Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ladyson schreef:Hoe gaat hij er vandoor? Is hij kijkerig en rent ie dan hard weg? Of voel je het niet aankomen?
Ess_Ramona schreef:Is rug + zadel oke?
Dan kan het zijn dat hij onder het werk uit wil komen, en hij weet jou op jouw zwakke plek te pakken.
Ik zou even wachten met rijden tot je instructeur er is, of een onafhankelijke zoeken.
Soms zien vaste mensen het ook niet, terwijl een nieuw gezicht weer andere dingen vindt.
ArroNnie schreef:Ik herken dit van een van onze Welsh pony's, werd gereden door buurmeisje. Is nu ook doodsbang door dezelfde streken. Wat ik toen een tijd gedaan heb is van te voren longeren, en dat heeft bij ons geholpen. (Al kan ik me ook voorstellen dat dat geen doen is bij een eigen, groot paard.. iedere keer longeren..) Denk dat het bij ons een combinatie was van te veel voeren en te weinig rijden. Geen idee of dat bij jou een optie kan zijn?
Ess_Ramona schreef:Mijn reactie was er voor jouw reactie maar dat maakt niet uit.
Ben benieuwd wat hij doet op minder voer.
Hij is niet piepjong, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ben benieuwd of voer helpt!
Longeren kan helpen, maar kan ook averechts werken. Paarden kunnen juist frisser worden van longeren voor het rijden. Je kan het proberen en dan kan je het zien.
TamaraFloor schreef:Klinkt in mijn ogen dat hij het moeilijk vind om te ontspannen en zijn spieren te gebruiken in galop.
Het makkelijkst voor hem is dan om te gaan rennen met zijn hoofd in de lucht. Dan hoeft hij niet zijn spieren te gebruiken die hij liever niet wil gebruiken.
demo_love schreef:Als het iets is van de laatste tijd terwijl het altijd goed is gegaan, én het is niet medisch, probeer dan eens het volgende:
Als hij er in galop vandoor gaat, zet hem eens op een volte en laat hem door galopperen. Ook als hij wil stoppen, door galopperen. De meeste paarden leren het dan snel genoeg af.
Nabomba schreef:demo_love schreef:Als het iets is van de laatste tijd terwijl het altijd goed is gegaan, én het is niet medisch, probeer dan eens het volgende:
Als hij er in galop vandoor gaat, zet hem eens op een volte en laat hem door galopperen. Ook als hij wil stoppen, door galopperen. De meeste paarden leren het dan snel genoeg af.
Dat is juist het lastige, hem op een volte krijgen en houden, vaak als we dan de x voorbij zijn richting de hoefslag schiet hij vlak voor de hoefslag opeens naar links, of rechts afhankelijk van welke kant we op galoperen. En dat is juist het gene waar ik bang voor ben. Of dat hij onderuit gaat omdat hij echt plat door de bocht gaat.