SPOED hulp gezocht, paard staakt op wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnoukJarig

SPOED hulp gezocht, paard staakt op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:04

Spoiler:
Ik heb geen idee of het goed staat dus mocht het verkeerd staan, zou een modje het dan willen verplaatsen?

Ik plaats dit voor een vriend van mij die zelf niet actief is op bokt.

Hier is het probleem.

Hij heeft een 9 jarige spring merrie Arkansas VDL x Animo (mocht de afstamming uitmaken)
Een heel gaaf dier om te zien, springt ook erg goed.
Paard is super lief in de omgang en op stal, is drie jaar in bezit nu.
Maar wel een echte merrie, met een karakter waar je wel mee om moet kunnen gaan.

Met inspringen gaat alles heel goed, zo ook op clubles en thuis springen. Dan is het een erg fijn paard om te rijden.
Met oefenparcoursen gaat het inspringen ook goed maar de afgelopen tijd in het parcours ook iets minder.

Nu is het probleem sinds een jaar dat er op wedstrijd geen land mee te bezeilen is zodra hij van start gaat. Dan gaat ze in staking. Als hij dan haar vooruit wil krijgen en hij geeft een tik krijgt hij als reactie alleen maar bokken. Op elke tik die gegeven wordt komt een flinke bok, zo ook op gewoon been.
December vorig jaar zijn ze ook nog over de kop gegaan vanwege een balk tussen de voorbenen.

Hij wil haar echt niet weg doen omdat hij het een heel geweldig paard is. Maar het is wel een wedstrijd ruiter en kan dus nu niks.
Nu is onze vraag aan jullie of er misschien ideeën zijn wat hij kan proberen om het probleem op te lossen want dat is immers wat ze het allerliefste willen!

Paard is nagekeken rug/tanden/zadel.
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 14-12-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xjessiesl

Re: Hulp gezocht, paard staakt op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:09

Heb je hier toevallig een filmpje van? Is wat handiger met het beoordelen.
Is het paard gestrest als die naar een wedstrijd gaat? Word die zenuwachtig bij de toeschouwers die er dan staan? Is het misschien de bel? Hoe springt hij thuis, ook een parcours of maar een aantal hindernissen? Het kan aan allemaal verschillende redenen liggen. Ik vind het namelijk heel lastig om zonder filmpje te beoordelen. Zou je misschien kunnen vragen of die het filmpje wil laten zien?

Anoniem

Re: SPOED hulp gezocht, paard staakt op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:12

Veel oefenparcoursen rijden.. Thuis ook regelmatig parcoursen trainen. Als het kan ook op andere locaties.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:12

En meestal ligt het bij de ruiter, heel spijtig. Zijn energie is waarschijnlijk enorm waardoor het paard het niet meer weet

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:17

Je zegt dat t komt zodra de bel klinkt, is het dan niet handiger om gewoon te oefenen met bel in een oefen parcours?

Bij sommige paarden valt dan het kwartje wel..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:18

Klinkt als sensibel bloed. Daarbij lees ik dat het vorig jaar ook al eens goed mis gegaan is...
Spanning is inderdaad het eerste waar ik aan denk. Bij ruiter, bij paard, bij beide.

Veel meenemen, de tijd nemen, onder begeleiding van de instructie oefenparcoursen rijden enz. Even terug naar af, rondjes 60cm voor het vertrouwen desnoods.
En wellicht eens een ander laten rijden. Niet om het paard te straffen, maar juist om vertrouwen op te bouwen voor het paard in de ring.

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:24

Heel erg bedankt voor alle reacties al ! :) Super!

@loveslimpie, Ik bedoelde met zodra de bel gaat meer van als hij van start gaat. Heb het al veranderd :)
@xjessiesl hij is bezig met uploaden van filmpjes, zodra die er zijn stuur ik je een prive bericht.
@Bizzybijtje, ze springen samen ook regelmatig oefenparcoursen.
@quintolover dat zou het inderdaad ook kunnen zijn, maar stel dat is het. Hoe moet hij daar dan aan werken? Hij heeft zelf niet echt het gevoel dat er wedstrijd spanning is of iets dergelijks maar kan natuurlijk ook heel onbewust.
@Noukie, bedankt voor je reactie! Hij krijgt heel veel begeleiding. Heeft ook les elke week. Met oefenspringen is er ook instructie aanwezig. Om er iemand anders op te laten rijden is misschien wel een idee! Ik zal het is aankaarten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:31

xAnnouk schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties al ! :) Super!

@loveslimpie, Ik bedoelde met zodra de bel gaat meer van als hij van start gaat. Heb het al veranderd :)
@xjessiesl hij is bezig met uploaden van filmpjes, zodra die er zijn stuur ik je een prive bericht.
@Bizzybijtje, ze springen samen ook regelmatig oefenparcoursen.
@quintolover dat zou het inderdaad ook kunnen zijn, maar stel dat is het. Hoe moet hij daar dan aan werken? Hij heeft zelf niet echt het gevoel dat er wedstrijd spanning is of iets dergelijks maar kan natuurlijk ook heel onbewust.
@Noukie, bedankt voor je reactie! Hij krijgt heel veel begeleiding. Heeft ook les elke week. Met oefenspringen is er ook instructie aanwezig. Om er iemand anders op te laten rijden is misschien wel een idee! Ik zal het is aankaarten!

