Beginner: voeten te diep in beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mira2014

Beginner: voeten te diep in beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 11:40

Hallo,

Ik ben nog maar heel recent beginnen paardrijden.
Het gaat vrij goed, echter ik heb een probleem met het feit dat mijn voeten steeds te diep in de beugel glijden.
De lesgever geeft steeds aan om 'benen lang te maken' en 'hiel naar beneden' te drukken
Dat probeer ik ook maar het lukt niet goed.

Zijn er misschien tips die hiervoor hulp kunnen bieden ?

Het is vooral als we bv in galop gaan dat mijn voeten terug dieper in de beugels glijden. Alsof ik met mijn voeten me beter wil 'vastzetten'. Wat natuurlijk niet correct is
Ik vroeg me ook al af of het te maken zou kunnen hebben met de lengte van de beugels ?

Groeten,

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:42

Het zou kunnen dat je je beugels wat te lang hebt.
Als je beugels te lang zijn kun je daar weinig steun in zoeken, dus ga je je voet ver in de beugels doen voor steun.
Met wat kortere (niet te kort) beugels kan je wat meer steun zoeken en je hakken wat naar beneden doen

Je rijdt nog maar net, en zelfs de beste ruiters rijden niet perfect, dus gewoon goed oefenen met je instructrice en vooral: Veel plezier met paardrijden!

DkimmelieD

Re: Beginner: voeten te diep in beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:45

Wat Ess_Ramona al zegt; misschien zijn je beugels te lang of moet je gewoon nog goed oefenen. Als je het rijden later wat onder de knie hebt zou je zitlessen kunnen nemen. Maar ik denk dat het vanzelf wel goed komt ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:47

Een keer speciaal zitles nemen? Als de lengte van je beugels goed is en je het heel erg probeert, maar het niet lukt kan het ten koste van de rest van je zit gaan.
Heel goed trouwens dat je hier nu al bewust aan wilt werken! Bijna iedereen heeft hier moeite mee in het begin (en niet alleen in het begin ;) ). Om te blijven verbeteren is een stukje zelfreflectie en wil vooruit te gaan heel belangrijk.

Heb je wel goed schoeisel? Als het wat aan de gladde kant is en je bij het steun zoeken steeds grip verliest wordt het ook lastig natuurlijk.

Als je lesgever het een goed idee vindt kun je ook af en toe zonder beugels/eventueel zadel een stukje rijden. Dan leer je ontspannen je balans te vinden. En het is leuk en goed voor je zelfvertrouwen!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:51

Het kan ook zijn dat je onbewust je balans zoekt door te knijpen met je (boven) benen, en je hierdoor je hakken gaat optrekken. Ik heb dit in gallop ook lang met mijn binnenbeen gedaan omdat ik het moeilijk vond, heel stom want je gaat er alleen maar slechter van zitten maar het is gewoon een automatische reactie.

Wat je moet proberen is om je benen ontspannen te laten hangen, en niet te gaan knijpen. Wat je zoukunnen doen is een keertje zitles nemen aan de longe, zonder beugels. Als dit niet mogelijk is probeer het dan in eeen rustige situatie in een kalm en beheerst gallopje. Houdt je benen lekker ontspannen aan het hangen en ga vooral op je billem zitten. Succes!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:54

Ik rij juist te veel "op mijn tenen"

Wat ik wel eens deed was dan met die korfjes/teenstoppers rijden... Zodat ik er verder in ging zitten. (Niet helemaal waar ze voor bedoeld zijn, zijn juist tegen het doorschieten...) maar dan wist ik hoever ik moest gaan ;))

Misschien is dat ook voor jou een optie, dat als je niet verder "kunt"? Dan gaan richten op je zit en dan moet het wel goedkomen :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:55

Begin eerst eens in de stap correct en ontspannen te zitten. Voel wanneer elk been een stap zet en benoem dat ook. ( dus bijvb wanneer linksachter naar voren gaat zeg je hardop linksachter)
Zo leer je te voelen wat er onder je gebeurd. Ondertussen leer jij je balans te houden, want dat is wat er mis gaat nu nog. Is niet erg, want dat kun je niet in een paar weken leren.

