Paard trekt gekke bekken tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aestrith

Paard trekt gekke bekken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 02:41

Hallo! Voornamelijk stille meelezer hier op bokt, maar nu loop ik toch tegen een 'probleem' aan, waarvan ik benieuwd ben of iemand me hier mee kan helpen!

Het paard wat ik rij pakt tijdens het rijden met haar lippen de zijkant van het bit vast. Ik rij haar afwisselend met een dubbel gebroken bit, met gewone bitringen, en een stang met kleine tongboog met korte scharen, ik gebruik geen neusriem. Tijdens het rijden doet ze soms haar hoofd scheef, altijd naar links, mond open en probeert de zijkant van het bit te pakken met haar lippen. Ze gaat voor de scharen van de stang, bij het gebroken bit maakt ze dezelfde beweging, maar daar komt ze natuurlijk niet in de buurt van de bitring. Ze komt er niet goed bij om het echt vast te houden, maar het ziet er voornamelijk raar uit, scheef hoofd, mond open en grijpende lippen.

Ik dacht in eerste instantie dat ze misschien nog niet zo gewend was aan een bit, daarom heb ik me er eerst ook niet echt mee bezig gehouden, maar ik rij haar ondertussen zo'n 5 maanden en ze doet het nog steeds. Ik heb ook gedacht dat het misschien scheefheid was, of spanning door druk op het bit. Maar ondertussen is ze aardig recht gericht en ze is goed ontspannen in het lichaam en hals. Ik merk ook geen verschil of ik haar met los hangende teugel rij of met opgenomen teugels, ik rij overigens absoluut niet met harde hand. Ze doet het zowel op buitenritten als in de bak, niet continu hoor, ze heeft soms haar momenten dat ze er weer even voor gaat, en het andere moment loopt ze volledig normaal. Ik heb niet het idee dat het meer of minder wordt. Door buiging te vragen naar de andere kant kan ik haar ervan afleiden, maar dat is ook maar symptoom bestrijding denk ik

Wat ik nu denk is dat het voor haar gewoon een spelletje is om af en toe naar het bit te grijpen. Herkend iemand dit misschien? En ideeën voor een oplossing?

Jamiejoyce

Re: Paard trekt gekke bekken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 04:22

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 05:23

En haar een tijdje alleen op het trensje rijden, waar ze niks te pakken krijgt, in de hoop dat de lol er af gaat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:11

Neus en sperriem gebruiken?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:25

Mijn paard trekt ook bekken tijdens het rijden maar alleen wanneer ik mijn handen onrustig beweeg, dit hoeft maar minimaal te zijn zonder dat ik het echt door heb. Hou ik mijn handen stil op de juiste plek gaat deze onrust meteen weg.

En in mijn geval komt de tandarts ieder jaar.
Ik heb een lage neusriem dus dat is het niet en sperriem doe ik niet aan

Vaak komt dit soort onrust door de ruiterhand waardoor er iets spanning komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:55

bij een lage neusriem is een sperriem ook niet nodig :D

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:52

Haha Sammie snap ik :D

Was niet handig geformuleerd

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:55

Ik zeg ook: Tandarts!

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:20

Sammie schreef:
Neus en sperriem gebruiken?

Naar mijn idee toont het paard hier ongemak aan.
Als je met een neusriem en sperriem gaat rijden zonder verder naar de oorzaak te kijken snoer je het paard de mond dicht en kan hij zijn ongemak niet eens meer tonen. Ja,misschien door dan extremer te gaan reageren.

