Afreageren op je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silkwood

Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:14

Sorry ik weet niet of het hier goed staat...

Als ik aan het rijden ben in de les en iets gaat totaal verkeerd en de pony blijft het niet goed doen en ik geef gewoon de hulpen als normaal. Normaal ging het dus wel goed maar nu doet hij het gewoon niet meer dan word ik boos op de pony. Ik ben al in mezelf gaan zoeken, maar kan niks vinden. Dus dan ga ik hem naar voren schoppen, word ik groffer in de hand enz. Ik kan er alleen niks tegen doen op het niet op de pony af te reageren maar gewoon in mezelf te houden. Hebben jullie hier tips voor?? Ik kan me nu al beter inhouden maar af en toe lukt het gewoon niet meer.. -O-

xLeoniee

Re: Afreageren op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:17

Neem aan dat je een instructeur hebt? Vraag het aan hem/haar zou ik zeggen..

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:19

Ja die heb ik inderdaad. Ik zal het inderdaad is aan haar gaan vragen, maar krijg vaak gewoon het antwoord dat ik gewoon rustiger moet doen met mijn handen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:22

Dit is een heel herkenbaar probleem. En een seconde later heb ik er dan echt spijt van... :/

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:23

Bedenk dat je je pony pijn doet bij deze reactie. Je pony snapt je ws niet en dan ga jij hem pijn doen. Een paard denkt niet 'goh ik ga het vandaag gewoon eens niet doen puur om m'n ruiter te pesten'. Hou het altijd bij jezelf. Als het niet lukt wordt dan boos op jezelf en vraag je af wat JIJ kan doen om het wel te laten lukken.

Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:24

Niet doen dus. Leuk voor je pony zo. Als je een dag denkt dat het niet gaat lukken ga je iets anders doen dan rijden. Lukt het tijdens het rijden niet meer dan ga je gewoon even stappen en kalmeren.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:24

Probeer eens om een rondje te gaan stappen met lange teugel en dan gewoon iets anders te gaan doen en het later nog eens te proberen. Als je boos wordt lukt het gewoon niet, keertje doorpakken oke maar bezig blijven heeft geen nut.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:25

Inderdaad wat hierboven staat.
Wat mij is verteld is ga gewoon even stappen, lange teugel, schouders los en weer verder. Het is moeilijk, heb het ook met dingen die niks met paarden te maken heeft, wat ik dan op mijn pony afreageer.. Blijft lastig..

Drifter

Op het moment dat jij iets wil van de pony, en de pony het niet doet, gaat er hoe dan ook iets verkeerd in de communicatie, ook al denk jij dat je de hulpen goed geeft. Boos worden versterkt dat probleem dan alleen maar.
Als jouw instructeur dus niets meer kan zeggen op zo'n moment dat jij zo gefrustreerd raakt dan 'hou je handen stil' zou ik toch ergens anders gaan lessen als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 29-12-14 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Ik ken t helaas maar al te goed.. Dan denk je bezig te zijn zoals altijd, maar het lukt maar niet..
Ik heb mezelf aangeleerd op zo'n moment af te stappen en de volgende dag opnieuw te proberen..
dit gedrag is niet eerlijk naar je paard toe.. Het probleem ligt namelijk 99.9% van de gevallen WEL bij de ruiter.. En ligt het dat niet, dan heeft een paard imo ook wel eens een off-day.. :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:30

Probeer minder hoge verwachtingen en eisen aan jezelf en je pony te stellen Ga eens gwn terug naar het begin Netjes stilzitten handen ontspannen en simpel figuren rijden Zonder je druk te maken om het aan de teugel lopen enz Weer even voelen ipv jezelf en de pony afstompen En dan langzaam aan steeds een stapje verder

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:33

Bedankt voor al deze tips, het kan natuurlijk altijd aan mezelf liggen, maar de pony doet ook vaak dingen om onder het werk uit te komen. Ik weet het dus ook gewoon niet meer. En ik vind het ook eigenlijk geen optie om weg te gaan bij mijn instructrice, dus dat gaat niet door sorry. Ik ga morgen weer lessen dus zal het meteen nog een keer vragen en wel gewoon gaan stappen als het weer misgaat, want als ik klaar ben dan heb ik er zo'n spijt van dat ik het heb gedaan..

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:33

Ik ben het 100% met Nine eens,
Nu denk je dat je niets verkeerd heb gedaan en ik bedoel het niet gemeen of vals maar kijk eens wat je kan veranderen,
Ik heb ook je andere topic over doorlezen gevolgd en daar kreeg je goede tips!
Met welke oefeningen heb je problemen? En wat doet de pony dan wel of juist niet?

