Paard losmaken bij warmrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anoukk32

Paard losmaken bij warmrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 10:32

Hoii!
Ik vroeg me af hoe ik mijn pony tijdens het warmrijden lekker los en warm kan maken.
Mijn pony wil nog niet altijd aan de teugel lopen maar het gaat wel steeds beter.
Ik wil als we 5 min. hebben gestapt liever niet meteen aan de teugel gaan rijden maar haar eerst
lekker los hebben in de nek. Dan is ze ook veel fijner.
Alvast bedankt!

Groetjes Anouk! :)

Bullebeest

Re: Paard losmaken bij warmrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:36

Les nemen. Hier is namelijk geen kant en klaar antwoord voor. Wat voor het ene paard werkt kan voor het andere paard averechts werken. Ieder paard heeft zijn minder sterkte punten en daar zal je je voornamelijk op moeten richten bij het loswerken. Ook paarden met dezelfde minpunten kunnen om en andere aanpak vragen, Kan je dus geen kant en klaar antwoord geven.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:37

Wat ik zelf altijd doe met los rijden is lekker laag en rond rijden en hierbij dan stukjes schouder binnenwaarts mee pakken. Als dit nog niet lukt bij je pony kun je al wel proberen of je kleine stukjes haar gewoon naar binnen kan laten kijken, gewoon stelling aan nemen dus. Je moet haar natuurlijk niet gelijk helemaal krom trekken maar iedere keer gewoon een beetje stelling van haar vragen. En natuurlijk niet gelijk de hele bak door willen maar gewoon af en toe eens een paar passen en haar dan weer recht zetten.

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 10:53

@martine0503 Ik heb al les, ik vraag naar mensen die me kunnen helpen of hun ervaring kunnen vertellen.

@iEmmaaa Bedankt! hier heb ik wat aan

Ik heb maandag les dan vraag ik mijn instructrice ook even
Maar anders kon ik het vanmiddag ook nog proberen met het rijden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:05

Wat eigenlijk voor de meesten paarden erg gezond is, is voltes verruimen en verkleinen en slangevoltes maken. Wel met stelling natuurlijk en rustig aan doen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:09

idd bij het losrijden gaat het om het losmaken van het lijf en controleren of het paard ook vandaag weer gehoorzaam is ( dit test je dan ook iedere dag ) Veel figuren rijden zoals boven genoemd Overgangen tempo wisselingen En dan ook in je slangevolte bv overgangen rijden x halthouden x naar stap Dat soort oefeningen dat je paard scherp op jou en je hulpen blijft

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:27

Ik merk de laatste rijd, zeker als het wat kouder is, dat mijn paard lekker los word als ik naar een paar rondjes stappen al ga galopperen.
Wel met een licht contact en lekker voorwaarts.
Dan is ze lekker los en warm en ga der daarna langzaam oppakken.
Verder veel overgangen/tempowisselingen en voltes en wat zijgangen.

calippo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 07:49

Wat ik altijd die met losrijden lekker lang en laag beginnen. Veel voltes draaien, waarbij ik haar om mijn been heen buig zonder mijn handen te gebruiken. Af en toe zet ik haar een pasje opzij voor mijn been, stukjes schouderbinnenwaarts etc. Dit gewoon puur om haar lekker te buigen. De oefeningen hoeft ze niet perfect te doen, maar ze wordt er wel echt lekker los van. Daarna begin ik met schijn overgangen naar halt, en tempowisselingen in stap. Hierdoor sluit ze wat meer Door.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:44

Bij mij begint het losrijden direct al bij het stappen.
Ik wil een actieve stap en vraag mijn paard lang en laag los te laten over de gehele bovenlijn. Ik vraag stelling links en rechts en doe een pasje opzij. Dan ga ik draven en doe dit allemaal in draf, nog steeds lang en laag en zo los mogelijk in de hand, ik draf pak ik ook voltes en slangenvoltes mee. Dan ga ik galopperen en ook daar pak ik dit mee tot hij helemaal los voelt en dan pak ik hem op.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:11

Voor paarden die van nature al moeilijk loslaten zijn er ook een aantal losmaak oefeningen die je vanaf de grond uitvoert.

Je gaat voor je paard staan en je vraagt het been naar voren en je strekt het been naar voren toe. Na tien tellen laat je het been weer rustig neerzetten. Dit doe je met alle vier de benen.
Tip je pakt de been bij de kogels vast en je leunt lichtjes naar achteren. Denk aan dat je eigen rug recht blijft.

Je gaat te hoogte van de heup staan en je vraagt dmv een aangeleerde commando of met een snoepje je paard naar achteren te kijken. Hiermee strek je de hals spieren in de ene lengte. Deze oefening doe je aan beide zijden van je paard.

Om de hals spieren nog losser te krijgen vraag je het hoofd tussen de voorbenen.

Om de rugspieren losser te krijgen, ga je onder de buik op één plek drukken totdat de rug gaat bollen. Pas op met deze oefening er zijn paarden die hier niet van gediend zijn en dan gaan slaan.

De oefeningen tijdens het rijden wordt hierboven al benoemd.

Overgangen rijden is op zich ook een goede manier om een paard los te krijgen en voornamelijk tijdens het snel schakelen van tempo's. Hierbij gebruiken ze de achterhand veel en zullen dus los laten in dat gebied, tenminste bij juiste uitvoering van de oefeningen.

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 17:15

Dankjewel allemaal! hier kan ik wat mee

lindas84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:19

starten met rustig basis draf tempo, slingerlijntjes rijden (slalommen zonder pionnen, kijken of hij goed stuurbaar is, zoniet beetje bijstellen), beetje kriskras door de bak, slangenvoltes & verrassen welke kant je op gaat (niet overvallen). worden ze warm soepel en attent van. als ie niet meteen aan de teugel wil dit even laten, kijken of hij juist zn hals beetje wil laten zakken, half lang teugeltje.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 17:23

Ik heb zelf les op een manege(uiteraard met eigen paard) en wat wij doen om ze los te maken is slangenvoltes rijden, met stelling waar nodig. grote achten met stelling, hoekje wijken, hoekje schouderbinnenwaarts, en vooral lekker los die teugels. Meestal halverwege de les pakken we de teugels er echt pas goed bij.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 19:43

Voltes rijden! Achtjes rijden vind ik ook heel fijn, om links en rechts wat losser te maken. Slangevoltes rijd ik ook wel eens, of gebroken lijnen met op X een volte 10 meter naar de hoefslag.
Ik begin overigens altijd met lang en laag losrijden.