Shetlander bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xdeemm1994

Shetlander bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:05

Hoi iedereen ,

Ik heb een vraagje , ik heb een super lieve shetlander ruin.
Hij is ongeveer een meter hoog , ik heb er altijd zonder problemen op kunnen rijden..
Maar nu heb ik een verzorgstertje van 9 en is helemaal gek op hem , en past echt super goed op hem..
Alleen ... hij bokt als hij geen zin heeft of in de bak als hij moet galoperen .. Als hij dat bij mij deed deed ik zijn hoofd omhoog en gaf ik hem een tik op zijn kont.
Maar ik zou graag willen weten waarom hij dat doet en hoe je dit het beste kan afleren , ik zou zo graag willen dat mijn verzorgstertje net zo fijn op hem kan rijden zoals ik ook altijd kon.

Heeft iemand tips hoe je het bokken kan afleren ?

ps. mijn ruitertje is af en toe wel wat bang maar ze wilt wel graag dingen leren.

groetjes Demi

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:30

Nou, het kan heel verschillend zijn waar het aan ligt. Het probleem is dat het lastig is om het vanaf hier in te schatten. Hij heeft het bij jou dus ook gedaan, dit was binnen een tik dus voorbij maar kan het niet ergens anders aan liggen. Bijvoorbeeld; Rijd ze met tuig? Zadel en hoofdstel liggen goed? Daarmee bedoel ik dus dat hij geen pijn heeft waar het zadel ligt of dat het wel helemaal goed ligt. Verder geen plekken in de mond? Geen gebreken?
En als de pony helemaal in orde is, dan is het gewoon dat hij het werken wil ontwijken. En aangezien het een Shetlander is kan ik dit ook wel begrijpen. Het kan namelijk zijn dat het gewoon is van 'bekijk jij het maar, ik heb geen zin' dan is het dat de verzorgster hem toch echt even goed moet aanpakken het is niet de bedoeling dat de plezier word afgenomen omdat hij de hele tijd bokt ofzo. Ik heb dit namelijk ook gehad met de pony waar ik vroeger op reed, even goed doorpakken en dan is het wel afgelopen. 1 keer streng zijn en dan heeft ze er ook profijt van.

aeolusnr1

Re: Shetlander bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:29

Hey ts ik vind dat je de verkeerde vraag stelt.
Je moet niet trachten het paard het bokken af te leren, je moet de fout niet bij het paard zoeken.
De ruiter moet gewoon leren rijden, moet leren hoe paarden denken en reageren, leren omgaan met een paard.
Als die dingen beter en beter worden, zal het probleem evenredig ook minder worden.

xdeemm1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 20:01

aeolusnr1 schreef:
Hey ts ik vind dat je de verkeerde vraag stelt.
Je moet niet trachten het paard het bokken af te leren, je moet de fout niet bij het paard zoeken.
De ruiter moet gewoon leren rijden, moet leren hoe paarden denken en reageren, leren omgaan met een paard.
Als die dingen beter en beter worden, zal het probleem evenredig ook minder worden.

Hij doet het alleen in de bak , niet buiten.
En zelfs bij meisjes die goed rijden doet hij het ook.
Ook als je met halster rijd enzo ligt dus niet aan het bit .
Zit denk gewoon in zn gedrag