Paard luistert niet naar handen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sterrexxx11

Paard luistert niet naar handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:07

Heeheee,

In de lessen op de manege rijd ik vaak een super pony én naamgenoot: Sterre. Ze is pas een maandje op de manege denk ik, maar ik vind haar nu al helemaal geweldig. Is altijd super rustig en aardig in stal. Eenmaal onder het rijden heeft ze meestal flink de vaart erin zitten.
Ik reed op haar in haar eerste week op de manege en was toen nogal gespannen in haar lijf en vooral in haar nek. Dus stelling vragen was wat moeilijk soms. Omdat ze dus haar hoofd wat omhoog stak, hebben ze haar een thiedemann-teugel erbij gegeven. (Dit allemaal volkomen veilig en met goede bedoelingen etc., en niet om haar nageeflijk te maken ofzo :( )

Nu heb ik de laatste weken weer een paar keer op haar gereden en nu zit ik een beetje met een probleempje. Want ze luistert totaal niet naar mijn handen. Stelling vragen gaat moeilijk, ze zet zich dan soort van 'vast' op het bit. Dan heb ik haar soms na een tijdje eindelijk wat nageeflijk, uit ontspanning natuurlijk, dan gaat het wat beter en luistert ze wat beter. Maar dat is dan maar voor heel kort en vervolgens maakt ze haar nek weer lang. En omdat ze dus vaak de vaart erin heeft zitten, lukt afremmen moeilijk, en soms moet ik dan echt hard trekken om duidelijk te maken dat ze echt te hard gaat. Het is NIET het geval dat ik de controle verlies, ze loopt wel op een goed tempo, maar naar mijn mening te hard. :?

- Zou dit misschien door die Thiedemann kunnen komen??

Eenmaal als ze echt mooi nageeflijk loopt is ze veel makkelijker te rijden en reageert ze wel beter op mijn handen. Maar om daar te komen is heel erg lastig.. :roll:

Nu vraag ik jullie dus om wat advies, over wat ik het beste kan doen. Ik zou graag willen verbeteren! :D

PS. Ik vraag dit op bokt, omdat ik eerst wil kijken wat jullie zeggen en en dan wil kijken of het lukt om het zelf een beetje op te lossen. Vervolgens zal ik natuurlijk wel naar mijn instructrice gaan. ;)

XOXO
Hopelijk hebben jullie wat advies!

Shadow0

Re: Paard luistert niet naar handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:43

Je hebt in manegelessen helaas vaak wat minder de ruimte om zelf aan de gang te gaan, maar als het kan kun je proberen het tempo te controleren door onder andere veel wendingen en voltes te rijden en zo de vaart er wat uit te halen. (In draf kriskras door de bak werkt vaak heel goed.)

Verder zoveel mogelijk met je zit het tempo bepalen, maar je mag wel een paar keer echt flink het tempo terugnemen: hier blijven jij.
Daarna meteen ontspannen (dat is heel belangrijk!), even met je stem belonen, en goed opletten dat je met je zit niet onbewust aandrijft. Maar dus ook heel goed opletten dat je niet voortdurend gaat trekken, dat heeft geen zin en wekt alleen meer spanning op. Dus veel ontspannen en af en toe duidelijk vragen, dat werkt vaak het beste.

Verder heeft een paardje beslist wel even nodig om de zaken te leren begrijpen en zich fijn te voelen, dus gewoon letten op de fijne samenwerking, en niet teveel op wat er nog niet gaat. Dat komt vanzelf wel goed :j

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:51

Veel tempowisselingen en wendingen rijden wij inderdaad. Ik heb dan wel manegeles, maar we krijgen altijd heel veel vrijheid om het paard waar je op zit actief te maken etc. :D En ook met figuren rijden. D
us dat doen we wel, maar echt helpen doet het niet.. Dat terugnemen doe ik ook vaak, maar meestal helpt het niet en maakt het mij alleen maar meer geïrriteerd.. |o

