bokkend paard --> dringend!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

bokkend paard --> dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 11:27

Hallo iedereen

Ik zet dit topic voor een vriendin van mij. Zij heeft een halve stal pony van 4 jaar genaamd Rowen.
Rowen is een paardje dat af en toe uit het niets bokt en dat is nu eigenlijk het probleem.
Zijn eigenaar vind het te gevaarlijk om nog met hem te rijden omdat hij zelf ook nog niet zo goed rijd en omdat Rowen uit het niets heel hoog kan bokken. 1 van zijn berijders is al naar de spoed moeten gaan na een onverwachte bok. Ze zijn al met hem naar de Two Lazy Seven Ranch geweest en daar hebben ze gezegd dat ze dit er niet kunnen uitkrijgen.

Ik zou heel graag een paar ideeën horen van wat we hieraan kunnen doen. Ik vind dat je een paard niet zomaar mag opgeven en ik geloof dat er wel nog bepaalde trainers ofzo zijn die ons kunnen verder helpen... iemand goede adressen hiervoor?

De osteopaat is al langs gekomen maar dit heeft niets uitgehaald.

MVG Elise

Anoniem

Re: bokkend paard --> dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:30

Naar de kliniek ermee en helemaal binnenstebuiten keren of/en een goede instructie erbij.
Wanneer Bokt ie? Kijkt dan zuur of nirt? Hoe Bokt ie?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:30

Een dierenarts tandarts en zadelmaker laten langs komen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:31

Wanneer zijn zadel en gebit voor het laatst nagekeken?

Zijn rug en hals op de foto gegaan?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:39

zadelmaker, tandarts laten komen
in een kliniek binnenste buiten checken
een instructreur/trainer zoeken die eerst vanaf de grond begint daarna ohz die alles met rust doet

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:43

Inderdaad helemaal na laten kijken. Een keer zonder zadel rijden door een ervaren ruiter. Dan kun je zien of het wellicht aan het zadel ligt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:04

En hoe wordt het bit gebruikt? Dat klinkt misschien raar, maar paarden die het bit niet fijn vinden, kunnen daar heel heftig op reageren en dus ook bokken. Mijn paard bijvoorbeeld.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:53

Ik zou ook eerst verschillende zaken willen uitsluiten. Het is belangrijk eerst te onderzoeken of er een lichamelijke reden voor is. Ligt het zadel goed? Bokt ie ook aan de longe en tijdens onbelast werk? Past het bit goed? Hoe is het met zijn gebit?
Verder kan je kijken naar de momenten waarop de pony bokt. Misschien kan je erachter komen waarom het dan gebeurt. De pony is nog erg jong. Opstandig gedrag kan naast lichamelijke problemen ook aangeven dat hij het gevraagde nog niet begrijpt, moeilijk vindt of gewoon lichamelijk nog niet aankan. De wervelkolom van de pony is nog niet helemaal volgroeid dus bepaalde oefeningen kunnen best heel zwaar en belastend zijn, en zijn spieren zijn ook nog niet erg ontwikkelt. Rustig opbouwen van kracht en uithoudingsvermogen en korte momenten rijden op deze leeftijd is erg belangrijk om nog lang plezier van de pony te hebben!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 17:53

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Hoor zonet dat de eigenaar besloten heeft om hem te verkopen...

Toch bedankt iedereen ...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:55

elisedcl schreef:
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.
Hoor zonet dat de eigenaar besloten heeft om hem te verkopen...

Toch bedankt iedereen ...

Zal alleen niet meevallen om een bokkende pony te verkopen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:23

Ja dat weet ik.
Maar ze denken dat hij gewoon moet worden gereden door betere ruiters en dat zij het bokken er wel zouden kunnen uitkrijgen.

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:51

Hopen dat de pony bij een goede ruiter terecht komt die er echt werk van wil maken. En dan niet alleen in het rijden, maar de pony ook de (medische) zorg geeft die die nodig heeft

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:12

Ik geloof niet dat dit een gedragsprobleem is. Ik denk eerder dat hij ergens last van heb. Ik zou hem helemaal na laten kijken.

DodoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:23

Misschien ligt het zadel niet goed, of zit ie niet zo lekker in zn vel. Misschien kan een betere ruiter het bokken eruit rijden en dat jullie dan daarna de pony weer gaan rijden.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:27

natuurlijk kan een pony eens eens keer een bok geven maar niet zo als je beschrijft.
hij was 4 zei je? dan kan het zijn om zijn jonge leeftijd, en dat die daar door moet doorgereden worden.
en wat dodo ook al zei misschien ligt het aan het zadel.
anders laat je iemand kijken naar hem die zeg in het gevoel van de pony kan zo iets dan haha

anders zou ik het ook niet weten.
nog veel suc6 er mee

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:58

Helaas is de beslissing van verkoop al genomen. .. naast alle reeds genoemde mogelijke oorzaken/ te onderzoeken zaken vraag ik me af welke reden die ranch gaf voor dit gedrag en waarom het er niet uit uit zou kunnen?
Heb zelf lange tijd een paard gereden welke met 4 benen tegelijk de lucht inging en daarbij praktisch tot de bakrand kwam.... reden: aangeleerd gedrag. Er waren 2 momenten waarop hij dit deed en in het kort: beide kwamen voort uit spanning (paard vlak ervoor dat aangaloppeerde of bij een moeilijke oefening). Na lang oefenen is dit gedrag sterk verminderd, het is ook belangrijk zelf aan te voelen komen en hierop te reageren (stapje terug, andere oefening, etc). Mogelijk zou grondwerk extra helpen in de relatie paard-ruiter.