Strenge hand/paard opsluiten voortaan heel normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Strenge hand/paard opsluiten voortaan heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 21:54

Hallo,
Ik ben een recreatieve ruiter en heb nooit veel behoefte gehad om wedstrijden te rijden (tot sinds kort endurance dan :D ) maar bij ons op stap afstand is een manege waar ze oefen wedstrijdjes kan doen. Ben voor de lol een keer mee gegaan met een stalgenootje om te kijken hoe het er nou allemaal aan toe ging, misschien vond ik het dan wel leuk een keertje mee te doen. Ik schrok eerlijk gezegd heel erg van de sfeer, en de manier waarop de paarden werden behandeld. Ten eerste natuurlijk de manier waarop er met elkaar om werd gedaan, een hoop geirriteerd gedoe tegenover elkaar, geroddel en arrogantie. Daarnaast werden de paarden zo slecht behandeld. Ik verwacht natuurlijk niet dat iedereen dezelfde denkwijze heeft als ik, maar zwepen, sporen, echt getrek in de mond, geschop en geschreeuw was heel normaal. Die paarden zagen er zo ongelukkig uit. Nu ga ik rijtechnisch verder niks opmerken omdat ik echt een recreatie ruiter ben die zelf nog een hoop kan leren, maar mijn merrie die duidelijk laat merken dat ze nog niet opgepakt kan worden van voren, rijd ik lang en laag en laat ik in de mond veel met rust. Er wordt tijdens die wedstrijden gewoon gezaagd.

Laatst gingen we een keer naar de binnenbak met de trailer, gewoon voor de fun en om het trailer rijden op pijl te houden. Ik reed in de bak met iemand met een prachtig jong beestje. Wat alleen zo jammer was, was dat het paard zo kort werd gehouden en zo werd gepusht. Het paard zag er gestresst uit en beet constant met enorme knal geluiden op zijn bit. Iedere keer tikjes erbij om het paard door te laten lopen en tegelijkertijd kort van voren.

Het lijkt gewoon heel gebruikelijk geworden en dat vind ik heel jammer. Hoe denken jullie hier over?

Edit: filmpje eruit gehaald
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 26-12-14 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Poosje81

Re: Strenge hand/paard opsluiten voortaan heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:59

Mmh, denk niet degene van wie het filmpje is het leuk vindt om hier als 'slecht voorbeeld' te worden gesteld. Daarbij heb ik het filmpje bekeken en buitenom een wat zoekend paard en een gespannen amazone, zie ik niet dat ze hem bewust aan het opsluiten is, beter gezegd, regelmatig zelfs bogen in de teugels.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:03

Ben het volledig eens met leonoor. Paard en ruiter lijken erg gespannen, maar wat ik zie is een ruiter die toch regelmatig probeert het paard de ruimte te geven. En daarnaast lijkt dit me inderdaad voor de ruiter ook niet echt leuk, dat jij dit filmpje gebruikt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:05

Kijk eens naar de docu The path of the horse op youtube, daar zie je de alternatieven.
Maar ook een fotograaf die er zijn werk van heeft gemaakt de zgn. Stills te maken op wedstrijden.
Dat zijn stilstaande beelden /foto's van paarden die idd zo lelijk worden gereden. Door die foto's stil te zetten zie je hoeveel ze lijden. Vreselijk.

Het is echt dierenmishandeling wat je heel veel ziet, en vaak nog normaal wordt gevonden ook.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 26-12-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:06

Het probleem is dat zolang de jury er punten voor blijft geven, er van voor naar achter gereden blijft worden en er gespannen en in de krul getrokken paardjes rondlopen. Helaas |(

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:08

Nikass schreef:
Het probleem is dat zolang de jury er punten voor blijft geven, er van voor naar achter gereden blijft worden en er gespannen en in de krul getrokken paardjes rondlopen. Helaas |(

Ja precies, er moet echt beleid op gaan komen. Ik zit weleens te denken een petitie te gaan beginnen en die naar de partij voor de dieren te sturen. Iemand moet toch van hogerhand deze praktijken gaan verbieden.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:09

Heb het filmpje eraf gehaald!
Staat overigens wel openbaar, maar kan me voorstellen dat het niet leuk is idd.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:09

ik vind het filmpje ook wel meevallen. Ik zie wel een gespannen amazone en gespannen paard, dat wel. Paard loopt kort van achter en is onrustig met het hoofd, maar ik zie geen getrek in de mond ofzo.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:10

max66 schreef:
ik vind het filmpje ook wel meevallen. Ik zie wel een gespannen amazone en gespannen paard, dat wel. Paard loopt kort van achter en is onrustig met het hoofd, maar ik zie geen getrek in de mond ofzo.