Ga bij jezelf na: wat kan ik doen om het te veranderen?
En daar ga je aan werken.
Doet de pony het goed? Belonen en stoppen!
Dan blijft het goed in je geheugen en je ponys geheugen staan.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:34

dresjoepie schreef:
Probeer minder hoge verwachtingen en eisen aan jezelf en je pony te stellen Ga eens gwn terug naar het begin Netjes stilzitten handen ontspannen en simpel figuren rijden Zonder je druk te maken om het aan de teugel lopen enz Weer even voelen ipv jezelf en de pony afstompen En dan langzaam aan steeds een stapje verder

Ja dat kan ik ook wel is doen ja, want met rond rijden hangt die pony ook verschrikkelijk en dit heeft hij altijd al gedaan. Het gaat gewoon niet meer weg en dat werkt ook weer frustrerend.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:36

Is het trouwens alleen tijdens de les dat dingen niet meer lukken? Misschien dat je onbewust toch spanning opbouwt tijdens het lessen omdat er dan iemand op je let of om qat voor reden dan ook. Je paard pikt dat dan op en bouwt ook spanning op waardoor dingen niet meer lukken.

Edit qls je pony gaat hangen, lekker op de binnenhoefslag gaan rijden en op zn eigen benen laten lopen en veel sturen en van hand veranderen. Zo krijgt hij meer balans en wordt zijn achrerhand sterker waardoor het hangen steeds minder wordt
Laatst bijgewerkt door bente_sat op 29-12-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:36

fenijro_tani schreef:
Ik ben het 100% met Nine eens,
Nu denk je dat je niets verkeerd heb gedaan en ik bedoel het niet gemeen of vals maar kijk eens wat je kan veranderen,
Ik heb ook je andere topic over doorlezen gevolgd en daar kreeg je goede tips!
Met welke oefeningen heb je problemen? En wat doet de pony dan wel of juist niet?

Ga bij jezelf na: wat kan ik doen om het te veranderen?
En daar ga je aan werken.
Doet de pony het goed? Belonen en stoppen!
Dan blijft het goed in je geheugen en je ponys geheugen staan.

Ik heb problemen met de rechter galop, hij valt naar buiten. Galoppeert niet aan en als hij het na 20x proberen doet dan springt hij meestal weer om. Ik probeer hem naar binnen te drukken en dat gaat nu beter, maar ik weet nu echt niet meer wat ik aan mezelf kan doen..... :(

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:37

bente_sat schreef:
Is het trouwens alleen tijdens de les dat dingen niet meer lukken? Misschien dat je onbewust toch spanning opbouwt tijdens het lessen omdat er dan iemand op je let of om qat voor reden dan ook. Je paard pikt dat dan op en bouwt ook spanning op waardoor dingen niet meer lukken.

Het is niet mijn eigen pony, ik krijg priveles op hem. Dus het is altijd tijdens de les, maar ik bouw geen spanning op, dat zo en zo niet. Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen en ik ben natuurlijk nog niet zo sterk in mijn benen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:40

Gaan stappen, teugels losgooien en 5 minuten gewoon rondjes wandelen.
Dan weer oppakken en opnieuw proberen. Jij zelf even afkoelen!

Ik had hier vroeger ook last van, tot ik doorkreeg dat hoe groffer ik werd hoe harder ponylief gingen tegenwerken. Na een paar minuutjes stappen was ik afgekoeld en ging het weer lekker.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:44

Als het vooral tijdens je les is dan zou ik toch eens gaan kijken naar een andere insteek qua lessen. Wellicht rijd je nu op een moderne methode en past een klassieke meer bij je, of andersom. Niet om je intructeur af te vallen maar soms kan het heeeeel verhelderend zijn om eens bij iemand anders te lessen.

Ik ben overigens ook van mening dat je instructeur je hierin moet begeleiden en je moet helpen om te voorkomen dat jij je zo machteloos voelt tijdens het trainen waardoor je dus boos wordt op je dier.

Mijn ervaring is dat het probleem voor 99% altijd bij mij ligt, en die en procent als het niet zo is dat het dan iets is met het dier, denk aan hoog tijd voor de hoefsmit, verkeerd bit ect.

