vliegende wissel is letterlijk vliegende wissel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

vliegende wissel is letterlijk vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:51

Hallo,

ik heb een probleem met de wissel..
paard lief maakt er namelijk echt een vliegende wissel van. hij springt enorm hoog en ver in de lucht, maar wisselt verder wel goed.
hij doet dit vanaf begin af aan al. niet elke keer, maar toch 8 van de 10 keer wel. hoe kan ik dit het beste oplossen?

Anoniem

Re: vliegende wissel is letterlijk vliegende wissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:52

Voelt het zo of is het echt zo? En hoe lang ben je al met de wissels bezig?

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:54

Misschien is het makkelijker om een filmpje te (laten) maken zodat we hier een echt beeld bij hebben.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:55

Ik denk dat dit een stukje onbalans is, het is een best zware oefening voor het paardenlichaam.

Wat ik je aan zou raden is om de achterhand sterker te maken door bepaalde oefeningen te doen.

Probeer flink, bijna overdreven te verzamelen, en wissel dan pas

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:55

ik dacht inderdaad dat het alleen maar zo voelde, maar het is ook echt zo. filmpje is onderweg. zal hem vanavond wel binnenkrijgen hoop ik. ik ben er zelf nu 3 maand mee bezig en de eigenaresse al een paar jaar. eigenaresse rijd hem overigens niet meer

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:56

misschien een duidelijkere ophouding maken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:56

Meeste paarden doen dit om onder de geslotenheid uit te komen en dragen dus niet echt meer.
Wordt hij alleen lang of gooit hij de kont omhoog?

Wat doet hij als je hem meer verzamelt voor de wissel? Dus kleiner laat galopperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:57

liespower94 schreef:
Ik denk dat dit een stukje onbalans is, het is een best zware oefening voor het paardenlichaam.

Wat ik je aan zou raden is om de achterhand sterker te maken door bepaalde oefeningen te doen.

Probeer flink, bijna overdreven te verzamelen, en wissel dan pas

Zou het niet zo zijn dat hij teveel verzamelt en daardoor teveel kracht nodig heeft om om te springen?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:57

onbalans is het denk ik niet. hij is verder echt geweldig te rijden, niks niet scheef en doet alle oefeningen met 2 hoeven in zn neus.
ik laat hem inderdaad goed terug komen, maar hij springt dan nog de lucht in

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 16:58

ik zet vanavond het filmpje er op ;) hij springt echt vooruit.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:59

lovemario schreef:
onbalans is het denk ik niet. hij is verder echt geweldig te rijden, niks niet scheef en doet alle oefeningen met 2 hoeven in zn neus.
ik laat hem inderdaad goed terug komen, maar hij springt dan nog de lucht in

Vreemd ben benieuwd hoe dit er uit ziet !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:00

lovemario schreef:
ik zet vanavond het filmpje er op ;) hij springt echt vooruit.

Ik ben benieuwd. Want als hij vooruit springt dan maakt hij zich lang en onttrekt zich dus zo aan de verzameling.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:01

Ik zou eerder meer naar voren rijden dan meer verzamelen. Paard moet leren zijn kracht te doseren. In verzamelde galop is het alleen maar lastiger, moet hij méér kracht zetten om de wissel te maken. Daarnaast zou ik proberen af te wisselen in hoofdhalshouding en juist een keer je paard lager instellen tijdens het rijden van de wissel. Meer ontspanning opzoeken in het lijf, zoek de houding waarin hij met het minste moeite de wissel springt. Pas als dat ontspannen gaat en je echt een 'simpele' wissel kunt rijden werk je langzaam maar zeker weer naar meer afdruk en verzameling toe.

Edit: na je laatste posts snap ik niet meer of hij nou de lucht in (= omhoog) springt of naar voren (dus eigenlijk door je teugel heen)
Laatst bijgewerkt door 0000 op 15-12-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:01

Misschien geef jij een te sterke hulp.
Ik merk dit bij mijn paard. Die heeft echt een kleine hulp nodig anders ontploft ze bij een wissel. Vaak is een wissel ook iets waar je paard op zit te wachten en weet dat komt en daardoor soms ongewild spanning opbouwt. Als je dan een te grote hulp geeft, kan er ook een flinke sprong komen.
Het is wel moeilijk, want in het begin is een wat grotere hulp vaak nodig om duidelijk te maken wat je wilt met een wissel.
Maar als hij het principe snapt zou ik een minder grote hulp gaan geven. En ik weet niet of je dat al doet, maar niet de hele tijd hetzelfde riedeltje voor een wissel doen, maar afwisselen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:02

maar in andere oefeningen heeft hij totaal geen moeite met de verzameling. ik kan hem alle kanten op laten buigen, kan zn benen alle kanten op laten gaan om zo maar te zeggen, en dan blijft hij heel netjes verzameld lopen. dus vind het dan wel raar dat hij met deze oefening zo doet..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 17:05

bedankt voor alle reacties :)

de hulp die ik geef is simpel mn benen omleggen en een ophouding in mn nieuwe binnenhand. zo is het dit paard geleerd. ik moet mn been wel vrij ver naar achteren leggen. als ik dit niet doe gaat hij opzei. hij is niet heel gevoelig wat dat betreft.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:14

Springt je paard de wissel wel goed door?

