Moeite met op het goede been lichtrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amberxpavan

Moeite met op het goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:28

Ik zit in een ver gevorderde groep, ik word ook vaak op vervelende paarden of pony's gezet of op nieuwe ponys en paarden.
Maar ik heb altijd al moeite gehad met op het goede been lichtrijden, en ik weet dat ik naar het buiten voorbeen moet kijken maar ik zie en merk het gwn echt bijna niet. Kan iemand tips geven over hoe ik het misschien wel kan zien?

_bokworst

Re: Moeite met op het goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:30

Bij elke overgang naar draf even kijken! Uiteindelijk leer je het vanzelf voelen :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:36

Misschien heb je iets aan dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=9Tl-mHdnLdw

Het is wel in het Engels. Maar ik hoorde mezelf al roepen: zit-sta-zit-sta.
Je moet goed kijken dat als het buitenvoorbeen naar voren gaat, je gaat staan en als het weer naar achteren gaat, je gaat zitten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:37

Je moet het voelen... Voel eerst eens goed in stap wanneer welk been naar voren gaat.
Als dat goed lukt dan eens in draf proberen.

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:08

Inderdaad goed voelen. Ik reed op de manege ook vaak op een fries waarbij de manen zo lang waren dat ik het inderdaad echt niet kon zien. Toen ben ik gewoon naar de binnenbeen gaan kijken. Als die naar voren gaat, moet ik zitten, gaat het been naar achter, dan moet ik staan. Is eigenlijk precies omgekeerd, misschien dat dit makkelijker is?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:25

amberxpavan schreef:
Ik zit in een ver gevorderde groep, ik word ook vaak op vervelende paarden of pony's gezet of op nieuwe ponys en paarden.
Maar ik heb altijd al moeite gehad met op het goede been lichtrijden, en ik weet dat ik naar het buiten voorbeen moet kijken maar ik zie en merk het gwn echt bijna niet. Kan iemand tips geven over hoe ik het misschien wel kan zien?

Waarom zit je dan in een vergevorderde groep als ik vragen mag? Lichtrijden op het goede been is iets wat in de eerste les of anders in les 2 besproken wordt/moet worden.

Als je vergevorderd bent zit je wat, 3 jaar op paardrijden?

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:26

Hier ook zo'n kneus die er moeite mee heeft. Wat mij geholpen heeft is binnenbeen op grond is staan.
Moet dan wel ff in mezelf zeggen grond,_, grond. Maar snap en zie het nu wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:31

Ik kijk nooit naar het buitenbeen, omdat ik dat heel lastig vind om dat te zien. Ik kijk nu altijd naar de binnenschouder, je ziet namelijk verschil als die naar voren gaat of naar achteren. Als je de schouder goed ziet, dan moet je staan.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:32

probeer eens op een braaf paard te gaan doorzitten en ogen dicht doen. Dan voel je dat je paard verschillend opgooit hobbel-HOBBEL-hobbel-HOBBEL. Met de grote HOBBEL ga je mee omhoog. Dus niet erna maar mee veren. bij 80% van de (manege)paarden zit je dan op het goede been. De moeilijkheid zit m in het meeveren, dus je spieren licht ontspannen dat je enkel je spieren wat hoeft aan te spannen om hoog te "blijven".

Voor de anderen: Heb genoeg ruiters gezien die "vergevorderd" zijn met rijden, maar op de één of andere manier toch niet kunnen zien of ze op het goede been zitten. Dit kan komen omdat het geen automatische is (dus niet genoeg aandacht gekregen tijdens de latere lessen) of gemis aan gevoel (en vaak een combi) En sommigen kunnen het gewoon echt niet zien :))

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:41

Echt waar? Bij mij was het namelijk al na een aantal lessen automatisch, en nooit anders gehoord op de manege.

In dat geval mijn excuses voor mijn nogal botte reactie. Ik had er geen idee van dat mensen er zoveel moeite mee konden hebben,

Inderdaad, buitenbeen naar voren betekent dat je moet gaan staan, bij binnenbeen naar voren moet je dus zitten. Gewoon voor het zadel langs naar beneden kijken, zie je het been van het paard niet, dan moet je op dat moment dus zitten, zo gauw je hem wel ziet moet je staan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:49

Probeer voor je kijkt je op je gevoel te concentreren. Dan kun je het uiteindelijk sneller zonder te kijken.

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:31

Als het goed is kun je het (na een tijdje) voelen. Ik heb altijd het gevoel dat er iets niet klopt als ik op het verkeerde been rij, net als wanneer je in de verkeerde galop zit, dat voel je ook. Naar de binnenschouder kijken is vaak ook wat makkelijker. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:40

PowerReiner schreef:
Echt waar? Bij mij was het namelijk al na een aantal lessen automatisch, en nooit anders gehoord op de manege.

In dat geval mijn excuses voor mijn nogal botte reactie. Ik had er geen idee van dat mensen er zoveel moeite mee konden hebben.