Naja dan ligt het dus echt aan mij, vooral in het begin zie ik een ruiter die de handen vast legt op de benen en een paard met een open trekkerige mond die gewoon niet blij is. Misschien stoort het mij allemaal zo erg, juist omdat de grens bij andere mensen veel hoger ligt van wanneer je een paard in de mond stoort.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:11

Ik zie persoonlijk niets raars aan het filmpje, vind het zelfs vriendelijk ogen als je sommige combinaties ziet in de ring. Denk ook niet net als hierboven dat deze amazone hier blij van word als ze dit ziet en leest.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 22:12

Mensen, het filmpje is weg :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:13

max66 schreef:

Maar dan mis je dus de basis: een ontspannen paard
Zonder ontspanning geen goede aanleuning, geen balans, geen... helemaal niks eigenlijk -O-

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:13

Klopt, op wedstrijden worden paard en ruiter vaak ontzettend zenuwachtig. En als het dan eens niet lukt word het paard extra hard gestraft. Moet inderdaad wat aan gedaan worden in het wedstrijdreglement. Maar ik moet zeggen dat ik het paard wat ik berijd op wedstrijden [rijd alleen wedstrijdjes met manegepaarden] ook sneller een tikje geef dan ik normaal zou doen. Maar sporen en gezaag enz. doe ik niet aan, vind dat zo oneerlijk voor het paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:14

Moos99 dat ligt niet aan jou, ik zag dat ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:16

Freya6 schreef:
Nikass schreef:

Ja precies, er moet echt beleid op gaan komen. Ik zit weleens te denken een petitie te gaan beginnen en die naar de partij voor de dieren te sturen. Iemand moet toch van hogerhand deze praktijken gaan verbieden.

Een paard wat strak en gespannen loopt krijgt geen punten hoor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:17

Wat ik in het filmpje zag: een gespannen paard, wat niet draagt en in een knik gereden word. Een paard wat nog lang niet wedstrijdklaar is.

Wat ik denk? Dat ze hoge punten scoort.

Ik ben allang afgestapt van de illusie dat hoge punten in de dressuur scoren ook echt betekend dat je je paard goed rijd. Je rijd je paard dan volgens een bepaald plaatje en het is aan jou of je je aan wil sluiten bij dit plaatje.

Wil je dat niet, dan moet je geen wedstrijden starten.

Zoveel verschillende manieren van rijden, er is altijd wel een vorm waarbij je wel of niet past. Wil niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar gewoon dat het ene beter bij je ligt :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:19

Nikass schreef:
max66 schreef:

Zonder ontspanning geen goede aanleuning, geen balans, geen... helemaal niks eigenlijk -O-

Maar voor zelfde geld is het een 1e keer op wedstrijd terrein? Mijn jonkie is ook enorm gespannen op vreemd terrein.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:20

Ik denk niet dat ze hoge punten rijd. Paard loopt niet lekker in verbinding, stelling en buiging is soms ver te zoeken en ze werkt niks af. Schat dit rond de 172

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:22

ruitje schreef:
Wat ik in het filmpje zag: een gespannen paard, wat niet draagt en in een knik gereden word. Een paard wat nog lang niet wedstrijdklaar is.

Wat ik denk? Dat ze hoge punten scoort.

Ik ben allang afgestapt van de illusie dat hoge punten in de dressuur scoren ook echt betekend dat je je paard goed rijd. Je rijd je paard dan volgens een bepaald plaatje en het is aan jou of je je aan wil sluiten bij dit plaatje.

Wil je dat niet, dan moet je geen wedstrijden starten.

Zoveel verschillende manieren van rijden, er is altijd wel een vorm waarbij je wel of niet past. Wil niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar gewoon dat het ene beter bij je ligt :)

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Leonoor: dan gaat de ruiter daar niet op een goede manier mee om. Als je paard gespannen is moet je proberen het te laten ontspannen, niet nog verder in de spanning trekken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:25

Nikass schreef:
max66 schreef:

dat klopt, maar het ging over opsluiten van voren en getrek in de mond toch? Dat zag ik niet.
Verder zie ik (zag ik) dat het geen fijn plaatje is, maar dit komt imo door de spanning. Er is nog genoeg werk aan de winkel bij deze combinatie.
Ik zou het eerlijk gezegd nog veel te vroeg vinden om op wedstrijd te gaan als de basis niet in orde is. Maar idd, misschien was dit de eerste keer, om te oefenen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:34

Nikass schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan!

Leonoor: dan gaat de ruiter daar niet op een goede manier mee om. Als je paard gespannen is moet je proberen het te laten ontspannen, niet nog verder in de spanning trekken.

True, maar ik zie hier geen getrek hoor?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:39

Ik ben ook geen expert, maar denk toch echt een slechte handhouding te zien; pianohandjes en handen veel te laag, daardoor zet je je paard vast. Ik zie een paard dat steeds zijn mond open doet om aan de druk van het bit te ontkomen, dus ja dat valt voor mij wel onder trekken, of terugwerken als dat beter klinkt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:43

Kan het filmpje helaas niet meer terugzien, omdat de link is verwijderd. Maar goed, dat is niet wat ik in geheugen heb.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:21

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:44

@Moos99
Het is dezelfde sfeer die je hier bij sommige mensen op Bokt ook tegenkomt, onbeleefd, onaangenaam, ruw, beledigend, denigrerend, betweterig, dom.

Klassieke Dressuur basics

http://www.art2ride.com/tag/will-faerber/