Paard gaat er constant vandoor.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nabomba

Paard gaat er constant vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:25

Beste Bokkers,

Afgelopen weken is mijn paard erg druk met dresuren. In het duin is hij altijd braaf, maar in de bak gaat hij er constant van door en vliegt hij door de hele bak. Hij bokt hier gelukkig niet bij. Nu ben ik erg bang geworden vooral om te galoperen. Ik heb nu een thiedemanteugel gekocht zodat ik iets meer macht heb.
Heeft iemand misschien nog tips ?
De ene zegt dat ik hem iedere keer wanneer hij harder gaat, dat ik hem stil moet trekken tegen het hek en mijn instructeur waarvan ik al 4 jaar les heb zegt dat ik dan juist moet door gelopperen, maar dat durf ik nu niet meer.
Mijn instructeur werkt tijdelijk niet dus ik heb ook niet echt iemand die mij dat extra duwtje geeft om toch door te gaan. In plaats daarvan stop ik met rijden. Ik weet dat je dit nooit moet doen, maar als je trillend op je paard zit, gaat het sowieso fout.

Slofteugel lijkt me ook niet de oplossing, juist omdat ik bang ben, zal ik me waarschijnlijk vast zetten en dit is dus niet eerlijk voor mijn paard.

Morgen komt er een ander meisje met wat meer ervaring op hem rijden, maar ik ken mijn paard goed genoeg en weet dat als ik de eerst volgende keer er weer opga, hij mij weer uit zal proberen.

Wie helpt mij ?? tips ?

Ladyson

Re: Paard gaat er constant vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:28

Hoe gaat hij er vandoor? Is hij kijkerig en rent ie dan hard weg? Of voel je het niet aankomen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:31

Is rug + zadel oke?

Dan kan het zijn dat hij onder het werk uit wil komen, en hij weet jou op jouw zwakke plek te pakken.

Ik zou even wachten met rijden tot je instructeur er is, of een onafhankelijke zoeken.
Soms zien vaste mensen het ook niet, terwijl een nieuw gezicht weer andere dingen vindt :).

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:37

Ladyson schreef:
Hoe gaat hij er vandoor? Is hij kijkerig en rent ie dan hard weg? Of voel je het niet aankomen?

Hij schiet er gewoon opeens uit het niets van door, zijn kop slaat hij omhoog en hij rent in paniek door de bak en als ik aangaloppeer dan is het een raket. Als hij eenmaal weer nageeft en ontspant dan doet hij het 2 passen goed en daarna rent hij weer verder. Maar als hij er dus vandoor gaat dan zet ik hem op de volte maar dan opeens breekt hij rechts uit dan weer links, van die vervelende schijn bewegingen waardoor ik eraf vlieg.

Voor de compleetheid weet ik zeker dat hij nergens last van heeft, ik heb sinds september een opmaat zadel, die is 1 maand geleden weer nagekeken en opgevuld en hij is behandeld door de osteopaat, hij is naar de tandarts geweest en vorige week nog bekapt. Dus hij is op en top in orde.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:38

Hmm.. Hoe oud is hij?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:40

Is er iets veranderd? Op stal, in de bak, optoming, voeding etc.?

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:42

Ik herken dit van een van onze Welsh pony's, werd gereden door buurmeisje. Is nu ook doodsbang door dezelfde streken. Wat ik toen een tijd gedaan heb is van te voren longeren, en dat heeft bij ons geholpen. (Al kan ik me ook voorstellen dat dat geen doen is bij een eigen, groot paard.. iedere keer longeren..) Denk dat het bij ons een combinatie was van te veel voeren en te weinig rijden. Geen idee of dat bij jou een optie kan zijn?

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:44

Ess_Ramona schreef:
Is rug + zadel oke?

Dan kan het zijn dat hij onder het werk uit wil komen, en hij weet jou op jouw zwakke plek te pakken.

Ik zou even wachten met rijden tot je instructeur er is, of een onafhankelijke zoeken.
Soms zien vaste mensen het ook niet, terwijl een nieuw gezicht weer andere dingen vindt :).

Zoals ik net in mijn vorige bericht beschrijf heeft hij geen last van zijn rug of zadel.
Hij wilt inderdaad onder zijn werk uitkomen en het lukt hem inderdaad iedere keer weer. Ik ben nu zo bang, vanmiddag barste ik weer in tranen uit gewoon omdat ik zo bang ben.

Ik heb mijn paard vanaf ze 3e dus heb al heel wat mee gemaakt met hem, maar opeens ben ik bang. Heel stom maar ik kan er niets aan doen.

Het lijkt mij ook het verstandigst om even te wachten tot mijn intructeur weer komt.

En longeren voor het rijden lijkt me ook verstandig.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:45

Ess_Ramona schreef:
Hmm.. Hoe oud is hij?

hij is 9 jaar

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:46

Narita schreef:
Is er iets veranderd? Op stal, in de bak, optoming, voeding etc.?

Nee er is niets veranderd. Iets meer geritsel langs de bak door de wint, maar juist op dat geritsel reageert hij dan weer niet. Hij krijgt sinds gister minder biks.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:48

Mijn reactie was er voor jouw reactie maar dat maakt niet uit.

