Paard springt hard aan in galop, hoe los ik dit het besteop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard springt hard aan in galop, hoe los ik dit het besteop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:15

Hoihoi!

Sorry voor de spelfout, het pastte er niet geheel op

Ik heb sinds 3 weken nu een nieuw paardje hier staan. Tijdens de eerste keer kijken sprong ze onwijs hard aan in de galop, tweede keer kijken ging dit al stukken beter. Nu heb ik vandaag en een aantal dagen terug gegaloppeerd maar het lukt mij niet om haar lekker in te houden. Nu ik met Thiedemann rijd(voor haar ontspanning, haar hoofd gooit ze absoluut niet omhoog) lukt het me om haar lekker laag en rustig aan te laten springen, maar dit is de ene keer wel en de andere keer weer niet.

Wie weet hoe ik haar het beste in de rustige galop kan laten aanspringen? En dan niet de ene keer wel en de andere keer weer hard?

Ik zou het best snappen als ze nog moet wennen en alles, maar ik weeg het even af aan de 1ste keer kijken(hier galoppeerde ze ook hard).

In de draf is ze heerlijk braaf en loopt ze onwijs lekker laag en door haar hele lijf. Ik ben heel erg blij met zo'n toppaardje maar we moeten echt wel gaan trainen op de galop.

Wie kan mij hierbij goed helpen?

Jamiejoyce

Re: Paard springt hard aan in galop, hoe los ik dit het besteop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:27

Met Les oplossen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:31

Wat is het niveau van het paard, springen dressuur?? Hoe lang is het paard al onder het zadel??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:32

Idd met doede instructie aan de slag gaan, altijd jammer die kuch-rot-kuch hulpteugels...

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:34

Je hebt het paard net pas, wat wil je .. Dan kan je heus niet gelijk geheel aan de teugel lopen..

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:36

Kan met een gebrek aan balans te maken hebben, maar voor zulke problemen zal een instructeur alleen goed kunnen helpen.
Hoe helpt een Thiedemann je paard te ontspannen? Ik ken het als een teugel die begrenst, afhankelijk van de instelling kan het paard zijn hoofd niet verder omhoog doen, ofwel om te voorkomen dat hij zijn hoofd de lucht in gooit, ofwel om een houding af te dwingen. Pas op met dat laatste, stel hem niet te strak in.

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:37

Vooral blijven oefenen :D

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:38

Hoi ts, ik denk dat dit een kwestie van veel oefenen is. Misschien mist jouw paard de kracht (balans) nog om in een rustig tempo aan te springen. Door het te oefenen wordt ze steeds sterker van achter en zal ze ook makkelijker aan kunnen springen.
Correct en nageeflijk aanspringen kost voor een paard veel kracht.. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Ik wil je wel meegeven dat een oog vanaf de grond hierin wel belangrijk is.. Les nemen dus ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 21:26

Met les beginnen we binnenkort inderdaad. Ik ben gestopt omdat ze nog wel wat onrustig is(vind ik logisch, andere omgeving andere plek). Niveau van mijn paard is B in alles, maar niveau zegt voor mij niks. Vorige eigenaar reed ook al met 'kuch rot' hulpteugels en heeft mij aanbevolen lekker hiermee door te gaan. Momenteel doen we trouwens aan grondwerkles.

Verder vind ik dat jullie hele goede tips geven allemaal! Erg bedankt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:01

Dan zit waarschijnlijk de basis er nog niet goed genoeg in, gewoon kilometers maken zonder hulpteugels. Geen zorgen maken waar dat hoofd zit en met een licht contact gewoon rijden met een prettig tempo.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:05

Wat bedoel je precies met hard aanspringen? Kun je eens precies vertellen wat er gebeurt? Dus: wat doe jij en wat doet je paard?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:11

bigone schreef:
Dan zit waarschijnlijk de basis er nog niet goed genoeg in, gewoon kilometers maken zonder hulpteugels. Geen zorgen maken waar dat hoofd zit en met een licht contact gewoon rijden met een prettig tempo.

De eerste keer dat ik erop zat reed ik zonder hulpteugels. Ik vond dat zelf helemaal niet prettig en merkte onwijs veel verschil met de thiedemann.

Dit is mede waarom ik ben gegaan voor de mening van de vorige eigenaar, namelijk dat ze veel lekkerder loopt mét dan zonder. Het is voor haar ook prettiger.

