rug sterker maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loenatje

rug sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:25

Hallo!

Mijn paard gebruikt zijn rug niet zo goed. Ik heb nu vanalles zitten opzoeken maar ik heb nog wat vraagjes:

Ik wil ze nu 1 keer per week longeren en vooral werken op voorwaarts-neerwaarts, maar heeft iemand hier tips voor mij voor? Ik heb nog nooit echt gelongeerd want meestal liet ik ze gewoon los in de ronde bak lopen :)

Nu ik heb mijn paardje 'opnieuw' opgeleerd bitloos, maar ik rijd altijd met vrij losse teugels en touwhalster. Ze is op dat touwhalster nu zo gevoelig dat ze denk ik gaat panikeren als ik daar plots met wat meer contact op ga rijden. Dus met welk hoofstel rijden jullie bitloze 'dressuur'? Een kaakgekruist heb ik ook en daar reageert ze wel goed op maar ontspanning mis ik daarbij...

En nog andere tips en trukjes mogen altijd, want ik ben echt niet ervaren met deze dingen.

Danku! :)

Janine1990

Re: rug sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:10

Om de rug sterker te maken moet je paard wel in verbinding lopen van achter naar voor.
Die verbinding betekent dat er een contact is met de hand, dus jij hebt daadwerkelijk iets in de hand. Dat kan doormiddel van een bit, maar ook doormiddel van een bitloos hoofdstel. Nu heb ik niet genoeg verstand van bitloos om hier iets zinnigs over te zeggen, maar mijn gevoel zegt dat een touwhalster daarvoor niet afdoende is.

Daarnaast is het de vraag wat in jouw ogen ontspanning is.

Voor mij is ontspanning dat ik contact heb met de mond van het paard (ik rij altijd gewoon met bit), en dat het paard constant blijft aantreden (actief blijft) terwijl ik constant de controle heb over wat het paard doet. Dus als ik twee passen langzamer of sneller, korter of ruimer wil, heb ik dat voor het zeggen. Hoe weet ik dan of het paard ontspannen is? Het lichtrijden gaat als vanzelf, het paard swingt enorm in de rug en lanceert mij als het ware in het lichtrijden.

Wil je de rug sterker maken, dan moet je met verbinding van achter naar voor, contact met de mond/het hoofd van het paard in het geval van bitloos hebben en blijft je paard actief van achter naar voor lopen.

Als je gaat longeren moet je dit ook doen met een hulpteugel. Want een paard gaat zichzelf niet trainen als jij in het midden van de bak staat met een touwtje. Hoe dit werkt met een bitloos hoofdstel en of dit kan, zou ik persoonlijk niet weten.

Verder maak je de rug van het paard vrijwel met elke oefening sterker wanneer je paard in verbinding actief van achter naar voor blijft lopen.

Besje

Re: rug sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:12

je moet niet de rug van je paard sterker maken, maar zijn buikspieren, die houden de rug omhoog en "sterk" en die dragen ook jou als ruiter...

In mijn ogen is de enige hulpteugel die hierbij kan helpen, een pessoa teugel, maar ook geen idee hoe het zit met pessoa en bitloos?