijke paardgerichte rijstijl op nahoudt.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:47

Dank je voor je reactie Jasmijn.

jasmijn78 schreef:
Leuke filmpjes! Ik denk dat de Amerikaanse stijl wat 'losser' is, in vergelijking met de west-europese rijstijl. Ik denk dat daar voor en nadelen aan zitten. Ze laten het paard wat vrijer en daarmee loop je minder risico het paard te forceren. Maar ik denk dat als het er echt op aan komt dan ze dan misschien een stukje techniek/controle missen. Het ligt ook aan wat voor paard ze rijden denk ik... Bij het ene paard zal deze stijl beter passen dan bij het andere. Verder ben ik niet echt een springruiter, meer een dressuurruiter... Maar dit is wat ik mij er bij kan voorstellen.

Ja, ik snap wat je bedoelt. Het ziet er idd een stuk vrijer en misschien wat ongecontroleerder uit dan wat je hier in de buurt ziet. Toch vraag ik me soms af in hoeverre de hoeveelheid controle die sommige ruiters hebben echt nodig is.

Citaat:
"Ik heb de dressuurdemo van Beezie ook gekeken. Wat zij doet is 'functioneel' dressuur rijden (zoals springruiters dat doen) Ik vind het paard voor een topsportpaard bij aanvang wel erg strak, maar je ziet wel duidelijk verbetering."

Eens. Je zou maar met dat paard de ring in moeten voordat fatsoenlijk is losgewerkt. Denk niet dat dat een lekker gevoel geeft.

Citaat:
Ze werkt het paard los, maar als je het vanuit dressuur technisch oogpunt bekijkt laat het nog wel wat te wensen over. De vraag is of dat erg is, voor haar waarschijnlijk niet, want haar doel is niet perfect dressuur rijden. Zij wil goed door een parcours komen en dan maakt het niet zoveel uit dat een paard een wissel naspringt, of niet helemaal de perfecte buiging/stelling heeft oid. Zij wil dat hij omgaat voor haar been, het gaat haar om de reactie en niet zozeer op de uitvoering :) Maar het is wel leuk om te zien hoe ze dat doet, en ik denk wel dat ze er een vriendelijke paardgerichte rijstijl op nahoudt.

Ja, ben ik het ook wel mee eens. Als je kijkt naar Michael van der Vleuten, zie je dat die toch redelijk hetzelfde rijdt. Dit itt bijv. Christian Ahlmann. Zonder overigens daar waardeoordelen aan vast te plakken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:13

Even zonder de filmpjes gezien te hebben, omdat ik het wat druk heb en nu even alleen een telefoon in de hand heb.

De Amerikaanse stijl heeft heel veel goede dingen, zeker voor het rijden in de ring met een bloedpaard. Het simpele en vrije zorgt ervoor dat het paard op zijn natuurlijke manier het beste uit zichzelf kan halen.
De Duitse manier kan er ook ooit voor zorgen zat het paard in protest komt, het is allemaal toch iets dwingender.

Maar het paard dressuurmatig geheel op die manier rijden, zie ik niet helemaal zitten. Een springpaard moet toch aan alle kanten gegymnastiseerd worden, hij moet uiteraard scherp aan de hulpen staan en hier en daar opgerekt en wat meer er doorheen gewerkt worden.

Zelf probeer ik dus de balans in deze twee stijlen te vinden. Dressuurmatig iets meer richting het Duitse en in de ring meer richting het Amerikaanse. Dat is denk ik ook de reden waarom er in Amerika weinig paarden opgeleid worden, maar uiteindelijk wel fantastisch gepresteerd wordt met de in Europa gekochte en opgeleide paarden.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 19:40

Dank je wel Schoentje. Interessant. Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar je mening nadat je de filmpjes gezien hebt.

Wat jij zegt hoor ik trouwens wel vaker. Door het systematische dressuurwerk dat in Nederland getrainde paarden krijgen, ontwikkelen ze zich dusdanig dat ze in Amerika kunnen vlammen. Zulke paarden zouden niet tot hun recht komen als ze alleen maar in Amerika getraind zouden zijn geweest.

Volgens mij proberen ze daar tegenwoordig toch met man en macht de jeugd wat meer dressuurwerk bij te brengen om dat gat te dichten. Ik hoop dat je de tijd kan vinden om even te kijken en ons dan te laten weten wat je vindt.

Gr.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:41

Ik denk dat hier in Nederland en Duitsland ook het beste dressuurmatig wordt gereden, maar op het gebied van 'horsemanship' (en daarmee bedoel ik niet het zweverige gedoe) en het paard in zijn waarde laten, dat is nog wel een aandachtspunt.

