Opnieuw beginnen? Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Opnieuw beginnen? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:13

Hoi bokkers,

Allereerst nog een gelukkig nieuwjaar! :)

Ik heb geen flauw idee waar ik dit topic moest plaatsen dus ik hoop dat het hier goed staat.

Ik zit al een tijdje in de knoei met mijn paard. Ik heb haar nu iets meer dan twee jaar en ik heb vaker op het punt gestaan om haar te verkopen omdat de klik er met rijden niet echt is. Ik ben heel onzeker tijdens het rijden en zij ook, dat gaat dus niet goed samen. Het probleem ligt natuurlijk bij mij en ik vind ook niet dat ik genoeg heb geprobeerd om het rijden wel te laten werken. Verder ben ik dol op haar en wil ik haar niet kwijt.

Het rijden is nooit echt geweldig gegaan. Al ging het de laatste tijd al met veel meer vertrouwen. In juni is ze heel erg hoefbevangen geworden, alleen linksvoor. Het ging zo slecht dat ik bijna op het punt heb gestaan om haar in te laten slapen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan, ze is daarna best snel opgeknapt.
Ik mag al 1 a 2 maanden 'rijden' en daar ben ik toen ook aan begonnen, maar ging na twee weken mis. Ze ging vervelend doen, bokken en weg willen rennen. Ik dacht dat het kwam door pijn of te veel energie. Ze staat momenteel 24/7 op stal, daar hoef ik geen commentaar op, het is even niet anders. Ze heeft 2 a 3 weken complete boxrust gehad en ik heb nog geen andere stalling kunnen vinden. Dus ben ik weer gestopt. De hoefsmid en veearts hebben beide aangegeven dat het niet uit haar hoeven komt, haar tanden zijn pas gedaan en ze reageerde niet gevoelig op haar rug.

Sinds kort mag ik haar ook weer longeren, vooral rechtsom en heel rustig aan links om. Nu alles weer redelijk stabiel is, wil ik het rijden terug gaan oppakken. Maar ik heb geen flauw idee hoe te beginnen. Ik wil eerst een osteopaat o.i.d laten langskomen om haar rug beter te laten checken en als dat goed is, verder te gaan, maar hoe? Ik heb sowieso altijd al het idee gehad dat haar lichaam redelijk vast zit en ik weet dat ze scheef is.

Dus mijn vraag is, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik wil proberen om verder met rijden te komen, dat we er beide plezier in hebben. Ik zat er te denken om 'opnieuw' te beginnen, gewoon met de basis en eerst vanaf de grond. Dus ik hoop dat iemand tips of advies kan geven.

Ik ga ook weer lessen rijden.

0000

Re: Opnieuw beginnen? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:18

Lastig! Het probleem met behandelingen van een osteopaat bijvoorbeeld is dat het vaak weinig zin heeft als je niet kunt trainen. Als je paard losgemaakt is moeten de spieren wennen aan de nieuwe houding en om te zorgen dat het paard correct blijft bewegen zal je hem moeten trainen. Als je hem laat behandelen maar niet kunt rijden is de kans aanwezig dat het probleem net zo hard weer terugkomt omdat het paard terugvalt in zijn oude gewoonten. Vooral bij dingetjes die hij van nature heeft (zoals de natuurlijke scheefheid) zal dit opspelen.

Het is natuurlijk best een prima optie om door middel van correct longeren je paard eerst weer wat meer bij te laten komen en wat meer spieren op te laten bouwen zodat als je er weer opklimt hij het wat makkelijker heeft.

Toch zou ik, gezien je verhaal dat het rijden vanaf het begin niet zo goed gaat, ook overwegen of het niet de moeite waard is je paard tijdelijk te laten rijden of te laten bijrijden. Bijvoorbeeld door iemand die je daarna ook les kan geven. Op die manier krijgen jullie beiden een frisse start, durft je paard misschien weer beter te bewegen en kan jij het rijtechnisch net iets makkelijker oppakken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:21

Ik zou het eerst met je instructeur gaan bespreken en misschien zelfs wel eerste paar keer instructeur laten rijden en dat jij dan alleen maar uitstapt. Dus onder begeleiding beginnen en zorgen dat je overlegt met iemand die al meer gezien en gedaan heeft met paarden.
Zeker omdat je onzeker bent en je paard ook is het voor paard ook wel prettig om de eerste keren juist iemand te hebben die wel zeker van zijn zaak is en op het juiste moment weet in te grijpen en goed de grenzen aan te geven. Daar heb jij dan later ook weer profijt van.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:24

Ik ga mee met 0000
Ik weet niet uit welke omgeving je komt, mijn instructrice heeft veel ervaring met angstige ruiters en ook in het rechtrichten van paarden. Ze stapt er zelf ook op als dat nodig is om je dingen te laten zien of even door te rijden om het de ruiter daarna het zelf weer te laten voelen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:30

Bedankt voor de reacties!
Rijden is sowieso voorlopig alleen maar stappen, maar ik dacht dat het misschien wel beter voor haar zou zijn om eerst zo veel mogelijk goed proberen te krijgen vanaf de grond, als dat mogelijk is.

