Paard met blessure en 'stuiter'gedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Paard met blessure en 'stuiter'gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:58

Hallo,

Vanwege mijn vakantie is mijn paard (21) anderhalve week niet bereden/gewandeld. Gisteren ben ik er weer voor het eerst opgestapt. Onwijs vrolijk, hij stond al bijna te stuiteren voordat ik opstapte. Toen ik er eenmaal op zat vond hij het nodig om telkens weer in galop en draf te schieten tijdens het instappen. Helemaal niet keihard of gevaarlijk, heel af en toe een vreugdebokje erbij.

Paardlief heeft een blessure gehad, DA heeft geadviseerd hem weer rustig op te bouwen, goed instappen, paar minuten draven en uitstappen. Daarom is het dus echt niet goed voor hem dat hij steeds galoppeert en draaft tijdens het instappen. Longeren voor het rijden is daarom geen optie.

Hij heeft dat 'stuiter'gedrag niet alleen als hij vakantie heeft gehad, ook soms uit het niks. De vorige keer heb ik hem maar laten gaan, na 4 rondjes racen met een lang teugeltje was het toen over. Gisteren nam ik hem steeds terug. Hij blijft superbraaf, met een 'hoooo' of een kleine ophouding is hij terug. Maar hij blijft het dan telkens opnieuw proberen... Na 5 keer wegschieten, heb ik geprobeerd of ik de teugels op maat kon hebben om hem zo net voor te kunnen zijn, maar zodra ik die op maat nam begon hij al te dribbelen.

Hij is energiek en vindt zelf volgens mij dat hij weer beter is :) Daarnaast heeft hij altijd ontzettend veel grapjes. Wat ik me eigenlijk afvraag (en de reden van dit topic):
Wat zouden jullie doen? Paard met blessure even uit laten razen of toch maar elke keer weer terugnemen? Hebben jullie nog tips hoe ik kan voorkomen dat hij elke keer even z'n benen wil strekken?

Alvast bedankt voor het lezen (van dit lange verhaal)! Ik hoop dat jullie een tip hebben.

love_juliet

Re: Paard met blessure en 'stuiter'gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:04

Hoeveel uur komt hij buiten op een dag? Dus gewoon vrije beweging in de wei/paddock

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 17:25

Hij staat door de week de ochtend en een deel van de middag buiten. In het weekend de hele dag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:15

Is hij terug gezet in krachtvoer?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:24

Ja, dat is inderdaad ook al gebeurd. Dank jullie wel voor jullie reacties in ieder geval!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:28

ik persoonlijk zou hem (als het redelijk beheerst gaat) wat rondjes laten draven aan een lange teugel. dit lijkt me minder belastend voor hem dan telkens wegschieten. Kun je dit niet met je da overleggen?

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:29

Heeft ook te maken met de aard van de blessure denk ik.

Heb hetzelfde gehad. Mijn paard moest echt op rust.. Helaas dacht meneer daar anders over en kreeg het voor elkaar uit te breken uit zijn paddock. Na volledig de bloemetjes buiten te hebben gezet, konden we weer bij het begin beginnen... Dus vanuit mijn ervaring zou ik zeggen, hou hem bij je.

Misschien even telefonisch contact opnemen met je DA. Die heeft vast fijne en betrouwbare tips voor je die je hierin kunnen sturen :)
(bijv. dat je al weer meer mag uitbouwen o.i.d.)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:31

Vroeger had ik ook zo'n stuiterbal, die stond op stalrust voor zijn pezen. Een halfuurtje voordat we gingen stappen aan de hand gaf ik hem een kleinbeetje sedalin (nu heet dat geloof ik tranquigel) zodat hij zich niet zou overbelasten.