Vanwege mijn vakantie is mijn paard (21) anderhalve week niet bereden/gewandeld. Gisteren ben ik er weer voor het eerst opgestapt. Onwijs vrolijk, hij stond al bijna te stuiteren voordat ik opstapte. Toen ik er eenmaal op zat vond hij het nodig om telkens weer in galop en draf te schieten tijdens het instappen. Helemaal niet keihard of gevaarlijk, heel af en toe een vreugdebokje erbij.
Paardlief heeft een blessure gehad, DA heeft geadviseerd hem weer rustig op te bouwen, goed instappen, paar minuten draven en uitstappen. Daarom is het dus echt niet goed voor hem dat hij steeds galoppeert en draaft tijdens het instappen. Longeren voor het rijden is daarom geen optie.
Hij heeft dat 'stuiter'gedrag niet alleen als hij vakantie heeft gehad, ook soms uit het niks. De vorige keer heb ik hem maar laten gaan, na 4 rondjes racen met een lang teugeltje was het toen over. Gisteren nam ik hem steeds terug. Hij blijft superbraaf, met een 'hoooo' of een kleine ophouding is hij terug. Maar hij blijft het dan telkens opnieuw proberen... Na 5 keer wegschieten, heb ik geprobeerd of ik de teugels op maat kon hebben om hem zo net voor te kunnen zijn, maar zodra ik die op maat nam begon hij al te dribbelen.
Hij is energiek en vindt zelf volgens mij dat hij weer beter is

Wat zouden jullie doen? Paard met blessure even uit laten razen of toch maar elke keer weer terugnemen? Hebben jullie nog tips hoe ik kan voorkomen dat hij elke keer even z'n benen wil strekken?
Alvast bedankt voor het lezen (van dit lange verhaal)! Ik hoop dat jullie een tip hebben.