Tips en verbeteringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimgilles

Tips en verbeteringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 00:23

Hey ik ben milou, ik heb dislexy dus sorry voor eventuelen spel fouten
Ik rij nu 7 jaar ik rij geen wedstrijden dus heb niet echt een nivea. en ik heb niet echt een vast rij paardje in de zomder wel!! Een prachtig mooie fries maar door bepaalden reden kan ik daar niet in de winter mee rijden. Ik rij vaak op wat smalleren paarden maar o dat ik nu 1,80 ben en in 1 jaar 15 cm ben gegroeit, heb ik steeds minder controlen over mijn benen (ik train elke dag wel 30 minuten )daardoor word het steeds moeilijker om op dunne paardjes te rijden, ik hoop dat hier natuurlijk wel verandering in komt, maar voor nie is het zeker niet perfect. Zoals je ziet op de fotos rij ik zeker niet altijd dressuur maar afentoe ik ben er dan ook echt geen pro in ofzo, het liefst rij ik op een paardje met veel pit, en als ik eerlijk ben hou ik echt niet van die hele braven paardjes die nooit een stap vekeerd zetten. Ik hoop dat ik nu een beetje info heb gegeven over mijn rijstyle en hoe en wat, heb en jullie misschien wat rijd tips. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat mijn handen op deze fotos verschrikkelijk zijn en dat ik zo normaal echt niet rij ook buk ik soms wat naar voor maar dat gebeurt vaker heeft iemand hier tips voor en misschien nog andere foutjes?

Bedankt voor je tijd
Mvg milou

P.s. Normaal rij ik gewoon in echte rijkleding maak je maar geen zorgen :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persevero

Re: Tips en verbeteringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:45

Ik zou eerst aan het contact werken. persoonlijk vind ik de thiedeman te veel in werken. en dan komt het eeuwen oude verhaal, proberen lang en laag te rijden. Dat hij je hand wil volgen. Zou dat eerst in stap/draf proberen en de galop nog even laten voor wat het is.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:51

Inderdaad proberen contact te krijgen en houden, nu is je teugel een gebogen waslijntje... ga recht op zitten en strek je helemaal uit, hakken naar beneden, tenen naar binnen (Je zit te vee naar voren)! Een goede houding is heel belangrijk dit voelt jou paard heel goed. En nog een tip, ga niet in de bocht mee hangen dan haal je je paard uit zijn balans dit is niet prettig voor je paard, gewoon rechtuit kijken en recht blijven zitten. :j :o

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:06

Poeh de tiedeman staat op straks terwijl je teugels in een lijntje hangen.. Haal dat ding er alsjeblieft af! Contact met de mond is er wel maar dan via de tiedeman.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:15

blijf rechtop zitten en haal die hulpteugel er alsjeblieft af!
staat veel te strak :(:)

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:27

Helaas is het niet mijn paard en moest hij er op... Ik heb gevraagt of hij er af mocht maar dat mocht niet. Ik ben dan niet het persoon wat gaat zeuren tot hij er afmag maar ik had het liever ook

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:35

Die hulpteugels vind ik niets, maar goed. Dat heb je al uitgelegd.
Verder mijn tip. soms zonder beugels rijden, je moet veel langer gaan zitten, ik zou je beugels rustig 4 gaatjes langer durven doen om je houding te verbeteren, en in gedachten de achterkant van je cap omhoog doen. Dus de achterkant van je cap continu zo hoog mogelijk houden.
Ik vermoed dat er met die 2 dingen wat verbeterd aan je houding.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:12

Over het niet recht zitten zei mijn instructrice altijd: doe alsof er een touwtje aan je hoofd zit die je recht trekt! Bij mij heeft dat wel geholpen..

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:56

Wat een leukerd! Vraag anders of de tiedemann een beetje langer mag, dan zal je meer met de gewone teugel rijden in plaats van de tiedemann. Het zijn weinig galopfoto's maar ik heb het idee dat je een beetje teveel meeduwt met je bovenlichaam. Maak je bovenlichaam lang en blijf rechtop zitten.

Pippavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:54

Ik zie dat je niet heel netjes rijdt metje benen maar ik zie wel dat je je best doet en dat is ook belangrijk. Probeer niet te veel naar de grond of de pony of andere dingen te kijken, kijk recht voor je ui en in een wending kijk je naar de kant waar je heen gaat. Probeer ontspannen in- en uit te ademen als jij ontspannen bent is je pony dat ook. Zet je benen niet klem tegen de pony aan maar laat ze hangen in je beugels zodat je benen niet gaan wiebelen. En blijf tijdens het rijden contact houden met de teugels en het bit. Succes!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:12

Wat een ontzettend leuk dier zeg!

Jammer dat de eigenaar? hulpteugels verplicht.
Heb je toevallig ook een rijbroek met leren stuken op je kont en benen? Daarmee blijf je vaak al zelf wat meer vastgeplakt zitten. Er zijn al enkele tips gegeven. Wat ik je graag nog mee wil geven om ook in de bochten recht op je paard te blijven zitten. De laatste foto lijk je behoorlijk naar binnen te vallen.

Probeer ook je ogen eens dicht te doen en de beweging van het paard onder je te voelen. Meegaan met de beweging, rechtop zitten en handen rechtop. Zet je handen niet vast.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:43

Rossfechten schreef:
Die hulpteugels vind ik niets, maar goed. Dat heb je al uitgelegd.
Verder mijn tip. soms zonder beugels rijden, je moet veel langer gaan zitten, ik zou je beugels rustig 4 gaatjes langer durven doen om je houding te verbeteren, en in gedachten de achterkant van je cap omhoog doen. Dus de achterkant van je cap continu zo hoog mogelijk houden.
Ik vermoed dat er met die 2 dingen wat verbeterd aan je houding.

Persoonlijk vind ik de lengte van de beugels wel goed hoor. Maar oefen eens een x met langere beugels of zonder beugels een kwartier en dan weer op deze lengte. Dan ga je je voeten wat meer uitdrukken. Wat je ook kan doen om meer lengte in je benen te krijgen is tijdens het instappen een lange zijde in je beugels te gaan staan in stap of zelfs een klein stukje in draf. Dan staand balanceren. Je voelt dan je voeten zakken in de beugels en aks je dan weer gaat zitten voel je zeker dat je je benen mooier uitdrukt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:57

Je zit mss niet zo recht als op het klassieke dressuurplaatje, maar ik krijg toch het gevoel dat je een heel zachte zit en hand hebt, goed mee bent met de beweging van het paard en de paardenrug goed ontlast, dus ik vind het voor recreatief rijden zeker niet verkeerd, integendeel, lijkt me wel fijn voor het paard.

Idd wel opletten met dat scheefhangen in de bochten, maar is vaak makkelijker gezegd dan gedaan hé, vooral in galop. Als je weet dat je naar binnen gaat hangen, probeer dan eens je buitenzitbeenknobbel te voelen in je zadel, dan ga je gelijk wat rechter zitten zonder je op te spannen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:59

Je hangt erg naar voren, misschien iets meer rechtop proberen te zitten.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:19

vervelend zeg dat je zo snel groeit zeg.
De foto's zien er top uit! ik denk wel dat hij teveel op de voorhand loopt.
beginnen met meer overgangen, en tempowisselingen je kan je ook focussen op het recht richten.
succes!

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:12

Ik vind je beugels er ook wel goed uit zien, een gaatje langer kan misschien nog wel. Verder voornamelijk iets rechter op zitten, dus voor je gevoel iets meer achterover leunen!
Het lijkt me een paardje wat erg hard galoppeert, hier kan je proberen om meer ontspannen te rijden.
In de draf vind ik het er al best ontspannen uitzien!

