Hoe een gallops wissel aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

radiano

Hoe een gallops wissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:07

Hallo,

De Contra galop gaat al heel goed en van contra galop naar de gewone galop om wisselen gaat ook goed
Ik wil mijn paard graag een Gallops wissel aanleren hebben jullie hier tips voor
Laatst bijgewerkt door radiano op 16-12-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Re: gallops wissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:10

Omspringen van de ene naar de andere galop is een galopswissel? Dus wat wil je precies aanleren?

radiano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:14

Als ik van contra galop ga en ik wil weer naar de gewone galop toe dan laat ik hem even een paar passen Draven en dan springt hij in de goede galop aan. met een wissel moet je toch vanuit galop verwisselen van been

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:16

Les nemen.
Zijn je eenvoudige wissels al bevestigd? Zo niet, dan eerst daar verder aan werken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-12-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:17

Ja dat is een wissel, maar dat vereist veel kracht van de voor en achterhand van een paard.
Neem les, en misschien ben je er nog niet klaar voor?

Angela

Oke, dat is duidelijker. Je kunt nu - bijna- een eenvoudige wissel rijden, en je wilt naar een vliegende wissel toe. Zorg eerst dat "een paar passen" draven terug gaat naar een pas, hooguit twee, en dan aanspringen in de andere galop. Als dat goed gaat, dan kun je naar een vliegende wissel, hiervoor is het vaak handig om een grondbalk neer te leggen, dan weet het paard dat daar "iets" is. Je geeft vervolgens terwijl je in de linkergalop zit een hulp voor de rechtergalop. Het is wel handig als je hierbij niet groen op groen hebt. Laat dus een ruiter die de wissels goed kan springen het je paard eerst leren, dan zal het vervolgens voor jou ook te doen zijn, met de juiste begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-12-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

shirleyp

Ik zou het woord eerst correct leren schrijven. Een wissel aanleren is best lastig, helemaal vanaf een forum. Misschien kan je instructrice je tips geven? En hoe ver ben je met de voorbereiding? Heb je je galop goed voor elkaar?

Contragalop is overigens iets anders dan in de verkeerde galop een rondje door de bak maken. Hoe goed gaat de contragalop al?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:18

Met een grondbalk heb je grote kans op in twee delen overspringen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:23

Sizzle schreef:
Met een grondbalk heb je grote kans op in twee delen overspringen.

Is ook mijn ervaring. Verder is vooral je timing erg van belang en dat is nou net iets wat je niet via internet kan leren. Toch maar op zoek naar iemand die je tijdens het rijden kan helpen als je het correct wilt leren dus.

radiano

Re: Hoe een gallops wissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:30

De contra galop gaat goed op beide kanten en nu zijn we wel klaar om een wissel te springen

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:33

een goede wissel kost behoorlijk wat kracht van t paard, en een zeer goede timing van de ruiter.
daarbij moet het paard heel goed aan het been zijn, en buigzaam naar beide kanten.
kun je je paard goed doorsluiten, goed op de achterhand zetten in galop? kun je van daaruit ook weer makkelijk naar voren?
kun je in de contra-galop ook schakelen?

ik heb het mijn vorige paard geleerd door een linksomkeert/rechtsomkeert richting E of B waarbij ik hem iets terug reed in tempo met behoud van de sprong, en net voor de hoefslag tegelijk hoofd/hals/schouders omstelde, mijn been omlegde op het moment dat het voorbeen op de grond stond zodat de volgende sprong in de andere galop zou zijn, en een beetje naar voren te rijden.

in het begin mag je beenhulp heel groot zijn, dus echt duidelijk je binnenbeen naar voren op de singel en je buitenbeen heel duidelijk naar achter, dit kun je later weer verkleinen zodra het paard snapt wat je wilt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:21

Je hoeft je paard niet aan te leren om te wisselen. Hij kan het al. Elk enigszins gezond paard kan een galopswissel springen.

Wat je nog wel moet leren -blijkens je topic- is welke hulpen jij moet geven, en hoe jij hem zo min mogelijk in de weg zit, wanneer je hem wil laten wisselen.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:34

Kun je mij eens vertellen wat voor figuren je in contra galop rijdt? Je kom mij niet heel ervaren over... natuurlijk valt alles te leren. Maar het is wel o.a. belangrijk dat je het technisch aspect van dressuur begrijpt wil je een wissel aanleren.

Het wisselen met een balkje vindt ik een springenruiter methoden . Met redenen die boven al genoemd zijn.

