Inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isathjeee

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 17:04

Hallo,
Ik krijg wss een eigen paard alleen die is nog niet ingereden.
De eigenaar zegt dat ze er bijna elke avond eraan hangt en dan ze dan helemaal niets doet.
Ik ben nog niet zo profesioneel en ik wil haar inrijden. Wat is jullie mening?

MarliesV

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:11

Niet verstandig.

Er is een uitdrukking: green and green makes black and blue.

Kortom: jij nog niet zoveel ervaring, je paard nog niet maakt samen brokken.

Het is verstandig om te zorgen dat het dier in ieder geval goed zadelmak is en de overgangen en stop er op zit. De basis zeg maar. Dit kan maar 1x goed gebeuren dus vandaar mijn mening dat je hier een prof mee bezig moet laten.

Daarna kan je onder begeleiding wel verder gaan rijden als je zelf daar vertrouwen in hebt. Lekker gaan lessen en iemand er bij hebben die je kan helpen als je vast loopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:11

Dat dat een ontzettend slecht plan is..

Verder zijn er ontzettend veel topics van jonge/onervaren mensen die een jong dier willen beleren of doorrijden met daarin zo doorgaans heel veel reacties van mensen die zo ongeveer neerkomen op mijn eerste zin. Even zoeken zal je voldoende leesvoer opleveren.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:12

Meid je bent pas 11, ik zou dat aan iemand overlaten die er ervaring in heeft.
Of in ieder geval NIET alleen doen!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:14

Ben het natuurlijk eens met de vorige opmerkingen, maar bovendien vind ik het schandalig van die verkoper dat ie een niet zadelmak paard aanprijst aan een 11jarige! Hopelijk zijn je ouders verstandiger dan die verkoper.

Je kan natuurlijk het paard professioneel laten inrijden, maar dan nog zal dat paard heel snel het verschil merken tussen een professional en een 11jarige.

Dus in jouw geval zou ik me een ouder, betrouwbaar paardje zoeken dat nergens meer van opschrikt, zal je meer plezier van hebben.
Laatst bijgewerkt door hwn op 19-12-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:15

Zoals voorgaande reacties: Absoluut niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:17

Isathjeee schreef:
Hallo,
Ik krijg wss een eigen paard alleen die is nog niet ingereden.
De eigenaar zegt dat ze er bijna elke avond eraan hangt en dan ze dan helemaal niets doet.
Ik ben nog niet zo profesioneel en ik wil haar inrijden. Wat is jullie mening?

Allereerst; als je 'wss' een eigen paard krijgt, hartstikke leuk, maar is het dan niet verstandiger om te kijken naar een paard waar wel al de knopjes opzitten zodat je deze kopzorgen niet hebt?

Ten tweede; professioneel of niet; het gaat niet erom of je hier je beroep van hebt gemaakt of niet maar of je er kundig en handig genoeg in bent. De enige die dat kan beslissen is een degelijke instructrice.

Je bent 11, ik denk dat je de keuze voor een wel/niet ingereden paard aan je ouders moet laten. Nog meer dingen die meespelen; hoe oud is het paard, waarom wordt er iedere avond al aan/op gehangen, wat is jouw ervaring?

Maar bovenal; waarom een onbeleerd paard kopen/willen als 11jarige? ;)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:26

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:31

Ik ga mee met de rest van de reacties. Ik zou het niet doen. Jij hebt zo te horen nog niet voldoende ervaring en het paard ook niet.
Ik zou gaan voor een wat ouder paard die goed beleerd is en al wat kilometers gemaakt heeft. Daar kun jij vervolgens ook veel van leren. Aan zo'n paard heb je veel meer denk ik.

Isathjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:07

Mijn ouders en ik kiezen voor dit paard omdat wij deze speciaal vinden. Ze is 3 jaar en ik zit 1 jaar op les. Ik rij niet op een manege maar bij iemand thuis waar ik alles zelf moet doen...!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:19

Ik vind dat mensen wel heel kort door de bocht reageren. Ik had ook nog geen ervaring met groene paarden, en ben altijd een recreatieruiter geweest dus ook daar viel nog veel te leren. Toch ben ik nu SAMEN met mijn instructrice mijn verzorgpaard aan het beleren, en dit gaat super!

Ik denk dat je vooral moet kijken naar het paard en naar de ruiter, en dat gaat ons niet lukken via een beeldscherm. Ik zou de kwestie dan ook eerst met je instructrice bespreken.

Edit:
Ik lees nu net de ts nog maar een jaar rijdt. In die zin betwijfel ik of je genoeg balans hebt om je paard (die op dat moment ook geen balans heeft) goed te begeleiden. Maar ook dit zou ik met je instructrice bespreken! Eerst beginnen met grondwerk, en misschien ben je er tegen die tijd wel klaar voor
Laatst bijgewerkt door Mooblie op 19-12-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:20

Mooblie; het verschil in deze is dat jij 19 bent, TS is 11...