Ik sta op een manege in rotterdam dus de lesgevers zijn beperkt. De eigenaar van de manege is een zeer goede ruiter, alleen een beetje grof gebouwd om het zo te noemen en ik zie hem niet zo snel om mjn haflinger van 1.43 zitten.

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:33

Misschien is het idd wel handig om opnieuw te beginnen, als het al niet helemaal lekker ging. Het is handig (zoals Evelijn al zegt) om onder begeleiding op nieuw te beginnen. Zoek een goede instructeur (als je die nog niet hebt) en heb het er met hem eerst over wat dan niet zo lekker gaat en laat het hem ook zien. Ik zou gewoon eerst beginnen met de echte basis. Dan ze weer wennen aan het rijden en kan ze ook wat losser worden misschien. Met de basis bedoel ik dus ook ernaast gewoon meelopen

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:43

Als ik helemaal opnieuw ga beginnen, neem ik aan dat ik moet beginnen met mee lopen aan het halster en longeren?
Ik wil eigenlijk pas weer les nemen als ik ook op haar mag en kan draven van de hoefsmid en veearts.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:26

Verder nog iemand die tips kan geven?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:41

Wil je opnieuw beginnen, begin dan ook bij het begin.
Zoek een stal waar ze wel buiten kan, ook al is het in de paddock.
Laat ze behandelen door een osteo en laat haar masseren.
Ik raad beide aan! Afzonderlijk van elkaar.
Zwemmen/aquatraining is ook goed. Even afstemmen met de behandelende da uiteraard.
Kijk als je zadel nog past. Begin met longeren.
Na een tijdje longeren en erop uitstappen. Totdat je kan inlongeren en rijden.
Neem een goede lesgever bij de hand.
Nu mag ze nog niet draven zeg je? Dan zou ik vooral gaan stappen aan de hand. Totdat ze wel mag draven. Ondertussen een paardvriendelijkere stal zoeken.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:20

ChocoBesnier schreef:
Wil je opnieuw beginnen, begin dan ook bij het begin.
Zoek een stal waar ze wel buiten kan, ook al is het in de paddock.
Laat ze behandelen door een osteo en laat haar masseren.
Ik raad beide aan! Afzonderlijk van elkaar.
Zwemmen/aquatraining is ook goed. Even afstemmen met de behandelende da uiteraard.
Kijk als je zadel nog past. Begin met longeren.
Na een tijdje longeren en erop uitstappen. Totdat je kan inlongeren en rijden.
Neem een goede lesgever bij de hand.
Nu mag ze nog niet draven zeg je? Dan zou ik vooral gaan stappen aan de hand. Totdat ze wel mag draven. Ondertussen een paardvriendelijkere stal zoeken.

Bedankt voor de tips!
Ik ben al een tijdje opzoek naar een andere stal, maar dat is hier niet zo makkelijk te vinden. :(

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 22:23

Het is een heel verkeerd idee om zelf eerst het allemaal eerst te willen opbouwen en nadien pas te starten met les.
Het ging al van in het begin niet helemaal goed zei je zelf al hé, je hebt best ook wel een beetje angst dat heb je hier zelf ook al gezegd, en uit heel je verhaal is heel duidelijk dat jouw kennis en kunde niet op een heel hoog niveau staat. Mijn excuses om dit hier zo te zeggen maar dit is niets anders dan enkel de waarheid, daar is niets verkeerd aan.
Er is zelfs heel grote kans dat de problemenb zich een beetje hebben opgebouwd net door jouw toedoen, dus om een paard te hertrainen, want dat is wat er nu eigenlijk moet gebeuren, en of dat nu vanaf de grond via het grondwerken of vanop het paard gebeurt maakt eigenlijk niet echt zo'n heel groot verschil, het is de trainer die het verschil zal maken.
En jij bent hier niet echt de juiste persoon voor om dit op je ééntje te gaan oplossen of te gaan verbeteren. Je zult dus eigenlijk een nieuwe start moeten nemen, maar al van het begin met een goede instructie, die jou tips geeft, die jou oefeningen opgeeft waar je dan de ganse week mee verder kan en dan telkens het geoefende even onder de loep nemen en wekelijks weer een beetje bijsturen waar nodig.
Enkel zo kan je weer opnieuw beginnen en zal het paard en tegelijkertijd ook jij steeds weer bijleren en kan er effectief aan het opbouwen gewerkt worden.
Dus enkel met goede instructie die bv wekelijks langskomt.
Je mag me privé aanschrijven als je dat wil.
succes.

