ONTSPAN !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

ONTSPAN !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 15:25

Hoi hoi !

Het is mischien het zoveelste topic en de zoveelste keer maar ik kon niks vinden tussen die oneindige lijst.

Ik heb eigenlijk altijd gehad dat ik het erg moeilijk vind om gewoon ontspannen te zijn en niet zelf mee te bewegen zegmaar. Ik gebruik altijd mijn spieren. Ik denk dat het iets is van controle willen houden misschien |o

Maar dit doe ik dus ook op mijn paard. Ik vertrouw haar echt wel hoor maar ontspannen rijden... nope....
Ik span vaak mijn spier van de schouder- nek aan . Hier word je je al snel bewust van omdat dit op den duur zeer gaat doen , maar loslaten lukt niet.
Doorzitten zelfde verhaal. Mijn paard gooit erg hoog op dus doorzitten is erg moeilijk (``ik mag wel een medaille hebben dat ik uberhaupt kan blijven zitten``). Ik merk wel dat ik mijn benen aanspan , zeker als ze te hard gaat lopen. Dit zal wel automatisme zijn , maar hoe leer ik mij dit nou toch af ?!? :?
`` gewoon ontspannen`` zeggen mensen dan . DAT IS NIET GEWOON! Weet je wel hoe moeilijk dat is , voor mij in elk geval....

Hoop dat jullie mij nu niet voor gek verklaren en tips hebben !
Alvast bedankt :D

Chiave

Re: ONTSPAN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:26

Ademhalingsoefeningen?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:28

Niet gaan doorzitten als het paard zijn rug nog niet ontspannen heeft; dan gaan jullie elkaar alleen maar tegenwerken :) :)

Verder zou je de ontspannings-oefeningen van Ost kunnen doen. Dit zijn oefeningen waarbij je je spier leert te ontspannen door ze eerst aan te spannen. Je leert hierdoor het verschil voelen tussen gespannen en ontspannen spieren

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:39

wat een vriendin van mij heel erg hielp om wat meer te ontspannen is om met je schouders te gaan draaien (wel de teugels wat langer laten anders zit je je paard in de mond). zorg anders voor iemand die ernaast kan lopen of iemand die hem longeert zodat je dit ook in draf kan doen en misschien zelfs in galop.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:47

Ontspannen op commando werkt inderdaad niet. Hetzelfde als ik tegen je zou zeggen 'slaap!' Dat gaat ook niet. Je moet erachter komen wat voor jou de condities zijn waardoor je kan ontspannen. Bij slapen zijn dit bijv. Dichtdoen van de gordijnen, pyama aan, gaan liggen in bed, boekje lezen. Bij ontspannen kan het zijn: ademhalingsoefening waardoor je in een buikademhaling gaat, schouders laten zakken, armen iets uistrekken ipv spanning op je teugels, concentreer op jezelf ipv externe focus etc.
hopelijk snap je de bedoeling een beetje. Als je jouw condities voor ontspanning weet en deze regelmatig oefent (start met 'droog' oefenen zonder paard) dan kan je dit steeds sneller oproepen op je paard.
succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:49

Het grappige is dat je voor een ontspannen en meegaande zit wel degelijk bepaalde spieren moet aanspannen. ;)

Het gaat erom dat je je eigen zwaartepunt dichtbij dat van het paard plaats. Door netjes rechtop te gaan zitten vanuit dat zwaartepunt hoef je eigenlijk niks meer te doen dan gewoon te zitten. Je hoeft dan maar minimale spieren aan te spannen om zo te blijven zitten. De bewegingen van het paard vang je op in dat middelpunt, je buik en onderrug spieren.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:56

Een keer bij een osteopaat langs gaan, heeft mij veel geholpen.
Het kan namelijk zijn dat je verhardingen in je spieren hebt, waardoor
je onbewust bepaalde spieren aanspant om de pijn van die verhardingen te verlichten.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:07

Ik lees mee, vind het ook moeilijk om mijn lijf ontspannen te houden in alle gangen sneller dan stap.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:50

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 19:27

Super !
Heel erg bedankt voor alle reacties ! Ik ga dit eens proberen !
De ademhalingsoefeningen had ik al eens gehoord maar op bijv cd duurt mij dit veel te lang :D Ik ben heel druk in mijn hoofd dus ik gun mij hier geen tijd voor .
Je bewust worden van bepaalde bewegingen is wel goed denk ik ! Ik ga mijn best doen !