TS; wat maakt dit paard zo 'speciaal'? Behalve het feit dat ie dus niet ingereden is? :+

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:23

ben het met ze eens.
ik heb ook een pony die nog niet helemaal in gereden is. ik rij nu 5 jaar en heb echt wel ervaring maar zelfs ik moet dus met begeleiding rijden en het lijkt.miss makkelijk, maar dat is het echt niet
dus mijn mening: ik zou een professioneel iemand vragen om het te doen xx

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:24

Plus Mooblie dat jij waarschijnlijk al langer rij ervaring hebt. TS zegt dat ze nu 1 jaar rijd. Of je nou op een manege of bij iemand anders rijd in dat ene jaar heb jij niet de ervaring om een jong paar in te rijden. Dus alsjeblieft ts zoek een paard dat ouder is en bevestigd is in de basis en ga daar lekker mee rijden. En als je ouder ben en meer ervaring hebt dan kan je er nog een keer over nadenken om een jong paard te gaan rijden maar nu vind ik dit gevaarlijk.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:46

Ik heb mijn bericht al aangepast.. Een jaar ervaring is inderdaad wel bijzonder weinig om al zulke presentaties van jezelf te verwachten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:47

Mooblie schreef:
Ik heb mijn bericht al aangepast.. Een jaar ervaring is inderdaad wel bijzonder weinig om al zulke presentaties van jezelf te verwachten

Had ik niet gezien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:40

Isathjeee schreef:
Mijn ouders en ik kiezen voor dit paard omdat wij deze speciaal vinden. Ze is 3 jaar en ik zit 1 jaar op les. Ik rij niet op een manege maar bij iemand thuis waar ik alles zelf moet doen...!

Apart dat je in al je andere posts zegt dat ze 2,5 is en nu ineens, als het over inrijden gaat, is ze 3. Ik zou eerst eens die pony halen, hem laten wennen en pas van het voorjaar oid beginnen met inrijden. En dan niet zelf, maar door een professioneel iemand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:49

Isathjeee schreef:

Reden te meer om geen groen paard te kopen...
Je lest nog maar 1 jaar, bent 11 jaar oud.
Kunnen je ouders goed rijden, dan zou het nog niet zo'n probleem zijn, maar ouders die veel van paarden weten kopen niet een onbeleerde 3 jarige voor hun kind als die nog maar een jaar lest.

Niet rottig bedoeld, maar dit is niet echt een goed plan.
Waarom is deze zo speciaal?
Er zijn heel veel hele leuke paarden te vinden die al wel lekker doorgereden zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:50

ik vind het heel onverstandig dat je zo een jong paard neemt die nog niets kent en jij rijd nog maar 1 jaar, ik die "al" 10 jaar rijd zou dat nooit doen en al helemaal niet zelf t paard inrijden, ik zou begeleiding zoeken van iemand die er veel ervaring mee heeft of een wat ouder paard kopen waar (bijna) alle knopjes er op zitten.
TS ik hoop dat als je die 3 jarige krijgt goede begeleiding zoekt en hem/haar door iemand laat inreiden of de begeleiding van iemand met veel ervaring zoekt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:42

Als je hier mee doorgaat, ga je al heel vlug merken dat dit niet de goede keuze was.
Leer jezelf kennen en overschat je kennis en kunnen niet.
geen goed plan dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:47

Bij het inrijden leg je de allereerste basis vast, en dit is echt super belangrijk! Aangezien jij 11 jaar bent en pas 1 jaar rijd, heb je niet genoeg ervaring om het paard de juiste basis aan te leren. Eenmaal iets slechts aan geleerd, is het weer ontzettend moeilijk dit weer af te leren. Niet doen dus! Ik zou als ik jou was gaan voor een ouder rustig paar met ervaring, een paard waarvan jij kan leren en niet andersom want dat gaat waarschijnlijk slecht aflopen. Beter een 'minder speciaal' paard, dan een paard die 'speciaal' is, maar waar je heel veel zorgen over gaat krijgen.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:24

Je bent 11... Niet doen. En al helemaal niet alleen. Dat gaat niet goed.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:42

Aangezien je zelf al duidelijk maakt dat je nog niet professioneel bent, en omdat een jong paard heel veel moet leren is dit een slechte keus als je het zou doen. Je bent 11, je rijd pas 1 jaar dat gaat nooit goed komen. Het klinkt zo allemaal heel grof. Maar voor een jong paard zul je toch meer ervaring moeten hebben. Het inrijden is een hele klus, dat is niet zomaar iets. Je kunt er heel simpel over denken en jezelf overschatten, maar dan kom je er wel achter. Het paard kan nog zo speciaal zijn, het heeft een goede basis nodig. Het heeft een doorzetter nodig, iemand met veel ervaring, iemand die al meer paarden heeft ingereden etc. Ik wil niet zeggen dat je niet kunt rijden, maar 1 jaar is toch echt heel weinig. Het lijkt veel, maar dat is het niet. Onderschat jezelf niet, het kan namelijk helemaal verkeerd aflopen. In het begin kan het zijn dat het paard nog niet zoveel doet en aangezien ze alleen maar hangt tot nu toe. Als het in het begin braaf is, dan kan die later nog steeds kuren krijgen. Laat het alsjeblieft aan iemand die professioneel is over. Koop een wat ouder paard, daar kun je ontzettend veel van leren. Kijk of je nog door wilt gaan met rijden, kijken of je na al die zorgen, kosten etc. het nog wel leuk vind. Houd dit alsjeblieft goed in de gaten er komt veel meer bij kijken als je denkt.