MeggiieTommy schreef:
Als ik helemaal opnieuw ga beginnen, neem ik aan dat ik moet beginnen met mee lopen aan het halster en longeren?
Ik wil eigenlijk pas weer les nemen als ik ook op haar mag en kan draven van de hoefsmid en veearts.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:32

waarom stop je niet even 2 maandjes met rijden en ga grondwerk doen?
En laat je tijdelijk iemand anders even rijden.
maak je daarna een frisse start.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:45

Waarom stop je niet gewoon, en steek je je energie EERST in een betere huisvesting/stalling voor het paard? Waar die veel meer naar buiten kan. Je wil geen commentaar op permanent binnenstaan (waarom eigenlijk niet?) maar zo maak je het je paard en jezelf wel heel erg moeilijk. En de slagingskans klein. En het is ook niet echt een realistische verwachting naar je paard toe op deze manier. Die barst van de energie en als jij haar dan alleen een uurtje er uit haalt is die met het koppie wel ergens anders mee bezig dan met de dingen die jij van haar wilt.
Het is een PAARD, geen fiets die je even uit de stalling haalt als je even een rondje wilt rijden.

Je geeft aan, TS, dat dat permanente binnenstallen wat jou betreft maar tijdelijk is.

Dan is het ook al geen goed idee om nu op zo'n weifelachtige basis vanuit jezelf (want je hebt geen idee hoe en met wat weer te herbeginnen) iets proberen weer op te bouwen terwijl het paard wellicht gedurende dat proces weer verhuist (hopenlijk naar een stalling met meer buiten).

Je stelt je prioriteiten verkeerd. Eerst de voorwaarden goed voor elkaar voor het páárd, dan instructie zoeken, en daarmee samen een plan van aanpak in werking zetten. Ik zou er zelf zo niet mee verder aanmodderen, maar echt een stappenplan maken, waarbij je de gunstigste voorwaarden voor paard en jezelf neerzet om tot een realistisch en goed resultaat te kunnen komen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:27

naomipepsi schreef:
waarom stop je niet even 2 maandjes met rijden en ga grondwerk doen?
En laat je tijdelijk iemand anders even rijden.
maak je daarna een frisse start.

Rijden doe ik sowieso al niet meer, ik dacht dat ze vervelend deed tijdens het rijden door pijn. Nu dat is uitgesloten, wil ik dus het gaan opbouwen. Daarom vraag ik ook tips, omdat ik haar meer op orde wil hebben qua soepel zijn en conditie opbouwen.

terpentijn schreef:
Waarom stop je niet gewoon, en steek je je energie EERST in een betere huisvesting/stalling voor het paard? Waar die veel meer naar buiten kan. Je wil geen commentaar op permanent binnenstaan (waarom eigenlijk niet?) maar zo maak je het je paard en jezelf wel heel erg moeilijk. En de slagingskans klein. En het is ook niet echt een realistische verwachting naar je paard toe op deze manier. Die barst van de energie en als jij haar dan alleen een uurtje er uit haalt is die met het koppie wel ergens anders mee bezig dan met de dingen die jij van haar wilt.
Het is een PAARD, geen fiets die je even uit de stalling haalt als je even een rondje wilt rijden.

Je geeft aan, TS, dat dat permanente binnenstallen wat jou betreft maar tijdelijk is.

Dan is het ook al geen goed idee om nu op zo'n weifelachtige basis vanuit jezelf (want je hebt geen idee hoe en met wat weer te herbeginnen) iets proberen weer op te bouwen terwijl het paard wellicht gedurende dat proces weer verhuist (hopenlijk naar een stalling met meer buiten).

Je stelt je prioriteiten verkeerd. Eerst de voorwaarden goed voor elkaar voor het páárd, dan instructie zoeken, en daarmee samen een plan van aanpak in werking zetten. Ik zou er zelf zo niet mee verder aanmodderen, maar echt een stappenplan maken, waarbij je de gunstigste voorwaarden voor paard en jezelf neerzet om tot een realistisch en goed resultaat te kunnen komen.