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:39

Uiteraard in evenwicht en steeds meegaan met de beweging van het paard, ook al is dit soms even niet die beweging die je graag zou gehad hebben.
Verder echt ontspannen, heel gewoon en simpel dus.
Jouw reactie van , tjaaaaaa dat is zo moeilijk, veel moeilijker dan je wel zou denken, .....
Tjaaaa paardrijden is inderdaad moeilijker dan jij denkt, .... het leven is zowiezo niet echt makkelijk hééééé.
Lessen en heel veel oefenen, en herhalen en herhalen en herhalen, en nooit boos worden.
Als er een fout is, dan zit die fout bij jezelf en us niet bij het paard.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:47

Ik lees even heel goed mee. Ook ik heb een probleem met ontspannen. En dan voornamelijk rug nek en schouder. Ik vermijd momenteel de galop omdat ik het niet eerlijk vindt tegenover mijn paard. Maar momenteel heel erg bezig met mijn houding en zit. Maar ontspannen het blijft echt verdomde moeilijk.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:49

Ik denk dat je het beste eerst kunt leren te ontspannen buiten je paard om. Bewustwording is sowieso heel belangrijk, maar je kunt het beste ook oefeningen doen. Wat je heel erg zou kunnen helpen is mindfulness/meditatie. Je krijgt hierbij oefeningen en je word je meer bewust van je eigen lichaam en geest.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:19

aeolusnr1 schreef:
Uiteraard in evenwicht en steeds meegaan met de beweging van het paard, ook al is dit soms even niet die beweging die je graag zou gehad hebben.
Verder echt ontspannen, heel gewoon en simpel dus.
Jouw reactie van , tjaaaaaa dat is zo moeilijk, veel moeilijker dan je wel zou denken, .....
Tjaaaa paardrijden is inderdaad moeilijker dan jij denkt, .... het leven is zowiezo niet echt makkelijk hééééé.
Lessen en heel veel oefenen, en herhalen en herhalen en herhalen, en nooit boos worden.
Als er een fout is, dan zit die fout bij jezelf en us niet bij het paard.

Dat meegaan met de beweging lukt vreemd genoeg zonder zadel prima maar met zadel niet....
Ik weet dat ik dit moet leren , maar het is zo vervelend omdat ik het op andere paarden wel kan :(
Ik zeg niet dat het aan het paard ligt hoor , maar het is wel afhankelijk van haar manier van lopen , en dat hoort bij haar.
saskiakefie schreef:
Ik denk dat je het beste eerst kunt leren te ontspannen buiten je paard om. Bewustwording is sowieso heel belangrijk, maar je kunt het beste ook oefeningen doen. Wat je heel erg zou kunnen helpen is mindfulness/meditatie. Je krijgt hierbij oefeningen en je word je meer bewust van je eigen lichaam en geest.

Dat ik moet leren ontspannen buiten je paard om weet ik . Ik doe dit overal mee , en ik denk niet dat ik dit er zomaar uit krijg. :D
Meditatie ed heb ik wel eens geprobeerd, net als ademhalingsoefeningen , maar daar heb ik gewoon absoluut het geduld niet voor.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:27

En als je nou eens begint met de ademhalingsoefening van Wim Hof? (de iceman) Daar hoef je neit eens geduld voor te hebben :D

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:14

saskiakefie schreef:
En als je nou eens begint met de ademhalingsoefening van Wim Hof? (de iceman) Daar hoef je neit eens geduld voor te hebben :D

Alleen heeft de ademhalingsoefening van Wim Hof niets met ontspanning te maken. Het is een hele goede oefening maar als je ademhaling voor ontspanning wil gebruiken heb je meer aan hartcoherentie en daar heeft TS geen geduld voor :)

Om ontspannen op je paard te zitten heb je inderdaad minimale spierspanning nodig.

Misschien dat Centered Riding lessen wat voor je zouden zijn. Hier wordt gewerkt aan een juiste zit (centreren en bouwstenen) en ontspanning (ademhaling en bouwstenen). Het idee van CR is (net als in dat filmpje van the classical seat) dat als je skelet in de juiste houding is je met je spieren je lichaam niet hoeft te corrigeren. Het belangrijkste hierbij is de stand van je bekken waarbij je op je zitbenen zit die recht naar beneden wijzen.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:21

Wat mij heel erg helpt is zelf balns oefeningen doen, pilates heeft me geholpen om controle te krijgen iver mijn lichaam.
op het paard werkt voor mij de ademhalings oefening perfect!
bij het losstappen ga ik al beginnen met in te ademen in mijn buik even vasthouden dan langzaam uit ademen.
belangrijk is dat je niet teveel focust om te ontspanndn, want dan span je juist.
een ontspannen buitenrit kan ook hrlpen je gevoel te ontwikkelen, als je dan dressuurmatig rijdt probeer je je " relaxe buitenrij modus" aan te zetten.
succes!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:22

jetm schreef:
saskiakefie schreef:

Alleen heeft de ademhalingsoefening van Wim Hof niets met ontspanning te maken. Het is een hele goede oefening maar als je ademhaling voor ontspanning wil gebruiken heb je meer aan hartcoherentie en daar heeft TS geen geduld voor :)

.