Ben benieuwd wat hij doet op minder voer.

Hij is niet piepjong, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ben benieuwd of voer helpt!

Longeren kan helpen, maar kan ook averechts werken. Paarden kunnen juist frisser worden van longeren voor het rijden. Je kan het proberen en dan kan je het zien :).

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:51

Klinkt in mijn ogen dat hij het moeilijk vind om te ontspannen en zijn spieren te gebruiken in galop.
Het makkelijkst voor hem is dan om te gaan rennen met zijn hoofd in de lucht. Dan hoeft hij niet zijn spieren te gebruiken die hij liever niet wil gebruiken.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:54

ArroNnie schreef:
Ik herken dit van een van onze Welsh pony's, werd gereden door buurmeisje. Is nu ook doodsbang door dezelfde streken. Wat ik toen een tijd gedaan heb is van te voren longeren, en dat heeft bij ons geholpen. (Al kan ik me ook voorstellen dat dat geen doen is bij een eigen, groot paard.. iedere keer longeren..) Denk dat het bij ons een combinatie was van te veel voeren en te weinig rijden. Geen idee of dat bij jou een optie kan zijn?

Longeren heb ik inderdaad zo lang mogelijk uitgesteld, maar nu moet ik dat echt elke dag voor het rijden gaan doen. Hij staat overigens wel de hele dag buiten dus hij kan daar ook lekker rennen.
En afgelopen dagen zat het weer ook niet mee dus had ik ook niet zoveel met hem gedaan. Maarja andere mensen komen bijna nooit naar hun paard en rijden 2x in de week en hun paard luistert ook gewoon. Dat is zo frustrerend.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:57

Ess_Ramona schreef:
Mijn reactie was er voor jouw reactie maar dat maakt niet uit.

Ben benieuwd wat hij doet op minder voer.

Hij is niet piepjong, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ben benieuwd of voer helpt!

Longeren kan helpen, maar kan ook averechts werken. Paarden kunnen juist frisser worden van longeren voor het rijden. Je kan het proberen en dan kan je het zien :).

Jaa ik ga zeker even proberen te longeren voor het rijden. Het zit ook wel een beetje in zijn karakter hoor.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:58

TamaraFloor schreef:
Klinkt in mijn ogen dat hij het moeilijk vind om te ontspannen en zijn spieren te gebruiken in galop.
Het makkelijkst voor hem is dan om te gaan rennen met zijn hoofd in de lucht. Dan hoeft hij niet zijn spieren te gebruiken die hij liever niet wil gebruiken.

Maar hij heeft altijd super fijn gelopen. De galop ging de laatste tijd juist beter dan de andere gangen. Maar nu ik dit zo zeg denk ik dat hij misschien spierpijn heeft en daarom dei spieren niet wilt gebruiken.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:25

Dat zou heel goed kunnen.
Misschien net even een spier verrekt of iets. Dan kan dat nu best pijn doen en dat voelt hij natuurlijk liever niet!
Ik zou proberen door te blijven galopperen en steeds weer proberen hem weer op normaal tempo te laten galopperen en weer voorzichtig nagefelijk te krijgen en weer te buigen.
Dit zou niet in 1x voor elkaar zijn. Stapje voor stapje.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:30

Als het iets is van de laatste tijd terwijl het altijd goed is gegaan, én het is niet medisch, probeer dan eens het volgende:

Als hij er in galop vandoor gaat, zet hem eens op een volte en laat hem door galopperen. Ook als hij wil stoppen, door galopperen. De meeste paarden leren het dan snel genoeg af.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:49

demo_love schreef:
Als het iets is van de laatste tijd terwijl het altijd goed is gegaan, én het is niet medisch, probeer dan eens het volgende:

Als hij er in galop vandoor gaat, zet hem eens op een volte en laat hem door galopperen. Ook als hij wil stoppen, door galopperen. De meeste paarden leren het dan snel genoeg af.

Dat is juist het lastige, hem op een volte krijgen en houden, vaak als we dan de x voorbij zijn richting de hoefslag schiet hij vlak voor de hoefslag opeens naar links, of rechts afhankelijk van welke kant we op galoperen. En dat is juist het gene waar ik bang voor ben. Of dat hij onderuit gaat omdat hij echt plat door de bocht gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:07

Omdat jij bang bent voelt het paard je twijfel. Als jij denkt 'ik ga het proberen' of 'oh dit lukt me niet', lukt het je ook niet. Je moet zelf die switch maken in je hoofd. Je moet dit gedrag al voor zijn door hem constant aan het werk te zetten, voltes rijden, tempowisselingen. Let op het orenspel, als hij te gefocussed raakt is ie niet bij jou, zet hem dan aan het werk. Ga niet afwachten, want dan gaat een paard zelf wel een plan trekken. Hou een paard bezig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 23:58

Ts, je kan via de editknop je berichten nog aanpassen. Zo hoef je dus niet elke keer een nieuw bericht aan te maken, maar kun je je vorige bericht gewoon aanvullen :)

