verzorgpony beter berijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BSA_2000

verzorgpony beter berijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 01:15

Hallo iedereen!

Ik ben Britt en ik heb nu bijna een jaar mijn verzorgpony's. Het zijn er 3: 2 friezen en 1 pony waarvan ik het ras niet weet :x De namen zijn: vrouwkje, jolientje (de friezen) en beauty.
Ik heb een aantal probleempjes die ik graag wil verbeteren, maar ik weet niet hoe.

Vrouwkje is een zeer frisse pony, zij gaat er vaak vandoor. Ik heb vaker zulke pony's bereden en kon er gewoon goed mee omgaan. Het probleem is dat ze zich bol maakt. Zo heeft ze me er wel eens afgegooit. Ze is erg gevoelig. Ze wil al weg galloperen als ik erop wil gaan. De eigenaar zegt dat ze me wil testen en dat ik te lief ben. Hoe kan haar onder controle houden als ze er met een klein beetje been al vandoor gaat?

Jolientje heb ik niet veel problemen mee en beauty ook niet bij deze 2 wil ik beginnen met mooier rijden, jolientje is een grote stevige fries. Hoe krijg ik haar mooier aan de teugel? Nu is het nog maar half en niet altijd lukt het me. Beauty lukt het soms en dan direct mooi maar dat kan ook verbeterd worden. Zijn er tips?

Beauty is ook het paardje waarmee ik spring. Ik zou met haar hoger willen springen, nu is het ongeveer 40 t/m 50 cm. Op de manege heb ik 1.10 gesprongen. Zijn er ook springtips voor mij?

Ik hoop dat ik binnenkort mn paardjes weer wat kan leren! *\o/*

Dikke kus, Britt
Laatst bijgewerkt door BSA_2000 op 04-01-15 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LEKKERGEK

Re: verzorgpony beter berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:20

Leuk dat je verder wilt komen met je verzorgpaarden :)
Maar vanaf een scherm is het lastig om je tips te geven. Misschien is het beter om op zoek te gaan naar een goede instructeur en lessen te gaan volgen. Of om de eigenaar van de paarden om hulp te vragen. Succes!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:20

Neem eens een paar privélessen, daar leer je enorm van!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:21

2,10? Lijkt me sterk :=

Heeft Vrouwkje niet misschien last van haar rug? Dat ze daarom eigenlijk al niet wilt dat je erop gaat?

Het "mooi" aan de teugel rijden krijg je pas als je paard actief is van achter, dit kan onder andere door veel overgangen te maken en tempowisselingen.

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 01:25

LEKKERGEK schreef:
Leuk dat je verder wilt komen met je verzorgpaarden :)
Maar vanaf een scherm is het lastig om je tips te geven. Misschien is het beter om op zoek te gaan naar een goede instructeur en lessen te gaan volgen. Of om de eigenaar van de paarden om hulp te vragen. Succes!

Ik heb les op een manege. Niet met mijn verzorgpaarden, ik heb nog niet gevraagd of ik een keer een les mag volgen op de paarden. Dat kan ik mjsschien wel doen! Bedankt!

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 01:29

Slina schreef:

Heeft Vrouwkje niet misschien last van haar rug? Dat ze daarom eigenlijk al niet wilt dat je erop gaat?

Het "mooi" aan de teugel rijden krijg je pas als je paard actief is van achter, dit kan onder andere door veel overgangen te maken en tempowisselingen.

Hah je hebt gelijk! Ik zat verkeerd te denken het was 1.10 en met beauty dan 40 t/m 50 cm. _/-\o_
En vrouwkje heeft geen last van dr rug. Ze heeft 'stemmings wisselingen' als ik haar een paar keer goed berijd en ze er vandoor gaat zonder dat ik eraf val. Kan ik er zo op. Maar als ik een week niet meer rijd op haar, mag ik er niet meer op van haar.

