binnenbeen aandrukken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

binnenbeen aandrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:29

Hallo Bokkers!

Om meteen met de deur in huis te vallen; ik heb een probleem met mijn binnenbeen! (Ik praat wel over stelling)
voordat ik over mijn probleem ga uitleggen, hier wat informatie; ik rijd op een manege, en heb dus ook een instructrice. 1x in de week rijd ik. En daarnaast nog een paar privelessen in de vakanties. Ik ben samen met mijn instructrice bezig met de stelling. Ik weet welke hulpen ik moet geven, en wat de bedoeling is van de stelling. Maar dan komt dus mijn probleem: Mijn binnenbeen! Ik heb altijd al moeite gehad om mijn benen lang te maken , en hakken uit te drukken. En het valt voor mij niet mee,
om met mijn binnenbeen het paard een beetje stelling te krijgen. (Buitenhand en binnenhand lukt allemaal wel, alleen mijn binnenbeen niet) En ik ben dus geneigt om mijn binnenbeen wat op te trekken, en druk te geven. Wat er erg raar uit ziet! Dit heb ik natuurlijk vertelt tegen mijn instructrice, maar ze doet er eigenlijk niet veel mee. Ze zegt alleen; benen lang maken en aanduwen. That's it. wanneer ze dat zegt; doe ik mijn benen lang, hakken uitdrukken. En dan weer wat aanduwen. Maar dan komt het volgend probleem! Hoe hard ik ook aandruk met mijn been, geen enkel resultaat! Geen enkel stukje stelling, terwijl ik zoveel kracht geef om stelling te krijgen. Dus dat zijn mijn problemen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het paard wel de druk voelt als ik mijn binnenbeen eraan houdt?
Al jullie hulp is welkom!

Groetjes,
Melany
(ik hoop dat het hier goed staat!)

DianXX

Re: binnenbeen aandrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:32

Het paard moet wel geleerd hebben wat hetgeen betekend wat jij doet.
Anders kun je zo hard drukken als je wil maar doet ie alsnog niks.

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 00:37

Jaa snap ik, en het paard weet ook precies wat stelling etc is. Alleen ik ben bang dat ik iets verkeerds doe met mijn binnenbeen..?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:25

Ik denk dat je buiging bedoelt? Hierbij een link voor de zekerheid, het verschil tussen stelling en buiging. http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... iging.html Met je binnenbeen zorg je voor de buiging. Overigens hoef je daar absoluut geen kracht voor te gebruiken!

Goed, dan terug naar je vraag. Je paard reageert niet. Wel, dat kan liggen aan jou of je paard. Eerst moet je checken of jij het wel goed doet. Bekijk ook de andere hulpen die nodig zijn voor een buiging, bijvoorbeeld binnenzitbeenknobbel iets belasten om de buiging in te zetten. Het is fijn om zo'n buiging te oefenen met een paard die het zeker weten kan. Want dan weet je hoe het voelt. Via de link die ik heb geplaatst, kan je lezen wat er allemaal mis kan gaan: naar achteren brengen van binnenbeen tot naar voren brengen van binnenschouder van de ruiter.

Goed, jij denkt nu dat jij het goed doet? Dan kan het zijn dat het paard het niet kan. Laat de instructeur daarom op het paard om te controleren of het aan de hulpen is. Dan kan je direct zien hoe het eruit moet zien. Krijgt je instructeur het voor elkaar? Dan moet zij jou toch echt beter overbrengen wat de bedoeling is. Krijgt jouw instructeur het ook niet voor elkaar? Tja, dan kan het paard het niet (zo goed) en dat kan liggen aan stijfheid, zadel, ongevoeligheid voor de hulpen, etc. Dan kan je het eens op een ander paard proberen.

Succes!

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 13:27

Heel erg bedankt voor je antwoord! ook die link is erg duidelijk voor mij, dus het helpt mij ook erg goed! :)

Nog een laatste vraag (om er zeker van te zijn dat ik het snap)

Mijn instructrice helpt mij hea, en zij liet zien, door middel van mijn binnenhand voor het zadel en dan ontspannen opzij te doen, mijn buitenhandel begrenzen en mijn binnenbeen eraan te houden dat ik stelling kreeg. Nou, ik had deze week weer een priveles, en ze zei; Alleen als het paard naar binnen valt, moet je je binnenbeen eraan doen. Anders gebruik je alleen je binnentuigel en buitenteugel. Nou, erg helder voor mij. dus de vraag (voor de zekerheid) is dit dan stelling of buiging? Zelf heb ik nooit van buiging gehoord , moet ik eerlijk zeggen.

En zoals jij zei; je binnenbeen hoef je geen kracht op te leggen. Maar moet mijn binnenbeen ontspannen zijn? (als het paard naar binnen valt tenminste)

Iedergeval, erg bedankt voor de reacties! Ik hoop hier ook nog een reactie op te krijgen! Maar je uitleg is erg helder en duidelijk :)

Groetjes,
Melany

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:00

een lang binnenbeen is erg gebaat bij het zitten op de binnenkant (van de buiging).
veel mensen zakken duidelijk naar de buitenkant met hun heupen, dan ligt je bovenbeen al helemaal verkeerd.

het zou kunnen zijn dat dat meespeelt.
dus heupen terug op de plek, binnenknie ook naar achteren (en daardoor naar beneden) om je been lang te maken.