Het ligt waarschijnlijk dan toch echt bij de ruiter... Dat paard weet het verschil echt niet. Wellicht is het paard gewoon te sensibel voor deze ruiter?

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:44

Bizzybijtje schreef:
Het ligt waarschijnlijk dan toch echt bij de ruiter... Dat paard weet het verschil echt niet. Wellicht is het paard gewoon te sensibel voor deze ruiter?

Bedankt voor je reactie!
Het zou best kunnen, maar het zou toch op te lossen moeten zijn?
2 jaar lang is het super gegaan. En nu een jaar niet.
Maar het is niet de bedoeling om haar zo 1,2,3 weg te doen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:46

Wat ik heb begrepen zijn animo's niet voor iedereen geschikt. Wat ik me hb laten vertellen zijn zijn nakomelingen niet heel easy.

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:47

En een aantal keer op concours gaan zonder te springen? Je kunt altijd vragen of hij een keer voor een rubriek aan gewoon een paar rondjes tussen de hindernissen door mag galopperen. Wel de normale dingen doen als zadelen, losrijden, losspringen, naar de jury rijden en je melden.Maar dan niet springen, desnoods stapt hij de eerste keer na het melden gewoon de baan weer uit als het paard daar al dwars van wordt.

Vanuit hier proberen het weer een beetje opbouwen

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:49

@ Vencedor; daar heb je wel gelijk in. Animo akomelingen zijn niet altij makkelijk, maar als je ze eenmaal hebt, zijn het gouden paarden met heel veel doorzettingsvermogen en een hart van goud,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:51

xAnnouk schreef:
Bizzybijtje schreef:

Bedankt voor je reactie!

Is het mogelijk om het paard tijdelijk door iemand anders (die écht veel ervaring heeft met "moeilijke" paarden) uit te laten brengen? Krijgt het paard weer wat vertrouwen en dan wordt ook duidelijk of het aan de ruiter of aan het paard ligt.

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:56

Bizzybijtje schreef:
xAnnouk schreef:

Bedankt voor je reactie!

Is het mogelijk om het paard tijdelijk door iemand anders (die écht veel ervaring heeft met "moeilijke" paarden) uit te laten brengen? Krijgt het paard weer wat vertrouwen en dan wordt ook duidelijk of het aan de ruiter of aan het paard ligt.

Ik heb het aangekaart en dat vond hij zeker wel een goed idee! Hij gaat het overleggen met zijn instructrice. :)

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 21:02

Ik heb nu ook filmpjes. Mocht iemand die willen zien graag een privé bericht :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:34

Je zegt het paard is helemaal nagekeken ?????
Maar je spreekt niet over de ruiter, is die ook nagekeken ??????
Als er al sprake is van een fout, dan moet je die zoeken bij de ruiter.
Als een paard niet doet wat je van hem vraagt dan zijn er 3mogelijkheden.
1e Je stelt de verkeerde vraag.
2e Je stelt de juiste vraag maar het paard twijfelt of begrijpt de vraag niet.
3e Het paard kan het gevraagde niet uitvoeren. Dit kan zijn oorzaak vinden in een medisch mankement, of in zijn bouw of in zijn training , zijn opleiding.

In de meeste gevallen gaat het over optie 2.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 00:57

Quote:" December vorig jaar zijn ze ook nog over de kop gegaan vanwege een balk tussen de voorbenen." Is dit op de wedstrijd gebeurd? Je zou denken dat dit misschien de oorzaak is?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 03:28

ik denk dat zodra ze de ring in gaan de ruiter vlak voor hij aan de beurt is zon spanning op bouwt of met de gedachte zit "daar gaan we weer" of "het zal wel weer drama worden" dat hij dit gevoel over brengt op het paard. of hij legt er gewoon te veel druk op. zoals je zegt is hij een wedstrijd ruiter en die gaan altijd voor de winst. niet erg maar voor sommige paarden is die druk vooraf te groot en de spanning bouwen ze vaak bij inrijden al op maar uit zicht totaal zodra de bel gaat of ze de ring in moeten.

ik denk dat het met het voorval van de balk tussen de benen al fout is gegaan en daarna is gedaan alsof er niks aan de hand was. ik denk dat de merrie al veel eerder de spanning aangegeven heeft maar hier niet naar geluisterd is en nu word er op deze manier aan geprutst al enige tijd. het enige wat ik kan adviseren is om zonder druk van omstanders, de bel en druk het springen als trainen te doen. dus parcoursen uit zetten op onbekend terrein. doen alsof je op wedstrijd bent. lekker in rijden in de bak waar de hindernissen staan. even inspringen op een paar hindernissen en daarna door het parcours springen. er zijn stallen die hier avonden voor vrij geven. het is belangrijk dat de ruiter geen "wedstrijd gevoel" heeft op dat moment want die druk is voor het paard waarschijnlijk te veel. de merrie heeft geen tijd gehad het ongeluk te verwerken maar hier wel duidelijk moeite mee gehad alleen door het te negeren is het uit de hand gelopen. dit soort problemen zie ik wel vaker om me heen en is heel normaal gedrag voor een paard. als hij echt zo gek is van het paard geeft hij haar de ruimte en oefent op deze manier even een aantal maanden. dan geen prestatie voorlopig maar over een half jaar of jaar kan hij weer jaren verder met deze merrie. tis maar wat hij zelf er aan wil doen. maar het gevecht op deze wijze doorzetten gaat hij niet winnen.

