Veel moeite met linkerhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Veel moeite met linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:28

Ik ben mijn vijfjarige Fries aan het doorrijden en merk hoeveel moeite hij heeft met de linkerhand. In stap loopt hij goed en met de juiste stelling, maar in draf wordt het voor mij heel hard werken, omdat hij nauwelijks inbuigt. Na even komt er wel meer ontspanning en lukt het beter, maar met de linkergalop blijft het dus ook problematisch (galopperen zijn we sowieso nog niet lang mee begonnen). Het gekke is dat hij wel direct aanspringt op mijn beenhulp, maar dan niet doorgaloppeert en er dus na een paar passen weer uit valt. Rechtsom springt hij minder vlot aan, maar galoppeert hij vervolgens wel steeds keuriger door.

Ik ben ook veel aan het rechtrichten met hem aan de hand, om hem soepel en zo rechtgericht mogelijk te maken, maar ten aanzien van het linksom rijden kost het me wel nog echt veel moeite en energie.
Ik zou graag jullie tips lezen, wellicht helpt het me weer wat verder! Natuurlijk heb ik ook regelmatig lessen.

Janine1990

Re: Veel moeite met linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:37

Kwestie van sterker maken, gewoon veel doen.
Niet koste wat het kost door willen galopperen. Aanspringen op de hulp is top! Mooi beginpunt! Op het moment met eenzelfde gevalletje bezig, die is wat ouder. In het begin was aanspringen op de hulp er niet bij, ik was bang dat het luiheid was. Maar inmiddels is wel duidelijk dat het gewoon een gebrek aan kracht is. Aanspringen op de hulp is nu geen enkel probleem meer. Ik probeer hem gewoon zolang mogelijk in verbinding te laten galopperen. Dat houdt dus in dat hij over de rug blijft gaan, en contact blijft maken met de hand. Waarschijnlijk doet je paard dat wel een paar passen, maar gaat hij daarna z'n hoofd in de lucht steken waardoor hij niet meer over de rug blijft gaan en achter de gang niet meer kan bijhouden. Probeer dat voor te zijn!
Ga in plaats van zolang mogelijk achter elkaar te galopperen gewoon heel regelmatig aangalopperen. Dan maar telkens 10-12 passen, wordt vanzelf makkelijker!

Zorg dat je paard ook constant actief blijft lopen, in alle gangen! Actief en in verbinding! Maak verder ook veel bochten, dus voltes, slangenvoltes, achtjes, noem maar op! Vergeet niet veel overgangen te maken! Zorg dat je paard hierin ook snel aantreed! Dus been is weg! Geen aanloopje!

Word je paard moe? Heb hier dan vrede mee. Zolang jij je paard bezig houdt zal hij niet zomaar gaan luieren en in dit stadium van de training zal je paard ook niet kunnen nadenken over geintjes om onder het werk uit te komen ;)

Zelf longeer ik ook zeker eens per week, en is het uitgangspunt van mijn training dat het paard gehoorzaam is en soepel en vooral sterker wordt. Ik merk dat ik hiermee veel progressie boek!

Hopelijk helpt het je een beetje!
Ook niet onbelangrijk, ondanks dat je les hebt, moet je wel zorgen dat je instructeur er op dezelfde manier in staat als jij!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 20:14

Dank je wel voor je reactie! Ik ben inderdaad nu vooral bezig met het aanspringen en op mijn hulp na een paar passen weer terugkomen naar draf. Ik hoop dat dit mede zal bijdragen aan het sterker worden. In vrij korte tijd hebben we de rechtergalop al behoorlijk verbeterd. Alles rechtsom gaat makkelijker. Ik hoop echt dat we meer progressie zullen maken op de linkerhand.
Het vele afwisselingen tijdens een training probeer ik echt voorop te stellen. Daarvan ontspant hij meer, maar hoe dan ook blijven de draf en galop linksom echt heel erg lastig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:29

Lelies schreef:
Dank je wel voor je reactie! Ik ben inderdaad nu vooral bezig met het aanspringen en op mijn hulp na een paar passen weer terugkomen naar draf. Ik hoop dat dit mede zal bijdragen aan het sterker worden. In vrij korte tijd hebben we de rechtergalop al behoorlijk verbeterd. Alles rechtsom gaat makkelijker. Ik hoop echt dat we meer progressie zullen maken op de linkerhand.
Het vele afwisselingen tijdens een training probeer ik echt voorop te stellen. Daarvan ontspant hij meer, maar hoe dan ook blijven de draf en galop linksom echt heel erg lastig.

Geloof me, het gaat beter worden!!
Ik weet niet hoelang je paard onder het zadel is (aangezien hij 5 is), maar daar kan je natuurlijk op inspelen met de oefeningen die je doet.
Zelf ga ik met losrijden bijvoorbeeld een beetje overschenkelen in stap, althans, zo heb ik het destijds geleerd, ik weet niet of de term correct en/of bekend is. Het is min of meer heel schuin schouderbinnenwaarts/opzij voor de kuit. Je paard moet daarbij het buitenachterbeen een flinke pas maken en ook nog eens onder de massa zetten. Dit is geen makkelijke oefening en het maakt het gebied achter het zadel wat soepeler naar mijn idee.