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:02

Dit zie ik erg vaak terug komen bij manege paarden! Naar mijn idee komt het door dat er gewoon te veel verschillende ruiters op zitten en dat ze stomp worden.
Maar denk wel dat het op te lossen is hoor! :)
Wat ik altijd deed was gewoon normaal contact te houden, als een paard sterker is dan ga je zelf meestal de teugels strakker vast pakken en dat heeft altijd een negatief effect van je paard. Deze word namelijk alleen maar sterker.
Wat wel helpt is idd veel tempowisselingen rijden en vooral terug rijden. Als je dan voorwaards gaat, geef dan ook een beetje mee met je teugels (niet te veel, wel gwn contact houden) en als je dr terug neemt duidelijk zijn. hand is HO! desnoods zet je dr gelijk even helemaal stil. En daarna laat je ook gelijk de spanning van de teugels komen! Zo leert ze dat als je langzamer gaat de druk op haar mond verminderd (wat prettiger is voor haar)
en het is vooral heeel veeel herhalen!

Hoop dat ik je hier iets mee heb geholpen^^

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:03

Even drijven met je binnenbeen wil helpen om de pony van de binnenteugel af te krijgen. Dus zodra je in de wendig voelt dat hij de binnenteugel vast pakt, even drijven met je binnenbeen.

Verder ga ik mee met de tips van Shadow0. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:01

En als het lukt, probeer dan niet geirriteerd te raken (dat werkt bij paarden eigenlijk vrijwel nooit), maar te denken 'wat leuk dat ik het haar kan leren' :) Dan zie je veel makkelijker de stapjes die je zet en de dingen die je bereikt ipv de dingen die (nog) niet gaan. Bv de keer dat je na een uurtje werken WEL de beloning van de ontspanning krijgt. Het is niet makkelijk - dus is het des te meer een compliment voor jouw rijden als het uiteindelijk wel gebeurt. Het hoeft allemaal niet meteen perfect - het is juist heel super als je uiteindelijk iets voor elkaar krijgt wat ze eerst nog niet kon.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:06

Ik reed laatst ook op een voorwaarts paard van de manege, die galoppeert hoe hard ze zelf wil, gooit ook haar hoofd in de lucht. Wat ik gedaan heb is been er aan, eerst in stap als ze haar hoofd hoger heeft dan schoft en los laten als ze haar hoofd laat zakken (dit kan constante druk zijn of ritmisch, bij dit paard was het constante opbouwende druk). Zo ook in draf en dan in galop dat wilde nog niet echt, maar ze ging uiteindelijk wel langzamer galopperen en ik had meer controle, ze wilde zelfs terug in draf terwijl dat voorheen nooit was.
EDIT: als je met teugels wil "begrenzen" doe dat dan nadat je je been er aan hebt gezet, was tenminste bij dit paard zo anders vraag je hem terug te gaan in een langzamere gang ipv de gang te behouden maar dan wat langzamer en relaxter

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 16:59

xxdomiixx schreef:
Ik reed laatst ook op een voorwaarts paard van de manege, die galoppeert hoe hard ze zelf wil, gooit ook haar hoofd in de lucht. Wat ik gedaan heb is been er aan, eerst in stap als ze haar hoofd hoger heeft dan schoft en los laten als ze haar hoofd laat zakken (dit kan constante druk zijn of ritmisch, bij dit paard was het constante opbouwende druk). Zo ook in draf en dan in galop dat wilde nog niet echt, maar ze ging uiteindelijk wel langzamer galopperen en ik had meer controle, ze wilde zelfs terug in draf terwijl dat voorheen nooit was.
EDIT: als je met teugels wil "begrenzen" doe dat dan nadat je je been er aan hebt gezet, was tenminste bij dit paard zo anders vraag je hem terug te gaan in een langzamere gang ipv de gang te behouden maar dan wat langzamer en relaxter

Ik zal het proberen, maar zo'n paard is het iniedergeval niet. Galop gaat ook altijd wel goed. Alleen draf is het probleem. Ze is dan altijd scherp aan mijn been en als ik mijn been eraan zet reageert ze dus teveel...

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:55

Citaat:
Ik zal het proberen, maar zo'n paard is het iniedergeval niet. Galop gaat ook altijd wel goed. Alleen draf is het probleem. Ze is dan altijd scherp aan mijn been en als ik mijn been eraan zet reageert ze dus teveel..

been niet afsteken van de buik. als je dan je been aanlegt schrik het paard eerder van je been dan dat tie er normaal op reageert.