Tips tegen angst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Tips tegen angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:42

Hoooi,

Mijn pony is met deze winterse temperaturen een 'beetje' fris :o
Dit uit zich door vooral tijdens het instappen/losrijden zomaar even een lekker stukje te gaan rennen.

Nu hij dit een aantal dagen doet heb ik voor mijzelf een slofje er om heen hangen, deze hangt absoluut helemaal los (!!!!) als mijn pony braaf is, maar wanneer hij weg rent en zijn kop omhoog gooit geef dat mij toch iets meer te zeggen.

Die slof hangt er ook voor mijn gevoel om, ik voel me er ietsje zekerder door, maar als nog word ik een beetje angstig. Al hoewel ik gewoon elke keer mezelf een schop onder mn kont geef en gewoon doorrijd, merk ik wel dat ik het toch een beetje eng vind.

Hebben jullie tips om over mijn eigen angst heen te komen en met een fijner gevoel door te rijden?

Dankjewel!

dresjoepie

Re: Tips tegen angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 05:24

Je kunt er beter een martingaal aan doen als een slofteugel Deze werkt alleen maar in als paard zijn hoofd omhoog doet of weg wilt rennen

Zet je paard aan het werk slangevoltes figuren paar rondjes stappen paar rondjes draven weer even stappen Veel voltes lijnen Ook in de galop Jezelf en je pony goed bezig houden dat leid dan ook weer af van je angst

Hoeveel voer krijgt je pony ?? Misschien een idee om wat minder krachtvoer te geven en wat meer hooi Dit kan ook veel schelen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:40

Over je angst heen komen? Doe geen dingen die je 'moet' doen van een ander of van een stemmetje in je hoofd. Als je angstig bent ga je focussen op de 'wat als...' ipv op de dingen die goed gaan.

Ik zou zeggen ga lekker in balans leren zitten dat geeft enorm veel zekerheid: je zal er minder snel afvallen, maar als je in balans en ontspannen zit zal je ook je paard meer vertrouwen geven. IK kan een les Centered Riding aanbevelen!

Verder kun je ook een heleboel vanaf de grond trainen (lange lijnen, work -in-hand/werken aan de korte teugel, horse agility, at liberty work etc) om aan je vertrouwen te bouwen en aan de conditie/opbouw spieren/mentale weerstand van je paard.

Als ruiter kun je ook nog zelf aan je angst werken d.m.v. EFT.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:07

Centered riding lessen vind ik ook een goede tip :)

Naast dat het je kan helpen een onafhankelijke zit op te bouwen waardoor je je zekerder voelt wordt er bij Centered Riding veel aandacht besteed aan ontspanning o.a. door ademhaling (heel belangrijk) en de zachte ogen techniek. Als jij met meer ontspanning rijdt wordt je paard ook minder gespannen.

Vaak werkt het ook je paard niet te proberen te controleren maar meer te focussen op het beheersbaar houden van de situatie. Dus als je paard wat frisser is daar eerst even in mee te gaan.
Laat je paard maar even galloperen in een rustig tempo. Dat scheelt vaak een hoop frustratie voor het paard en jezelf.
Natuurlijk moeten de omstandigheden dit wel toelaten, in een bevroren bak waarin een paard zijn benen breekt in galop of als je eerst langs een drukke weg moet zul je een andere optie moeten verzinnen.

En wat HippoLogic ook al zegt, met angst nooit iets doen als het niet goed voelt. De kans dat het dan fout gaat wordt groter. Als je kleine(re) stapjes neemt die goed voelen kun je positieve ervaringen opbouwen die je vertrouwen geven.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:14

Dankjewel allemaal!!

@dresjoepie, Juist me de slof kan je deze loslaten wanneer nodig omdat ik deze volledig in mijn eigen handen heb, daarom hangt die er om. Aan het werk houden ga ik doen! Hij krijgt 3/4 schep basissportbrok per dag, dus dat is al heel weinig..

@Hippologic @jetm Dankjewel beide, ik ga mij even verdiepen in centrered rinding!

Ik ga jullie tips vandaag toepassen, heb er weer wat meer vertrouwen in!

Puckbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:29

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:46

Ik heb een thiedeman, maar ik vind de slof fijner omdat ik hem nog meer zelf in de hand heb!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:04

Probeer maar eens een halve brok per dag En verder wat winterpenen bij voeren Dit lijkt weinig maar 1/4 minder Maar er zit behoorlijk wat energie in die sportbrok