Mijn paard loopt te diep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sam2699

Mijn paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:37

Mijn paard loopt ook veel te diep wat kan ik er aan doen?

(Let niet op mijn houding)[img]
Afbeelding

Tabaluga12

Re: Paard loopt veeel te diep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:39

Handen naar voor en vooruit. Licht en luchtig blijven.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:42

handen naar voor en meer meegeven

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:47

Heb je niet het gevoel dat hij op je hand hangt? Mijn merrie gaat vaak op mijn handen hangen ipv zelf haar hoofd te dragen.
Mijn instructrice zegt me dat een lichte ophouding omhoog moet maken.
Als ik dat doe dan draagt ze haar hoofd weer een rondje of 2 zelf en draagt ze hem ook een stuk hoger.
Als ze op mijn hand hangt loopt ze ook te diep.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:50

@sam2699: je moet juist wel op je houding letten, als jij niet in balans bent is het moeilijk voor je pony dat wel te zijn. Je hakken horen in lijn met je schouders en heupen, dan ligt het zwaartepunt netjes in het midden.
Wat je ook duidelijk ziet is dat je te streng bent met je hand, laat die zoals eerder gezegd luchtig en fijn. Rijd dan zachtjes met je been naar je hand toe, zo gauw je pony het bit aanneemt geef je mee. Het tempo controleer je daarbij met je zit en ademhaling.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:50

Mijn paard heeft ook erg de neiging om te diep te lopen. Het is moeilijk om te corrigeren. Ik heb weinig in de handen maar ben me er wel van bewust dat ze misschien beter aan het been zou kunnen zijn en dat dat veel weg zal nemen van het diep lopen. Hoe dan ook: tijdens een tweetal clinics met dit paard is me juist aangegeven om onder het tempo te gaan rijden. Zo moet ze meer de achterhand gebruiken (zo begrijp ik het dan) en moet ze meer "dragen" (voor zover daar sprake van moet zijn in de L), op die manier krijg ik mijn paard dus ook minder diep!

Ik weet niet of dit een optie is voor de andere paarden die ik hier zie maar bij ons werkt het dus wel. Pas als ze goed los laat en niet te diep meer loopt, neem ik tempowisselingen naar voren en terug mee. Gaat ie weer te diep dan terug naar waar we begonnen.

Lastig is het wel vind ik. Mijn bejaarde paard heeft hier geen last van, die heeft van zichzelf veel meer de hals erop en loopt nooit te diep.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:01

Sam: Heb je les ? Je zet je handen wat vast bij de schoft. Probeer je handen al recht te houden dus niet horizontaal zoals nu en een soepelder contact door je handen iets meer naar voren te brengen en meer los te laten. Denk dat je hier best met instructie aan werkt zodat je echt leert voelen wanneer je los moet laten en wanneer je een klein beetje meer weerstand moet bieden. Niet vergeten dat nageefelijkheid uit het paard zijn achterhand moet komen en dat je dus enkel met aan de voorkant te werken geen echte nageefelijkheid zult krijgen. Had een leerling die op zich al goed kon zitten en rijden en op 5-6 lessen was zij hierin al een heel stuk handiger in geworden. Haar pony liet toen ook zeer fijne stukjes zien. Niet alleen gaan proberen als je het nog niet goed onder de knie hebt, want je paard kan er zo een gewoonte van maken (valse knik) en dan ben je verder van huis.
Ik heb mijn leerling toen ook leren longeren met bijzet (gogue) die ik zelf op maat had gezet voor haar pony. Eerst los om op te warmen langs beide kanten 5 min. en dan door het bit, maar wel los genoeg zodat het paard niet in de plooi gedwongen wordt, maar uitgenodigd wordt. Zou je wel afraden om dit zonder instructie te gaan doen.

edit: wat ook hielp en waar instructie toch dat extratje biedt is om heel veel oefeningen te rijden zodat je vergeet van vooraan te werken en meer op je gevoel leert te rijden. Die nageefelijkheid komt bijna vanzelf als je paard rechtgericht is en je de juiste oefeningen goed genoeg beheerst. Het is eigenlijk te veel om hier te gaan beschrijven en timing in je hulpen is hierbij echt het sleutelwoord.
Laatst bijgewerkt door betadine op 31-12-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sam2699

Re: Mijn paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:40

Heel erg bedankt voor de reactie's en ga nu ook les nemen, mijn paard verdiend het allerbeste dus ga ik mijn en zijn houding verbeteren