De achterhand er meer onder krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pasha_2011

De achterhand er meer onder krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 16:51

Voor de zomervakantie hebben we Pasha beleerd (D-pony v. Power and Paint, 3 jaar). Dit pikte hij stap voor stap prima op.
Nu rijd ik hem verder door om mogelijk volgend jaar oefenwedstrijden te proberen. Wellicht daarna een stapje verder.

Hij is heel erg licht in zijn mond en loopt zo nageeflijk. Zijn galop is inmiddels al wat meer sprongopwaarts dan in het begin,
maar dit kan nog wel wat meer.
Waar we vooral aan moeten werken is de achterhand die er meer onder moet. We rijden nu teveel op de voorhand.

Ik hoop dat jullie misschien wat meer tips hebben om de achterhand er meer onder te krijgen?
Tijdens de lessen ben ik o.a. bezig met oprijden en voor opvangen, alleen dan krijg ik regelmatig hupjes galop er tussen.
Wat we ook doen is vanuit stilstand of vanuit een paar passen achterwaarts te stappen of te draven.

Hebben jullie meer tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:58

Ik zou nog niet gaan voor de achterhand eronder, maar voor een paard die op 4 benen loopt. Ik denk dat je het nu nog vveel te moeilijk maakt, basis is veel simpeler, als je maar geduld hebt.
Als je nu leert om aan de voorkant op te vangen leer je het paard juist om te duiken in die hand. Ga leren om je paard met zit op te vangen, langzamer lichtrijden. Een kleine ophouding mag, maar luchtig blijven aan de voorkant is heel belangrijkk. Ik zou overigens niet alleen maar pasjes weg rijden maar ook juist pasjes terug rijden. En dan niet vanuit de hand, maar vanuit het langzamer lichtrijden. En als je dan bijna stapt weer actief wegdraven. Ook niet teveel in 1 keer willen, zoek naar de geode balans en maak het niet te lastig/
Als je verder teveel gallop ertussen krijgt, dan betekend dat dat hij nog niet goed in balans is, wil dus niet teveel, kleine stukjes 3/4 passen en weer terug. Dat is ook iets waarin je moet opbouwen.

Edit: Nog even een kleine toevoeging. Ik heb in je profile gekeken en ik zie een pony die in een valse knik loopt. Dit is nog geen nageeflijkheid zoals t hoort, dus dan is het moeilijk om hem op 4 benen te krijgen. Een pony van 3 moet eerst op Eigen benen leren lopen en nog niet te kort opgepakt worden, dan leer je hem alleen maar verkeerde dingen aan. Dus lekker lang laag over de rug zodat hij zijn rug leert gebruiken en die achterhand aan het werk kan gaan zetten. :)

0000

Re: De achterhand er meer onder krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:27

Ik ben het eens met Joolien, met de toevoeging dat hij op je laatste foto's ook serieus overbouwd lijkt. Zou zomaar kunnen dat hij momenteel nog in een groeispurtje zit en dat maakt het voor je pony echt even niet mogelijk om dat te doen waar jij nu over nadenkt. Geduld, tot die tijd eerst je aanleuning verbeteren en hem fijn over vier benen aan het bewegen houden. Het enige wat je nu zou moeten willen is een actief van achter naar voor bewegend paard dat in balans kan bewegen.

Wegdraven vanuit het achterwaarts (en eigenlijk ook vanuit stilstand) vind ik wel echt een no-go voor een vierjarige, veel te zwaar. En omdat ze dit eigenlijk nog niet kunnen grote kans dat je hem alleen maar leert stuwen ipv dragen.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:13

Dank jullie beide voor de tips + uitleg!

Voor in juli 2015 staat de provinciale keuring hem te wachten, zadelrubriek. Er werd mij gevraagd hem te rijden, maar dan willen we natuurlijk samen wel eruithalen dan dat er in zit.

Het klopt inderdaad dat hij nog een beetje overbouwd is en dat hij op een foto in een valse knik loopt.
Die foto is van oktober dit jaar, inmiddels is die knik er wel uit en kan hij lang en laag over zijn rug lopen.

Tempowisselingen doen we inderdaad ook. Schijnovergangen lukt, maar daarna weer voorwaartser is lastiger.

Het klopt dat hij inderdaad nog meer op zijn benen moet gaan lopen. Het steunzoeken bij de omheining is er nu wel
aardig uit door veel figuren te rijden.
Nu we een natte zware bak hebben merken we dat zijn balans wel weer wat minder is, maar dat is ook logisch.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:17

Bij een 3-jarige moet je helemaal niet bezig zijn met die achterhand. Die komt vanzelf wel. Waar je wel mee bezig moet zijn is om hem op eigen benen te leren lopen. Als hij dat kan, wordt die achterhand op een gegeven moment ook steeds een stukje sterker. En geef hem vooral de tijd om te groeien.

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:40

Ik zou gewoon veel blijven oefenen aangezien hij nog zo jong is komen deze dingen nog wel. Bij een jong paard is variatie belangrijk als je gaat variëren met oefenen op de achterhand krijgt je paard het binnenkort snel in de gaten! Succes alvast :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:30

Juli duurt gelukkig nog even dus alle tijd om je paard RUSTIG door te trainen Snap dat je hem voor de keuring tip top wilt hebben Maar hij kan met zijn 3/4 jr natuurlijk nog niet zo dragen als een paard van 7/8 jaar Werk veel aan overgangen tempo wisselingen wendingen Eerst maar eens aan de gehoorzaamheid basis en balans werken Zodat het paard sterker kan worden in het lijf Dan gaat de rest vanzelf

Longeren 1/2 x per week met overgangen voltes openen sluiten Is voor je pony erg prettig en een goede oefening om zonder ruitergewicht in balans te blijven en sterker te worden in het lijf Mits juist bij gezet natuurlijk Niet te laag zorg dat het paard over zijn 4 benen blijft lopen Zet je hem te laag bij Zal die meer gewicht op de voorhand zetten Neus aan de loodlijn is prima