Meestal heb je zo'n katapultsprong als ze te lang worden/hard gaan (controle foetsie)
of juist niet goed verzameld en niet door het lijf gesprongen, dan moet je meer verzamelen en voorwaarts de wissel laten springen.
(voor je gevoel veel sprongen houden en actief achter en de wissel voorwaarts denken)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:27

lovemario schreef:
bedankt voor alle reacties :)

de hulp die ik geef is simpel mn benen omleggen en een ophouding in mn nieuwe binnenhand. zo is het dit paard geleerd. ik moet mn been wel vrij ver naar achteren leggen. als ik dit niet doe gaat hij opzei. hij is niet heel gevoelig wat dat betreft.

Doorgaans is dit niet echt de juiste hulp om te wisselen maar goed, je kan een paard ook leren wisselen door aan zijn oor te trekken natuurlijk.

Ik ben benieuwd naar het filmpje. Misschien is de timing van je hulp niet goed? Dat komt best wel nauw. Of misschien blokkeer je toch in je binnenhand want normaal gesproken doe je met je binnenhand niks in een wissel, ook geen ophouding.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 18:58

View My Video

ik zie dat hij best meer sprong en afdruk mag hebben. dus dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:02

Nou ik denk dat de oorzaak is dat hij in twee stukken wisselt :+ En dat komt imo weer door gebrek aan sprong en afdruk in de galop inderdaad. Volgens mij is dit paard er nog niet echt aan toe om een echte "dressuurwissel" te springen. Kan ook komen doordat jij met je binnenhand het binnenachterbeen blokkeert om door te springen. Doe dat een hele tijd en je paard weet niet beter dan dat je zo een wissel moet springen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-12-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:05

De kwaliteit van de galop is sowieso niet over om naar huis te schrijven. Zoals je aangeeft weinig afdruk, weinig sprong en ook weinig tact. Dat zie je ook in de wissel terug. Hij is niet in 2-en maar springt eigenlijk achter niet gelijk door met voor. Echt extreem omhoog of naar voren springen doet hij niet. Hij springt hem gewoon niet vloeiend door. Ik zou zelf zeggen dat het gebrek is aan (draag)kracht en een gebrek aan kwaliteit van galoppade.
Ik gok zomaar dat als de galop beter van kwaliteit wordt, de wissels vanzelf beter worden. Veel schakelen en werken aan een juiste tact. Nu galoppeert hij meer naar een 4 tact dan naar een 3 tact wat het hoort te zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:07

listiglistje schreef:
(voor je gevoel veel sprongen houden en actief achter en de wissel voorwaarts denken)

Dit dus, achter vlugger maken, meer sprong en niet blokkeren op je binnenhand :) laat je paard op je beenhulp wisselen en geen hand.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:07

ben het met je eens, en het voelt echt heel anders als dat het er uit ziet. moet eerlijk zeggen dat ik me zelfs een beetje schaam voor dit filmpje. hij voelt namelijk zo fijn en actief, en als ik dit dan zie dan zie ik echt helemaal niks terug van wat ik voel..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:14

lovemario schreef:
ben het met je eens, en het voelt echt heel anders als dat het er uit ziet. moet eerlijk zeggen dat ik me zelfs een beetje schaam voor dit filmpje. hij voelt namelijk zo fijn en actief, en als ik dit dan zie dan zie ik echt helemaal niks terug van wat ik voel..

Geeft toch niet, eyeopener, dus leerzaam :)

Werk aan de kwaliteit van de galop, niet te verzameld denken, maar voorwaarts/opwaarts en veel schakelen!
Pas dan aan je wissels gaan denken, ipv je binnenhand te blokkeren kun je beter vanuit de contra galloperen langs de keerwand,
schouder goed naar buiten houden, kont naar binnen en dan duidelijk inkomen moet je buitenbeen
(dus zonder (binnen)hand, enkel de schouder naar buiten plaatsenm en niet vergeten sprong en achter vlug!)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:45

Op het filmpje zie je dat het paard ineens net voor de wissel een raar sprongetje maakt en vooral vanuit de voorhand, dit kan veroorzaakt worden net doordat jij op dat moment net die ophouding met jouw binnenteugel maakt, dus ik zou adviseren dit zeker niet te doen.
Trouwens een ophouding is normaal gesproken nooit op de binnenteugel.
Verder denk ik te zien dat de wissel vanuit de voorhand vertrekt en ook dat is niet correct, het paard moet eerst wisselen vanuit de achterhand en de voorhand volgt dan.
Dus de basis om het goed te doen is er niet.