Door deze lossigheid kan je later je paard op een wat kleinere volte zetten en de schouder daarop wat begrenzen om het achterbeen wat meer aan te spreken. Niet constant doen, zoals jij de graad van africhting schetst denk ik dat dat te moeilijk en vermoeiend is om langere tijd vol te houden.

Het is echt een kwestie van de lange adem, veel trainen, doorzettingsvermogen... Maar het gaat zich absoluut wel uitbetalen!!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:36

Laat je paard niet te veel op je hand in buigen maar juist op dat binnenbeen Veel zijgangen waarbij je paard opzij moet voor je linkerbeen Met linkerstelling sb Wijken voor het linkerbeen met linkerstelling Travers op een volte stappen Later ook in draf En steeds naar die ontspanning in je binnen hand blijven zoeken Buitenteugel moet meer aan nemen dan de binnen teugel Binnenhand los laten Anders kan je paard ook moeilijk buigen

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:04

In stap gaat alles eigenlijk heel netjes linksom, de problemen ontstaan bij het aandraven. Bij de lange zijdes merk ik al dat hij meer naar buiten buigt en zijn rug wegdrukt en op de buitenteugel vasthoudt. Het kost mij veel moeite en energie om dit steeds te reguleren. Ik snap wel wat jullie zeggen en dit noemt mijn instructie ook steeds, maar om het allemaal in de praktijk te brengen blijkt zoveel lastiger helaas...! ;(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:13

Lelies schreef:
In stap gaat alles eigenlijk heel netjes linksom, de problemen ontstaan bij het aandraven. Bij de lange zijdes merk ik al dat hij meer naar buiten buigt en zijn rug wegdrukt en op de buitenteugel vasthoudt. Het kost mij veel moeite en energie om dit steeds te reguleren. Ik snap wel wat jullie zeggen en dit noemt mijn instructie ook steeds, maar om het allemaal in de praktijk te brengen blijkt zoveel lastiger helaas...! ;(

Het liefst heb je een trucje dat het allemaal in één keer oplost hè? :(:) Heel herkenbaar...

Je kan natuurlijk eens een fysiotherapeut oid laten komen, maar daarna is het alsnog trainen, trainen en nog eens trainen.

Probeer je paard op de lange zijdes ietsje schoudervoor te zetten, beide handen iets naar binnen en je binnenbeen er aan houden :) Zo moet hij wel recht gaan lopen en kan hij zijn binnenachterbeen niet buiten de massa plaatsen en dus ontlasten.

Je moet er zelf ook constant op letten, het is niet makkelijk...

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:19

Ja, was dat maar waar. Ik moet zeggen dat er echt al heel veel verbeterd is de afgelopen tijd, maar goed, ik wil gewoon graag verder ja... :) Het blijft een uitdaging!
Schoudervoor in draf bedoel je? In stap gaat dat prima, heel netjes zelfs, in draf zal ik daar eens meer mee gaan oefenen inderdaad.
En nee, het is niet makkelijk nee...! :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:25

Lelies schreef:
Ja, was dat maar waar. Ik moet zeggen dat er echt al heel veel verbeterd is de afgelopen tijd, maar goed, ik wil gewoon graag verder ja... :) Het blijft een uitdaging!
Schoudervoor in draf bedoel je? In stap gaat dat prima, heel netjes zelfs, in draf zal ik daar eens meer mee gaan oefenen inderdaad.
En nee, het is niet makkelijk nee...! :+

Ja in draf inderdaad.. Aangezien hij waarschijnlijk in draf ook makkelijker scheef gaat dan in stap. En je het in draf ook makkelijker voelt, omdat het tweetakt is.

Het knopje gaat straks vanzelf om hoor!! En er blijven altijd dingen om te verbeteren! Soms zie je van die combinaties waarvan je denkt: Jeetje, het lijkt wel alsof het allemaal vanzelf gaat, pure perfectie!
Terwijl je in gesprek met die persoon er achter komt dat diegene ook nog heel wat te klagen heeft over de training, dat het niet naar de zin gaat e.d. Jij zult het ook allemaal veel slechter zien dan de mensen aan de kant! :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 21:31

Dat hoop ik, maar ik denk wel dat je het goed ziet hoor. De mensen die er verstand van hebben zien en benoemen wel dat linksom moeizamer gaat. Hij laat dan ook regelmatig tactfouten zien. Hopelijk kan ik dat toeschrijven aan het feit dat hij nog jong is, nog niet helemaal in balans, scheef en nog niet sterk genoeg. :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 18:38

Het blijft lastig. Met grondwerk en onder het zadel stappend gaat het allemaal prima, maar die ontspanning in draf wil niet echt op gang komen.. Wel balen.. Nu zijn we pas een week verder na mijn laatst post, maar toch.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:47

Je moet er ook wel even doorheen natuurlijk het wordt eerst altijd lastiger voor het beter wordt Gwn volhouden veel laten wijken voor je linkerbeen Voltes openen sluiten

Ook al wil paard onder je uit lopen sterk worden enz niets van aantrekken vol blijven houden waar je mee bezig was Paard moet ook gaan leren dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen Dit duurt nu een maal even Niet te veel nadenken over dat hoofd eerst die buiging de rest komt wel Dan ziet het er maar even niet uit en is het ... Het wordt beter echt