verder kun je naar e eigen schouderpositie kijken, is je binnenschouder iets naar achter en e buitenshouder iets naar voren? je schouders zouden paralel moeten zijn aan die van het paard, en door de buiging in het paard is dat dus anders van schouder tot heup (van paard en van jou). die schouderpositie geeft een andere flexibiliteit aan de binnen vs buitenheup en verdeelt het gewicht anders.

vraag je eventueel te veel met de binnen teugel? als je eenmaal stelling hebt moet je eigenlijk alle buiging uit zit en been halen, anders komt het eignelijk haast nooit goed.

de buitenteugel moet natuurlijk genoeg plaats geven voor een buiging, maar ook het contact behouden.

let wel, de stelling uit de binnenteugelhulp kan enorm subtiel zijn, en daardoor krijg je het gevoel dat je alles met je been doet. dat buigen an sich geeft het paard namelijk vaak al een automatische teugelhulp.

soms kan het buitenbeen ook meespelen in de buiging...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:51

Stelling en buiging zijn idd niet hetzelfde, al is er natuurlijk altijd een deel een overlapping, het één kan soms niet zonder het ander.
Stelling is voornamelijk vooraan kan je zeggen, van het hoofd tot aan de schoft, je stelt het paard dus in een bepaalde richting, (hoofd nek en hals).
Buiging is dan meer het ganse lichaam , afhankelijk van wat en waarom je het doet.
Nu wordt het nog net ietsje moeilijker, er wordt vaak gesproken over rechtstellen, een paard rechtstellen hoeft niet altijd gestrekt op een rechte lijn te zijn, wanneer je bv op een volte rijd, dat is dus op een gebogen lijn, wanneer je je paard dan wil rechtstellen op die volte dan moet jouw paard ook net diezelfde buiging als de volte aannemen, als die buiging gelijk is, is het paard rechtgesteld op de volte.
Binnen en buitenhand, je kan bijna als basis regel stellen dat de binnenhand voornamelijk de vragende hand is (de goede - de lieve), en de buitenhand de begrenzende hand is (de kwade).
Het paard moet tussen onze teugels en benen lopen, dit betekend dat wanneer jij je binnenteugel een paar centimeter soms zelfs milimeters meer naar de hals brengt het paard eigenlijk een beetje zou moeten wijken naar de buitenzijde, en met onze benen is dat eigenlijk net hetzelfde verhaal.
Zaak is dus het paard heel gevoelig te houden voor onze kleine hulpen, dus nooit met volle kracht blijven aandrukken, dat is een gevecht tegen elkaar op, en zo'n soort krachtspelletjes verlies je altijd als mens tegen een paard.
Er zijn natuurlijk nog heel wat dingen te vertellen alleen al over dit kleine onderdeel stelling en buiging, het ziet er makkelijk uit en inderdaad paardrijden is veeeeeellll moeilijker dan het er uit ziet.
Net daarom is goede instructie van heel groot belang, maar de frequentie van het lessen is natuurlijk ook heel belangrijk, één keer per week is goed maar een profesionele voetballer zou nooit op zijn niveau kunnen blijven door één maal per week eens te gaan voetballen, dat is voor een ruiter niet anders hé.
succes.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:56

Stelling is nageven op de binnenteugel.
Het paard kijkt dan een heel klein beetje naar binnen, je ziet nét zijn binnenoog.
De functie is dat het nu vermeerderd aanleuning neemt op de buitenteugel, je zet als het ware je paard op de buitenteugel.
Deze kan nu door ruimte te geven het paard de hals laten buigen, oftewel de wending in laten gaan.
E.e.a. begeleidt met zit en been hulpen en verdere buiging in het lichaam.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:53

Mellanymella, in antwoord op jouw eerste vraag: dat klinkt inderdaad als een buiging wat jouw instructeur jou heeft geleerd. Simpel gezegd: de stelling is 'hoofd en hals' en buiging is stelling (dus hoofd en hals) + buiging van het lichaam. Vraag maar na aan je instructeur.

Wat betreft jouw tweede vraag. Je been hoef je alleen 'aan te leggen'. Dit betekent dat je het licht tegen het paard aan houdt. Ontspannen dus. Hier reageert een paard (dat goed aan de hulpen is) op. Als jouw paard daar niet op reageert, kan je extra druk uitoefenen met je been. Zodra je paard maar een KLEIN BEETJE doet wat je wenst, direct stoppen met deze oefening en belonen.

Dit soort dressuuroefeningen (als je er mee begint) moet je in hele kleine stappen oefenen. Zodra je paard maar een klein beetje reageert, direct stoppen met oefenen en belonen. Volgende keer verder.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:12

Los van stelling en buiging: reageert je paard überhaupt op je been? Een paard moet altijd reageren op eenzijdige kuitdruk, ongeacht wat je verder doet. Dus als je rechtuit stapt en je geeft druk met één kuit, wat doet ie dan? Als hij dan niet (ook al is het maar een klein beetje) de neiging krijgt om te gaan wijken voor de druk is hij niet aan het been....en dan krijg je ook nooit een goede stelling en buiging. Als je paard niet aan het been is moet je dat eerst oefenen. Het is prettig als je paard voor een kleine hulp, een klein kort 'tikje' opzij gaat, maar dat vraagt verder een stil been. Het paard moet namelijk ook begrijpen wat jij doet en wat zijn reactie dan moet zijn. Als je been dus niet mooi stil ligt zal je hulp iets groter moeten zijn om het paard te laten merken dat hij nu iets anders moet dan hij deed...