Kuit/been geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

Kuit/been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:09

Hallo Bokkers!
een verwarrende titel, i knoww!
Dit topic gaat over ; kuit (?) been (?) geven.
Eerst wat info!;
Nou, ik rijd pas 2 jaar op een manege met instructrice. En ik heb altijd geleerd om been te geven door middel van je hak.
Dus als ik wilde dat mijn paard wat voorwaarter moest rijden, dan had ik altijd mijn hak eraan. Maar sinds een paar weken terug heb ik voor het eerst gehoord over kuit geven ?! En ehmm ik snap er eigenlijk niet veel van. hoe moet je nou kuit geven?
Sorry voor de rare vraag & titel :P
Oowja! ik heb 3 verschillende instructrices waarvan 1 daarvan over "kuit geven" zei. En de res van hun zeiden het niet en het leek me wat verwarrend. Nou, die instuctrice die over kuit zei, rijd ik niet vaak in haar les, eigenlijk helemaal niet. Maar ik had een priveles, en toen begon ze daarover! Dus misschien hebben jullie uitleg?
Graag reactie!
Melany

Equisync

Re: Kuit/been geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:13

Als je been geeft met je kuit dan blijft je been veel stiller. Als je namelijk iedere keer je hak optrekt blijft je been wiebelen. Ik kom bij mijn paard niet eens met mijn hakken aan zijn buik dus is het op zich makkelijk haha
Been geven met je kuit doe je gewoon door je kuit aan te spannen en tegen je paard aan te drukken(dus niet schoppen, maar aanleggen), het paard reageert dan op de druk van je kuit en zal voorwaarts of zijwaarts gaan, naarmate jij de hulp geeft.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:14

Ik deed dat vroeger ook heel erg, met mijn hak been geven ;)
Je moet eigenlijk gewoon je voeten stil houden, dus je hakken blijven omlaag, en je spant je onderbeen (je kuit) aan. Je klemt je benen om je paard heen, zegmaar..
Ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar zo heb ik het geleerd :)

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:15

Waarom ik dit zelfde probleem ooit had: ik was klein, alleen mn hakke kwamen bij de buik dus daar dreef ik mee. Maar het is inderdaad je kuit. Je zet druk met je kuit, je legt je been aan je paard, je sluit hem zegmaar op tussen beide benen en waar nodig drijf je dan met een beetje kuitdruk je paard aan. Niet met je hakken in iedergeval. Wel kan het dat niet elk manege paard zo makkelijk op lichte kuitdruk reageerd dus dan wellicht iets meer kuitdruk.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:46

Ik wil ook even een vraag stellen, iets waarvan ik me nu besef dat ik dat altijd al tegenstrijdig vond.
Er word door instructeurs gezegd: Je moet je kuit aanspannen. Check. Er word ook regelmatig tegen mij gezegd: Niet je hak optrekken!
En nu besef ik me dat ik me zeer sterk af vraag hoe je je kuit kunt aanspannen zonder dat je je hak optrekt. Als ik mijn kuitspier aanspan, komt automatisch mijn hak omhoog, en zo zou het bij iedereen moeten zijn, omdat je kuitspier van je enkel naar je knie loopt.

Kan iemand mij uitleggen wat ik niet vat hier?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:54

Je spant je kuit juist aan door je hak omlaag te brengen. Of nog beter: door je tenen op te tillen. Probeer het maar eens, als je je teen optilt richting je knie dan heb je direct een aangespannen kuitspier.
Door je hak omlaag te drukken duw je als snel je onderbeen naar voren. Door je tenen op te tillen is het veel makkelijker om je kuit precies op de goede plek te leggen om de hulpen te geven.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:54

Met kuit geven moet je voor je gevoel je beide benen naar elkaar toe drukken (als je voorwaarts wilt). Hierdoor komt je hak niet omhoog omdat je de binnenkant van je kuitspier gebruikt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:58

Je kan gewoon je kuitspier aanspannen zonder je hak op te trekken hoor. Probeer maar eens want als je je kuitspier aanspant gaat je hak... naar beneden!
En als je hak omhoog komt span je de verkeerde spieren aan.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 02:51

@Petra: Ehmm... als ik mijn tenen omhoog doe, span ik toch echt mijn schenen aan, waardoor je je kuitspier rekt, want die twee zitten tegenover elkaar. (Net als je biceps en triceps in je arm, als je je pols naar je schouder brengt door je elleboog te buigen span je toch echt je biceps aan, waardoor je triceps ontspant)

@xLeoniee: ok, die kan ik nog wel vatten, dus zegmaar zo je spier die recht tegen je paard aan ligt gebruik je. Klopt het dat je dan zegmaar je tenen naar buiten draait?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 02:56

Nee je tenen houd je naar binnen.. je werkt ook met de binnenkant van je bovenbenen.. je drukt als het ware gewoon je benen naar elkaar toe. Niet te hard natuurlijk want er zit een paard tussen maar zo moet t wel voelen