Als dit in stap goed gaat probeer je dit ook eens in de draf. Dat word al een stuk moeilijker. Als je in de draf je balans kunt houden dan zul je zien dat de galop ineens weer wat makkelijker is.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:59

Je moet een zekere mate van druk op de beugels hebben. Niet teveel / verstard en niet te weinig / te slap. Ze kunnen dan niet ontsnappen. Met de tijd leer je wat die bandbreedte is. Hetzelfde geld voor de spanning in je benen en je rug. Met de tijd wordt alles soepel, en verlies je geen beugels meer.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:00

Misschien kun je eens met je instructrice aan je gehele houding werken met een zitles. Want als je voeten te ver in je beugels schieten dan gaat het ook mis met de rest van je houding.

Verder kan je eens goed kijken naar de lengte van je beugels. Al zou ik ze niet te kort doen want dat doet je zit en houding ook niet veel goed.

Voor de rest veel oefenen, je geeft aan dat je nog niet zo lang rijd dus het moet allemaal nog vertrouwd worden.
Laatst bijgewerkt door Anoli op 02-01-15 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:00

Probeer vanuit je zit (billen, bovenbenen, onderrug en buik) synchroon te bewegen met de rug van het paard. Probeer dit eerst in een langzame draf. Een regelmatig ritme is belangrijk, dan kun je synchroon bewegen met dit ritme. Hou je bovenbenen slap en blijf focussen op je zit. Laat je buikspieren kracht overnemen van je onderrug. Je romp hou je stil en je onderste wervels gaan mee in de beweging van het paard. Als je met je zit de beweging 'absorbeert', geef je de schokken niet meer door aan je voeten en handen. Probeer dit ook zonder beugels af en toe. Blijf erop letten dat je doorademt. Dit kost even wat tijd, maar wordt snel beter.
Succes!

amberxpavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:18

Je kan zelf proberen tijdens de les er extra op te letten.
Ik rij zelf al 6 jaar en ben nu ver gevorderd.
Eerst had ik er ook moeite mee maar na een paar jaar heb ik het ook voor elkaar gekregen om me voeten goed in de beugels te krijgen.
Zelf werkt het bij mij ook om expres heel netjes te gaan zitten net zoals ze altijd doen bij dressuur. :)

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:26

Er is dus een optimale bandbreedte. Deze bevind zich tussen te slappe druk, en teveel druk.

Wat gebeurt er als je te weinig druk hebt? Te slap dus. Dan heb je geen balans als het erop aan komt. Dat merk je dan bij een bijvoorbeeld bij buitenrit wanneer het paard een onverwachte beweging maakt onder je. Ze kunnen wegduiken van boskabouters of .... vuurwerk, honden, wild. Maar ook in de binnenbak kan het paard een keer schrikken hoewel dit veel minder voorkomt.

In nederlands: je Balans haal je uit je Beugels. In het Engels: you balance with your feet, not with your seat.

Wat gebeurt er als je teveel druk hebt? Dan wordt je opgegooid. En als je benen dan verstijfd zijn, dan raak je je beugels kwijt, of schiet je erin.

Je kunt bewust spelen met druk op de beugels totdat je de veilige bandbreedte hebt gevonden.

Veel succes met de volgende les!

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:41

misschien zijn je achillespezen te kort? Als je je hielen niet naar beneden krijgt, kan het daarmee te maken hebben.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:08

Over de lengte van je beugels: die moeten op je wreef liggen als je ze uit doet. Je moet ze aan kunnen doen, door de tenen op te heffen.

Jack666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:33

Elke keer als je gaat fietsen, je hakken uitdrukken! Voor je het weet doe je dat ook als je aan het rijden bent.