Voor Paard&lifestyle zijn wij al eens bij Tristan Tucker geweest. Hij komt uit Australie en heeft zijn licht in veel takken van paardensport opgedaan. Van het circus en het trainen van paarden voor de filmindustrie tot het werken met paarden op een ranch etc. Hij rijdt zelf ook GP dressuur. Hij doet nu heel goed werk met verschillende topdressuurruiters (bv Katja Gevers) die spanningsproblemen met hun paarden hebben/hadden, bijvoorbeeld in de ring. Hij breng dus eigenlijk dat stukje 'horsemanship' mee wat we hier soms missen (zeker met de hele sensibele paarden van tegenwoordig, niet meer te vergelijken met het dressuur/rijpaard van 40 jaar geleden) Hij stelt overigens wel dat technisch gezien er niets boven het systeem gaat wat wij hier in Nederland en Duitsland hanteren (het skala). Als je hem aan het werk ziet, dan werkt hij ook op een hele losse ontspannen manier. Hij zal een angstig paard niet onder druk zetten en het er ergens langs forceren. En zo hebben wij dat meestal wel van oudsher geleerd; hand en been er aan en het paard er doorheen drukken. En uiteindelijk krijgt hij net zo veel controle, zo niet meer EN een ontspannen paard.

clarence schreef:
Toch vraag ik me soms af in hoeverre de hoeveelheid controle die sommige ruiters hebben echt nodig is.

Ik denk dat als je echt op hoog niveau wilt presteren dan je dan zeker heel veel controle nodig hebt, zowel in de dressuur als het springen. Maar wel een controle die op een gedegen manier verkregen is, door een goede gedegen opleiding van paard en ruiter. Geen controle die afgedwongen of geforceerd is. Paarden waarbij op die manier de controle is verkregen zijn getrixt en vroeg of laat krijg je daar altijd de rekening van.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 16:18

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat hier in Nederland en Duitsland ook het beste dressuurmatig wordt gereden, maar op het gebied van 'horsemanship' (en daarmee bedoel ik niet het zweverige gedoe) en het paard in zijn waarde laten, dat is nog wel een aandachtspunt.

Eens. En tegenwoordig natuurlijk Engeland met Carl. :-)

Citaat:
Voor Paard&lifestyle zijn wij al eens bij Tristan Tucker geweest. Hij komt uit Australie en heeft zijn licht in veel takken van paardensport opgedaan. Van het circus en het trainen van paarden voor de filmindustrie tot het werken met paarden op een ranch etc. Hij rijdt zelf ook GP dressuur. Hij doet nu heel goed werk met verschillende topdressuurruiters (bv Katja Gevers) die spanningsproblemen met hun paarden hebben/hadden, bijvoorbeeld in de ring. Hij breng dus eigenlijk dat stukje 'horsemanship' mee wat we hier soms missen (zeker met de hele sensibele paarden van tegenwoordig, niet meer te vergelijken met het dressuur/rijpaard van 40 jaar geleden) Hij stelt overigens wel dat technisch gezien er niets boven het systeem gaat wat wij hier in Nederland en Duitsland hanteren (het skala).

Ja, heb ik gezien. Interessante visie en lijkt heel paardvriendelijk.

Citaat:
Als je hem aan het werk ziet, dan werkt hij ook op een hele losse ontspannen manier. Hij zal een angstig paard niet onder druk zetten en het er ergens langs forceren. En zo hebben wij dat meestal wel van oudsher geleerd; hand en been er aan en het paard er doorheen drukken. En uiteindelijk krijgt hij net zo veel controle, zo niet meer EN een ontspannen paard.

Ja, soms lijkt het een beetje op kinderen opvoeden. Soms moet je ze aan de hand begeleiden en gerust stellen. Zo lang je het verschil kan voelen tussen oprechte angst en ontwijken denk ik dat dat een hele goede manier is.

Citaat:
Ik denk dat als je echt op hoog niveau wilt presteren dan je dan zeker heel veel controle nodig hebt, zowel in de dressuur als het springen. Maar wel een controle die op een gedegen manier verkregen is, door een goede gedegen opleiding van paard en ruiter. Geen controle die afgedwongen of geforceerd is. Paarden waarbij op die manier de controle is verkregen zijn getrixt en vroeg of laat krijg je daar altijd de rekening van.

Ik denk dat jouw nuancering idd het juiste toevoegt. Echter, om het even bij Amerika en het springen te houden, dan bedoel ik dat de meeste Amerikanen de neus er toch echt veel meer uit laten en de paarden over het algemeen in een hoger tempo rondrijden. Tegelijkertijd houden ze wel veel controle over het lichaam. Vind ik altijd interessant.

iesie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:16

ook namens mij bedankt voor het plaatsen, interessant onderwerp

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:35

Eindelijk tijd gehad om te kijken :+
De vrije hoofdhalshouding spreekt me erg aan. De manier waarop ze rijdt is simpel en gericht op gehoorzaamheid en dat maakt het heel duidelijk voor het paard.

Ik vind het paard wel erg strak en gespannen ogen. Later wordt dit wel iets beter, maar in elke oefening zie je hem op een bepaald moment omhoog komen. Dit zie ik als een voordeel van die vrije hoofdhalshouding en als goede feedback van het paard. Het is natuurlijk een clinic om dingen te laten zien en dan kan je niet teveel tijd besteden aan één enkele oefening, maar nu lijkt het een beetje alsof elke oefening gedaan moet worden, terwijl de kwaliteit van de oefening (en dan met name ontspanning) niet echt toeneemt.