Hoe kan ik het beste verder gaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninarutten

Hoe kan ik het beste verder gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 08:20

Ik heb dus een tinker (volwassen) die dus rijtechnisch niet zo ver is...
Nou wou ik dat dus graag gaan veranderen door met der aan het werk te gaan.(op de juiste manier)
Ik zal wel een beetje uitleggen hoe het er nu voor staat:
Mijn vader heeft een trailer gekocht die we nu aan het opknappen zijn zodat ik naar een manege kan om te lessen.
Maar het is nog niet zover dat ik naar de manege kan dus wil ik al wel alvast een beginnetje maken met britt (is mn tinker).
ik zou het liefst willen trainen met oefeningen die ik kan doen ik stap of aan de hand,want het draven gaat ook nog niet zo soepel maar ik wil niet alles tegelijk doen :)
Maar rijtechnisch ben ik ook nog niet zo ver dus ik moet mijzelf natuurlijk ook verbeteren ..maar hoe?

Dus heeft iemand goeie tips of oefeningen voor een goede basis en begin voor mij en britt? :D

Alvast bedankt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:23

Is ze vroeger ingereden door iemand??
Want je zegt dat de draf niet soepel gaat.
Naar mijn weten hoort een ingereden paard de basis gangen goed te kunnen.
Waar loopt je precies tegen aan?? Met stelling ofiets???
Groetjes :)
Laatst bijgewerkt door Yenni op 21-12-14 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninarutten

Re: Hoe kan ik het beste verder gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 08:24

Nee bij haar vorige eigenaar liep zo voor de wagen en was het maar een beetje hobbelen

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:26

Oh oke
Kan je meschien een filmpje sturen hoe ze draaft??

Ninarutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 08:28

Uuuhm ik zo geen filmpje dus dat word lastig..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:30

Oke maakt niet uit ik heb je een pb gestuurd. Meschien kan ik je dan verder helpen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 08:32

Hoe oud is Britt en wat voor rijervaring heb je zelf?
Weet je hoe je moet longeren en heb je daar de ruimte voor?

In elk geval beginnen met basiswerk zoals je een jong paard zou beleren want veel zal nieuw voor haar zijn en haar spieren moeten nu ook deels anders ontwikkeld worden.
Begin in elk geval met netjes rechtuit rijden, afwenden en een rechte lijn tussen de wendingen rijden en mooie ronde grote voltes rijden. Ook overgangen stap-halt-stap kan je in elk geval meenemen. Gewoon eerst stuur en rem bevestigen en haar laten wennen aan je hulpen.

Wel verstandig dat je zo te lezen niet op eigen houtje van alles wil uitproberen maar wacht tot een instructeur je hierbij kan helpen.

Ninarutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 08:42

Britt is nu 8 jaar en ik rij wel vanaf jongs afaan (beetje hobellen op de shetlanders ) met behulp van mijn moeder en zus die wel veel rijervaring hebben maar ik ga dus wel startten op een manege

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:01

Martie schreef:
Hoe oud is Britt en wat voor rijervaring heb je zelf?
Weet je hoe je moet longeren en heb je daar de ruimte voor?

In elk geval beginnen met basiswerk zoals je een jong paard zou beleren want veel zal nieuw voor haar zijn en haar spieren moeten nu ook deels anders ontwikkeld worden.
Begin in elk geval met netjes rechtuit rijden, afwenden en een rechte lijn tussen de wendingen rijden en mooie ronde grote voltes rijden. Ook overgangen stap-halt-stap kan je in elk geval meenemen. Gewoon eerst stuur en rem bevestigen en haar laten wennen aan je hulpen.

Wel verstandig dat je zo te lezen niet op eigen houtje van alles wil uitproberen maar wacht tot een instructeur je hierbij kan helpen.

Hier zou ik nog lang niet aan denken. Totdat je les hebt zou ik gaan beginnen met longeren. Paard leren om aan de longeerlijn lekker lang en laag te lopen. Zorgen dat ze gaat snappen wat ontspannen lopen is en op de juiste manier haar rug te dragen. Plak er ook al een paar commando's aan vast. Zoals stap draf galop op de stem. En bijvoorbeeld langzaam als ze te hard gaat. Als ze dat goed snapt en de meeste rondjes lekker ontspannen op haar eigen benen kan lopen. Kun je een stapje verder. Maak de voltes groter/ kleiner. Maar zoek elke keer de ontspanning terug op. Door groter en kleiner te maken gaat ze meer balans moeten zoeken en leert ze op die manier dat ze ook op die momenten kan gaan ontspannen.
Ook als je er dan opgaat beginnen op de volte. Laat haar merken dat als je erop zit, je diezelfde losgelatenheid en ontspanning wil. Doe dit overigens niet een uur lang. Zeker in het begin op tijd stoppen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:22

Lauran: daarom vraag ik ook of ze kan longeren. Als ze daar geen gelegenheid voor heeft of geen ervaring maar wel al thuis met het paard rijdt, kan ze denk ik het beste wat van dit basiswerk doen totdat ze naar les kan. Haar moeder en zus kunnen dan een oogje in het zeil houden.

Nina: hoe oud ben je?

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:31

Martie schreef:
Lauran: daarom vraag ik ook of ze kan longeren. Als ze daar geen gelegenheid voor heeft of geen ervaring maar wel al thuis met het paard rijdt, kan ze denk ik het beste wat van dit basiswerk doen totdat ze naar les kan. Haar moeder en zus kunnen dan een oogje in het zeil houden.

Nina: hoe oud ben je?

Had ik begrepen. Maar ik vind rechtuit lopen geen begin basiswerk. Mee eens dat het bij de basis hoort maar niet om mee te beginnen. En ik ga er eigenlijk vanuit dat als de paarden aan huis staan. Ze wel kan longeren. Ik mag toch immers aannemen dat ze buiten lopen. In een wei kun je prima longeren :) en als ze op een pension staan ga ik ervan uit dat ze een bak hebben :)