De laatste tijd valt mij heel erg op dat steeds minder mensen echt losrijden en goed uitstappen. Ook bij mij in de omgeving lijkt het alsof er bijna niet meer losgereden wordt en dan heb ik het met name over losstappen met bijvoorbeeld een lang teugeltje de eerste 5-10 minuten.
Mensen komen de bak in, trekken pony/paardlief meteen in de krul, stappen 2 minuten, gaan draven en zitten 10 minuten later in galop. Zelf vind ik dat heel raar. Heb altijd geleerd dat losstappen en losrijden heel belangrijk is, zeker voor de spieren van het paard. Goede warming-up en goede cooling-down is essentieel, ook voor het belang van je paard. Althans, zo is het mij door altijd verteld.
Ook na intensief rijden en het liefst dan heel lang achter elkaar gegaloppeerd te hebben, stappen mensen ongeveer 2 minuten uit met een max van 5 minuten. Zelf stap ik minstens 10 minuten uit, soms wat langer als ik bijvoorbeeld buiten uit ga stappen. Losstappen doe ik minstens 10 min, daarna pak ik hem rustig op.
Is dit nu tegenwoordig verandert of gewoon achterhaald geworden dat mensen het gewoon bijna niet meer doen? Is het niet meer van belang of vraag ik me dit terecht af?
Ben benieuwd naar jullie meningen!