Beginners vraag: Gallop verlies beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rieltje

Beginners vraag: Gallop verlies beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 01:55

Na 18 jaar niet meer op een paard te hebben gezeten ben ik vorige maand weer begonnen met rijden. Ontzettend leuk en ik kan mij niet meer voorstellen waarom ik ooit gestopt ben!

Natuurlijk gaat het allemaal niet zo soepel en is mijn houding om te huilen - maar word hard aan gewerkt.
Het constante probleem waar ik tegen aan loop is dat zodra wij in galop gaan ik mijn bovenbenen/knieen aanspan, druk op mijn beugels verminder en dus inderdaad mijn beugels verlies. Als ik ontzettend bewust niet aanspannen niet aanspannen niet aanspannen denk gaat het prima - maar ja daar gaan mijn handen, rug en zeker geen ontspannen boog in mijn ellebogen :D.

Mijn vraag nu aan de meer ervaren ruites: Hebben jullie nog een tip hiervoor?

Dreamy

Re: Beginners vraag: Gallop verlies beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:59

Is het niet een idee om eens een zitles te nemen en dit voor te leggen aan je instructeur/instructrice ?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:01

Makkelijker gezegd dan gedaan.. Maarja: vooral jezelf lang maken, druk op de beugels houden, en vooruit blijven kijken (de richting waar je heen wilt). Bewust zijn van je houding maar daar niet te veel druk op zetten, juist losjes en ontspannen blijven. Borst vooruit, en billen in het zadel alsof je lekker op de bank zit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:03

op die billen zitten Zorg dat je je zitbeenknobbels kan voelen Desnoods af en toe even naar de stap of halt Om weer bewust die zitbeen knobbels te voelen

Je gaat anders namelijk te veel op je bovenbenene steunen waardoor je wat naar voren valt en dus uit balans raakt Door die onbalans verlies je ook je beugels

Been lang maken hakken uitdrukken En zitten op die R... :D Ben je het kwijt geeft niks weer even terug naar af bewust die knobbels voelen En weer verder oefening baart kunst Is niet in 1 les op te lossen duurt even Geduld wordt beloond

Probeer mee te gaan in de beweging van de galop ontspan in je bekken En volg het paard zijn beweging

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:28

Rieltje dit is mij zo bekent ik liep tegen hetzelfde probleem aan en heb het opgelost.
Na jaren niet meer gereden te hebben ben ik in september ook weer begonnen en ja dat viel mij ook tegen.
Wat ik weer heb gedaan is beginnen aan balans en houding beugels uitgeschopt en zitten.
In stap en draf alleen maar gewerkt aan houding en ontspanning daarna pas de galop.
Zorg dat je niet voorover valt dus recht voor je uit blijven kijken en je verliest je beugels doordat je je benen optrekt.

Als je aandraaft doorzitten en benen lang, daar begin je mee en daarna de hulpen geven voor de galop laat je paard voor gewoon wat los dan kun je jezelf ook niet uit het zadel naar voren trekken.
Rechtuit kijken waar je naartoe gaat en niet je benen optrekken maar lang laten.
Het is even oefenen maar het is mij ook gelukt dus zet hem op.
Ps verwacht wel een hoop spierpijn in het begin vooral je lies maar na een paar weken is dat over en zit je weer als een huis.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 06:57

Bedankt allemaal voor de tips - erg hulpzaam voor mij.

Ik heb 2 keer per week een uur priveles - waar ook aan de houding gewerkt word, inclusief zitles. Donderdag mag ik weer. Ik woon in het buitenland en de les is in het Engels - Alhoewel ik daar geen problemen mee heb - werk is ook al in 5 jaar in het Engels - soms helpt het mij op de een of andere manier om dingen in het nederlands te bekijken. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder is het een opluchting om te horen dat het probleem vaker voorkomt. Voel ik me al iets minder klunzig. Vooral de tips om terug te gaan maar de basis en mooi kilometers blijven maken spreken mij aan. De verleiding is zo groot om gelijk hetzelfde niveau te verwachten. Ben alleen een paar jaar ouder ;)