Falko_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:31

Zoals anderen zeggen iets rechter op zitten, maar ook vooral in galop makkelijker proberen te zitten. Ook je Thiedemann zit veeel te strak. Ik snap dat je hem er niet perse af wilt halen (ik ook niet, mijne trekt dan meteen zn hoofd naar beneden in galop) maar in ieder geval losser. Of als het kan er natuurlijk helemaal af :)

geloofhoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 20:52

Probeer ook iets meer te ontspannen hihi.
En die thiedeman gewoon misschien weg, maar dat is mijn mening, ik ben daar helemaal niet van.

Probeer te werken aan ontspanning

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:23

Hoi wat een leuk paardje zeg maar inderdaad de thieleman gewoon iets losser doen zodat jij hem echt rijdt en de teugel ook echt een hulp is. En iets rechter op zitten en dan komt het helemaal goed met jullie

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:39

Wat een leuk paard heb je hoor en wow ik wou dat ik zo rijbak had.

Jammer dat jij het paard moet rijden met een thieleman teugel van de eigenaar. Zoals hier op bokt wordt gezegd de thieleman teugel zit veel te strak , je kan de thieleman teugel ook veel losser zetten.

Blijf rechtop zitten , denk aan je handen niet de breed zetten en denk aan je ellebogen. En je tenen naar binnen houden.

Geitenkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:19

Aan de hand van deze foto's zie ik dat je nog wat balans mist, je hebt namelijk op elke foto een andere houding. Probeer eerst aan je eigen houding te werken. Hiermee bedoel ik diep in het zadel, bekken kantelen en rechtop zitten zodat je mee kan gaan met de bewegingen. Probeer je zitknobbels beide, op dezelfde manier, te voelen. Echter in de bochten iets meer op je buiten zitbeenknobbel, je hangt daar nu nog naar binnen.
Succes!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:12

Zet idd de Thieleman losser, als je er per sé mee moet rijden.
Je focused je teveel op het front. Je duikt zelf naar voren, zoals hierboven gemeld heb je geen balans.
Let op je houding, neem indien mogelijk een zitles. Kijk over je paard heen, duppies zoeken wordt écht heel moeilijk tijdens het rijden.

Verder heb je niet veel contact. Je bent erg los in de hand waar het paard juist zijn contact en de aanleuning in nodig heeft. De Thieldeman gaat daar in de weg zitten als je je teugels korter (niet strakker) zou nemen, dus weer: zet hem losser of eraf. Ik ben sowieso geen voorstander van hulpteugels, omdat ze vaak verkeerd gebruikt worden en de kunst van het rijden in een stuk leer omtoveren zodat de aandacht niet op de problemen ligt. De problemen moeten juist zichtbaar zijn wil je er mee/aan kunnen werken!

Zorg ervoor dat je rechtop zit. Teugels goed contact. Benen netjes, bekken kantelen en goed "zitten" op je paard. Je ziet zelf denk ik ook wel terug op de foto's dat je naar voren duikt, wat erin resulteert dat je paard ook gaat duiken. Doordat jij geen contact hebt, heeft je paard geen aanleuning, jullie beiden geen balans (jij had het sowieso al niet maar een instabiel paard bevordert dat ook niet).

Meer tips zo aan de hand van de foto's is voor mij niet echt mogelijk, dan wordt het giswerk. Succes!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:54

Misschien is zitles nemen van een goede instructeur of instructrice iets? Kijk op youtube naar filmpjes hoe je beter in balans kunt zitten. Denk aan handen rechtop, voeten niet helemaal door de beugel, niet naar binnen hangen, handen niet vast zetten en zeker niet richting je buik/bovenbeen etc.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:42

Probeer meer ontspanning erin te krijgen.
Zelf ben ik geen fan van hulpteugels dus daar ga ik verder niet op in.
Probeer hem in ieder geval meer na te laten geven en laat ook los als hij nageeft!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:08

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)