Ik ben een recreatieve ruiter en heb nooit veel behoefte gehad om wedstrijden te rijden (tot sinds kort endurance dan
) maar bij ons op stap afstand is een manege waar ze oefen wedstrijdjes kan doen. Ben voor de lol een keer mee gegaan met een stalgenootje om te kijken hoe het er nou allemaal aan toe ging, misschien vond ik het dan wel leuk een keertje mee te doen. Ik schrok eerlijk gezegd heel erg van de sfeer, en de manier waarop de paarden werden behandeld. Ten eerste natuurlijk de manier waarop er met elkaar om werd gedaan, een hoop geirriteerd gedoe tegenover elkaar, geroddel en arrogantie. Daarnaast werden de paarden zo slecht behandeld. Ik verwacht natuurlijk niet dat iedereen dezelfde denkwijze heeft als ik, maar zwepen, sporen, echt getrek in de mond, geschop en geschreeuw was heel normaal. Die paarden zagen er zo ongelukkig uit. Nu ga ik rijtechnisch verder niks opmerken omdat ik echt een recreatie ruiter ben die zelf nog een hoop kan leren, maar mijn merrie die duidelijk laat merken dat ze nog niet opgepakt kan worden van voren, rijd ik lang en laag en laat ik in de mond veel met rust. Er wordt tijdens die wedstrijden gewoon gezaagd. Laatst gingen we een keer naar de binnenbak met de trailer, gewoon voor de fun en om het trailer rijden op pijl te houden. Ik reed in de bak met iemand met een prachtig jong beestje. Wat alleen zo jammer was, was dat het paard zo kort werd gehouden en zo werd gepusht. Het paard zag er gestresst uit en beet constant met enorme knal geluiden op zijn bit. Iedere keer tikjes erbij om het paard door te laten lopen en tegelijkertijd kort van voren.
Het lijkt gewoon heel gebruikelijk geworden en dat vind ik heel jammer. Hoe denken jullie hier over?
Edit: filmpje eruit gehaald