Verder mischien handig om te vertellen - rijd nu bij een manage - terwijl ik altijd op een eigen pony heb gezeten en heb op twee pony's gereden. Met een geen probleem - gallop was zelfs de meest comfortable gang. Maar met de andere gaat het elke keer naar drie-kwart mis. Deze pony is wat minder 'rond' en iets ieler gebouwt.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 07:14

O ja het komt vaak voor hoor.
Ik rijd ook op een manege met privé les op het ogenblik en moet zeggen ik ga heel snel vooruit maar werk wel hard.
Rijd gewoon de hele tijd zonder beugels en de instructie let op houding en balans en ook de teugelvoering.
Of hij verzamelt loopt en niet uit elkaar enz en alles zonder beugels.
Heb geduld en veel oefenen je komt er wel.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 07:46

"Gelukkig" dan maar dat het vaker voor komt. Ik begin steeds meer een idee te krijgen van mijn valkuil: "te bang om iets verkeerds/dom te doen". Ik raak dan meer en meer gespannen en krampachtig.

Ik ga lekker verder met hard werken hieraan terwijl ik in mijn achterhoofd hou dat ik pas een maandje bezig ben en nou eenmaal heeeeel veeel moet leren! Met de tips van hierboven gaat er vast verbetering in komen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 06:10

Is een keer in de week les en 1 keer lease geen optie dan kun je de dag dat je geen les hebt oefenen zonder de druk van het moeten presteren erop.
Ik denk dat je dan al veel meer ontspannen met je paard aan de gang gaat.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 07:27

lady62 schreef:
Is een keer in de week les en 1 keer lease geen optie dan kun je de dag dat je geen les hebt oefenen zonder de druk van het moeten presteren erop.
Ik denk dat je dan al veel meer ontspannen met je paard aan de gang gaat.

Dit vind ik wel een goed idee eigenlijk! Voor zover ik het nu begrepen heb doet mijn manage daar niet echt aan. En omdat ik dus in het buitenland woon - kan ik ook niet overstappen want er is geen andere keus ;). Maar ik zal morgen eens een balletje opgooien bij mijn instructrice of dit tot de mogelijkheden kan behoren.

Nogmaals bedankt allemaal voor de handige tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 07:33

Misschien helpt het ook om eerst het doorzitten goed te oefenen om zo in stapjes te werken. Ik denk dat als je wat meer vertrouwd bent met het doorzitten, het aanspringen ook makkelijker gaat :) succes!

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 02:14

Nou beste mensen een ontzettend lekkere les achter de rug! Het ging veel beter! Veel aan het zitten op je kontzak en lang maken gehad. Ook de bewustwording dat het gewoon harstikke leuk is om te leren en niet alles nou eenmaal in keer gaat hielp!

Bedankt nog allemaal.

Ow de dame die de stallen managed is op kerstvakantie - dus gooi het lease idea balletje op als ze weer terug is.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 02:20

och dat was bij mij eerder op de manege nog veel erger. de eerste paar keer galop deden we dan aan de longeer lijn. ik spande alles aan en was alleen maar bezig met niet stuiteren, vervolgens verloor ik men beugels en omdat we rechts of links om gingen viel ik naar binnen uit het zadel en stuiterde op de grond. na zon 30x vallen kwam het idee om me vast te tepen aan het zadel maar dit mocht niet van de instructeur. toen hebben we geprobeerd om de beugels korter te doen (in spring stand) en dit ging al een stuk beter. na een paar keer kon ik ontspannen in men rug en heupen en konden de beugels een gaatje langer en zo nog een gaatje en nog een gaatje tot het uiteindelijk goed zat en ja hoor na een jaar mocht ik ook eindelijk de los galopperen hahaha

DodoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:25

zitlessen nemen om te leren voelen wat druk op je beugels is <3

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:31

Wat helpt om jezelf te leren je been lang te maken en te stoppen met knijpen. Ga eens staan in je beugels. Vraag of je mag oefenen in stap en draf. Daarna ga je ook staan in de galop. Samen met je instructeur is dit een goede balans oefening. Succes !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:35

Dat lang maken van je benen ook weer niet gaan overdrijven geeft ook weer spanning.
Waar je vooral aan moet denken is dat je ze niet optrekt en je benen ontspant, dus niet klemt, dan zouden je beugels moeten blijven zitten waar ze zitten.