Ik zou zeggen laat de tandarts komen :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:50

Je weet het hele ongemak niet. Wellicht ligt het bit zo los en ongemakkelijk in de mond dat het makkelijk is op te lossen door met een neus- en sperriem het bit rustiger in de mond te laten liggen. Neus- en sperriem zijn er niet om een mond te snoeren. Ze hebben wel degelijk een functie.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 02:49

Thanks voor alle reacties! Zelf ben ik niet tegen gebruik van een neusriem hoor, het is alleen dat ik niet in nederland ben, ik woon op aruba en ik kan hier niet aan de gebruikelijke spulletjes komen ;) ik gebruik een soort western hoofdstel hier, alleen het bakstuk kom het op neer, dus dat het bit te los ligt waardoor ze ermee gaat spelen kan idd ook een oorzaak zijn

Helaas is een ervaren paardentandarts om deze redenen ook niet makkelijk te krijgen, ik weet ook dat een beetje onervaren hier en daar bijvijlen meer kwaad dan goed kan doen. Dus zolang ze netjes eet ga ik me daar niet zo druk over maken.

Ik ga haar nu idd maar alleen op de trens rijden, dan krijgt ze niks te pakken dus misschien dat ze het daarmee afleert. En zonder bit ga ik ook uittesten! Bedankt voor alle ideeën mensen

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 02:54

Die stang met tongboog waar jij het over hebt is een correctiestang. Dat is een rete scherp bit die je eigenlijk heel ver achter in je kast moet hangen.

Je hebt duidelijk heel veel aanleuningsproblemen, een neusriem met een sperriem zal al helpen, mits je deze juist bevestigd en zeker niet te strak. Een bit ligt een stuk stiller in de mond met een neusriem. Daarnaast is het mogelijk dat er een probleem met je paard haar tanden is. Echter kan je dat vanaf een beeldscherm niet beoordelen.

Die stang wegleggen en snel een neusriem bestellen!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 03:10

Aestrith schreef:
Thanks voor alle reacties! Zelf ben ik niet tegen gebruik van een neusriem hoor, het is alleen dat ik niet in nederland ben, ik woon op aruba en ik kan hier niet aan de gebruikelijke spulletjes komen ;) ik gebruik een soort western hoofdstel hier, alleen het bakstuk kom het op neer, dus dat het bit te los ligt waardoor ze ermee gaat spelen kan idd ook een oorzaak zijn

Helaas is een ervaren paardentandarts om deze redenen ook niet makkelijk te krijgen, ik weet ook dat een beetje onervaren hier en daar bijvijlen meer kwaad dan goed kan doen. Dus zolang ze netjes eet ga ik me daar niet zo druk over maken.

Ik ga haar nu idd maar alleen op de trens rijden, dan krijgt ze niks te pakken dus misschien dat ze het daarmee afleert. En zonder bit ga ik ook uittesten! Bedankt voor alle ideeën mensen

ik snap dat het moeilijker is daar maar als je goed zoekt zal daar ook vast een tandarts zitten voor je paard die kundig is. je kan tenslotte moeilijk een ander bit gaan proberen als je niet weet of je paard tandpijn heeft of last met rijden. mijn pony heeft ook altijd prima gegeten toch had hij zijn wolfskiesjes nog en had hij haken in zijn mond en een niet verwisselde melkkies. gelukkig liet ik dit checken voor ik er überhaupt een bit in heb gedaan (hij is 3,5). zodra een paard slecht gaat eten ben je echt veel te laat.

als je op een trens gaat rijden kan je paard het niet meer doen omdat hij er simpelweg niet bij kan. dat neemt niet aan dat hij geen last heeft met rijden. misschien is het wel gewoon een spelletje hoor dat kan best, het moeilijke is alleen dat wanneer je met een ander bit gaat rijden en hij vervolgens andere trucjes gaat uit proberen (jou er af gooit, hard er van door gaat, steigeren, bokken) het allemaal vaak aan het paard ligt terwijl de signalen nu al gegeven worden van een eventuele kans op pijn. paarden rijden/houden in het buitenland kan zorgen voor moeilijkere hulpdiensten als een DA en tandarts maar dat weet je voor dat je er aan begint en mag vind ik er persoonlijk geen reden zijn om het te verwaarlozen. dan maar extra goed opzoek naar een tandarts en wat meer betalen.