Hey, Ik heb sinds kort een probleem. Als ik mijn paard aanspring in de galop op zijn slechte kant gaat hij eerst gewoon in de goede galop maar na een paar passen springt hij een vliegendewissel zodat hij in de contra galop zit. Ik krijg hem dan heel moeilijk weer terug naar de goede galop. Heeft er iemand tips?
dit is waarschijnlijk wat stijfheid(moeilijke kant) icm een balansprobleem. veel krachttraining, regelmatig aanspringen en na enkele sprongen weer terug naar draf(probeer hem voor te zijn). niet gaan prutsen om te proberen hem terug te laten springen, maar terugnemen naar draf en eerst je draf weer goed hebben voor je opnieuw aanspringt. een lichte stelling naar binnen, buitenhand iets begrenzen en je buitenbeen duidelijk naar achter houden wil ook weleens helpen.
Misschien is het een idee om in de galop veel op een volte te werken Dan is het om springen wat moeilijker voor het paard
Let er op dat je zelf in de goede galop zit Dus buitenbeen naar achter Binnen stelling houden Desnoods je buitenbeen overdreven naar achter leggen de komende tijd
Het probleem zit hem in krachtverlies en rechtrichten. Als je hem super gebogen of hol houdt op zijn moeilijke kant is het bijna onmogelijk voor je paard om over te springen. Vandaar de tip van de volte. De lange zijde zal je meer problemen opleveren. Wat je ook vaak ziet is dat paarden op de lange zijde aan het einde van de middengalop wisselen. Kracht verlies dus. Begin sowieso met het rechtrichten in de gangen waar het je paard makkelijker afgaat. Die moeilijke galop je paard goed doorbuigen waardoor overspringen minder kans heeft. Heb je dit voor elkaar,volgende stap rechte stukken. 2e hoefslag en contra. Maar stap voor stap
Mijn paard deed dit ook. Wat bij hem geholpen heeft is voorwaarts galoperen met lange teugel. Lekker op eigen benen. Hou dit een paar weken vol. Daarna weer rustig oppakken en terug naar de basis. Vervolgens doet hij het zo goed als niet meer.
Goed inbuigen kan ook helpen, alleen kreeg die van mij het voor elkaar om alsnog om te springen.
travers aan de kant waar ie het moeilijk heeft, achterhandwendingen... zijgangen zijgangen zijgangen... (maw rechtrichten , ik wilde bijvallen)
je zou ook in travers kunnen gallopperen als dat eenmaal lekker zit.
is het paard gehoorzaam aan het buitenbeen? zit je niet tegen met het binnenzitbit (wèl gewicht op het binnenzitbot, maar tegelijk ook een goeie voorwaartse beweging die ruitmte geeft rond de binnenschouder)
houdt ie de buiging?
Mungbean
Geplaatst: 19-12-14 20:47
Edit: verkeerde topic. Sorry
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-12-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Volgens mij is TS nog niet zo ver dat ze de vliegendewissel bij haar paard kan toepassen wanneer zij dat wil, maar dat haar paard het zelf doet, omdat de contragalop makkelijker voor hem is.