Hoe teugels op maat houden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe teugels op maat houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:50

Hè!

Ik heb echt een super irritant probleem.
Mijn paard vindt mij vast vreselijk irritant, want ze gaat steeds van nagevelijk naar te diep en vervolgens gooit ze haar hoofd omhoog. Dit komt door dat ik mijn teugels niet goed op mast kam houden, ze worden iedere stap een millimeter langer.
Dan heb ik het over de gewone arbeitsdraf. Tijdens de middendraf gebeurt het ook, maar dat is voornamelijk omdat mijn balans niet goed genoeg is. Tijdens de galop gaat het beter.
De tip van het kuikentje ken ik al, helpt niet. Nu zijn mijn handschoenen ook niet van het beste materiaal. Wat zijn jullie tips?

Kever

Re: Hoe teugels op maat houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:53

Bij mij scheelde het al zooooo veel dat ik goede (lees: Roeckl) handschoenen had gekocht.
Daarnaast: spring/cross teugels kopen die helemaal vol zit met anti slip zeg maar! Alleen een leertje werkt bij mij ook niet haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:53

Ik denk dat het ook te maken heeft met goed terug zitten zodt je paard niet te lang wordt en daardoor de teugels uit je handen trekt. Sowieso als ze te diep gaat is ze niet actief genoeg en als ze nog mer gaat duiken in de middendraf bevestigd dat alleen maar. Dus beter van achteren naar voren rijden en het tempo met je zit opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:58

Joolien schreef:
Ik denk dat het ook te maken heeft met goed terug zitten zodt je paard niet te lang wordt en daardoor de teugels uit je handen trekt. Sowieso als ze te diep gaat is ze niet actief genoeg en als ze nog mer gaat duiken in de middendraf bevestigd dat alleen maar. Dus beter van achteren naar voren rijden en het tempo met je zit opvangen.

Klopt. Als ze terug valt in tempo gaat ze te diep lopen. Ze loopt ook heel erg op de voorhand. Het is ook vooral heel erg in de overgangen dat ze haar hoofd omhoog gooit.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:59

Joolien schreef:

Ben ik het mee eens, maar ik merk zelf wel dat het lastiger is dat voor mekaar te krijgen als je teugels steeds uit je handen glippen. Ik merk in ieder geval zelf dat nu ik meer grip op de teugels heb ik ook beter ben gaan zitten, of zo..

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:00

Edit: sorry denk niet dat mijn ervaring je kan helpen {:)-:(
Laatst bijgewerkt door Benice op 18-12-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:03

AnneJ1995 schreef:
Bij mij scheelde het al zooooo veel dat ik goede (lees: Roeckl) handschoenen had gekocht.
Daarnaast: spring/cross teugels kopen die helemaal vol zit met anti slip zeg maar! Alleen een leertje werkt bij mij ook niet haha.

Oké. Hier ga ik morgen eens naar kijken. Mijne heb ik dinsdag gekocht en zitten nu al vol gaten...

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:08

AmoorM schreef:
AnneJ1995 schreef:

Oké. Hier ga ik morgen eens naar kijken. Mijne heb ik dinsdag gekocht en zitten nu al vol gaten...

Dat is wel heel snel!
Roeckl betaal je wel voor, maar ik vind het ook echt een wereld van verschil met rijden.. Als ik nu mijn simpele BR handschoenen aantrek voelt t net alsof ze gewoon door mn handen heen glijden haha. Die van mij gaan nu zo'n 3/4 jaar mee en alleen wat slijtage bij mn ringvinger, maar dat mag ook wel na intensief rijden vind ik!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:12

Dit probleem is voor mij heel herkenbaar!
Ik rij daarom nu zonder handschoenen en dat gaat nu heel goed. Rij ook met springteugels en pak ze altijd op dezelfde stukjes vast (wel afwisselend natuurlijk)
Dit helpt voor mij heel goed

Kan het ook zijn dat je teugels uit de handen glippen omdat paard zich sterk maakt? Daar heb ik namelijk ook last van gehad, dat zou je dan rijtechnisch moeten oplossen

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:13

Ik had het ook best vaak dat mn teugels opeens langer waren, maar wat je goed moet onthouden is dat je teugels áltijd tussen je duim en wijsvinger opgesloten zitten. Dit is jouw begrensings punt. De rest van je vingerszorgen er voor dat je zachter wordt en ontspant. Maar die sspanning in je duim en wijsvinger blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:20

Ik heb ook het idee dat ik haar te veel op mijn teugels rijdt ipv op mijn zit. Bijvoorbeeld terug naar stap, terug naar halthouden..

Anne: ik bedoel goede handschoenen, mijne zitten vol gaten...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:22

Misschien sprinteugels, met van die 'stops' op de teugels? Dat werkte voor mij vroeger altijd :j

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:26

Vroeger lang geleden toen ik nog aan het leren paardrijden was.. liet ik onbewust mijn teugels steeds langer worden.. mijn moeder heeft er toen een gekleurd plakbandje omgedaan op de juiste lengte.. als ik het plakbandje zag waren mijn teugels te lang :D zo kon ik mezelf goed en op tijd corrigeren

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:31

Ik heb leren teugels zonder stops gekocht en ben gaan rijden zonder handschoenen. daar naast heb ik als tip gekregen om je teugels vast te houden alsof je een vogeltje vast hebt, de wilt niet te hard knijpen/teveel druk, want dan knijp je hem fijn, maar hij mag niet ontsnappen, dus je moet wel wat vast hebben.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:36

eventueel jachtteugels aanschaffen, zijn teugels met lussen op je neemt de juiste lus vast en kan niet meer doorglijden. Werden oorspronkelijk gebruikt om teugels niet te verliezen in de hevigheid van een jacht maar worden tegenwoordig bv ook bij paradressuurruiters gebruikt omdat zij vaak de kracht niet meer hebben om hun teugels op maat te houden

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:01

maar even een heel ander idee:

eenhandig rijden, en met je vrije hand constant de teugellengte corrigeren. (dus je teugelhand wordt een klein beetje 'katrol' maar moet natuurlijk niet star worden, je wilt steeds minder moeten bijwerken)

dit zou je kunnen helpen om de hoofdpositie te controleren, en daardoor beter met een uiteindelijke bepaalde lengte uit te komen.

daarnaast.. je zegt nageefelijk... maar bedoel je 'kop laag'? (ik weet dat het kattig klinkt, maar zo bedoel ik het niet)

Als je paard nageeft, moet jij dat ook direkt daarna doen, en dan wordt je paard geinteresseerd in self carriage.

Het kan ook zijn dat je bepaalde oefeningen te veel uit je teugels rijdt, en daardoor te veel stoort, maar dat is speculeren voor mij natuurlijk.

Ikzelf rijd indien mogelijk altijd zonder handschoenen, (maar moet soms wel) ik heb beduidend betere grip met mijn handen.

Als je je duim correct gebruikt kan je vier teugels precies en stevig vasthouden in één hand als het moet, en toch de onderkant van je hand kunnen ontspannen. de truc is het topje van je duim net binnenin de knokkel van je wijsvinger te drukken, niet er bovenop te leggen... daar trekt geen paard doorheen.

maar de òplossing ligt bij het lichter maken van je paard, zodat ie niet meer zo veel contact neemt.

meer verzamelen?
meer achterhandactiviteit?

Schouder binnenwaarts rijden kan mij heel erg helpen met paarden die niet nageefelijk zijn.

maar meest geziene fout... zelf niet nageven!