Springen met Marano

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Springen met Marano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 23:34

Omdat ik vorige keer wat rijtechnische tips had gekregen na mijn topic van de springles (zonder hoofdstel), was ik benieuwd of mijn houding nu goed/beter is?

Waar ik hard aan gewerkt heb ik voornamelijk het zacht 'in het zadel' blijven zitten na de sprong. Ik wilde eerst nog wel eens een beetje achterin het zadel 'vallen' als het ware, maar inmiddels vind ik het een mooie vloeiende beweging geworden. Natuurlijk zijn er altijd wel wat sleutelpuntjes en ik blijf eraan werken.

Daarnaast ben ik me ervan bewust dat ik Marano wat meer aan elkaar mag rijden, maar ik vind dit een heel fijn beeld geven van hoe ons springen er tegenwoordig aan toe gaat. We rijden ook maar één keer in de week een springles en daarnaast alleen maar lekkere buitenritjes.

Marano is een 10 jarige arabisch volbloed, frans gefokt.

O, en ik zit inderdaad veel in verlichte zit. Marano loopt op die manier fijn onder me door en dan zit ik hem nergens dwars, maar ook hier ben ik mee aan de slag gegaan. (Al blijft mijn voorkeur naar verlichte zit uitgaan.)

Schiet maar los! :D

JenW

Re: Springen met Marano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:43

Ik vind je houding niet verkeerd hoor! probeer wel je benen wat meer aan te sluiten, zodat die wat stiller liggen, en verlichte zit is niet zover uit het zadel, je moet lichtjes uit het zadel komen anders gebruik je je knieen niet meer, en zit je minder in balans.

en doe de volgende keer goede laarzen aan, want ik kan je zeggen dit gaat een keer fout op de gympjes ;)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:48

Vind je houding ook niet verkeerd, alleen de verlichte zit zou ik niet doen in galop.. Op die manier kun je hem na mijn idee minder goed sturen..

En ligt je zadel wel goed heb het idee dat ie wat kantelt aan de achter kant

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:49

Ziet er op zich goed uit! Maar het lijkt een beetje of je zadel achter los komt na de sprong? Of zie ik da verkeerd? ;p Ik zou wel proberen aan de tempo controle te werken, vind het nu wel erg hard gaan!

En je schoenen, je zal maar vallen en met je voet door de beugel schieten, doe het jezelf niet aan!

Succes! :D

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:53

Vind het er goed uit zien! Springt ook leuk ;d.
Vind t tempo alleen wel erg snel.. Probeer daat aan te werken & ga dan pas hoger springen :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:00

Verlichte zit in galop kan, zolang je zelf het tempo bepaalt. Tussen de hindernissen in eens goed gaan zitten om het tempo wat beter te controleren kan geen kwaad volgens mij. Behalve als je zelf dat hoge tempo wel goed vind natuurlijk.
Past het zadel voor jullie allebei? Een goed zadel past niet alleen goed op het paard maar ook voor de ruiter.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:24

Haha, rijlaarzen héb ik niet eens, maar ik heb in de springles gewoon degelijke jodpurs met deze chaps. ;) ik zal maar niet zeggen dat ik mijn buitenritten met stalschoenen rijd (met westernzadel)....

Ik dacht zelf dat het tempo hier wel prima was? Marano is namelijk erg lastig aan het been te krijgen, dus eigenlijk was ik hier allang blij dat hij voorwaarts was en op de hindernis aantrok. Ik weet het - de impuls is dan iets waar ik aan moet werken, maar tot die tijd kan hij naar mijn idee beter een beetje te vlot lopen dan te traag, omdat hij bij dat trage niet met zijn achterhand springt en hij dus meer over een sprongetje heen strompelt. :o

De verlichte zit gebruikte ik tijdens dat filmpje nog veel om ons zwakke punt (de galop, aan elkaar rijden) te omzeilen, maar zoals ik al zei ben ik hem tegenwoordig meer aan elkaar aan het rijden, dus dat gaat helemaal goed komen. Ik zal altijd wel een beetje voorkeur blijven hebben voor verlichte zit, maar voor meer controle heb ik toch ook mijn kont in het zadel nodig.