Succes!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:46

Als je boos wordt heb je eigenlijk al verloren en kom je nergens meer is mijn mening. Zodra ik merk dat ik boos begin te worden ga ik iets simpels proberen, waarvan ik weet dat het lukt (pasjes achterwaarts ofzo) en stap ik daarna af. Dan heb ik soms nog wel een rotgevoel als ik afzadel maar dan heb ik in elk geval afgesloten met iets wat goed ging. Tijdens een les is dit niet altijd een optie, maar wanneer ik in de les boos begin te worden zet ik mijn paard netjes stil, en zeg ik het tegen mijn instructrice. Dan gaan we samen kijken waar het aan kan liggen en soms proberen we even iets anders en doen we daarna nog een poging.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:48

Ik weet het ook niet meer, want we betalen veel voor een les het zijn goede kennissen we zien elkaar bijna elke dag ik werk daar soms het is super dichtbij. Het is gewoon moeilijk om daar weg te gaan dan. Ik weet niet of het aan mij ligt, want hij doet het altijd bij iedereen die er op hem rijd en er is niks mis met hem. Ik kan mezelf natuurlijk altijd verbeteren en probeer dat ook altijd, maar ik heb zo'n idee dat hij me gewoon probeert te treiteren en dan word ik daar boos om.

Ik ga nu wel proberen om als ik boos word even niks of iets makkelijks te doen, maar ik wil het nu wel graag is goed krijgen en na een jaar lang dat mijn pony dit doet raakt mijn geduld ook gewoon op..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:48

Ik heb hier ook last van gehad, wat ik nu doe is als t fout gaat dan ga ik stappen en eerst mezelf rustig maken. Als je zelf niet rustig bent bereik je er toch niks meer.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:12

gabixcoen schreef:
bente_sat schreef:

Het is niet mijn eigen pony, ik krijg priveles op hem. Dus het is altijd tijdens de les, maar ik bouw geen spanning op, dat zo en zo niet. Maar bij mijn instructrice deed hij het vroeger ook altijd en daar deed ie het om onder het werk uit te komen en ik ben natuurlijk nog niet zo sterk in mijn benen.

Hoi, het Is geen krachtsport, feitelijk heeft het niets te maken met de kracht in je benen. Wel met de timing van je hulpen en de reactie erop. Goede reactie beloon je door de druk weg te nemen en bij geen reactie ga je door tot je wel reactie krijgt, desnoods wat harder doorkomen met je hulp, maar als hij daarop juist reageert ook meteen weer dat been loslaten. Als de hulp echt negeert kun je deze versterken met bijvoorbeeld je zweepje of door een schopje.

Ik denk eigenlijk zoals ik jouw probleem lees je gewoon nog teveel wil en je een stapje terug mag doen. Als jij bijv een heel klein beetje scheef zit of ongelijke druk op je teugels hebt dan kan het lijken voor jouw pony dat jij in die verkeerde galop wil aanspringen. Eigenlijk is hij dan heel erg braaf en snapt er niks van dat jij hem straft. Probeer te bedenken dat je pony altijd graag voor je wil werken en graag respect heeft voor zijn berijder en dat als het misgaat het eigenlijk altijd eraan ligt dat de ruiter het niet goed duidelijk maakt aan de pony wat hij wil. Hoe liever en begripvoller je blijft, hoe fijner de pony het vindt als jij weer met hem komt werken. Bij elke hulp die je geeft dus goed nadenken wag je verwacht dat de reactie moet zijn en ook duidelijk zijn of deze reactie goed of onvoldoende is. Een paard voelt een vliegje op zijn lijf dus hele kleine hulpjes kan hij onderschreiden als je goed op elkaar ingespeeld bent. En tot slot, behandel je pony zoals je zelf ook graag behandeld zou worden als jij een pony was. Hij heeft er niet om gevraagd om rijpony te worden. Later zul je namelijk spijt krijgen als je nieg eerlijk bent ten opzichte vsn je pony. Heel veel succes, het gaat je vast lukken, ik vind het al heel goed dat je het beseft en er aan wilt werken!

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:17

Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:32

jaap_2005 schreef:
Afstappen, 2,3,4,5 rondjes door de bak lopen/rennen en weer opstappen.

Dit vind ik dus zo een flutreactie waar ts niets mee kan, hier word je toch alleen maar meer gefrustreerd van lijkt me. Begin en eindig met makkelijkere oefeningen die wel goed gaan en zoek oplossingen voor de oefeningen die niet lukken. Verdiep je in de juiste hulpen voor bepaalde oefeningen en probeer te achterhalen wat je verkeerd doet. Vaak als je op andere paarden gaat rihden,, merk je dat je bij elk paard op dezelfde problemen stuit. Het ligt echt 9 van de 10 keer aan onbewust verkeerde of tegenstrijdige hulpen. Ook met de verplaatsing van je geeicht o ongelijke beugelriemen, geef je al ongewenste signalen/hulpen aan je paard.