En wat bedoel je met actief van achter?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:37

BSA_2000 schreef:
Slina schreef:

Hah je hebt gelijk! Ik zat verkeerd te denken het was 1.10 en met beauty dan 40 t/m 50 cm. _/-\o_
En vrouwkje heeft geen last van dr rug. Ze heeft 'stemmings wisselingen' als ik haar een paar keer goed berijd en ze er vandoor gaat zonder dat ik eraf val. Kan ik er zo op. Maar als ik een week niet meer rijd op haar, mag ik er niet meer op van haar.

En wat bedoel je met actief van achter?

Je wilt dat ze haar achterbeen er goed onderzet. Dus dat ze overstapt (hoef neerzetten waar hoef voorbeen stond) Dan is je paard actief. Vaak zakt het paard vanzelf als je veel tempowisselingen/overgangen doet en op voltes stelling aanneemt. Het is dus niet de bedoeling dat je haar hoofd naar beneden trekt. Dan klopt het plaatje misschien, maar dan gebruikt ze haar spieren verkeerd.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:37

Dressuur:
voor zeer sterkte reactie op het been kun je afspraak maken met je paard. Dus eerst een waarschuwing geven dat er zo een hulp komt en pas op de hulp vertrekken. De waarschuwing kan zijn "kruis aanspannen" , hulp is "been" . dan is het natuurlijk laten wachten tot het been daadwerkelijk komt (dit werkt natuurlijk ook goed als paard juist tegenovergesteld is dus moeilijk aan het been). Doordat jij duidelijker bent in wanneer jij bedoelt been geeft, kun je ook beter gaan doseren van het been.
verder is het vaak ook een kwestie van een betere balans.
gevolg - zit je mooier - kun je beter je paard aan elkaar rijden - loopt je paard mooier.
Maar dat is erg kort door de bocht gezegd dus kijk eens naar een instructrice.

Schrikkerige paarden moet je zorgen dat ze in gedachten bij je blijven. Dus houdt ze bezig. Elke meter ben je wel ergens mee bezig. En blijf niet in het vaste patroon hangen van een volte, gebroken lijn, van hand veranderen. Deze kent je paard waarschijnlijk wel en hoeft ie niet op te letten. Wordt dus onvoorspelbaar. Halverwege die volte bedenk je dat je daar wel de andere kant op kan van hand veranderen, na paar meter bedenk je o nee ik rijd wel een volte linksom etc. of ga cijfers rijden: 2,3,5 etc. Deze zijn voor ons logisch, maar je paard kent geen cijfers :)

Springen:
- Ik hoop toch niet dat je 2.10 hebt gesprongen :+ , Ik ga er dan liever onderlangs.
- Verder springen is niet een kwestie van steeds hoger gaan. Springen is techniek.

Zelf ben ik van mening dat je als ruiter juist traint door lager te springen en je techniek verbeteren dan enkel de hoogte in. Wie technisch goed springt kan zijn paard makkelijker meenemen en gaat dan vanzelf snel de hoogte in.
Techniek gaat denk ik bij jou nog om balans, mee voelen en inzicht hebben in het rijden naar de sprong, boven de sprong en na de sprong. (natuurlijk wel moeilijk te zeggen zonder beeld, maar mijn ervaring heeft geleerd laten we maar zeggen...)

Hoog springen zou ik dus niet zomaar gaan doen, helemaal niet als je niet erin wordt begeleidt.

(mijn leskinderen werden compleet afgedrild op hoogtes van 40 - 60 cm, om dan technisch goed zo 80 cm te springen)

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 01:56

ladypaard schreef:
Dressuur:
voor zeer sterkte reactie op het been kun je afspraak maken met je paard. Dus eerst een waarschuwing geven dat er zo een hulp komt en pas op de hulp vertrekken. De waarschuwing kan zijn "kruis aanspannen" , hulp is "been" . dan is het natuurlijk laten wachten tot het been daadwerkelijk komt (dit werkt natuurlijk ook goed als paard juist tegenovergesteld is dus moeilijk aan het been). Doordat jij duidelijker bent in wanneer jij bedoelt been geeft, kun je ook beter gaan doseren van het been.
verder is het vaak ook een kwestie van een betere balans.
gevolg - zit je mooier - kun je beter je paard aan elkaar rijden - loopt je paard mooier.
Maar dat is erg kort door de bocht gezegd dus kijk eens naar een instructrice.

