Mijn angst komt weer een beetje terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisjeduif

Mijn angst komt weer een beetje terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 10:45

Vroeger was ik altijd bang om te paardrijden, maar ik wou het zoooooo graag. Ik had speciale lessen op een shetlandpony en iemand hielt mij en mijn pony altijd vast (toen ik 7 was)
Toen ging het vanaf mijn 8e heel goed, en stapte op elk paard. Natuurlijk had ik wel eens een momentje van... Ai.... Maar daar zette ik me overheen en reed veder.
Nu (15 jaar) heb ik een verzorgpaard, een friese ruin. Alleen schrikt hij zoveel! En dus ook tijdens het rijden. Dan springt hij bijv. Opzij ofzo. Ik wil dolgraag op hem rijden! Dus dit doe ik ook, alleen ben ik eigenlijk de hele tijd bang dat hij schrikt ofzo.

Wat kan ik hier tegen doen?

AnoukB25

Re: Mijn angst komt weer een beetje terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:57

Al ben jij met rijden al bezig met daar kan hij van gaan schrikken gebeurd dat vaak ook.
Ik heb wel is gehoord dat als je een liedje zingt het beter gaat want dan ben je zelf niet bezig met hij kan daar gaan schrikken.
Misschien helpt het om les te nemen als je dat niet hebt?

zaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:00

het paard waar ik op les schrikt ook veel en ik ben er inmiddels aan gewend en schrik daarom ook niet meer.. hoop dat dat bij jou ook zo gaat :)
het helpt inderdaad vaak om te zingen of als je gewoon vertelt wat je gisteravond hebt gegeten ofzo :D
en anders misschien iemand vinden die je daarin kan begeleiden?
succes!

meisjeduif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 11:10

Anoukbuysman schreef:
Al ben jij met rijden al bezig met daar kan hij van gaan schrikken gebeurd dat vaak ook.
Ik heb wel is gehoord dat als je een liedje zingt het beter gaat want dan ben je zelf niet bezig met hij kan daar gaan schrikken.
Misschien helpt het om les te nemen als je dat niet hebt?

Vroeger op de manege werd dat ook altijd tegen mij gezegt, mss is het een idee! Ik ga dan wel mijn afspeellijst afspelen in mijn hoofd :o
Ik heb (nog?) geen les meer. Ik wou sws eerst wennen aan het paard en dan in de lente ofzo zo nu en dan een lesje nemen

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:15

Ik ben ook zo'm schijterd hoor :)
Zingen of praten helpt, omdat je dan doorademt; iets dat je nog wel eens vergeet als je angstig bent.
Maar als jij en je verzorgpaard elkaar net kennen; waarom ga je dan gewoon niet eerst lekker op de grond met hem aan de slag? Wandelen, poetsen, longeren als je dat kan en mag :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 11:16

Ik denk dat het juist goed is om een les te nemen. Dan kun je ook leren hoe je je paard kunt afleiden, want misschien verveelt hij zich tijdens het rijden en heeft hij meer actie nodig. Sommige paarden moet je wat meer bezighouden tijdens het rijden, en dat kan je ook aan de hand doen trouwens met gehoorzaamheidsoefeningen.

meisjeduif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 11:17

MamaMiesje schreef:
Ik ben ook zo'm schijterd hoor :)
Zingen of praten helpt, omdat je dan doorademt; iets dat je nog wel eens vergeet als je angstig bent.
Maar als jij en je verzorgpaard elkaar net kennen; waarom ga je dan gewoon niet eerst lekker op de grond met hem aan de slag? Wandelen, poetsen, longeren als je dat kan en mag :)

Ik probeer het allemaal te verdelen, sws poets ik elke keer :p en de laatste paar keren heb ik hem ook alleen gelongeert. Maar ik denk als ik hem langer alleen longeer of wandel dat ik dan mijn angst alleen maar opbouw. Dus dan doe ik bijv: 2 keer longeren, 1 keer rijden en dan zo door.

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:04

Sommige paarden hebben simpelweg afleiding nodig.. als jij hem dan niet bezighoudt, vindt hij wel andere dingen waar hij zich mee bezig kan houden. Hou hem met zijn aandacht bij jou door figuren te blijven maken en overgangen te rijden. En als hij schrikt, gewoon doorrijden, niet terug in stap of terug in draf als je gallopeert.
En les nemen kan inderdaad ook heel goed werken dat leidt jou ook wat af van je angst dat je paard schrikt.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:09

Je paard voelt het ook aan. Als je heel gespannen op hem zit, zal hij veel eerder schrikken. Inderdaad les nemen en proberen toch wat meer ontspannen te gaan zitten. Het komt vast wel goed.