Het ligt ook niet altijd aan de mens. In principe moet je het echt gaan voelen op een gegeven moment, maar ik heb jaren terug nog eens op een paard gereden die het presteerde om op een hand je altijd op t verkeerde been te gooien. Hoe ie het voor elkaar kreeg geen idee, nooit achter gekomen, maar dan was je een rondje door de bak verder en dan zat je opeens verkeerd. :+ en dat deed ie bij iedereen die een poging deed.

Mi voel je het ook beter bij het ene paard dan bij het andere paard. Dit zal ook wel te maken hebben met een bepaalde mate van rechtgericht zijn.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:49

Het meisje dat sinds kort mijn paard rijdt, heeft dit ook vaak. Eigenlijk vond ik dat tot nu toe een beetje raar, want het is zo basic en verder doet ze het prima.
Goed dat ik hier lees dat wel meer mensen hier last van hebben, gelukkig heb ik er tegen haar nog niets van gezegd.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:26

Ik heb er zelf ook heel lang moeite mee gehad en met een paardrijcarriere van 19 jaar is dat best gek. Maar er is een oplossing, laat je door je instructrice uitleggen wat je moet voelen en waarom je op welk moment de hulp geeft om aan te draven en dan meteen op het juiste been licht rijd. Ik ben er na zoveel jaar manegeruiter en nu recreatieruiter met mijn eigen paard eindelijk achter. En nu voel ik het ook meteen als ik niet op het juiste been zit.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:36

Het varieerd ook per paard hoor, ik heb een tijdje een jong paard gereden dat nog niet recht gericht was, hij gooide je altijd met zijn linkerbeen mee omhoog, ongeacht op welke hand. Is wel verbeterd hoor :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:36

Sammie schreef:
Mi voel je het ook beter bij het ene paard dan bij het andere paard. Dit zal ook wel te maken hebben met een bepaalde mate van rechtgericht zijn.

:j scheelt per paard of je het voelt!

op een paard met vlakke of tragere gangen voel ik het uiteraard, maar op mijn eigen paard niet :+ (We gaan ZZ-L + ik rijd al 36 jaar :D )
Maar hij is zo vlug van onder en loopt echt met heel veel knieactie flink van de grond, lastig om het dan te voelen.
Verkeerde been voelt bij hem hetzelfde als op het goede been :P

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:38

Ik ben er ook nog steeds niet echt achter, ik probeer maar uit welk been beter zit :=
Ik kijk altijd naar het buitenbeen maar het ritme klopt dan niet :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:29

Ach, dat voelen.... na meer dan 15 jaar kan ik het nog steeds bijna niet voelen. :')
Daarom doe ik het maar op het oog, werkt prima. Even een handigheidje in krijgen, inderdaad door mee te praten (of het in je hoofd te doen).

Als je op een shetlander rijdt is dat natuurlijk al lastiger dan wanneer je op een grotere pony of paard zit, met grotere/tragere bewegingen.

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:04

Simpelweg heel erg veel oefenen. Dan ga je het voelen

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:16

Ik lees dat je naar het buitenvoorbeen kijkt. Dat is best lastig. Je kunt beter naar de schouders van het paard kijken. Die zitten (als het goed is) voor je zadel. Op de manege heb je kans dat het zadel iets over de schouders heen ligt.
Probeer eens in stap te kijken of je de schouders ziet bewegen. Lukt dat? Dan zie je nl ook wanneer zijn benen naar voren gaan :j
Zie je het in stap? Probeer het dan in draf te zien. 'Normaal' ga je staan als de schouder aan de buitenkant naar voren gaat, maar mijn dochter (van 12) heeft het zichzelf aangeleerd om te gaan zitten als de schouder aan de binnenzijde recht maar beneden wijst.
Blijf jezelf controleren. Ik vraag heel vaak aan mijn dochter of ze op het juiste been zit, ook al zit ze goed. Controleren, controleren, controleren. En als je gewend bent om op het goede been te rijden, dan kun je het wellicht ook leren voelen als je op het ' verkeerde' been zit.
Kortom, kijken, oefenen, controleren en voelen.

Enne.. Het hoeft uiteraard niet in 1 keer goed te gaan allemaal.

Succes *\o/*

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:25

Hier ook; buiten voorbeen naar voren is staan,zo is het mij vroeger ook geleerd...
Ik weet dat ik van de 10 8x op het verkeerde been zit als ik aandraaf (met name rechtom,mijn voorkeur is op het rechtervoorbeen lichtrijden)dus automatisme is 2 zitjes....
Je eigen aanwennen met hand veranderen 2 zitjes maken.
En eerlijk ik voel het wel hoor hoef niet meer te kijken :=
Bij een jong paard moet je dat ook goed aanleren,als je daarop zit en je rijd op het verkeerde been licht zul je alle kanten op wiebelen,niet fijn... :)