Maar bedankt iedereen voor jullie reacties!

Het zadel.. hmm, daar zal ik eens even op gaan letten. Hij is net nieuw en ligt al véééél beter dan mijn vorige zadel die hem gewoon slecht paste. 2 Instructrices hebben voor me gekeken of hij goed ligt en dat lag hij. Hij loopt er verder ook fijn mee gelukkig (heb ook een westernzadel, voel geen verschil in zijn gangen/buiging).
Laatst bijgewerkt door Kimmsel op 18-12-14 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:24

Je houding is niet verkeerd maar vind je tempo veel te hoog liggen op dit moment laat je je pony maar gaan en z'n ding doen probeer hem tussen de hindernissen meer terug te nemen zo kun je hem veel beter corrigeren en kan hij z'n sprongen beter af maken.
Je gaat nu zo hard dat hij veel te vroeg afzet en niet de tijd heeft om nog een galops sprong extra te maken.
Als je hem beter onder controle hebt kan je als je wil nog een galops sprong extra maken zodat je beter uit komt.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:26

@ _helga_

Bedankt, maar ik zie zelf alleen niet helemaal waar hij in dit filmpje extra galopsprongen erbij zou moeten maken? Als ik dat wil moet ik hem wel héél veel meer terugrijden, en dat is ook niet mijn bedoeling. Dat hij meer aan elkaar mag begrijp ik goed, werken we ook aan, maar het tempo hoeft toch niet heel drastisch omlaag?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:31

Vanaf 46 sec. Ligt jullie tempo wel extreem hoog waar door hij veel verder afzet dan in het begin.
Springen begint in mijn ogen met controle als jij de controle hebt over je paard kun je ook hoger gaan zonder controle zul je niet verder komen

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 00:43

_helga_ schreef:
Vanaf 46 sec. Ligt jullie tempo wel extreem hoog waar door hij veel verder afzet dan in het begin.
Springen begint in mijn ogen met controle als jij de controle hebt over je paard kun je ook hoger gaan zonder controle zul je niet verder komen

Ja, dat stukje zag ik ja, nu ik het zo terugkeek. Hij kwam daar ook niet lekker meer uit, maakte zich te lang in zijn lijf, en moest van die galopsprong echt een 'krabbeltje' maken om er nog knap tussen te passen. Controle is zo, maar ik zal even ter contrast even dit filmpje laten zien van een paar maanden eerder. Dit is wel weer het andere uiterste natuurlijk, omdat ik hem hier zonder hoofdstel spring, maar zo liep hij voorheen dus altíjd. (en zo zát ik ook altijd, dus ben echt blij dat ik inmiddels lekkerder zit op de sprong...)

Je hebt gelijk hoor wat betreft de controle, dat zeker, maar snap je nu dat ik hem niet teveel terug wil gaan rijden zolang ik de verzameling nog niet 100% in orde heb? :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:15

Je houding is zeker een heel stuk verbeterd!
Wou alleen even aangeven dat de controle heel belangrijk is.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 11:24

Dankje. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:31

Ik zie echt verschil tussen filmpje 1 en 2!
Tempo is al beter, en je houding ook!
Alleen als je zonder hoofdstel rijdt, probeer dan het touw vast te maken , en niet los! Dadelijk laat je hem perongeluk los en dan kan hij er op gaan staan..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:51

ik heb nog een kleine tip: Je been meer onder je houden. ze schommelen nu ook steeds
zo te zien heb je een springzadel. hiervan zit de beugelhaak altijd ver naar voren, waardoor je been ook eerder naar voren gaat. Door je beugels korter te doen kun je je been weer meer onder je krijgen en kun je gebruik maken van de positie van je beugelhaak tijdens de sprong