Schrikkerige paarden moet je zorgen dat ze in gedachten bij je blijven. Dus houdt ze bezig. Elke meter ben je wel ergens mee bezig. En blijf niet in het vaste patroon hangen van een volte, gebroken lijn, van hand veranderen. Deze kent je paard waarschijnlijk wel en hoeft ie niet op te letten. Wordt dus onvoorspelbaar. Halverwege die volte bedenk je dat je daar wel de andere kant op kan van hand veranderen, na paar meter bedenk je o nee ik rijd wel een volte linksom etc. of ga cijfers rijden: 2,3,5 etc. Deze zijn voor ons logisch, maar je paard kent geen cijfers :)

Springen:
- Ik hoop toch niet dat je 2.10 hebt gesprongen :+ , Ik ga er dan liever onderlangs.
- Verder springen is niet een kwestie van steeds hoger gaan. Springen is techniek.

Zelf ben ik van mening dat je als ruiter juist traint door lager te springen en je techniek verbeteren dan enkel de hoogte in. Wie technisch goed springt kan zijn paard makkelijker meenemen en gaat dan vanzelf snel de hoogte in.
Techniek gaat denk ik bij jou nog om balans, mee voelen en inzicht hebben in het rijden naar de sprong, boven de sprong en na de sprong. (natuurlijk wel moeilijk te zeggen zonder beeld, maar mijn ervaring heeft geleerd laten we maar zeggen...)

Hoog springen zou ik dus niet zomaar gaan doen, helemaal niet als je niet erin wordt begeleidt.

(mijn leskinderen werden compleet afgedrild op hoogtes van 40 - 60 cm, om dan technisch goed zo 80 cm te springen)

Nee heb geen 2.10 gesprongen, was een foutje heb hem al verbeterd.
Bedankt voor de tips, heb er zeker wat aan!

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 02:04

Ik hoef dan misschien niet super hoog te springen, maar hoe daag ik mijn paard uit met springen? Ik denk dat hij het nu wel door heeft, ik heb maar 1 hindernis daar en dat word een beetje saai. Misschien niet eens voor hem maar wel een beetje voor mij. Dus de vraag is niet alleen: hoed daag ik mijn paard uit, maar ook hoe daag ik mezelf uit?

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 02:49

Ik zou eens aan de eigenaar vragen of hij/zij je wilt helpen, tips geven of je les geven. Je kan ook opzoek gaan naar een lesgever. En ik lees dat je uitdaging wil bij het springen maar zorg er sowieso voor dat je de goede techniek hebt( weet niet of je dat beheerst?) Ook hiervoor kan je natuurlijk hulp vragen. Zorg eerst dat je de basis en de technieken kent.

BSA_2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:11

saabineex schreef:
Ik zou eens aan de eigenaar vragen of hij/zij je wilt helpen, tips geven of je les geven. Je kan ook opzoek gaan naar een lesgever. En ik lees dat je uitdaging wil bij het springen maar zorg er sowieso voor dat je de goede techniek hebt( weet niet of je dat beheerst?) Ook hiervoor kan je natuurlijk hulp vragen. Zorg eerst dat je de basis en de technieken kent.

Ik heb de basis van het springen, en op de manege zijn we dat aan het uitbreiden. Maar het is toch moeilijker zonder instructeur. Ik ga dit wel bespreken met mijn instructeur en de eigenaar. Bedankt!

Oerhollands

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:44

Ik zou ook opzoek gaan naar een lesgever, en zoals hier boven al is vermeld. Vraag de eigenaar ook gewoon om tips, die vinden het heus niet erg als je wilt leren :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:47

er is maar 1 oplossing les nemen van iemand die weet hoe die goed les moet geven.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:11

OPG -> RT-V