Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:21

Na lange tijd nog eens een topic van m'n Anna Toscana.
Niet ver van mij vandaan ligt een prachtig grasland, openbaar van de gemeente dat voor verschillende doeleinden word gebruikt.

Nu met het sneeuwtapijt ideaal voor mooie foto's. En aangezien ik weinig rijfoto's van m'n merrie heb was dit de kans :D

Ik rijd alles puur voor de lol met haar, van bitloos en zonder zadel op wandel tot wat meer dressuur en de nodige basis western zit er ook op.
Ik zelf heb medische problemen waardoor ik niet altijd kan rijden of toch niet zonder pijn.
Dus ik geniet vooral wanneer ik wel kan rijden *\o/*

Ze loopt op pelhambit, dit omdat ze hier het fijnste op loopt.
Ongeacht welk soort trensje durft ze meer verzet te tonen en net niet correct lopen.
Eigen keuze :) voor de rest loopt ze bitloos.

Openingspost 3 jaar onder het zadel. Doel : Vooral bezig met de basis en voor het plezier rijden Problemen waar we tegen aan lopen : Paard loopt met verzet op een simpel trens, vandaar het pelhambit. In de toekomst een nette dressuurproef kunnen rijden.

Klein paspoortje:

Anna Toscana
Merrie
7 jaar
3 jaar onder het zadel
Gekoerst
Serena Savoy x Pim Wielinga

Het zijn vooral drafffoto's en paar galopfoto's (het schoof wat)

Afbeelding
Dit zijn wij ! :D
Afbeelding
Halthouden
Afbeelding
Draven, loopt wat op de voorhand
Afbeelding
Draf, netjes vind ik zelf :)
Afbeelding
Terugvragen, vind ze nog moeilijk
Afbeelding
Uitgestrekte draf, mag iets ronder blijven
Afbeelding
Draven op een rechte lijn, lukt nu zonder de slalommen :')
Afbeelding
Knie actie genoeg :+
Afbeelding
Aanspringen galop, eindelijk wat meer opwaarts! Vroeger dook ze de grond in }:0
Afbeelding
Galop
Afbeelding
Galop , bit trekt wat scheef wegens het knabbelen
Afbeelding
Verzamelen op de volte
Afbeelding
Voorwaarts vragen, foei m'n hand :o

Opbouwende kritiek is welkom maar hou het vriendelijk :j

Anoniem

Re: Gelsaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:25

Ik vind je paard nogal in een houding lopen, zal vooral komen door het bit wat je gebruikt. Kun je wel zeggen geen commentaar op het bit, maar als je hiermee blijft rijden zal het dressuurmatig niet verbeteren. Wellicht heeft je paard een reden om met verzet te lopen?

Ik zou meer gaan werken aan ontspanning, vertrouwen in de ruiterhand en takt. Vanuit een rustige gevend ruiterhand.

_Alarm_wlkp

Re: Geslaagde dressuurtraining in de sneeuw !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:34

Qua dressuur kom ik al van heel ver met dit paard.
Was vroeger de hals erop en gaan, druk? Kaarsrecht omhoog..
Ze zit lichamelijk niet van en heeft nergens pijn, word om de 3 maanden bekeken.
Ontspannen genoeg, heb eigenlijk niets in m'n handen.
Normaal loopt ze gewoon met haar neus tot op de grond met goed ruggebruik en achterhand eronder.

Takt is ook al stukken beter, enkel overgangen heeft ze nog moeite mee maar werken we aan.

Waar zie jij dat ik geen rustige hand heb eigenlijk?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:34

Helemaal met Jolien eens, helaas. Je paard doet keihard zijn best, maar correct lopen, nee, dat gebeurt hier niet. De hals is wel in een tof krulletje, maar de rug doet werkelijk niets en de achterhand zwalkt er ook maar wat achteraan.

Maar je hebt een leuk paard en als je even terug naar de basis zou gaan (en dan de échte échte basis) zou hij zeker heel erg leuk kunnen gaan lopen! Leuke frontriem ook trouwens, of zit dat in de voorpluk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:37

Ik zeg niet dat je een onrustige hand hebt, maar met zo;n bit is het moeilijk voor een paard om vertrouwen te hebben in de ruiterhand. Om het bit ook daadwerkelijk te durven aannemen en de hand te durven volgen.
Met een normaal bitje duurt dat misschien een stuk langer maar heb je wel het gewenste resultaat, ipv een geforceerde houding door een scherp bit.
Het niets in je handen hebben, is dat een licht contact of helemaal geen contact?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:40

Licht contact.
Haar achterhand is er al heel wat meer bij, ze stuwt al minder en draagt al wat meer.
Ze gebruikt wel degelijk haar rug anders zou ik er niet op kunnen blijven zitten wegens m'n eigen rug.
Op een gewoon bit word ze hangerig, rommelig in de mond, trekt haar rug weg, ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:29

Wat doet ze dan als je bitloos rijdt?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:43

