telkens wanneer ik het hoofdstel aandoe, begint mijn paard verschrikkelijk met zijn hoofd op en neer te schudden waarbij hij ook wat klappert met zijn lippen. Dit heeft hij ongeveer tot aan het opstappen/instappen maar wanneer de teugels worden aangenomen en hij wat is losgereden is dit voorbij. Tijdens het intensief rijden schudt hij compleet niet, maar bij het uitstappen aan de lange teugel krijgt hij het wel weer heel erg.
Zijn tanden zijn gecontroleerd, en ik heb heel regelmatig instructie van een heel professioneel iemand. Mijn instructeur heeft ook al meerdere keren met het paard gereden, en zegt ook dat hij medisch in orde is (geen blokkades, etc.). Als mijn instructeur ermee rijdt, loopt het paard ook heel fijn (netjes in hand, mooi voor het been, etc).
Is er iemand die dit bij zijn paard herkend? soms lijkt het dus alsof hij "rijstress" heeft, maar eens we bezig zijn is dat over. Ik weet alleen dus niet goed waarom hij het dan bij het uitstappen weer begint te doen. Dat schudden en klapperen met de lippen bij het uitstappen is ook de laatste paar weken erger geworden.
Gambler99
Geplaatst: 10-01-15 08:26
Die van mij heeft dat ook gedaan, precies zoals jij ook beschrijft. Het begon ook al zodra ik het hoofdstel om deed en zodra ik hem een lange teugel gaf. Ook zag ik op foto's terug dat hij zijn mond toch wel iets opende als ik de teugel op maat had. Wat bij die van mij geholpen heeft is de sperriem van het hoofdstel af te halen, het schudden was meteen over. Blijkbaar irriteerde het riempje hem.
friesiszwart