Omdat dat inhoudt dat ik voorlopig niet verder kom. Ik zoek al heel lang naar betere stalling, maar heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Ik wilde er geen commentaar op omdat ik helemaal niet wilde dat ze 24/7 op stal zou komen te staan vanaf juni. De dag dat ik de dierenarts had laten komen, moest ze gelijk naar een stal, en de volgende dag bleek dat ze 2 a 3 weken volledige boxrust moest hebben. Ik ben nu nog steeds opzoek naar stalling, maar ik woon in Rotterdam en om dan iets te vinden wat aan mijn eisen voldoet (paddock, bak en nog wat dingetjes) en qua afstand te fietsen is voor mij, is bijna onmogelijk. ;(

Vanaf de grond gaat alles prima. Alleen zou ik graag tips willen hoe ik alles kan opbouwen zodat het rijden voor haar ook makkelijker wordt.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:32

Ik ben heel blij dat er mensen meedenken, maar misschien heb ik het niet goed genoeg uitgelegd.
Ik zoek juist naar tips voordat ik aan rijden begin. Dat ze soepeler loopt en minder vast zit. Wel wil ik na het longeren erop gaan om haar uit te stappen, maar echt rijden pas weer als ik het idee heb dat ze wat lekkerder loopt en dan ook gelijk les nemen.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:45

Recht richten/werken aan de hand doe ik ook veel met mijn paard en ik heb hier ook les in. Ik merk er ook veel profijt van onder het zadel. Het is een leuke afwisseling en goed voor je paard omdat je werkt aan haar scheefheid. Je kan het zien als gymnastiek voor je paard en je werkt ook gelijk aan dressuuroefeningen.
Misschien leuk om een les daarin te proberen?

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:06

ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze zo moeilijk doen hier over ''gelijk rijden met instructie''
vanaf het begin is duidelijk dat het paard even alleen mag stappen, ze wil aan de basis beginnen door grondwerk, hier kun je eventueel (wel aanbevolen) iemand bijvragen die er wat meer van weet (een kennis die je wil helpen?) zonder dat je meteen de beste instructeur nodig hebt die alles kost... als het dan beter gaat en paard mag weer rijden volgens DA dan natuurlijk wel weer gelijk met GOEDE lessen verder om de rest van de basis door te trainen en zo voorts.

overigens is het uiteraard wel zaak dat je wat zelfverzekerder gaat handelen, zo ben je natuurlijk geen kuddeleider en zo moet ze jou wel zien...

ik wens je veel succes!!!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:17

Ik zou er zeker niet opnieuw opstappen als je paard 24/7 op stal staat. Dat is vragen om problemen. Geef haar even rust, zorg dat ze vrij kan bewegen met soortgenoten en ga dan (na een goede checkup door bv een osteopaat) weer langzaam aan de gang.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:20

Jasmijn159 schreef:
Ik zou er zeker niet opnieuw opstappen als je paard 24/7 op stal staat. Dat is vragen om problemen. Geef haar even rust, zorg dat ze vrij kan bewegen met soortgenoten en ga dan (na een goede checkup door bv een osteopaat) weer langzaam aan de gang.

Dat denk ik ook. Zolang je paard 24/7 op stal staat, kan ze haar energie niet kwijt en zul jij daar de problemen van ondervinden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:20

Jasmijn159 schreef:

Dat denk ik ook. Zolang je paard 24/7 op stal staat, kan ze haar energie niet kwijt en zul jij daar de problemen van ondervinden.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 21:27

paardje47 schreef:
Recht richten/werken aan de hand doe ik ook veel met mijn paard en ik heb hier ook les in. Ik merk er ook veel profijt van onder het zadel. Het is een leuke afwisseling en goed voor je paard omdat je werkt aan haar scheefheid. Je kan het zien als gymnastiek voor je paard en je werkt ook gelijk aan dressuuroefeningen.
Misschien leuk om een les daarin te proberen?

Dat zou inderdaad wel leuk kunnen zijn!

Maximus91 schreef:
ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze zo moeilijk doen hier over ''gelijk rijden met instructie''
vanaf het begin is duidelijk dat het paard even alleen mag stappen, ze wil aan de basis beginnen door grondwerk, hier kun je eventueel (wel aanbevolen) iemand bijvragen die er wat meer van weet (een kennis die je wil helpen?) zonder dat je meteen de beste instructeur nodig hebt die alles kost... als het dan beter gaat en paard mag weer rijden volgens DA dan natuurlijk wel weer gelijk met GOEDE lessen verder om de rest van de basis door te trainen en zo voorts.

overigens is het uiteraard wel zaak dat je wat zelfverzekerder gaat handelen, zo ben je natuurlijk geen kuddeleider en zo moet ze jou wel zien...

ik wens je veel succes!!!