En voor angst hoef je je niet te schamen. Je kan allicht vragen of iemand anders hem een paar keer kan rijden. Iemand met meer lef en handigheid, zodat hij weet dat dit niet werkt. Uiteindelijk is dit wel iets waar je samen door heen moet gaan. Dus het is ijdele hoop om te verwachten dat die persoon je paard rijdt en hij het niet meer doet, maar hij kan er wel zodanig van onder de indruk zijn dat jij weer even wat meer vertrouwen en lef hebt om er aan te werken. :) Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:45

Nabomba schreef:
demo_love schreef:

Dat is juist het lastige, hem op een volte krijgen en houden, vaak als we dan de x voorbij zijn richting de hoefslag schiet hij vlak voor de hoefslag opeens naar links, of rechts afhankelijk van welke kant we op galoperen. En dat is juist het gene waar ik bang voor ben. Of dat hij onderuit gaat omdat hij echt plat door de bocht gaat.

Ik begrijp dat dat eng is, ik zou het zelf ook niet kunnen, maar het is de enige oplossing. Je kunt ook een andere ruiter vragen om je paard eens te rijden. Misschien dat iemand anders het wel kan voorkomen of kan oplossen, maar je paard weet ook dondersgoed dat jij dat niet durft. Dat kun je oplossen door het voor te zijn, of door zijn streken in jouw voordeel uit te buiten (dus door langer te galopperen dan je paard van plan was).

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:02

Oef, het lijkt wel of je het over mijn merrie hebt. Zij kan soms ook zó onvoorspelbaar zijn, en ja dat maakt mij ook bang.
Sinds ik eens keihard van haar gevallen ben, longeer ik haar steeds voor ik ga rijden. Meestal is dat niet eens echt nodig, mijn bijrijdster doet dit nooit, maar dan zit het tenminste tussen mijn oren al goed. En als het daar goed zit, gaat het rijden vanzelf vlotter...
Veel succes!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 01:10

Ik heb ook een tijd gehad dat mijn paard opeens voor iedere scheefstaande grasspriet een sprintje besloot te trekken. Daarbij schroomde ze niet een rodeoshow weg te geven.
Uiteraard werd na enkele keren mijn vertrouwen minder en kwamen we in een vicieuze cirkel terecht.
Ik reed met spanning in mijn lichaam waardoor mijn paard nog meer vluchtgedrag begon te vertonen.

Op een gegeven moment voelde ik het aankomen. Direct bij de eerste pas de kleine volte optrekken, dan kunnen ze geen snelheid maken. Vervolgens proberen (echt ontzettend lastig) weer relaxt verder te rijden.
Ik heb te lang zelf aangemodderd.
Er op blijven zitten met spanning/angst werkt averechts. Zorg voor begeleiding, zet haar vanaf de grond aan het werk of laat iemand anders je paard rijden. :)

Uiteindelijk heb ik de stap genomen tijdelijk ergens anders te gaan rijden. Dus weg van de plek waar de vicieuze cirkel begon, onze buitenbak.
Ik ben een aantal keren naar een binnenbak toe geweest. Daar reed ik met meer vertrouwen.
Thuis reed ik alleen nog onder begeleiding. En was er geen begeleiding dan longeerde ik haar.
Iedere keer dat het goed gaat komt je zelfvertrouwen terug! :)
Na 3 maanden aanmodderen was mijn zelfvertrouwen binnen 3 weken weer terug.
Vanuit daar kon ik het (zelfstandig) rijden thuis weer fijn oppakken. Althans: ik durfde zelf weer door te pakken.

Nabomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:41

Bedankt voor al jullie tips. Gisteren heeft een vriendin van mij op hem gereden en vandaag gaat ze er weer op om alles te bevestigen. Zij reed hem voorwaarts, veel figuren en deed hij 1 pas verkeerd meteen stil trekken ( zag er iets wat zielig uit, maar dat door galoperen wanneer hij er vandoor schiet werkt gewoon niet, want dan galopeer ik alsnog wanneer hij wilt terwijl ik wou draven). Het uitbreken in de volte heeft hij ook snel afgeleerd. Ze probeerde het een aantal keer op de manier zoals het hoord, buitenhand en been er goed aan, naar binnen laten kijken en gaan, maar opeens gooit hij ze kop omhoog en naar buiten en wilt hij de andere kant op crossen, toen gaf zij hem een tik tegen de zijkant van zijn hoofd (de buitenkant) en daarna reed ze weer verder alsof er niets gebeurd was. Me paard wist niet wat hem over kwam, hij schrok er erg van, maar liep daarna als een zonnetje, lang laag en in verlichte zit, het ging allemaal prima. Het is dus wel duidelijk dat hij me in de maling neemt.
En een punt waar ik aan moet werken is streng zijn wanneer het nodig is, en daarna meteen weer ontspannen en belonen wanneer hij het goed doet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:45

Mijn pony doet dit ook. Als het zadel oke is denk ik dat je er doorheen moet rijden. Mijn pony heeft van die tijden dat ie me uitprobeert. Moet er doorheen rijden eem paar keer en het is klaar.