Fijn trouwens dat het al beter ging.
En herken het probleem van toen ik leerde rijden (was op mijn 18e, dus dat kan ik me nog herinneren).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:36

Beugels uit, en zitten maar.
Rijden rijden rijden.
Rijden op je gevoel, op je zit.

Aan de longe er mee.
Armen los... geen steun meer zoeken, nergens meer in.

Zitten, zitten en nog eens zitten.
Sluit je ogen, voel de bewegingen van het paard, eerst in stap, dan in draf... en pas als je daar bij kunt zitten. Dan galop.
En dan oefenen. Voelen... jezelf lang maken.

En vooral: Genieten!!

Ik heb maanden zonder zadel op een bewegelijke pony gezeten, die zo vanuit het niets WHAM om draaide. Als je dan nét niet goed zat? Dan lag je!
Eindelijk een zadel, maar die beugels zaten me in de weg. Dus waarom niet zonder?
Uren zonder beugels rond gestuurd, Denk dat ik wel 40 misschien 50 uur zonder beugels op een glad zadel heb gebifakkeerd.

Heerlijk!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:37

Is het niet zo dat je na al die jaren gewoon een beetje het gevoel mist? Ik denk dat het met tijd en oefening wel goed komt...

Zorg er ook voor dat je in stap en draf ontspannen en lang blijft. Zonder met je knieën te gaan knijpen en dergelijke... Is waarschijnlijk in die gangen een stuk eenvoudiger om een nieuwe gewoonte aan te leren, stap is langzamer, draf heeft een eenvoudiger ritme.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:38

misschien je beugels eens korter doen,

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:40

misschien zij je beugels te lang en anders is het gewoon even de gevoel van de galop even onder de knie krijgen dan kan je mee bewegen en dan is het iets makkelijker om aan je beugels te denken

littletash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:42

Wat mij erg heeft geholpen is 1 hand in mijn zij doen. Zo heb je nog met 1 hand je teugels vast maar dwing je je lichaam wel in een goede houding waardoor je je benen ook automatisch minder snel optrekt.

Mieske200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:43

Mijn vriendin had dit ook, ze heeft wat zitlessen gehad en spande alles wat meer aan, en is nu ook over het probleem heen :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:47

wat mij helpt is zonder beugels rijden. Ik heb dat probleem soms ook nog. Heb ook echt alles geprobeerd (ook tips hierboven), maar niks werkte tot ik mijn stijgbeugel weer eens verloor en dacht laat ook maar ik rijd wel zonder en trok mijn andere voet er ook uit. Daarna even in stap, stijgbeugels weer opzoeken en weer in galop en daarna verloor ik ze niet meer. Soms verloor ik ze nog wel eens en dan ging ik weer zonder beugels rijden en dan was het weer goed. Misschien helpt dit niet voor jou of heb je het al geprobeerd, dat weet ik niet maar voor mij is het echt een uitkomst. Nu rijd ik vaak in het begin even een paar minuten in stap zonder beugels, dan hoef ik dat tussendoor niet te doen haha.

EDIT: Ik ontspande daardoor helemaal en kon mijn beter los laten en meebewegen.

Rieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 05:06

Wow - Ik ben nieuw op bokt en had het "eigen berichten" gedeeltje een beetje gemist & dus best now wel wat reacties. Allemaal erg bedankt voor de tips.

Ondertussen gaat het een stuk beter - Ik heb vanavond weer let and zal de hand in de zijn en de beugels los een proberen (niet tegelijkertijd ;), alhoewel ik stiekum hoop dat ik van dit probleem af ben.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:51

Ik denk toch een zitles van goede instructrice nemen. Ook bovenstaande tips (zonder beugels rijden, benen lang maken) sluit ik me bij aan.n