Bit indoen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Baki

Bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 01:01

Hey,

Ik ben heel onhandig met opzadelen en vroeg me af of jullie wat tips hebben voor me. Het probleem is dat ik het bit niet recht voor de mond van mn paardje krijg (is zon bit met iets van een scharnier) en dus een eeuw bezig ben voor dat ik het goed krijg.
iemand tips ?

mrie

Re: Bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 01:19

Je staat aan de linker kant van je beest en legt je rechterhand onder de keel door op de neus van je pony. Met je linker hand geef je je rechterhand beide bakstukken aan. Het bit komt daarbij ter hoogte van de mond te hangen. Met je linkerhand doe je het bit in de mond, je rechterhand schuift tegelijkertijd omhoog zodat het bit niet weer uit de mond kan vallen. Wissel van hand en doe het kopstuk over de oortjes. De rest wijst zich vanzelf.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:41

RUI -> RT-V

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:23

Ik zou even een paar lessen nemen, een paard is geen speelgoedje, dus leer het juiste, is ook fijner voor het dier

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 22:36

mrie schreef:
Je staat aan de linker kant van je beest en legt je rechterhand onder de keel door op de neus van je pony. Met je linker hand geef je je rechterhand beide bakstukken aan. Het bit komt daarbij ter hoogte van de mond te hangen. Met je linkerhand doe je het bit in de mond, je rechterhand schuift tegelijkertijd omhoog zodat het bit niet weer uit de mond kan vallen. Wissel van hand en doe het kopstuk over de oortjes. De rest wijst zich vanzelf.

Thanks

Baki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 23:39

midgie schreef:
Ik zou even een paar lessen nemen, een paard is geen speelgoedje, dus leer het juiste, is ook fijner voor het dier

Ik snap dat een paard geen speelgoedje is, voor de lessen heb ik er vaak moeite mee dat het bit er uitvalt, dus im vroeg me af of er tips zijn om er wat handigheid in te creeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:41

Heb je niet iemand op stal die je hierbij kan helpen?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:44

mrie schreef:

Zo doe ik het inderdaad ook. Probeer maar. Als het niet lukt, laat maar weten dan waar je vast loopt. Soms is het moeilijk om een tekst in praktijk te brengen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:45

Ik ga mee in de uitleg hierboven, zorg daarbij ervoor dat het bit niet tegen de tanden van het paard aanklappert, dat is voor het paard namelijk echt onprettig.

Verder zou ik inderdaad iemand op stal zoeken die het een keer voor kan doen en die even met je mee kan kijken de eerste paar keer dat jij het gaat doen.

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:03

Duim in de mond doen dan gaat mond open en kan je m er makkelijk in doen! :)

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:44

Vraag je instructrice eens om hulp, die kan het je perfect voordoen!