Voor een wissel heeft je paard veel kracht en lenigheid nodig. Bovenal moet het paard rechtgericht zijn anders weet je zeker dat hij mislukt. Ik oefen o.a. als voobereiding contra op de volte en wissel buiten stelling en binnenstelling met elkaar om
af. Dit doe ik ook op het rechte stuk. Als mijn paard dit vol kan houden maak ik eens een wisseltje. Dus als je paard het niet vol kan houden en zelf wisselt ben je er nog niet klaar voor. Overigens zijn er ook paarden die meer moeite hebben met een eenvoudige wissel.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:45

Angela schreef:
Oke, dat is duidelijker. Je kunt nu - bijna- een eenvoudige wissel rijden, en je wilt naar een vliegende wissel toe. Zorg eerst dat "een paar passen" draven terug gaat naar een pas, hooguit twee, en dan aanspringen in de andere galop. Als dat goed gaat, dan kun je naar een vliegende wissel, hiervoor is het vaak handig om een grondbalk neer te leggen, dan weet het paard dat daar "iets" is. Je geeft vervolgens terwijl je in de linkergalop zit een hulp voor de rechtergalop. Het is wel handig als je hierbij niet groen op groen hebt. Laat dus een ruiter die de wissels goed kan springen het je paard eerst leren, dan zal het vervolgens voor jou ook te doen zijn, met de juiste begeleiding.

Op deze wijze moet je ze het nooit leren, want dan springen ze altijd achter na.

Vanuit de contra eens proberen een travers te rijden, als het binnenvoorbeen land dan geef je de hulp voor de wissel. De meesten pakken dat op die manier wel op.
Maar les is het beste ;D

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:51

kort gezegd: al de hulpen voor de eerste galop in spiegelbeeld geven op precies het juiste moment.

dat been dat achter de singel was moet erop komen, dat andere been precies omgeerd, eigen schouders, teugels ruimte geven, nageven, heupbeweging (ruimte geven aan de nieuwe binneschouder én op het correcte zitbot zitten), gewichtshulp... alles in precies de juiste fase van de galopsprong

dus in essentie lijkt het erg op een renvers-travers overgang, alleen dan zonder zijgang, (alhoewel ie dan zeker zou wisselen, ik leer het zelf aan via de zijgangen) maar qua hulpen en timing lijk het erop.

mij lijkt (heel vanzelfsprekend) uit stap aanspringen ook een heel belangrijke voorbereidende oefening.

mij heeft aanspringen vanuit de hulp van het buitenbeen veel geholpen, omdat je dan in de wissel 'gewoon opnieuw aanspringt' zonder eerst uit de galop te zijn gekomen.

een halve ophouding (dan bedoel ik de hele oefening en dus niet alleen een teugelhulp) direct voor de wissel en voldoende ruimte geven voorwaarts ín de wissel help ook een hoop.

wat de kracht aangaat: ik zie niet echt in waarom een paard dat contragalop trekt niet zou kunnen wisselen... tenzij het paard dwars door een storende zit moet springen. op de wei wisselen jonge paarden ook.

het kost kracht, maar het is niet te vergelijken met een piaffe of een pirouette ofzo.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:59

Airnt: zit opzich wel wat in je verhaal hoor maar het evenwicht onder de ruiter is heel iets anders dan vrij in de wei. Als dit zo eenvoudig was had deze oefening bij wijze van spreken ook in de lagere klasse gevraagd kunnen worden.

Het is id niet te vergelijken met pirouette. Dit vraagt veel meer verzameling

Geregeld kom je vanuit de contra of wissel je hier naar toe. Het lijkt mij niet geheel onbelangrijk dat dit in orde is.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:03

NB:
'een paard dat de contragalop trekt'... dwz dat het niet een paard is dat net begint...
als je een tien meter volte in contra maakt, dan wil vrijwel elk paard omspringen... dwz dat het paard het ziet als gemakkelijker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:30

Het beste leer je een paard een wissel door eerst te zorgen dat hij goed aan het been staat en dat hij in galop mooi bergop kan galopperen (met genoeg balans) en in galop goed kan schakelen naar voren en terug. Ook moet hij voor je binnenbeen "zijn buik willen intrekken" dus als jij in galop met je binnenbeen komt moet hij voor je binnenbeen weg zijn en naar de buitenkant naar je buitenteugel lopen. Dan rijd je vanaf de hoefslag een stuk naar binnen, een soort slangenvolte en in de wending naar de andere kant bereid je hem eerst voor met je binnenbeen (zie hierboven) en laat je hem nageven op je buiten teugel. Je pakt hem wat op met dat binnenbeen en telt tot 3. Bij drie geef je met je buitenbeen en je buitenteugel de hulp. Je binnenteugel moet makkelijk blijven anders belemmer je het binnenachterbeen met doorspringen. In het begin gaat het er alleen om dat hij omspringt, daar moet hij eerst bevestigd in worden. Daarna kan je altijd perfectioneren. Ook moet hij altijd voorwaarts en aan het been zijn want anders springt hij na of helemaal niet om.

radiano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:18

Goed uitgelegd en daar kan ik mooi mee gaan oefenen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:26

Ik heb het uitbesteed, kan zelf geen vliegende wissels, wordt met mij erop vermoedelijk een puinhoop wegens missende timing en ik heb ze nooit geleerd.

Maak vooral dus niet de fout te lang te wachten met het aanleren van een vliegende wissel, mijn grootste stommiteit in onkunde! (tja, krijg ervan als je groen paard zelf gaat opleiden...)