Boomloos zadel, waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maudjeuh_xx

Boomloos zadel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:59

Ik hoor de laatste tijd vaak dat mensen met een boomloos zadel rijden. Wat is precies de reden dat je hiermee zou rijden?

x

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:05

maudjeuh_xx schreef:
Ik hoor de laatste tijd vaak dat mensen met een boomloos zadel rijden. Wat is precies de reden dat je hiermee zou rijden?

x

Het kan meer comfort geven voor ruiter en paard en het kan een goede oplossing zijn als je een pony of paard hebt met een rug waar moeilijk een zadel met boom op aan te meten is. Het is handig voor paarden of pony's in de groei, bij een zadel met boom moet soms na minder dan een jaar alweer een nieuw zadel aanschaffen omdat paardlief eruit is gegroeid, met een boomloos zadel heb je daar minder/geen problemen meer mee.

Niet dat ik nu zo bijzonder veel weet van zadels, maar ik heb er zelf ook eentje, en deze punten waren de rede voor mij om een boomloos zadel te kopen.

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:10

lucaa2 schreef:
maudjeuh_xx schreef:

x

Het kan meer comfort geven voor ruiter en paard en het kan een goede oplossing zijn als je een pony of paard hebt met een rug waar moeilijk een zadel met boom op aan te meten is. Het is handig voor paarden of pony's in de groei, bij een zadel met boom moet soms na minder dan een jaar alweer een nieuw zadel aanschaffen omdat paardlief eruit is gegroeid, met een boomloos zadel heb je daar minder/geen problemen meer mee.

Niet dat ik nu zo bijzonder veel weet van zadels, maar ik heb er zelf ook eentje, en deze punten waren de rede voor mij om een boomloos zadel te kopen.

Oke dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:13

Ik heb er voor gekozen omdat mijn pony erg hard groeide in bespiering. Zie onderstaande foto's, zelfde pony en zelfde ruiter, met 4 jaar tijdsverschil. Zoveel groei had ik met een boomzadel nooit aangekund, of steeds mijn zadel moeten aanpassen of een ander zoeken.
(mocht je meer info zoeken, kijk eens hier --> [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!)

Afbeelding

Killed

Re: Boomloos zadel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:16

ik ben voor boomloos gegaan omdat ik een erg breed paard heb waar niet zo makkelijk een zadel goed op ligt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:23

Mijn paard groeit en krimpt met het seizoen, is overbouwd en heeft een ietwat holle rug. Daar past geen standaard zadel op. Nu met boomloos kan ik alles zelf aanpassen en bekijken, zoveel makkelijker!
Sinds ik een passend boomloos zadel heb, reageert mijn paard veel beter op het singelen en ook met rijden loopt ze ruimer.

Nu heeft ze jaren met een slecht passend boomzadel gelopen en daarna heeft ze een nog slechter passend zadel gehad. Daar heb ik maar weinig mee gereden, want daar werd ze echt nijdig van.

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:12

Blijheid schreef:
Ik heb er voor gekozen omdat mijn pony erg hard groeide in bespiering. Zie onderstaande foto's, zelfde pony en zelfde ruiter, met 4 jaar tijdsverschil. Zoveel groei had ik met een boomzadel nooit aangekund, of steeds mijn zadel moeten aanpassen of een ander zoeken.
(mocht je meer info zoeken, kijk eens hier --> [HAR] [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!)

[ Afbeelding ]

Wauw ja ziet er inderdaad veel beter uit zo. Snap nu ook waarom de manege paarden er altijd zo slecht uit zien. Sinds ik een verzorgpaard heb gehad merk ik het ook zo duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:14

maudjeuh_xx schreef:
Blijheid schreef:

[ Afbeelding ]

Wauw ja ziet er inderdaad veel beter uit zo. Snap nu ook waarom de manege paarden er altijd zo slecht uit zien. Sinds ik een verzorgpaard heb gehad merk ik het ook zo duidelijk!

Nou, dat komt niet alleen door het zadel hoor ;)
Pony is op de eerste foto net onder het zadel (nog bij de oude eigenaar) en op de volgende foto al 4 jaar aan het werk en volwassen geworden.
Maar deze groei was met een inflexibel zadel nooit gelukt, dan had ik vaker een ander zadel moeten kopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:35

Mijn paard is onder zijn boomloze zadel ook erg gegroeid, in de hoogte, maar ook in de breedte. Het boomloze zadel kon daar heel gemakkelijk in meegroeien, met een boomzadel was dat waarschijnlijk vragen om problemen geweest, zeker bij mijn paard die erg gevoelig is voor een zadel dat niet goed ligt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:39

Had een boomloos zadel omdat mijn paard daarmee verkocht werd en vond het ook prettig! Bleek uiteindelijk helemaal niet meer te passen oid en zij heeft daar best wel rugklachten van gehad. Nu een boomzadel en alles is over en ze loopt als nooit te voren!

Misschien ideaal voor in de groei, maar uiteindelijk toch niet voor mijn paard geschikt!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:45

Idd per paard verschillend. Op mijn jonge smalle draver lag het boomloosje wat ik had ook niet goed. Echter er zijn vele soorten verschillende boomloze zadels, dus wil er tzt nog wel weer een boomloosje bij. Heb nu een passend boomzadel, en paardlief loopt nu weer ruimer en minder irritatie met opzadelen.
Maar idd kijk eens in het genoemde topic, daar kun je veel info vinden!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:51

voor zolang er geen stijgbeugels zitten aan een boomloos zadel kan ik het volgen dat het voordelen zou hebben. Maar....MET stijgbeugels, waar komt dan de druk/trek te liggen ?

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:03

ik had voor een boomloos zadel gekozen om dat je net wat meer voelt dan met een boomzadel. vind dat je wat meer contact heb en vind zo zoooo lekker zitten _/-\o_

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:07

Mist schreef:
voor zolang er geen stijgbeugels zitten aan een boomloos zadel kan ik het volgen dat het voordelen zou hebben. Maar....MET stijgbeugels, waar komt dan de druk/trek te liggen ?

Bij een degelijk boomloos zadel zoals barefoot wordt dat prima verdeeld. Kijk maar op de site, deze zadels hebben sinds een paar jaar vps. En er ligt een speciale pad onder om de druk te verdelen over de hele rug en niet op 1 punt.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:17

Jaleesaa schreef:
ik had voor een boomloos zadel gekozen om dat je net wat meer voelt dan met een boomzadel. vind dat je wat meer contact heb en vind zo zoooo lekker zitten _/-\o_

Doet het ook Jaleesaa. Ik heb er ook een onwijs goede zit van gekregen :+ maar ik merkte qua gevoel niet meer of minder met het boomzadel. Dit kan natuurlijk verschillen per combinatie.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:20

Mijn bijrijdpony heeft een boomloos zadel omdat hij veel veranderd. In de winter mooi slank, in de zomer dijt hij nogal uit van al het gras. Dan zouden we 2 keer per jaar het zadel moeten laten aanpassen/ander zadel kopen. Boomloos werkt voor hem super!

maudjeuh_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:22

Bedankt allemaal! Ik heb ook op internet nog even gezocht en het ziet er allemaal goed uit! Helaas heb ik geen eigen pony waardoor ik niks te zeggen heb over het zadel, maar mocht het ooit zo zijn dan ga ik me er zeker nog even verder in verdiepen. Idd kijken wat het beste bij het paard past/