Bitloos loopt ze hetzelfde maar dan laat k ze meestal gewoon aan een lang teugeltje omdat ik meer de bos in ga dan.
Ik zie nergens een paard dat rug weg drukt dat is thans anders geweest ..
En zoals je kan zien is er nergens een opengesperde mond, doorgetrokken bit, angstige oren of extreem staartgewiep...
Maar bon dan weten we dat ook weer dat m'n paard geen kl* kan lopen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:52

Ik ben het wel eens met de voorgangers. Maar ik wil er wel bij zeggen, volgens mij een ex draver als ik het goed begrijp? Deze lopen wel vaker met een soort krulletje en rechte hals. Het is aan jou de kunst om de ontspanning te vinden over de rug, is heel moeilijk maar mijn tip is inderdaad ook een gewoon zachtjes bitje en veel ontspanningsoefeningen waardoor hij de lengtebeuging en ontspanning over de rug op zoekt.

Dit bit heeft een hele scherpe Schaarwerking en daarom voelt het misschien voor jou fijner en 'ontspannender' maar als je een ander bit er in hebt wellicht ook zonder spareriem dan merk je dat hij meer je hand durft aan te nemen en wellicht ook zakken. Vanuit daar kan je hem in de juiste ontspanning weer naar boven rijden maar dan rijd hij mooi rond met ruggebruik

Hopelijk kan je met dit advies wel iets ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:08

Ze loopt meestal enkel voorwaarts neerwaarts. Nu helaas geen foto's daarvan.
Ze is idd een ex koerspaard.
Ja ik reageer mss defensief omdat er blijkbaar niets goed aan is..
En als ze dit bit niet zou verdragen zou ze al op de achterbenen staan want ze id gevoelig als het op bit dragen aan komt.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:18

Een pelham met dubbele teugels werkt gewoon in als een normaal trensje. Pas als de onderste teugel erbij wordt genomen is er sprake van een hefboomwerking. En ts, mijn complimenten voor je bitgebruik! Geen enkele keer zie ik spanning op de stang.

Wel ga ik mee met mijn voorgangers wat betreft rug en achterhand gebruik. Ik denk niet dat dit het gevolg is van het bit, maar meer een gebrek aan kracht en misschien ontspanning. En TS geeft duidelijk aan dat daaraan gewerkt wordt :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:19

Probeer je paard meer vanuit de schoft te laten nageven. Nu heeft ze echt een valse krul in dr hals hoor. Ik vind de foto van de 'uitgestrekte draf' er nog het fijnst uitzien. Ze moet absoluut niet ronder. Wel lager vanuit de schoft. verdiep je eens in de anatomie van het paard en dan met name de hals en rugwervels en spieren. Dan snap je wat ik hiermee bedoel. Dit zijn een beetje de foto's die dan naar voren komen om te laten zien hoe een paard niet moet lopen (niet juist gegymnastiseerd wordt). Is erg leuk en leerzaam.

Verder heb je wel een prachtpaardje en foto's in de sneeuw zijn altijd leuk :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:22

Wat verwachten jullie nou qua achterhand gebruik? Dat ie nog een halve meter eronder geduwd word en ze gaat zitten?
En ik trek ze niet in de krul..
Als ze niet soepel is losgereden en geen goed tempo heeft loopt ze te sterrenkijken.
Lauulau dan heb je meer geluk dat jouw draver dan wel beter liep... :)
Haar tanden zyn pas nagekeken en de tandarts zei dat ze een heel correct gebit heeft.
Haar lichaam is ook vrij vanblokkades of pijn.
En qua anatomie, daar weet ik genoeg van, is groot deel van mijn opleiding geweest. :')

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:26

_Alarm_wlkp schreef:
En qua anatomie, daar weet ik genoeg van, is groot deel van mijn opleiding geweest. :')

Dat is fijn. Maar dan zie jij toch ook dat de bovenhalsspieren nog wat onderontwikkeld zijn?

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:47

Vind het toch ook allemaal een beetje dubbel... Wel bitloos en ontspannen in het bos maar niet de basisdressuur. Maar goed mishandeling is het natuurlijk ook niet, wat ook niemand zegt. Wat ik wel zie en weet is dat je paardje idd 'zacht'in de hand loopt omdat ze wat bang heeft van het bid. (Is een typische krul e.d.) ook ligt je bid niet goed in haar mond, kantelt te fel. Dit is geen negatieve commentaar.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:49

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:27

Mijn eerste vraag die komt opborrelen bij het lezen van het topic en het zien van de foto's is waarom je in hemelsnaam met een S&T gaat rijden, terwijl je bezig bent met de basis. Als zij niet fijn rijd op een gewone trens, waarom hang je er dan iets heel scherps in en ga je niet eerst kijken naar waarom ze niet fijn loopt op een gewone trens?
Wat is je doel? Wil je wedstrijden gaan rijden? Want dan zul je toch in de B moeten beginnen met een gewone trens. Pas in het Z mag je een S&T erbij pakken.

Het lopen op sneeuw kan enorm vertekenen, ik kan mij heel goed voorstellen dat je paard haar rug strakker vasthoud en minder ruim loopt. Die van mij is ook veel voorzichtiger op sneeuw en gladde ondergrond, daar zal ik niks over zeggen.

