Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Joolien schreef:Ik denk dat jullie idd een stukje overslaan aangezien beide paarden hetzelfde gedrag vertonen. Wordt er goed gekeken naar de lichaamstaal van de paarden? Wat als je gaat hangen en zitten, zijn ze dan ontspannen of gespannen? Hoe hebben jullie het proces verder doorlopen, of zijn jullie er gewoon op gaan zitten en gaan rijden?
Linda2B schreef:Hebben jullie ervaring met het inrijden van paarden? Anders zou ik op zijn minst alleen aan de slag onder goede begeleiding of alles gewoon aan een prof overlaten
Linda2B schreef:Hebben jullie ervaring met het inrijden van paarden? Anders zou ik op zijn minst alleen aan de slag onder goede begeleiding of alles gewoon aan een prof overlaten
poown schreef:Zou zoiezo zorgen dat iemand het paard aan de lijn heeft. Als het paard netjes aan de hulpen staat aan de longeerlijn kun je het paard op die manier al gerust stellen. Ook kan degene op de grond het paard tot bedaren helpen of korter nemen zodra hij echt aan de kletter gaat. Al heel wat paarden zadelmak gemaakt maar nooit geen rodeo gehad op deze manier. Wel altijd al grondwerk gedaan en longeren met de bijzet zodat ze druk op het bit kennen. En een bokriempje aan het zadel zodat je niet door een onverwachtte schietbeweging aan het bit gaat hangen. Hoe meer druk van voren hoe groter de paniek.
NatasjavE schreef:Hoe waren ze bij de verschillende tussen stappen?
Dus bij het longeren, hangen, hangen en lopen en daarna erop?
Wellicht kan het helpen om voor het rijden even de spanning weg te longeren.
vencedor schreef:Jij noemt de rodeo het probleem. Dat is niet je grootste probleem bij een groen paard. Dat is het eraf stuiteren. De eerste periode is eigenlijk een ding heel belangrijk, er NIET afvallen ook rustig zitten en veel controle over eigen lijf (ruiter) en niet bang zijn. Dus Flapperen, wiebelen, klapperen of achter het zadel belanden is funest.. slechte ervaringen maakt veel jonge dieren bange, bange paarden zijn het gevaarlijkst.
vencedor schreef:Twee ritten zijn ze nog redelijk " overdonderd"... jij reageert in mijn ogen vrij laks. Draven wat te spannend. Nee er is tot twee keer toe iemand afgedonderd! Wat een super negatieve ervaring is, paarden hebben een super geheugen. Zie dat maar weer recht te trekken!