Wat de rest betreft, dat ben ik volledig met je eens. Ik maak me helemaal niet druk waar haar hoofd zit, ze doet dit volledig uit zichzelf en dat respecteer ik. Ze ontspant onder me en dat vind ik het fijnste. Dat mijn paard ontspant en lekker door haar hele lijf loopt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:12

Hoe oud is het paard ??/

Lijkt mij ook onbalans Ga er gwn in mee niet vast blijven houden aan de voorkant Je kunt hem nu beter op zijn eigen benen laten lopen En dan maar te ""hard"" Kleine stukken galop niet zomaar rond blijven gaan ene x een ronde in galop dan een half rondje en zo verder Tussendoor ook af en toe rondje stappen Voor de ontspanning Veel voltes galopperen dan moet die al wat meer verzamelen

Geef het vooral tijd dit kan echt wel even duren voor het paard de balans heeft gevonden En zich kan gaan dragen en sluiten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 22:15

Corelli schreef:
Wat bedoel je precies met hard aanspringen? Kun je eens precies vertellen wat er gebeurt? Dus: wat doe jij en wat doet je paard?

Ze neemt een aanloop in draf(dus gaat harder draven) en bij de volgende aansporing springt ze denderend aan. Vervolgens hou ik haar in(anders ben ik namelijk bang dat ze het hek raakt, onze bak is niet zo fantastisch groot) en doe ik de galophulp opnieuw. Net zolang tot ze wel rustig aanspringt. En dat kan ze, dat heb ik vanmiddag gemerkt.

Wat betreft dresjoepie(zie net je bericht verschijnen) : Mijn paard is 12 jaar oud. 2 jaar in bezit van iemand anders geweest en inmiddels 3 weken bij mij. Ze loopt wel echt met 4 benen(dus hangt niet op de voorkant) maar het kan altijd beter! Les is inderdaad het meest slimme wat ik kan gaan doen.

Bedankt voor jullie tips :D

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:40

Het aanspringen zelf is best zwaar voor een paard. Je zou het ook even kunnen laten voor wat het is, ondertussen z'n achterhand lekker sterker maken en dan vanuit stap of halthouden (beter nog vanuit achterwaarts, is goed voor z'n bekken :D) proberen aan te springen. Daarna kun je vanuit een wat verzameldere draf (ik bedoel daarmee laag tempo, maar actief) aanspringen. Duurt wel ff hoor voor je die spieren zo sterk hebt :D

Wat voor mij ook een fijne ondersteunende hulp is, is om tijdens longeren veel aan te springen. Een paar rondjes alleen maar schakelen tussen draf en galop. Als dat goed gaat (en dan hoeft het tempo van draven voor de afzet naar galop nog niet eens perfect te zijn) de volte steeds meer verkleinen om het tempo in draf (en daardoor het tempo voor de afzet naar galop) te controleren.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:46

Kun je het niet met haar oppakken aan de longe? Dat ze eerst zelf het balans goed door heeft om aan te springen in de galop en als dit goed gaat zelf onder het zadel verder uitwerken?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:31

Lins_Vetra(hihi, desbetreffende paardje heet Vera) ; Heb d'r zaterdag aan de longe gehad. Linksom is voor mij heel erg pijnlijk(heb erg last van mijn arm de laatste tijd en heb daar een aangeboren afwijking). Rechtsom gaat goed. Alleen vind ik het lastig dat ze wel wat trekt als we draven of galopperen. Zaterdag trok ze zo hard dat ze me onderuit had.

Ik kan je idee wel uitwerken denk ik, alleen moet ik eerst even kijken hoe ik dat linksom ga doen(of ik haar dan bijv in rechts vasthoud, want tegen pijn kan ik absoluut niet..)

Heb vanmiddag weer even geoefend en heb het voor mekaar gekregen haar heerlijk rustig aan te laten springen. Nu haar er nog inhouden! Haar aanspringen is vreselijk maar weet eigenlijk wel zeker dat het opgelost kan worden met les & wat jij me als idee hebt gegeven.

Hetzelfde geld ongeveer voor Gerritt!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:12

Wat jammer dat je zo'n last van je arm hebt met longeren! Heb je daar met rijden ook last van?

Super dat het beter ging gister. Veel succes! Het komt wel goed :D

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:01

Lins_Vetra schreef:
Wat jammer dat je zo'n last van je arm hebt met longeren! Heb je daar met rijden ook last van?

Super dat het beter ging gister. Veel succes! Het komt wel goed :D

Ja onwijs jammer. Ik wil ook liever het beste voor haar maar als het niet gaat dan gaat het helaas niet. Nee met rijden heb ik er geen last gelukkig. Wel last van mijn handen maar dat heeft niets te maken met mijn arm.

Ja ik ben er ook blij mee! Morgen weer een keer proberen!