Bedankt! Dit is ook een beetje wat ik bedoel, zodra ik ook weer fatsoenlijk onder het zadel met haar mag draven, wil ik gelijk weer les nemen.
Klopt, naast haar gaat het goed, alleen onder het zadel soms wat minder.

Jasmijn159 schreef:

Rust heeft ze ondertussen genoeg gehad, dat is ook wel aan haar te merken. Het wachten totdat ze wel naar weer naar buiten kan, daar heb ik eerlijk gezegd niet heel veel aan. Misschien dat dat nog een jaar duurt, dat betekent dat ik haar en niet buiten kan zetten en niet aan het werk kan zetten, wat ze juist zo leuk vindt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 04:26

Ik snap er niets van. Wellicht een miscommunicatie.

Met rust bedoel jij misschien stalrust? Met rust bedoel ik: dagelijkse vrije beweging met soortgenoten, meerdere uren, zonder dat ze door jou aan het werk gezet wordt.

Dat het een jaar duurt voor je paard dat weer zou kunnen krijgen, dat is wel heel erg lang. Kan dat niet eerder?

Je zegt ook: ze vind het leuk om te werken, maar ondertussen gaat het rijden niet goed? Hoe weet je dan dat ze het leuk vindt?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 11:41

Jasmijn159 schreef:
Ik snap er niets van. Wellicht een miscommunicatie.

Met rust bedoel jij misschien stalrust? Met rust bedoel ik: dagelijkse vrije beweging met soortgenoten, meerdere uren, zonder dat ze door jou aan het werk gezet wordt.

Dat het een jaar duurt voor je paard dat weer zou kunnen krijgen, dat is wel heel erg lang. Kan dat niet eerder?

Je zegt ook: ze vind het leuk om te werken, maar ondertussen gaat het rijden niet goed? Hoe weet je dan dat ze het leuk vindt?

Ja, dat was miscommunicatie. Ik dacht rust op stal en met werken.
Als ik eerder zo'n plekje had gevonden, had ik er al lang gestaan.

Dat merk ik aan haar. Voordat dit gebeurde reed ik ook met haar. En ik merkte dat ze dat leuk vond, zeker springen of gewoon een balkje neer leggen. Toen ik haar eindelijk weer mocht longeren was ze de eerste keer zo enthousiast, dat zal vast ook wel gekomen zijn door te veel energie. Maar haar loszetten in de bak zodat ze zelf kan rennen vindt ze meestal geen zak aan.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:17

Door alle commotie eromheen, snap ik nu niet meer helemaal de kern van het verhaal. TS, je wil tips om jou en je paard voor te bereiden zodat jullie straks weer onder het zadel kunnen gaan trainen. Klopt dat?

In dat geval zou ik haar mentaal aan het werk gaan zetten, grondwerk dus. Rechtricht oefeningen als basis met daarbij, indien mogelijk en verantwoord, wat vrijheidsdressuur. Je zegt dat je paard het leuk vindt om aan het werk te gaan. Dan zou ze dit fantastisch moeten vinden! Zorg ervoor dat je doel is om het leuk te hebben met je paard en niet dat je er perse op moet. Zo leg je jezelf en je paard minder druk op en is de tijd vanzelf daar om er op te klimmen. Take it easy, tijd zat :). Neem gerust contact met me op als iets niet duidelijk is, of als ik er compleet naast zit.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:44

MeggiieTommy schreef:
Dat merk ik aan haar. Voordat dit gebeurde reed ik ook met haar. En ik merkte dat ze dat leuk vond, zeker springen of gewoon een balkje neer leggen. Toen ik haar eindelijk weer mocht longeren was ze de eerste keer zo enthousiast, dat zal vast ook wel gekomen zijn door te veel energie. Maar haar loszetten in de bak zodat ze zelf kan rennen vindt ze meestal geen zak aan.

Wat gaat er dan nu in het rijden niet goed? Bokken/weg rennen? Sinds wanneer doet ze dat? Wat is er veranderd?

Een goede checkup door de dierenarts en/of osteopaat lijkt me handig. Ligt haar zadel nog goed? Is ze afgelopen jaar naar een goede tandarts geweest?