Sam: Heb je les ? Je zet je handen wat vast bij de schoft. Probeer je handen al recht te houden dus niet horizontaal zoals nu en een soepelder contact door je handen iets meer naar voren te brengen en meer los te laten. Denk dat je hier best met instructie aan werkt zodat je echt leert voelen wanneer je los moet laten en wanneer je een klein beetje meer weerstand moet bieden. Niet vergeten dat nageefelijkheid uit het paard zijn achterhand moet komen en dat je dus enkel met aan de voorkant te werken geen echte nageefelijkheid zult krijgen. Had een leerling die op zich al goed kon zitten en rijden en op 5-6 lessen was zij hierin al een heel stuk handiger in geworden. Haar pony liet toen ook zeer fijne stukjes zien. Niet alleen gaan proberen als je het nog niet goed onder de knie hebt, want je paard kan er zo een gewoonte van maken (valse knik) en dan ben je verder van huis.
Ik heb mijn leerling toen ook leren longeren met bijzet (gogue) die ik zelf op maat had gezet voor haar pony. Eerst los om op te warmen langs beide kanten 5 min. en dan door het bit, maar wel los genoeg zodat het paard niet in de plooi gedwongen wordt, maar uitgenodigd wordt. Zou je wel afraden om dit zonder instructie te gaan doen.
edit: wat ook hielp en waar instructie toch dat extratje biedt is om heel veel oefeningen te rijden zodat je vergeet van vooraan te werken en meer op je gevoel leert te rijden. Die nageefelijkheid komt bijna vanzelf als je paard rechtgericht is en je de juiste oefeningen goed genoeg beheerst. Het is eigenlijk te veel om hier te gaan beschrijven en timing in je hulpen is hierbij echt het sleutelwoord.
Laatst bijgewerkt door betadine op 31-12-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt