Stelling en buiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:00

Hallo Bokkers!

Vraag 1;
Om meteen met de deur in huis te vallen; ik heb dit geleerd van mijn instructrice; als je stelling wilt krijgen van je paard, moet je binnenhand van de hals , buitenhand tegen de hals en binnenbeen. En zelf rechtop blijven zitten, en lichtjes met je bovenlichaam draaien. Nou, een paar weken geleden heb ik begrepen dat ik mijn binnenbeen niet gelijk eraan moet houden, maar als het paard naar binnenvalt , dat ik dan pas mijn binnenbeen eraan moet houden. Ik had een vorige topic geopend over kuit geven. Maar, moet je dan met je binnenbeen kuitdruk geven of je been lichtjes tegen het paard aandrukken?

En de 2e vraag; ik had daarvoor nog een andere topic geopend over stelling , maar daar zeiden ze dat ik buiging bedoelde. Nou, ik heb het opgezocht en volgens mij hadden ze wel gelijk! maar nu is het zo; ik snap de hulpen voor de buiging niet zo heel goed, mij lijkt het meer op stelling + binnenbeen eraan. Maar ik denk dat ik het helemaal fout heb hahaha!

Iedergeval, als jullie adviezen of tips hebben zijn ze welkom!

Groetjes,
Melany

Jede123

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:13

HeyHoi!

om vraag 1 te beantwoorden kan ik je gerust stellen want dat heb ik ook altijd geleerd! Maar toen ik een nieuwe instructeur kreeg kwam ik er achter dat het veel handiger is als je niet gelijk je been er aan hebt. Zo kun je, als het paard naar binnenvalt, met je been opvangen. Toch is het wel belangrijk om je been als ondersteuning te hebben. bij mij was dat mijn kuit. en het opvangen/naar buiten drukken gebruikte ik dan licht mn spoortje. maar je hak kan je daar ook voor gebruiken of gwn de druk van je been verhogen.

en vraag 2: buiging en stellig zijn 2 dingen die wel met elkaar te maken hebben maar niet het zelfde zijn. als je een volte rijd, vraag je zowel stelling als buiging. De stelling heeft vooral met de houding van de nek te maken en de buiging met het totale lichaam. Als je een lange rechte lijn rijd je vraagt stelling dan buig je de nek maar blijft de rest van het lichaam zo goed als recht. bij buiging ga je dan meer naar de schouderbinnenwaards. waar bij je dus ook ziet dat de rest, rug en buik, ook mee buigen. Buiging moet je trainen, veel stelling vragen en oefeningen naar de schouderbinnenwaards, travers ect rijden. het heeft ook veel met de leningheid van je paard te maken.
in het begin had mijn paard erg veel stroefheid, waardoor het al lastig was om stelling te vragen. later hoefde ik het nog maar te denken en ze liep van zichzelf al mooi in de buiging. ik denk dat de hulpen voor de buiging hetzelfde zijn als bij de stelling ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:17

Stelling en buiging is hetzelfde.
Ik gebruik altijd mijn binnenteugel. Als hij naar binnen valt gebruik ik een beetje been. (niet gaan schoppen! Een tikje is genoeg) en dan de volte afmaken.

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:20

Geen beenhulp + teugelhulp tegelijk gebruiken, altijd of je been of je hand.
De rest is geloof ik wel gezegd. :j

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:27

Met je binnenteugel vraag je stelling, zodra je paard stelling geeft onspan je. Het binnenbeen zorgt ervoor dat je paard niet naar binnenvalt en de buitenteugel controleert het tempo. Stelling en buiging is niet hetzelfde maar het heeft wel met elkaar te maken. Zonder stelling kan je geen buiging maken, andersom kan het wel.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:49

Nog over wat je zegt in vraag 1, als je je onderbeen lichtjes tegen je paard aandrukt, is dat kuitdruk. Je hoeft daarvoor je been niet eens te bewegen, je hoeft enkel je spier aan te spannen en dat voelt het paard al. Of hij daarop reageert is een tweede :+ maar enkel kuitdruk (dus het aanspannen van je kuitspier) zou voldoende moeten zijn. Dit gebruik je dan als hij naar binnen valt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:41

Stelling en buiging is niet het zelfde, het hoofd kun je stellen en het lichaam kun je buigen, of eigenlijk kun je het niet buigen , maar je roteert de ribbenkast naar buiten zodat het voelt en eruit ziet als buiging,
Ook moet je opletten dat je nooit te veel buigt in de hals , vaak als een ruiter stelling vraagt zie je te veel buiging in de hals, de hals moet altijd tussen de schouder bladen blijven anders kun je nooit een juiste buiging krijgen.

Stelling vraag je idd door je teugel wat van de hals af te halen maar wel met een wat gevende buiten teugel , want als je druk op de buitenteugel houd dan kan het paard nooit juist stellen,
later kun je je paard stellen en buigen op je zit/been hulp,
Trek bij stelling ook nooit je teugel/bit naar je toe , zo ie zo mag je nooit aan het bit trekken want dan verlies je gelijk de stelling , want je trekt namelijk de onderkaak naar je toe en die moet het paard juist naar buiten plaatsen om juist et stellen, op de meeste wedstrijden zie je daarom ook vaak heel veel paarden in verkeerde stelling lopen, dus een onderkaak die naar binnen wijst,

Als je stelling wil verkrijgen met bit, kun je het beste je teugel iets op tillen als het ware de mondhoek wat masseren en weer loslaten, maar vergeet daarbij nooit de buiten teugel te geven, er mag nooit druk op de 2 mondhoeken komen als je stelling vraagt, het paard kan daar niks mee, ja zich vast zetten .
Vraag nooit meer stelling dan dat het paard kan, want dan ga je zijn nekwerfels kapot maken, een paard gaat buigen in de hals als je te veel stelling vraagt.

Veel ruiters vragen te veel en willen dat dan begrenzen, maar het paard gaat zich dan bij de schoft vast zetten enz enz

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:45