Wel degelijk, als je die oefening doet, daarmee begint, dan ben je in een andere staat en kun je vandaar uit veel makkelijker andere oefeningen doen, omdat je al in een staat van ontspanning, rust en concentratie bent heb je al veel meer geduld. Echter is het wel een oefening om te leren onder begeleiding omdat je anders niet ver genoeg gaat en het effect er niet of te weinig is. (je lichaam geeft aan te stoppen en dan moet je doorgaan)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 11:25

jetm schreef:
saskiakefie schreef:

Om ontspannen op je paard te zitten heb je inderdaad minimale spierspanning nodig.

Misschien dat Centered Riding lessen wat voor je zouden zijn. Hier wordt gewerkt aan een juiste zit (centreren en bouwstenen) en ontspanning (ademhaling en bouwstenen). Het idee van CR is (net als in dat filmpje van the classical seat) dat als je skelet in de juiste houding is je met je spieren je lichaam niet hoeft te corrigeren. Het belangrijkste hierbij is de stand van je bekken waarbij je op je zitbenen zit die recht naar beneden wijzen.

Ik ga hier eens naar google`en !
johanna84 schreef:
Wat mij heel erg helpt is zelf balns oefeningen doen, pilates heeft me geholpen om controle te krijgen iver mijn lichaam.
op het paard werkt voor mij de ademhalings oefening perfect!
bij het losstappen ga ik al beginnen met in te ademen in mijn buik even vasthouden dan langzaam uit ademen.
belangrijk is dat je niet teveel focust om te ontspanndn, want dan span je juist.
een ontspannen buitenrit kan ook hrlpen je gevoel te ontwikkelen, als je dan dressuurmatig rijdt probeer je je " relaxe buitenrij modus" aan te zetten.
succes!

in het bos ben ik inderdaad veel onstpannener en zelfverzekerder dan in de bak. Dat merk ik ook wel, dat is echt even lekker niks doen voor mijn gevoel , al moet ik juist veel meer doen omdat paardjelief erg enthousiast word _O-

ashley1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:02

Zonder zadel gaan rijden dan moet je wel ontspannend om te blijven zitten

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:22

Wanneer ik mijn spieren niet kan ontspannen, span ik ze juist extra hard aan om ze daarna in 1 klap helemaal los te laten. Daarna span ik ze iets minder hard aan en laat ik ze weer helemaal los. Dat blijf ik herhalen, steeds kleinere spanning, totdat ik helemaal los ben. Vergeet overigens niet dat je je buikspieren wél moet aanspannen. Doe dat eens heel bewust en actief. Bij mij is het resultaat dat ik de rest dan makkelijker loslaat. Succes!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:29

ashley1996 schreef:
Zonder zadel gaan rijden dan moet je wel ontspannend om te blijven zitten

Dit doe ik altijd 1x in de week / 2 weken. Ik merk ook dat dit helpt, zeker omdat ik dan veel beter kan zitten.
SymphonyCD schreef:
Wanneer ik mijn spieren niet kan ontspannen, span ik ze juist extra hard aan om ze daarna in 1 klap helemaal los te laten. Daarna span ik ze iets minder hard aan en laat ik ze weer helemaal los. Dat blijf ik herhalen, steeds kleinere spanning, totdat ik helemaal los ben. Vergeet overigens niet dat je je buikspieren wél moet aanspannen. Doe dat eens heel bewust en actief. Bij mij is het resultaat dat ik de rest dan makkelijker loslaat. Succes!

Ik heb het even op de bank nu uitgeprobeert en ik denk inderdaad dat dat moet werken, morgen proberen !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:33

Neurieen, een liedje zingen en zorgen dat je daarbij goed doorademt wil ook wel eens helpen.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:40

Leuk, ik ben benieuwd!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:03

Je zou een tijdje kunnen proberen wat valeriaan te gebruiken. Daarnaast inderdaad goed laag en diep door de buik ademen, en evt. zit lessen. Ik heb ook veel last van die spierspanningen in mijn nek en schouders, wat goed helpt tegen spierspanningen is magnesium.

Verder zijn zitlessen en lessen in rechtrichten erg nuttig. Spierspanningen komen mede vanuit je natuurlijke scheefheid en de natuurlijke scheefheid van het paard.