ik zou als ik jou was hem dit eens voorleggen en samen eens gaan kijken waar deze mogelijkheden zijn. er zijn ook maneges die buiten zowiso parcoursen hebben uit staan (hier in de omgeving iig wel) die kan hij dan altijd pakken. maar binnen oefenen is ook erg belangrijk. het is ook belangrijk dat alles gaat zoals wanneer hij op wedstrijd gaat. dus trailer in (zelfs als het in de buurt is) manier van opzadelen en zadel en hoofdstel moet ook het zelfde zijn. de merrie moet zien dat er uiteindelijk niks aan de hand is. geen toeschouwers, geen drukte, geen verplichtingen, geen druk. enkel de rij bak met het opgezette parcours waarin ze zo veel fout mag doen als ze wil zonder het gevoel van "moeten". het is ook heel belangrijk dat de ruiter dit los kan laten vanaf nu. eerlijk is eerlijk, wanneer hij dit zelf niet los kan laten kan hij beter afscheid nemen van de merrie. hij doet haar geen plezier op dit moment met de wedstrijden en contant het gevecht aan gaan heeft geen zin. elke keer die tik met de zweep dus ook niet, de merrie is erg duidelijk naar hem en het is van belang dat hij dit ook aanvoelt ipv er op door te gaan en zijn zin door te drijven. en wat oefenen betreft, als zij gaat bokken kan hij beter een volte rijden ipv door zetten en gewoon een andere richting op rijden om via een andere hindernis het parcours te starten. maar geen gevechten meer, de merrie moet het plezier terug vinden anders komt hij nergens. hij is tenslotte van haar afhankelijk als hij wil presteren en niet andersom want die merrie zal het een zorg zijn of hij wel of niet eerste word en zeker op dit moment gaat zij niet voor hem door het vuur, ergens wel terecht dat ze dit niet doet.

succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt. het komt misschien wat streng over, zo is het niet bedoelt maar ik baal altijd van dat zulke problemen al zo lang spelen terwijl het niet nodig is. soms zit je dan al te diep in het probleem.

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 07:33

Wwijk23 bedankt voor de reactie!
Hier hebben we wat aan.
Blij dat je ook nog met een eventuele oplossing komt.
Ik zal het hem laten lezen en ben benieuwd wat hij ervan denkt!
Nogmaals bedankt! :)
En nee, het komt niet streng over. Ik neem aan dat jij ook alleen maar wil helpen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:20

Ik denk dat de ruiter teveel spanning heeft voor de wedstrijd. Het paard pikt dat op, en wilt daardoor niet meer lopen. De oplossing is heel simpel: ga vaak op oefenconcour, start HC, ga alleen inrijden en niet starten, ga op les op vreemd terrein. Laat de ruiter eraan wennen dat er niets aan de hand is, en dan zal het paard er ook zo over gaan denken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:44

Wat een onzin dat het paard het verschil niet zou merken tussen oefenparcoursen en normale wedstrijden. De ambiance is heel anders, veel meer mensen, muziek, geluiden, aankleding, noem maar op. Daar is zo'n dier echt wel van onder de indruk, zeker de wat bloederige paarden.

Ik zou ook een paar keer HC starten, dan is de druk er af. Logisch dat de ruiter (onbewust) denkt: daar gaan we weer

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:45

Misschien wordt er te veel getraind en is het paard overtraind. Dan kunnen paarden in staking gaan. Misschien heeft het paard "vakantie" nodig.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:53

Als het paard het alleen doet op 'officiële' momenten dan lijkt het mij inderdaad een spanningsprobleem wat vanit de Ruiter naar het paard geventileerd wordt. Ik ga mee met enkele bovengangers. Zoek wedstrijden op, maar start niet en rij inderdaad alleen los en ga 'zogenaamd' op wedstrijd en pak een oefenparcours of een vreemd parcours op nieuw terrein.

De druk moet er volledig vanaf gehaald worden en dan langzaam weer opbouwen. Paarden zijn verschrikkelijk sensibel en ik denk soms dat wij, mensen niet voldoende stil staan bij hun gevoeligheid voor stress en emoties. We zeggen vaak van onszelf dat we niet zenuwachtig zijn, maar dat zijn wel vaak wel. Paarden spiegelen. Paard wordt onzeker van zijn onzekere ruiter.

Maar met paar x oefenen kom je er denk ik niet, zeker aangezien de problemen er al langere tijd zijn. Dus flink blijven investeren en patronen doorbreken van zowel ruiter als paard

xAnnoukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 18:55

Bedankt voor de reacties! Hier hebben we wat aan!