Wel wil ik je als laatste tip meegeven om goed naar je handhouding te kijken. Op veel foto's zie ik een gekantelde pols en te lange teugels waarbij je ze bijna op je bovenbenen plaatst. Hierdoor word je (vaak onbewust) strenger in je hand. Probeer ze daarom netjes voor je te houden, tot een handhoogte boven de schoft :)

Succes!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:33

Ze loopt NIET op stang en trens...
Pelhambit wel.
Ik start ze (nog) niet omdat ze dan pas gespannen is!
Klopt wel van m'n polsen, is een ingeslopen fout vanuit de loop der jaren.

Dat ze ontspannen loopt bitloos is omdat ze dan niet aan het werk moet.
Dan hobbelen we maar rond voor lol te hebben.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:50

het valt me op dat je de teugels vekeerd vasthoudt. Je hebt je vuisten horizontaal, terwijz ze verticaal horen te staan :j .
Afbeelding
zo dus.

kijk nu eens naar je eigen handen(foto 7)
zie je het verschil?

p.s.: Dit is opbouwende kritiek, verder vind ik het hele leuke foto's :j

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:56

Zo extreem slecht loopt ze niet, big drama om niets.
Lopen meerderen paarden op bokt slechter maar daar word amper over gevallen...
Typisch...

En klopt van m'n handen. Moet ik echt op letten.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:57

_Alarm_wlkp schreef:
Zo extreem slecht loopt ze niet, big drama om niets.
Lopen meerderen paarden op bokt slechter maar daar word amper over gevallen...
Typisch...

En klopt van m'n handen. Moet ik echt op letten.

blij dat je dat zo opvat van je handen 8-) viel mij erg op

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:03

het achterbeen op de laatste foto, zo zou ik het willen zien. op verdere foto's komt de achterhand er gewoon niet onder. je pony draaft niet over! natuurlijk vertekend de sneeuw ook enorm. zou graag foto's zien in een rijbak of 'normale' ondergrond

een bit zou niks uit moeten maken, maar los gezien van het bit loopt je paardje gewoon niet lekker op zijn achterkantje, dat hij knieactie heeft staat daar weer los van!
ik merk en zie dat de basis er nog niet is en je dus vooral niet aan zijn voorkantje moet komen. voorwaarts neerwaarts en dan vanuit zit en achterhand de rest meekrijgen, en laten volgen op je handen dus vooral naar beneden dat hoofd.
en vanuit daar weer verruimen en wat meer opwaarts vragen.

maar je krijgt les? dan zou je lesgever hier zeker wat meer in mogen doen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:09

Ik vind het beeld dat de foto's weergeven niet slecht. Rekening houdend met de achtergrond van het paard, ben je zeker op de goede weg.
De juiste optoming vinden voor zo'n paard is niet makkelijk, maar eens een stabiele, correcte en ontspannen aanleuning is een eerste stap. Op deze foto's zie ik duidelijk stabiliteit en ontspanning in de aanleuning.
Ruggebruik is niet top, daarvoor zou ik nog meer werken op overgangen in en tussen de gangen.
En wat betreft het commentaar, tja... Bokt is bokt. Ze zouden iedereen een cursus coaching moeten geven, want sommige mensen beseffen niet hoe pijnlijk sommige opmerkingen zijn. Iedereen heeft het beste voor met zijn paard, en het is altijd "work in progress". Dus hou vol, je komt er wel!!!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 00:15

StalNollie : dank je ! Die foto klopt idd, maar dan vraag ik ze meer voorwaartser en heb ik het gevoel dat ze over haar tempo loopt, maar dat is dus niet?
Ik moet voornamelijk veel verzameld rijd voor die achterhand, vandaar de meeste foto's op lager tempo.

Nathalie : klopt ruggebruik kan altijd beter. En jij weet waar ik van kom met dit paard.
Op normale ondergrond word er idd meer overgangen en schijnovergangen gereden maar de sneeuw was ik wat voorzichtiger.

En vooral dat laatste heb je mooi verwoord!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:23

Iedereen leert elke dag nog bij. Zelfs de beste ruiters hebben nog les. Als ik naar foto's kijk van mij en mn paard van vorig jaar denk ik al 'jee' en als ik volgend jaar foto's terug kijk van nu dan zal ik dat ook wel hebben. Het belangrijkste is dat je open staat voor advies en stappen vooruit maakt. Je hebt idd gelijk, er zijn paarden die er een stuk beroerder bij lopen. Dus zie deze adviezen als iets positiefs, een kans om jezelf te verbeteren. En als de adviezen wat minder subtiel gegeven worden, even slikken maar probeer er vooral het goede uit te halen. Ik zeg niks over je bit of houding oid, niet eens op gelet. Ik zie gewoon dat jouw paard veel baat zou hebben door het (extra) trainen van de bovenhalsspieren. Mooi toch :) dus vanuit de schoft lang en laag en de spieren zitten er zo op en je paard zal in houding duidelijk veranderen en beter gaan lopen.